تعداد ۱۳ پیمانکار در پروژه راه آهن خراسان جنوبی فعال هستند

تعداد ۱۳ پیمانکار در پروژه راه آهن خراسان جنوبی فعال هستند

به گزارش خبرگزاری برنا از خراسان جنوبی؛ علیرضا عباس‌زاده روز چهارشنبه در حاشیه بازدید مجری راه آهن شرق کشور از قطعه ۱۶ راه آهن خراسان جنوبی، در جمع خبرنگاران افزود: بلافاصله بعد از آغاز عملیات اجرایی راه آهن با حضور رئیس جمهور در شهریور امسال این ابر پروژه فعال شد و پیمانکاران در همه قطعات مربوط به خراسان جنوبی مشخص شده‌اند و در حال تجهیز کارگاه می باشند.

وی گفت: مطالعات مربوط به همه قطعات راه آهن در سطح استان توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور انجام و وضعیت پروژه خوب ارزیابی شده لذا امید است با رفع موانع تأمین مالی شاهد سرعت بیشتر در روند اجرای کار باشیم.

معاون استاندار ادامه داد: مهمترین مسئله برای پیمانکاران و مجری طرح، تأمین منابع مالی است که با استجازه مقام معظم رهبری و دستور رئیس جمهور، روش تأمین مالی از طریق تهاتر نفتی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه راه آهن شرق کشور از معدود پروژه‌هایی است که با تهاتر نفتی، تأمین مالی می‌شود گفت: بخش اول محموله نفتی مربوط به تأمین منابع این پروژه حمل شده لذا دولت به عنوان کارفرما دغدغه‌ای برای تأمین منابع مالی ندارد و باید پیمانکاران با هماهنگی بیشتر به کار سرعت دهند.

عباس‌زاده اظهار داشت: پیشرفت فیزیکی زیرسازی در کل محور مربوط به خراسان جنوبی حداکثر پنج درصد بود اما طرح بعد از آغاز عملیات اجرایی با دستور رئیس جمهور وارد مرحله جدی از کار شده که امیدواریم در آینده بتوانیم برنامه زمان بندی را ارائه دهیم.

به گفته وی؛ استان آمادگی کامل را برای رفع مشکلات و موانع موجود در مسیر اجرای طرح و پیمانکاران را دارد.

معاون استاندار گفت: عملیات اجرایی ایستگاه تشکیلاتی درجه یک راه آهن در بیرجند نیز به زودی آغاز می‌شود که از مهمترین بخش‌های این پروژه است.

عباس زاده خاطرنشان کرد: راه آهن از مهمترین طرح‌های زیرساختی خراسان جنوبی بوده که ارزش ملی و فراملی دارد لذا در توسعه ارتباطات و تجارت بین الملل مؤثر است. مجری طرح راه آهن زاهدان – نهبندان – بیرجند – مشهد هم در این بازدید گفت: در صورت تأمین اعتبار پیش بینی می‌شود تا چهار سال آینده خط راه آهن شرق کشور و قطعات مربوط به استان خراسان جنوبی به بهره‌برداری برسد.

سید حافظ سعادت‌نژاد افزود: در حوزه جغرافیایی استان خراسان جنوبی ۴۳۲ کیلومتر مسیر ریلی به قطعات مختلف تقسیم شده که ۹۵ درصد مطالعات آن بعد از آغاز عملیات اجرایی طرح توسط رئیس جمهور، انجام شده است.

رئیس جمهور پانزدهم شهریور امسال در آغاز سفر مردمی به خراسان جنوبی، دستور آغاز رسمی عملیات احداث خط‌ آهن نهبندان – بیرجند – قاین – یونسی را به عنوان بخشی از کریدور شمال – جنوب که از چابهار تا سرخس امتداد دارد، صادر کرد.

جدیدترین اخبار و مهم ترین رویدادهای ۲۴ ساعته در بخش های حوادث ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصاد و تکنولوژی ، ورزشی ، فرهنگ وهنر ایران و سایر مناطق جهان را در مهتاب من بخوانید.

طرح احداث راه‌آهن بیرجند – یونسی با هدف اتصال مرکز خراسان جنوبی به ریل سراسری در سال‌های گذشته کلید خورد اما با چالش‌های فنی و اعتباری همراه بود تا اینکه تامین مالی این طرح بزرگ و سرعت بخشیدن به روند اجرای آن به عنوان مطالبه مردم استان در سفر اول و دوم رئیس جمهور مطرح شد.

مهمترین مشکل این طرح زیربنایی، تامین منابع مالی بود که در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت و در نهایت با استجازه مقام معظم رهبری برای اختصاص ۱۸۰ هزار میلیارد ریال از محل تهاتر نفتی، گره اعتباری ابر پروژه ریلی شرق کشور باز شد.

طول راه‌ آهن زاهدان – بیرجند – مشهد ۹۱۰ کیلومتر است که از این مقدار ۴۳۲ کیلومتر یعنی حدود ۵۰ درصد آن در جغرافیای استان خراسان جنوبی قرار دارد و با تکمیل این طرح زیرساختی، بیرجند پس از سال‌ها انتظار مردم به ریل سراسری متصل می‌شود.

 

انتهای پیام

خبرنگار:مرضیه شهریاری