چیزی که پیامبر(ص) در شب معراج درمورد فاطمه (س) دید

چیزی که پیامبر(ص) در شب معراج درباره فاطمه (س) دید


به نقل از خبرنگار فرهنگی تسنیم، حضرت فاطمه زهرا (ع) بانوی جلیل القدری است که برای حیات طیبه و زیبای همه انسان‌ها، الگوی همه عیاری است. این انسان معصوم، سرمنشأ همه نیکی‌ها و «کوثر» هدایت و رستگاری است.

با همین ویژگی‌ها است که مطالعه زندگانی و سیره او برای همه آدمیان درس آموز و حیات آفرین است و کتاب «فاطمه (ع) الگوی حیات قشنگ» با همین انگیزه در فصل‌های بسیاری، گذری بر زندگانی این بانوی بزرگوار دارد. به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) مروری بر چند نوشته خواندنی در این کتاب داریم که در ادامه می‌آید:

شخصیت فاطمه از دیدگاه پیامبر

شأن و منزلت فاطمه زهرا را همین بس که پیامبر خدا درمورد‌اش زیباترین سخنان را گفتن فرموده که درمورد هیچ یک از زنان عالم این چنین چیزی نفرموده؛ حتی درموردٔ همسر و دیگر دختران خود اینک از بین ده‌ها روایتی که درمورد این شخصیت بی نظیر نقل شده به چند روایت بسنده کرده سپس به نکاتی در این جهت اشاره‌ای خواهیم داشت.

فاطمه پاره تن پیامبر

بخاری در صحیح خود از پیامبر صلی الله علیه وسلمه نقل کرده که فرمود:فاطمه بضعهٌ مِنِّی فَمَنْ أَغْضَبها أغضبنی!فاطمه پاره تن من است هر که او را به خشم آورد مرا به خشم آورده.

یا علی! إن فاطمه بضعهٌ مِنّی و هی نور عینی و ثَمَرهُ فؤادی؛ علی جان! فاطمه پاره تن من و نور چشم و میوه دلم است.

فاطمه مایه سرور پیامبر

امام حسین از پیامبر روایت کرده است که فرمود: فاطمه بَهْجَهُ قلبی و إبناها ثَمَرهُ فُؤادی وبعلها نورُ بَصَری فاطمه مایه سرور و خوشحالی من است این چنین دو فرزندش میوه دلم و همسرش نور چشمم می باشند.

جدیدترین اخبار و مهم ترین رویدادهای ۲۴ ساعته در بخش های حوادث ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصاد و تکنولوژی ، ورزشی ، فرهنگ وهنر ایران و سایر مناطق جهان را در مهتاب من بخوانید.

فاطمه برتر از آسمانها و زمین

و در حدیثی دیگر درمورد خلقت فاطمه فرمود: بعد خداوند از نور دخترم فاطمه آسمانها و زمین را آفرید، بعد آسمانها و زمین از نور دخترم فاطمه است و نور دخترم فاطمه از نور پروردگار است و دخترم فاطمه برتر از آسمانها و زمین است.

فاطمه برگزیده خداوند

خطیب بغدادی ضمن اشاره به معراج پیامبر از آن حضرت این چنین روایت کرده که فرمود: همان شبی که مرا به آسمان بردند دیدم که بر درب بهشت این چنین نوشته می بود: «لا إله إلا الله محمد رسول الله، علی حبیب الله، والحسن و الحسینُ صَفوهُ اللهِ، فاطمه خیرَهُ الله و علی باغِضِهم لعنه الله».

فاطمه یکی از حجّت‌های خدا

طبری در بشاره المصطفی به سند خود از امام زین العابدین از پدرش از امیر مؤمنان از رسول خدا نقل کرده که فرمود: أنا و علی وفاطمه و الحسن و الحسین و تسعهٌ مِن وُلْدِ الحسین حجج الله علی خَلْقِه أعداؤنا أعداء الله و أولیاؤنا أولیاء الله؛

من و علی و فاطمه و حسن و حسین و نه فرزند از فرزندان حسین حجّت‌های خداوند بر بندگان او هستیم دشمنان ما دشمنان خدا و دوستان ما دوستان خدا می باشند.

