به نقل از خبرنگار فرهنگی مهتاب من از تنسیم، «مافیا» یک بازی دلنشین گروهی است که به طور خاص در چند سال تازه و بعد از پخش گونههای مختلفی از آن در تلویزیون و یقیناً شبکه نمایش خانگی، به طور گستردهای در جامعه ما محبوب شد و اکنون یکی دو سالی میبشود که در کافهها، پارکها و دورهمیهای خانوادگی اگر تعداد افراد حاضر در جمع دو رقمی باشد، انجام بازی مافیا یکی از گزینههای قابل گمان است.
بازی مافیا در اواخر دهه هشتاد میلادی در روسیه متولد شد و چند دهه سپس به سرزمین ما نیز ورود کرد. تقریباً از اغاز دهه نود این بازی در بین گروه اندکی از جوانان ترویج داشت و عده مقداری از مردم ایران با آن آشنایی داشتند. اما در اواخر دهه نود پخش مسابقهای تلویزیونی از این بازی در شبکه سلامت سیما، علتشد توجهات به سمت این مسابقه زیاد تر بشود و بازی «مافیا» به یکی از پرطرفدارترین بازیهای استدلالی و گروهی در ایران تبدیل بشود.
محبوبیت این بازی، کم کم آن را در بین خانوادهها و جوانان ترویج داد و از نظر دیگر تعداد بسیاری از برنامهسازان را بر این داشت که با منفعت گیری از هنرمندان و ورزشکاران پرآوازه گونههای گوناگون بازی مافیا را تشکیل و برای مخاطبان در شبکه نمایشخانگی پخش کنند.
قرار گرفتن «مافیا» در جدول پخش شبکه نسیم، این مسابقه را در زمره آثار محبوب تلویزیونی قرار داد و مقدار مخاطبانش را چند برابر کرد به طوری که میتوان آن را یکی از جریانسازترین برنامههای تلویزیونی در یک دهه تازه دانست؛ پخش این برنامه از شبکه نسیم علتشد تا مخاطبان وفادار این مسابقه که در طول این سالها آن را حمایتکردند به همراهیشان با «شهروند و مافیا» ادامه دهند و از طرف دیگر دوستداران شبکه نسیم هم به این گروه اضافه شدند تا به این ترتیب بینندگان آن به ترکیب دلنشین توجهی برسند.
اکنون، هم مخاطبان تخصصی به تماشای مسابقه مافیای تلویزیون مینشینند و هم مخاطبان عمومی که سالها است برای سرگرم شدن تماشای برنامههای شبکه نسیم را انتخاب کردهاند و به برنامهها و مسابقات سرگرمکننده این شبکه دل خوش کردهاند آن را پیگیری میکنند.
مسابقهای تلویزیونی که به کافهها رسید
بعد از همهگیری موج بازی مافیا در کشورمان و ترویج این بازی گروهی، تعداد بسیاری از کافهها که به پاتوقی برای دورهمیهای دوستانه و انجام این بازی تبدیل شدند، تا جایی که کافههایی که جای بزرگی داشتند، بخشی از مغازه خود را که قابلیت جدا شدن از دیگر فضاهای کافه را داشت با چیدمان خاص از کافه مهم جدا کردند و در تبلیغات محیطی و فضای مجازی خود ویژگی جدیدی به کافه خود اضافه کردند و آن هم محیطی اختصاصی برای بازی مافیا می بود، تا به این ترتیب گروههای دوستانه وخانوادگی که به این بازی علاقه داشتند ولی جایی برای بازی نداشتند را به طرف خود جذب کنند.
در این بین، گروهی تا فهمید شدند این ایده جواب میدهد و مردم به جستوجو یافتن مکانهایی اختصاصی برای انجام این مسابقهاند، با انجام هماهنگیهای ملزوم کافههای اختصاصی بازی مافیا راهاندازی کردند و با منفعت گیری از دکورها و لوازم اختصاصی این بازی تلاش کردند برای خود اسم و رسمی دست و پا کنند. این سیستم تازه در کافههای اختصاصی مافیا علتشد عدهای که از این قبیل کافهها منفعت گیری میکردند به واسطه وجود دائمیشان در این فضا و دیدن تعداد بسیاری مسابقه و بازی کردن به بازیکنها حرفهای مافیا تبدیل شوند، بازیکنهایی که برخی از آنها تبدیل شدند به شرکتکنندگان مسابقه «شهروند و مافیا» در تلویزیون.
بازیکن حرفهای یا سلبریتی، قضیه این است!
