جزئیاتی شنیدنی درمورد ساخت مجدد پادگان اشرف/ حتی از یال معیوب شیر هم نگذشتیم!

سینما , فیلم‌های سینمایی ایران , سینمای ایران , فیلم ,


به نقل از خبرنگار فرهنگی مهتاب من از تنسیم، فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» ساخته لیلی عاج محصول سازمان اوج است که ابتدا در جشنواره چهل و یکم فجر به نمایش در آمد و دیپلم افتخار بهترین فیلم اول را به دست آورد و در دو رشته موسیقی و نمود‌های اختصاصی بصری نیز کاندید دریافت سیمرغ شد. این فیلم روایتی تازه از پادگان اشرف و تلاش گروهک منافقین برای فریب جوانان است. ژاله صامتی، وحید آقاپور، حمیدرضا محمدی، دیبا زاهدی و شهروز آقاپور از جمله بازیگران فیلم می باشند.

بابک پناهی درمورد ساخت دکورهای فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» او گفت: طبق معمولً ساخت پروژ‌ه‌هایی که نیاز به سندیت دارد کار ساده‌ای نیست. قبل از ساخت دکور، از نظر مالی بازدید می‌بشود که آیا ساخته بشود به صرفه خواهد می بود یا داخل لوکیشن مهم شوند بهتر است. از آنجایی که اردوگاه اشرف دیگر شکل اسبق خود را ندارد از نظر مالی توجیه اقتصادی نداشت به عراق برویم. به این علت تصمیم بر این شد تا دکور در شهرک دفاع مقدس و بر روی زمینی با سطح صاف ساخته بشود.

این طراح صحنه افزود: از آنجایی که اکنون اردوگاه اشرف تحول کرده است، آن را بر پایه یکسری عکس و فیلم‌های محدود ساختیم. به یاد دارم آن دو شیری که در روبه رو پادگان اشرف گذاشته شده می بود، یال‌شان دچار مشکل می بود و ما در زمان طراحی آنها، شیرها را دقیقاً طوری طراحی کردیم که آن یال‌ها همان عیب را داشته باشد و هنگامی افرادی که پادگان اشرف را از نزدیک دیده بودند این شیرها را دیدند، انها گفتند دقیقاً به همان صورت ساخته شده و این نوشته برای‌شان زیاد دلنشین می بود.

پناهی با اشاره به ساخت کمپ ثریا افزود: علاوه بر ساخت پادگان اشرف، کمپ ثریا نیز ساخته شد که همان مقر اسکان خانواد‌ه‌ها می بود. از کمپ ثریا فیلم داشتیم، اما محدود می بود و برای همین، بر پایه جای دوربین، طراحی‌ها را انجام دادیم. قسمت دیگر نیز مقر عراقی‌ها می بود؛ جایی همانند به ایست و بازرسی و آنجا را هم ساختیم. با دقت به این ۳ لوکیشن مهم، طراحی‌های دکور در شهرک دفاع مقدس انجام و صفر تا صد لوکیشن ساخته شد که حتی شامل جاده‌سازی هم می‌شد.

او با اصرار بر آنکه فیلم‌هایی همانند «سرهنگ ثریا» همچون فیلم‌های کمدی حال خوب کن نیستند اما باید دیده شوند، او گفت: طبیعی است که مخاطب در شرایط جاری دوست‌داشته باشد فیلم کمدی ببینند تا حالش خوب بشود؛ فیلم‌هایی همانند «سرهنگ ثریا» حال خوب کن نیستند، اما اینطور فیلم‌ها را باید دید و باید روی آنها آنقدر کار بشود که تماشاچی مشتاق بشود تا برود و آن فیلم را ببیند. یعنی تماشاچی با این مقصد به تماشای فیلم برود که قرار است یک فیلم مهم را ببیند. باید برای این فیلم‌ها به طوری تبلیغ بشود تا کنجکاوی به وجود آورد. نبوده است این چنین مانورهایی علتمی‌بشود تا این چنین فیلم‌های خوب و قویی دیده نشود و فروش نداشته باشد و علتایجاد موج نمی‌شوند.

سینما , فیلم‌های سینمایی ایران , سینمای ایران , فیلم ,

پناهی خاطرنشان کرد: باید درمورد این موضوعات به شکل کارشناسی شده پیش رفت تا قیمت این فیلم‌ها دیده و نگه داری بشود تا قبل از نمایش فیلم، تماشاچی برای دیدن آن مشتاق و کنجکاو بشود. فیلم‌های این‌چنینی فیلم‌های مهمی می باشند، اما متأسفانه به هر دلیلی خوب روی آنها تبلیغ نمی‌بشود و برای همین هم دیده نمی‌شوند.

او با پافشاری بر نگاه‌های متفاوت نسبت به فیلم‌های ساخته و اکران شده در جشنواره‌ها او گفت: به هر حال در اکثر جشنواره‌ها طبق معمولً به فیلم‌ها نگاه سیاسی، جناحی و می‌بشود و به برخی فیلم‌ها نیز دقت بیشتری می‌بشود. همین نوشته جهت شده حتی درمورد جشنواره‌هایی که خارج از ایران نیز برگزار می‌بشود، این انتقاد داخل باشد. یقیناً نگاه انتقادی که من نسبت به جشنواره‌ها دارم نه فقط به داوران بلکه به متولیان جشنوار‌ه‌ها و تیم تهیه و تشکیل فیلم است.

پناهی در ادامه گفت: گویا از سوی عوامل تشکیل و تهیه فیلم به جشنواره‌هایی همچون جشنواره فیلم فجر شناسنامه‌ای از فیلم‌هایی که ساخته و ارسال می‌بشود اراعه نمی‌دهند. در صورتی که به نظر من این نوشته مهم است، اما به آن توجهی نمی‌بشود. چون در هر صورت همه عوامل با هم برای ساخته شدن یک فیلم زحمت می‌کشند و باید به طوری این نوشته نشان داده بشود.

جدیدترین اخبار و مهم ترین رویدادهای ۲۴ ساعته در بخش های حوادث ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصاد و تکنولوژی ، ورزشی ، فرهنگ وهنر ایران و سایر مناطق جهان را در مهتاب من بخوانید.

این طراح صحنه با اشاره به تلاش فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» به منظور روایت تازه از جنگ افزود: سرهنگ ثریا تلاش کرده تا یک اقلیم و جغرافیای فرد دیگر از جنگ را به نمایش درآورد و به این علت باید زیاد تر دیده شوند و نباید ساده از روی آنها عبور کرد. این نوشته یک ضعف از سوی برگزارکنندگان جشنواره و تیم تهیه و تشکیل فیلم‌ها است. اگر قرار است برای فیلمی تبلیغ بشود، اراعه شناسنامه درست می‌تواند در امر تبلیغ و‌ دیده شدن پشتیبانی کند؛ یعنی اینطور حرف های بشود فیلم از الف تا ی چطور ساخته شده است. اراعه شناسنامه به این شکل در آینده فیلم تاثییر خواهد گذاشت. چون علتمی‌بشود فیلم در جشنواره‌ها زیاد تر دیده و بر روی موضوعات گوناگون کاندید بشود.

سینما , فیلم‌های سینمایی ایران , سینمای ایران , فیلم ,

پناهی با گفتن حس و حال خوبی که بعد از تماشای فیلم اشکار کرده است او گفت: فیلم را که دیدم زیاد آن را دوست داشتم و خدا را شکر کردم زحمتی که کشیده شده خوب از آب درآمده است. حس و حال فیلم زیاد خوب به نمایش درآمده می بود.»

انتهای مطلب/



منبع