به نقل از مهتاب من، سیدتیمور حسینی با وجود در رادیو فرهنگ به افزایش جریمههای تخلفات رانندگی اشاره کرد و افزود: شدت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز، تجاوز به چپ، حرکات مارپیچ و رانندگی در حالت مستی از تخلفات رانندگی حادثه ساز می باشند که نظر افزایش این جرایم از طریق وزارت دادگستری داده شده و این نوشته قرار است در هیئت دولت نقل بشود.
مشروح گفتگو به این شرح است؛
مقدمه مجری: چند روز پیش یکی از فرماندهان ارشد راهور اظهار نظری کردند که کلی در فضای مجازی عکس العمل داشت، سردار سید تیمور حسینی جانشین پلیس راهور فراجا فرموده بودند که جریمههای ما زیاد کم است و باید زیاد بشود به نسبت فکر کنم یک به پنج فرموده بودند.
سوال: وقتی که شما فرموده بودید جریمهها زیاد پایین است و باید افزایش اشکار بکند کاربرهای فضای مجازی به این قضیه عکس العمل نشان داده بودند و حرف های بودند که این دیگر زیاد زیاد میبشود، ولی سخن شما هم کاملا منطقی می بود بازدارندگی جریمه راهنمایی و رانندگی یقیناً جریمه رانندگی باید به آن بگوییم، چون در آن دیگر راهنمایی ندارد، بازدارندگی جریمه رانندگی به نظر من کم است یعنی هنگامی که قیاس میکنیم میبینیم در اروپا اگر یک رانندهای حتی در اروپایی که منفعت گیری از مشروبات الکلی آزاد است اگر خدایی نکرده مست پشت فرمان بنشیند، فکر کنم هم زندانی میبشود هم یک زمان طویل ممنوع رانندگی میبشود و اصلا صلاحیت او رد میبشود اکنون در ایران اگر یک نفری به حالت مستی پشت فرمان بنشیند نمیدانم ۲۰۰-۲۵۰ تومان …، بله ۴۰۰ تومان، چون خودم جلوی جام جم یک آقایی با همین حالت تصادف کرد و به ماشین سازمان زد و ما را به بیمارستان فرستاد و ۴۰۰ تومان فقط جریمه اش کردند این را کاملا لمس میکنم. بفرمایید که چه کار باید کرد که بازدارندگی را زیاد تر کنیم؟
سردار حسینی: در همه مکاتب حقوقی دنیا او گفت و گو مجازات یک امر کاملا بدیهی و پذیرفته شده است، و میبایست در برابر هر رفتاری که برخلاف نرم و هنجار و قوانین و مقررات موضوعه باشد یک مجازاتی در نظر گرفته بشود. این مجازات چه وقتی میتواند بازدارنده باشد؟ وقتی که هزینهی مجازات از هزینهی ارتکاب جرم بالاتر باشد. برای مثال یک مثال زیاد ملموس بزنم که در واقع این نوشته یک مقداری روشنتر بشود. فکر کنید عوارض عبور از یک آزادراه ۵۰ هزار تومان باشد، جریمهی عدم پرداخت عوارض ۵ هزار تومان، کدام عقل سلیم میگوید بروم ۵۰ هزار تومان عوارض را بدهم میگوید عوارض را پرداخت نمیکنم میروم ۵ هزار تومان جریمه اش را میدهم. در همهی بندهای تخلفاتی که در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی به گفتن تخلف رانندگی تعریف شده همین معادله و همین فرمول در واقع صدق میکند. وقتی که این قانون تصویب و اجرا شد در سال ۱۳۹۰ اگر نادرست نکنم ماده ۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی اشکار کرده که هر سه سال یک بار میبایستی نرخ جرایم تعدیل اشکار کند با دقت به گفتن تورم در آن ماده قانونی …
سوال: که این اتفاق نیفتاده است درست است؟
سردار حسینی: آخرین باری که یک افزایش زیاد جزئی داشته سال ۹۷ می بود.
