مهتاب من گزارش میدهد:
چهار محصول لادا که یکی از بزرگترین خودروسازان روسی است در تاریخ ۱۳ آذر ۱۴۰۲ توسط نیکا موتور و در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران رونمایی شد.
به نقل از مهتاب من، گرچه دولت در طول ۲۰ ماه تازه از بین بردن ممنوعیت واردات ماشین را به محلی برای پروپاگانداسازی و مانور تبلیغاتی خود تبدیل کرده، اما به نظر میرسد این سیاست هم ورای تغیرات اقتصادی، زیاد تر برنامهای تازه برای آبکردن محصولات نهچندان باکیفیت رفقای سیاسی دولت
ابراهیم رئیسی با تشکیل بازاری تازه است. چنانکه بعد از ورود خودروهای چینی، این بار نوبت به روسیه رسیده تا به جستوجو سهمخواهی از بازار ایران و محلی بدون دردسر برای صادرات خودروهای بدون آپشن لادا باشد. بر این مبنا، نیکاموتور، بهگفتن شرکت واردکننده، امروز در نمایشگاه بینالمللی اوراسیا که در تهران برگزار شد، از چهار محصول این شرکت رونمایی کرد.
لادا یکی از بزرگترین خودروسازان دولتی روسیه به حساب می اید و محصولات آن غالباً به علت قیمت مناسبی که دارند جزو برندهای محبوب ماشین در روسیه و کشورهای اروپای شرقی شناخته خواهد شد.
اما از لحاظ طراحی و کیفیت در این خودروها از حداقل امکانات و زیبایی هم نسبت به خودروهای جهانی منفعت گیری نشده است؛ گرچه انتظار میرفت خودروهایی که مجوز واردات به ایران را میگیرند، مزایای زیاد تر نسبت به مثالهای داخلی داشته باشند، اما تعداد بسیاری از فعالان بازار، حتی خودروی پراید را به لادای روسی ترجیح خواهند داد. فقط در یک نمونه یکی از مدلهای خودروساز روسی به علت نداشتن ایربگ، موفق نشد مجوز ورود به داخل سرزمین را دریافت کند.
نگاهی به خودروهایی که داخل سرزمین شدهاند، گواه آن است که سیاست واردات ماشین، برخلاف وعده افزایش رقابت در بازار، به دادن امتیازهای اقتصادی به شرکای سیاسی تبدیل شده است. بر این مبنا به نظر میرسد سیاستگذاری که دست فوتبالیستهای حذفشده از جامجهانی را در واردات رانتی خودروهای لوکسی نظیر پورشه و لندروور باز میگذارد، سهم شهروندان ایرانی را به چانگانها و لاداییهایی میکند که حتی در سرزمین خود طرفدار چندانی ندارند.
برای اطلاعات زیاد تر، صفحه اخبار ماشین مهتاب من را مطالعه کنید.
منبع