تعهدات آب‌وهوایی شرکت‌های برتر با لابی‌گری ضعیف شد؟

تعهدات آب‌وهوایی شرکت‌های برتر با لابی‌گری ضعیف شد؟


به نقل از مهتاب من، مطالعه‌ای که توسط اندیشکده خصوصی اینفلوئنس مپ (InfluenceMap) انتشار شد، نشان داد تعداد بسیاری از شرکت های بزرگ از جمله گلنکور، اکسون موبیل و استلانتیس برای سیاست‌هایی لابی می‌کنند که با تعهدات آنها برای افت انتشار کردن کربن در تضاد است.

در این گزارش ۲۹۳ شرکت از فهرست فوربس ۲۰۰۰ مورد برسی قرار گرفتند و دریافتند که نزدیک به ۶۰ درصد از شرکت‌هایی که آلایندگی خالص صفر دارند یا اهداف آب‌وهوایی شبیهی دارند به علت لابی‌گری‌هایشان در معرض خطر شستشوی سبز خالص صفر می باشند.

اینفلوئنس مپ از راهنمای مسائل یکپارچگی» (HLEG) گروه کارشناسان سطح بالا سازمان ملل در رابطه جلوگیری از سبزشویی (Greenwashing) و نیاز به همسویی لابی با تعهدات آب‌وهوایی منفعت گیری می‌کند.

لابی گری شامل فعالیت‌های مستقیم اثرگذار بر سیاست شرکت‌ها و فعالیت‌های انجمن‌های صنعتی آنها می‌بشود.

زنگ خطر برای مشاغل

به نقل از یورونیوز، کاترین مک کنا، رئیس HLEG سازمان ملل متحد در رابطه تعهدات انتشار کردن خالص صفر نهادهای غیردولتی، می‌گوید: «این یافته‌ها باید زنگ خطری برای مشاغل باشد. تعداد بسیاری از شرکت‌ها نه تنها تصمیم می‌گیرند که تعهدات اقلیمی خود را با لابی کردن علیه عمل های اقلیمی تضعیف کنند، بلکه تعهدات صفر خالص آنها نیز معتبر نیست.»

اینفلوئنس مپ، که در سال ۲۰۱۵ برای تشویق عمل برای مقابله با بحران آب‌وهوا تأسیس شد، شرکت‌هایی را که در معرض با اهمیت ترین خطر خالص صفر سبز قرار دارند، برجسته کرد. این شرکت‌ها اهداف اقلیمی دارند اما از تضعیف سیاست‌های اقلیمی یا گسترش صنعت سوخت‌های فسیلی حمایتمی‌کنند.

اینفلوئنس مپ می‌گوید: «که گلنکور با اراعه یک سیاست آب‌وهوایی در حال انجام در اتحادیه اروپا و مطرح پیشنهادی اصلاحات مکانیزم حفاظتی استرالیا مخالفت کرد.» گلنکور از اظهار نظر خودداری کرد.

اینفلوئنس مپ در ادامه فرمود: که اکسون موبیل با قوانین پیشنهادی آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا مخالفت کرده و برای گسترش نفت و گاز در آمریکا سختی آورده است.

جدیدترین اخبار و مهم ترین رویدادهای ۲۴ ساعته در بخش های حوادث ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصاد و تکنولوژی ، ورزشی ، فرهنگ وهنر ایران و سایر مناطق جهان را در مهتاب من بخوانید.

Stellantis که می‌خواهد تا سال ۲۰۳۸ به صفر خالص برسد، با مقصد پیشنهادی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۳۵ برای افت ۱۰۰ درصدی انتشار کردن دی اکسید کربن برای خودروها و وانت‌های تازه مخالفت کرد. بر پایه گزارش اینفلوئنس مپ، این سرزمین این چنین از کوششها برای تضعیف استانداردهای آلایندگی آمریکا برای وسایل نقلیه سبک حمایتکرد.

ExxonMobil و Stellantis به خواست ها برای اظهار نظر جواب ندادند.

از طریق تجزیه و تحلیل زیاد تر از وب سایت‌های شرکت‌ها، محققان به یک گسست عمده بین آنچه شرکت‌ها در رابطه خالص صفر با مردم در ربط بودند و عمل های اثرگذار آنها پی بردند.

فقط بیشتر از ۹۰ درصد از شرکت‌ها به صفر خالص یا واژگان شبیه در وب سایت‌های خود اشاره کردند. اما اینفلوئنس مپ دریافت که ربط زیاد ضعیفی بین این ربط و شراکت مثبت در سیاست آب‌وهوا وجود دارد.

در روبه رو با انتقادات شبیه در سال‌های تازه، شرکت‌های گوناگون حرف های‌اند که تنها در تلاش می باشند تا اهداف اقلیمی را با نیازهای تعداد بسیاری از سهامداران متعادل کنند.

سازمان ملل که نشست آب و هوای COP28 خود را در اواخر این ماه اغاز می‌کند، حرف های است که شرکت‌ها باید لابی‌ها و تعامل های سیاسی خود را افشا کنند و آنها را با برنامه های آب‌وهوایی خود هماهنگ کنند.

ویل آیچیسون، می‌گوید: «دولت‌ها در پیشبرد سیاست‌های آب‌وهوایی با شدت مورد نیاز ناکامی می‌خورند و نفوذ شرکت‌ها علت مهم این کار است.»

تا وقتی که شرکت‌ها تعهدات اقلیمی خود را با حمایتبلندپروازانه از عمل های سیاستی تحت رهبری دولت مطابقت ندهند، دستیابی به اهداف توافق پاریس غیرممکن خواهد می بود.











منبع