سوال: اکنون میدانید مسئلهای که نقل میکنند این است که هنگامی که برای مثال امکانات و ابزارهای پلیس برای جریمه یک مقداری اشکال دارد هنگامی که من در جادهی خرم آباد الان نیستم، ولی برایم جریمه میآید که درخرم آباد تو جریمه شدی هنگامی این اشکالات و این نقایص وجود دارد جرایم که زیاد بشود مردم بی گناه و بی علت تاوان بعد خواهند داد اینها عکس العملها است؟
سردار حسینی: من این نوشته را رد نمیکنم که یک درصدی اشتباه وجود دارد، ولی این درصد اشتباه به اندازهای نیست که ما بخواهیم کلیت نوشته را کنار بزنیم و زیر سوال ببریم. ما دو تا پیامک داریم زیاد از عزیزانی که در جاهای گوناگون بالاخره اکنون برخورد میکنند و این نوشته را حضورا گفتن میکنند که یک این چنین پیامکی برای من آمده، من یک توضیحی راجع به این نوشته عرض کنم، ما دو تا پیامک داریم یک پیامک را اصطلاحا میگوییم پیامک آنی که بلافاصله سپس از ثبت تخلف توسط یک دوربین در هر جای سرزمین در واقع این تخلف ثبت بشود برای آن وسیله ارسال میبشود که در متن این پیامک به این شکل آمده که شما مرتکب این تخلف شدید، تخلف شما در دست بازدید است چرا در دست بازدید است؟ برای این که ما با آن چک اپراتوری که میکنیم و یک رباط طراحی شده برای این چک اپراتوری، ببیند که یک وقتی دوربین دو را سه نخوانده باشد سین را صاد نخوانده باشد یک را نه نخوانده باشد، اگر یک این چنین اشتباه و اشتباهاتی باشد رباط خودش اتومات آن جریمه را حذف میکند، یک پیامک داریم پیامک دوم که دیگر شناسهی پرداخت اظهار میکند و میگوید که شما این تخلف را کردید و این هم در سابقهی تخلف خودروی شما ثبت شده این هم شناسهی پرداخت شما پرداخت کنید. بیشترین اشتباه در آن پیامک اولیه است که بالای ۹۵ درصد آن در چک اپراتوری کنار گذاشته میبشود.
سوال: یک مسئلهای را بگویم سردار هادیان فر انها گفتند که انشاالله لایحهی بودجه ۱۴۰۳ بتواند پشتیبانی بکند ما در افت تصادفات یک اتفاقی برایمان بیفتد خود شما هم یک مطرح افزایش جریمهها را دادید آیا این اتفاق قرار است بیفتد یا خیر؟
سردار حسینی: از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم بیشتر از سه مرحله ما شورای راهوری را داشتیم که یا به ریاست خود رئیس جمهور محترم بوده یا جناب آقای دکتر مخبر معاون اول رئیس جمهور، تصمیمات زیاد خوبی گرفته شده برای تحکیم پلیس و دیگر سازمانهای امدادی همانند راهداری، هلال احمر، اورژانس، اگر انشاالله این اتفاق بیفتد و این اعتبار در بودجهی سال آینده دیده بشود که مبلغ نسبتا قابل توجهی هم هست زیاد میتواند موثر باشد. اکنون واقعا تجهیزات و ناوگان همهی این دستگاههایی که من اسم بردم واقعا دیگر عمرش را کرده، مستهلک است و نیاز به یک بازسازی و نوسازی جدی دارد. حتما ما میبایستی در روبه رو این هدفی که طراحی کردیم در سرزمین او گفت و گو افت جانباختگان ناشی از سوانح رانندگی بهرحال یکی از اهداف مهم سرزمین است، برای دستیابی به این مقصد بزرگ ما باید آن الزامات اولیه، آن مواد اولیه اش را در دسترس قرار بدهیم، در اختیار قرار بدهیم که با یک برنامه ریزی دقیق و منفعت گیری درست از همه منبع های بتوانیم به این مقصد مان برسیم.
ترافیک یک مقولهی زیاد پیچیده است هم از یک طرف موضوعات کاملا فنی و مهندسی در آن موثر است در حوزهی مهندسی ترافیک و هم از یک طرف کاملا یک نوشته حوزهی علوم انسانی است به لحاظ این که کاربر این سیستم انسان است لذا موضوعات روانشناختی، جامعه شناختی و حرکت شناسی اینها همه میبایستی مورد نظر باشد که ما بتوانیم هم زیرساخت را آماده کنیم به لحاظ مهندسی ترافیک و هم این که یک حرکت درست قانون مدار را ساری و جاری کنیم که آن هم ابزارهای خودش را دارد و آن هم راه حلهای خاص خودش را میطلبد.
سوال: خود شما جزو افرادی هستید که سالهاست دغدغهمند هستید و از دوران قبل تا الان بودید و دارید تلاش میکنید که این اتفاقات بهتر بیفتد و اسایش مردم زیاد تر و بهتر تامین بشود در حوزه راهور و خداقوت میگویم به همه شما و همکاران شما در پلیس راهور و یقیناً شهدایی که در پلیس راهور هم کم نبودند در همین چند وقته حتی در حوادث رانندگی ما دیدیم سربازانی بودند که در راهور کار میکردند یا عزیزانی که جان خودشان را برای امنیت مردم از دست دادند.
منبع :
خبرگزاری صدا و سیما
منبع