خبرگزاری برنا؛ کارگروه هایی که موفق به اتمام کارویژه خود شده بودند، به تشریح طرح خود اعم از مسائل کلیدی طرح، راه حلهای مرتبط با نظام مسائل و نهایتا ارائه طرح های پیشران شان پرداختند.
باید به توازنی بین فناوری سخت و فناوری نرم برسیم
در ابتدای این نشست، مسعود حسنلو، با بیان اینکه نگاه ما، رسیدن به رشد متوازن بین فناوری نرم و سخت است، گفت: « نگاه ما در این کارگروهها این است که از طریق ظرفیت نخبگانی کارگروهها، برای ایجاد توازن رشد فناوریها و صنایع سخت در نسبت با صنایع نرم تلاش کنیم؛ توازنی که هم اکنون برقرارنیست و شاهد این مدعا تعداد ستادهایی است که در این دو حوزه فعالیت می کنند. در حوزه فناوریهای سخت چیزی حدود ۱۷-۱۸ ستاد داریم و این در حالی است که در حوزه فناوری نرم تنها یک ستاد فعال است.»
وی ادامه داد: « رسیدن به توازن بدون هم افزایی کارگروهها میسر نخواهدشد و ما در این مسیر از مدل هسته فکری بهره میگیریم؛ یعنی میکوشیم از اجماع نظر فعالان و نخبگان حوزه فناوری نرم به صورتبندی مسائل ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم برسیم.»
نکته دیگری که حسنلو به آن اشاره کرد، ضعیف بودن زیر ساخت آماری در حوزه صنایع خلاق است و تاکید کرد که باید با حمایت کارگروه در این بخش به غنای کافی برسیم.
وی در بخش دیگری از سخنرانی خود بر این مهم متمرکز شد که در ستاد فناوری های نرم باید توجه ویژه ای هم به توسعه سرگرمی شود و جریان منسجمی را در این حوزه ( توسعه سرگرمی) با همکاری سه بخش بازی محیطی، رایانه ای و اسباب بازی رقم بزنیم.
«آزمایشگاه تاثیر»، ابزاری برای ارزیابی بهینه بودن طرحها
امیر عسگری، دبیر کارگروه نوآوری اجتماعی، بحث خود را با طرح این پرسش آغاز کرد که چطور میتوان فهمید که یک طرح از تاثیرگذاری لازم برخوردار است؟ به باور او، یکی از دلایلی که باعث میشود برخی از طرح ها به نتایج مطلوب نرسد و از اثرگذاری لازم برخوردار نباشد، فقدان سیستم ارزیابیکننده طرح ها است که پیوسته یک طرح را در مرحله پیشینی، همزمان و پسینی مورد بررسی قرار دهد و شاید اگر چنین سیستمی را طراحی می کردیم، مسیر خیلی از طرح ها، سیاستها و اقدامات به شکل بهینه تری پیش می رفت.
از این رو، از طرح پشیران کارگروه خود تحت عنوان «آزمایشگاه تاثیر» سخن گفت و طرح های سرمایه گذاری معاونت علمی، فناری و اقتصاد دانش بنیان، طرحهای توسعه ای کشور و طرح های فرهنگی و نرم را از جمله نمونه های این آزمایشگاه خواند.
شکلگیری کنسرسیوم صادراتی در صنعت اسباب بازی
حسین نخ چی، دبیر کارگروه اسباب بازی از شکلگیری کنسرسیوم در صنعت اسباب بازی به عنوان طرح پیشران کارگروه خود خبر داد و گفت: در صنعت اسباب بازی به یک شکل حقوقی اقتصادی نیاز داریم تا بتوانیم یک کنسرسیوم صادراتی را ایجاد کنیم که در آن همه تولید کنندگان صنعت اسباب بازی سهیم باشند».
وی ادامه داد: «در راستای تحقق کنسرسیوم صادراتی تحلیل بازار کشورهایی اعم از روسیه، عراق، ارمنستان و ازبکستان صورت گرفته است.»
