به نقل از مهتاب من، لادا یکی از بزرگترین خودروسازان روسیه است که زیرمجموعه آفتا واز (Avto Vaz) محسوب میبشود. این شرکت در سال ۱۹۶۶ با همکاری فیات ایتالیا و اتحاد جماهیر شوروی در شهر تولیاتی روسیه تأسیس شد و طی چند دهه اول تشکیل، محبوبترین خودروی شوروی و کشورهای اروپای شرقی می بود. یقیناً محبوبیت بالای لادا را در آن سالها میتوان به علت بسته بودن مرزهای این کشورها به روی محصولات بهروز جهانی دانست.
لادای از رده خارج روسی به ایران آمد!
شرکت نیکا موتور، روز قبل در نمایشگاه بینالمللی اوراسیا که در تهران برگزار شد از چهار محصول لادا رونمایی کرد. لادا وستا استیشن واگن، وستا سدان، گرانتا و نیوا چهار محصول معارفهشده در نمایشگاه بینالمللی می بود که قرار است در ابتدا به طور وارداتی و سپس به طور مونتاژی در بازار ایران اراعه شوند.
یک مقام روسی شرکت لادا در نمایشگاه اختصاصی اوراسیا به مهتاب من او گفت: اولین سری از محصولات لادا به گمان زیادً ماه آینده داخل سرزمین میبشود و تا سال دیگر، برنامه مونتاژ ماشین در خاک سرزمین کلید خواهد خورد.
او همین طور گفت: لادا لارگوس، محصول دیگر این شرکت بوده که در دسته مینی قرار میگیرد و به علت تحریمهای بینالمللی، فعلاً امکان تشکیل ندارد. نیوا خودروی فرد دیگر است که به علت تجهیزنبودن به کیسه هوا، امکان ورود آن به سرزمین وجود نداشت که به گمان زیادً با تعبیه دو عدد کیسه هوای جلو، مجوز ورود این ماشین نیز به سرزمین گرفته بشود.
۴ محصول معارفهشده لادا چه مشخصاتی دارند؟
لادا گرانت
این سدان روسی، ارزانترین خودروی واردشده روسی به داخل سرزمین است که از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری چهار سیلند منفعت گیری میکند که در نسخه ۸ و ۱۶ سوپاپ تشکیل میبشود. نسخه ۸ سوپاپ قادر به تشکیل ۸۹ اسببخار و نسخه ۱۶ سوپاپ، حداکثر ۱۰۶ اسببخار قوت تشکیل میکند که هر دو آنها قوت تولیدی را به پشتیبانی گیربکس پنجسرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میکنند.
لادا گرانت با دقت به تیپهای مختلفی که دارد از ۸ الی ۱۰ هزار دلار در بازار روسیه به فروش میرسد.
لادا نیوا
محصول دیگر این شرکت علیرغم این که در کاتالوگ رسمی لادا، کلاس استیشن واگن برای نیوا نوشته شده است، در رده کراساوور طبقه بندی میبشود. نیوا از پیشرانه ۱.۷ لیتری چهار سیلندر با هشت سوپاپ منفعت گیری میکند که قادر به تشکیل حداکثر ۸۰ اسب بخار قوت را دارد. این قوت تولیدی از طریق گیربکس پنج سرعته به هر چهار چرخ منتقل میکند.
لادا نیوا در تیپهای گوناگون از نزدیک به ۱۰ الی ۱۲ هزار دلار در سرزمین روسیه به فروش میرسد.
لادا وستا
نسخهای که در نمایشگاه وجود دارد در رده استیشن واگن قرار میگیرد. مطابق حرف های مقام مسئول، این ماشین با پیشرانه ۱.۶ لیتری به طور چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ اراعه میبشود که میتواند حداکثر ۱۰۶ اسببخار قوت تولیدی را به پشتیبانی گیربکس پنج سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل کند.
این ماشین با دقت به تیپهای متغیری که دارد از قیمت ۱۴ الی ۱۶ هزار دلار به فروش میرسد.
لادا وستا اسپرت
وستا در نسخه سدان از یک تیپ اسپرت نیز منفعت میبرد که نمونه آپشنال و یقیناً گرانتر آن به حساب می اید. این ماشین از پیشرانه ۱.۸ لیتری چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ منفعت گیری میکند که حداکثر ۱۴۵ اسببخار قوت تشکیل میکند.
این ماشین نسبت به محصولات دیگر دارای امکاناتی همچون کنترل پایداری، دوربین جانبی و نمایشگر مرکزی است. وستا اسپرت به علت اراعه محدودتر و یقیناً امکانات زیاد تر با قیمت ۱۸ الی ۲۲ هزار دلار در بازار روسیه اراعه میبشود.
مقصد از انجام واردات؛ افزایش رقابت یا فراهم منافع گروههای خاص؟
با آزادسازی واردات ماشین از سال قبل، مسئولان دولتی مقصد از واردات را افزایش رقابت در بازار ماشین و فراهم مازاد تقاضا اظهار میکنند. اما سوالی که نقل میبشود، این است با دقت به این که صنعت خودروسازی روسیه و مخصوصاً شرکت لادا که حالت چندان بهتری نسبت به صنعت خودروی ایران ندارد، چطور میخواهد با اراعه محصولات خود در ایران، رقابت را در بازار افزایش دهد.
خودروهایی که از لحاظ کیفیت و امکانات رفاهی در رده مساعد قرار ندارند و یقیناً از قیمت بالایی نسبت به محصولات داخلی قرار میگیرند. ارزانترین نسخه لادا که نزدیک به ۱۰ هزار دلار قیمت دارد، با دقت به تعرفه گمرکی و دیگر هزینههای جانبی، به گمان زیادً با قیمت ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون تومان در بازار ایران اراعه بشود.
از نظر دیگر تشکیل برخی از محصولات این شرکت به علت تحریمهای روسیه متوقف شده و حتی برخی از خودروهای آن بدون ایربگ در بازار روسیه اراعه خواهد شد که نتوانستند مجوز ورود به سرزمین را بگیرند.
برای مطالعه زیاد تر صفحه اخبار ماشین مهتاب من را جستوجو کنید.
منبع