اگر از دوستداران پروپاقرص و بازیکنهای حرفهای مافیا (که حداقل هفتهای یک بار این بازی را انجام خواهند داد) سوال کنید که کدام مسابقه اختصاصی مافیا در تلویزیون و شبکه نمایشخانگی موفقترین مسابقه در این ژانر است، تقریباً همه آنها از نظر کیفیت مسابقه «شهروند و مافیا» شبکه نسیم را انتخاب میکنند، چون این مسابقه چند ویژگی منحصر به فرد نسبت به مثالهای دیگر آن که در شبکه نمایشخانگی پخش میبشود دارد. با اهمیت ترین ویژگی آن حرفهای بودن بازیکنها است. همه افرادی که در مسابقه «شهروند و مافیا» شرکت میکنند بازیکنهای درجه یکی می باشند که هم توانایی تحلیل بالایی دارند هم همه بازیشان بر پایه استدلال و اتفاقات ریز و درشت بازی است.
اگر شما در شبکه نمایش خانگی بازیگران، خوانندهها، ورزشکاران و مجریانی را میبینید که دور هم جمع شدند و دائم با گفتن جملاتی همانند «من این بازی را زیاد بلد نیستم»، «من همانند شما حرفهای نیستم»، «من حسی تارگت میزنم» و… تلاش میکنند نوبت خود را بگذرانند و با سلام و صلوات بازی را به سود گروه خود جلو ببرند، در «شهروند و مافیا» شبکه نسیم از هیچکس این جملات را نمیشنوید.
در مسابقههای مافیایی شبکه نمایشخانگی در ابتدای بازی به زبان بدن دقت میکنند و بعد از یک دور سخن بگویید کردن همه بازیکنان، بر پایه اتفاقات مسابقه به کوچکترین مسائلی که در سخن بگوییدها یا بازیِ بازیکنان وجود دارد، دقت میبشود. در«شهروند و مافیا» بازی بر پایه استدلال و علتپیش میرود و کمتر بازیکنی بر پایه گمان و گمان و شانس شهروند و مافیای خود را معارفه میکند، همین قضیه است که علتمیبشود این مسابقه طرفداران وفادار بسیاری داشته باشد و اکثر منتقدان مسابقههای مافیایی به سازندگان این برنامه در قالب شبکه نمایش خانگی اعتراض کنند که چرا به جای بازیکنان حرفهای، فقطً به جستوجو سلبریتیها میروید و کیفیت مسابقه را فدای نامهای بازیکنان میکنید.
چالشی برای تیم تشکیل و شرکتکنندهها
مسئله مثبت دیگر این مسابقه تیم برگزارکننده آن است. فصل اول این مسابقه با اجرای بهنام سپاس روی آنتن رفت و از فصل دوم تا هفدهم آن که این روزها از شبکه نسیم پخش میبشود، راوی آن علیرام نورایی است، بازیگر مطرحی که اکنون نام و اجرای او برای دوستداران مافیا کاملا شناخته شده و استاندارد است. نورایی در اجرای این مسابقه کاملا جدی و در مواقعی خشک و رسمی عمل میکند و این جدیت باتوجه به دکور و نورپردازی آن و همینطور موسیقی مسابقه، علتسنگین شدن فضای آن شده است.
اگرچه امکان پذیر این سنگینی برای عدهای از مخاطبان عمومی که پیش از برنامههای شاد و رنگارنگ بسیاری از شبکه نسیم تماشا میکردند، مقداری جنبه منفی داشته باشد، اما طرفداران پروپاقرص این برنامه به فضاسازی آن و ترکیب تولیدش علاقه شدیدی دارند.
در این مسابقه ما داورانی هم داریم که هم نظراتشان در میانه برگزاری مسابقه را میبینیم و هم با تحلیلهایشان روی هر مسابقه، با دلایل پیروزی و ناکامی تیمها شرکتکننده آشنا میشویم، اتفاقی که علتمیبشود بینندگان این مسابقه به مرور به بازیکنان حرفهای مافیا در جمعهای دوستانه خود بدل شوند. محمد رجایی کارگردان و علیرضا سلطانی تهیهکننده این مسابقه تلاش بسیاری کردند که هم از بازیکنان حرفهای در مسابقه شان منفعت گیری کنند، هم فضای کلی کار را به سمتی ببرند که سطح بازی مخاطبان خود را نیز از آماتور بودن ترقی دهند و بالاتر ببرند، تلاشی که حقیقتا جواب داده و این را میتوانید در دورهمیهای گروهی به وضوح ببینید.
«شهروند و مافیا» یکی از مسابقههای تلویزیونی است، برنامهای جریانساز که مخاطبان پرشماری دارد و در طول سالهای پخش آن، این مخاطبان به مرور به بازیکنان حرفهای تبدیل شدند، تا جایی که شرکتکنندگان این مسابقه به مرور از دل مخاطبانش تشکیل شدند و این چرخه اکنون به یک روال دلنشین تبدیل شده و تعداد بسیاری از دوستداران وجود در این مسابقه، با تماشای آن و انجام هفتگی این مسابقه در جمعهای خود، تلاش میکنند به «شهروند و مافیا»ی شبکه نسیم داخل شوند و خود را در این شو تلویزیونی به چالش بکشند.
انتهای مطلب/
منبع