محور اصلی تولید فرهنگی، انیمیشن است
محمد امین علی اکبر، دبیر کارگروه انیمیشن ستاد، کارخانه هم آفرینی و هم افزایی انیمیشن را برنامه اصلی کارگروه انیمیشن معرفی کرد که تمام مراحل ساخت انیمیشن از تحلیل محتوا و تهیه مطالب گرفته تا تدوین، پخش، فروش و بازاریابی و بازارپردازی و توسعه زیست بوم این صنعت و … را در بر می گیرد.
به باور او، محور اصلی تولید فرهنگی، انیمیشن است چون از رهگذر آن می توان شخصیت سازی کرد و آن را به دیگر ساحات صنایع فرهنگی و خلاق اعم از اسباب بازی، نوشت افزار و بازی های رایانه ای هم تسری داد. شاهد این مدعا تجربه های موفقی است که از ساخت بچه زرنگ، لوپتو و پسر دلفینی کسب کرده ایم.
در همین راستا دبیر ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم نیز در تائید صحبت های علی اکبر افزود: طرح کارخانه انیمیشن را میتوان بعنوان تیزر تبلیغاتی بلندی برای صنایع خلاق در نظر داشت.
ضرورت شبکه سازی بازیگران صنایع آموزشی و توانمندسازی با نگاه نوآورانه و فناورانه
در ادامه یاسر قرائی دبیرکارگروه آموزش و یادگیری ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم نیز ضمن اشاره به نقش اصلی لایه حکمرانی در صنعت آموزشی کشور، برای تحقق اقتصاد خلاق و نگاه نوآورانه در حوزه آموزش و یادگیری و ارائه آن به دستگاههای متولی آموزش که مصرف کننده غالب این حوزه هستند با مشارکت بازیگران زیست بوم این اقتصاد، پروژه همرسان نوآوری ها و فناوری های آموزشی را بهعنوان طرح پیشران مورد توافق بازیگران زیست بوم اقتصاد خلاق حوزه آموزش، یادگیری و توانمندسازی مطرح و از کلیه کارگروه ها برای احصاء نیازمندیها و ارائه ظرفیتهای خود در حوزه آموزش دعوت کرد.
با ایجاد منطقه ویژه صنایع دستی، چرخه تولید و تجاری سازی را به هم گره بزنیم
خاکی، نماینده دبیر کارگروه صنایع دستی، با بیان اینکه هنر عامه ظرفیت بالایی دارد و می تواند وارد حوزه های دیگر شود، گفت: «ورود صنایع دستی به دیگر ساحات صنایع فرهنگی از رهگذر کاراکتر سازی است و ضمن این مهم از امکان تجاری سازی بالقوه ای هم برخوردار است.»
از این رو، پیشنهاد ایجاد یک منطقه ویژه صنایع دستی در تهران را همچون آن چیزی که در میدان نقش جهان اصفهان دایر است، ارائه کرد تا طی آن بتوان چرخه تولید و تجاری سازی با محوریت نوآوری را به هم گره زد.
به باور او، نداشتن این میدان هنری یکی از آسیب های امروز در بحث صنایع فرهنگی در حوزه عامه است.
در ادامه مسعود حسنلو گفت: در گام مقطعی و عملیاتی بعدی کارگروه ها برای بازه زمانی کوتاه مدت، ورود کارگروه ها به عرصه رویداد صنایع خلاق که مقرر شده در کنار رویداد اینوتکس به عنوان برجسته ترین و اثرگذارترین رویداد عرصه نوآوری کشوری از طریق همکاری دبیران کارگروهها با یاسر قرائی دبیر کارگروه آموزش را مطرح کرد.
در پایان آهنگربیک گفت: انتظار می رود کارگروه های ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم با محوریت دبیران آنها، ضمن استمرار اقدامات خود برای برآورد نظام مسائل، ارائه راه حل های کمک کننده برای رفع مسائل زیست بوم مورد فعالیتشان با محوریت اقتصاد خلاق، مطالبه ستاد نسبت به ارائه و تدوین و تنظیم طرح های پیشران معطوف به نظام مسائل خود را جهت ارائه و عملیاتی سازی آنها را دنبال کنند.
انتهای پیام/
منبع