فاطمه بهترین زنان امت

انس بن مالک از رسول خدا صلی الله روایت کرده که فرمود: بهترین زنان امتم فاطمه دختر محمد است.

برترین زنان اوّلین و آخرین

و در روایت فرد دیگر که از پیامبر رسیده این چنین آمده: برترین مردان عالم در زمان من علی است و برترین زنان اولین و آخرین فاطمه‌ها است.

اگر همه خوبی‌ها مجسم بشود

هم این چنین درمورد شخصیت بی همانند فاطمه فرمود و لَوْ کانَ الحُسْنُ شَخصاً لکانَ فاطمهَ بَلْ هی أعظم اگر همه خوبی‌ها و فضایل اخلاقی مجسم بشود، با لیاقت است که فاطمه باشد؛ بلکه فاطمه والاتر از همه آنها است.

فاطمه مریم کبراست

و از جمله بیانات و خواست‌هایی که رسول خدا در حال احتضار به علی داشت این می بود: علی جان، فاطمه امانت خدا و رسولش در نزد تو است بعد از این امانت خوب نگه داری کن و می دانم که این چنین خواهی کرد، بدان که او مریم کبری است.

چرا از فاطمه (س) احادیث مقداری بر جای مانده؟

این کار امکان پذیر چند جهت داشته باشد. یکی این که ایشان نمی‌توانستند همانند دیگر معصومان آزادانه به نقل حدیث بپردازند. بدین جهت احادیث نقل شده از ایشان کم است ولی این گمان به دو جهت صحیح نیست چون اولاً راویان مرد از حضرتش روایت کرده‌اند و ثانیاً، مگر روایت فقط به مردان منحصر بوده و زنان حق روایت نداشته‌اند. علت دیگر همان ظلم آشکاری است که بعد از پیامبر به اهل بیت آن حضرت شد بزرگترین مانع از نشر و گسترش احادیث اهل بیت به اختصاصی فاطمه زهرا می بود تا آنجا که آنهایی هم که از او روایتی شنیده بودند، برای هراس و وحشتی که حاکم می بود از نقل آنها خودداری کرده در سینه‌های خود نهان کردند.

ابو هریره در این باره می‌گوید تا وقتی که عمر زنده می بود ما جرئت نداشتیم یک حدیث از پیامبر صلی الله علیه و سلم نقل کنیم و امکان پذیر چون تعداد بسیاری از این احادیث در فضل اهل بیت خاصه علی بن ابی طالب بوده آنها را شنیده‌اند، اما از روی دشمنی و کینه‌ای که با اهل بیت و علی داشتند از گفتن آن احادیث خودداری کردند.

راویان حدیث از حضرت فاطمه

عده نسبتاً بسیاری از حضرت زهرا حدیث نقل کرده‌اند که علاوه بـر امیر مؤمنان، امام حسن، امام حسین، حضرت زینب و ام کلثوم علیهم السلام افراد زیر به نقل حدیث از حضرتش پرداخته‌اند:

۱ سلمان فارسی ۲. ابوذر غفاری ۳. جابر بن عبدالله انصاری ۴. عبدالله بن مسعود ۵. یحیی بن جعده، ۶. حکم بن ابی نعیم، ۷. عمرو بن الشرید ۸. حذیفه بن الیمان ۹ ربعی بن حراش ۱۰. انس بن مالک ۱۱. ابوسعید خدری ۱۲. ابن ابی ملیکه ۱۳. ابو ایوب انصاری ۱۴. ابوهریره، ۱۵. بشیر بن زید ۱۶ سهل بن سعد انصاری، ۱۷. شبیب بن ابی رافع، ۱۸ عباس بن عبدالمطلب ۱۹. عبدالله بن عباس ۲۰. عوانه بن الحکم، ۲۱. قاسم بن ابی سعید خدری ۲۲ هشام بن محمد، ۲۳. زینب دختر ابو رافع، ۲۴. عایشه، ۲۵ ام سلمه، ۲۶ اسماء بنت عمیس، ۲۷. سلمی‌ ام رافع و غیر از اینها که می‌توان به روایات این عده در دلائل الإمامه بشاره المصطفی، امالی شیخ طوسی، کفایه الاثر، مسند فاطمه و ده‌ها کتاب دیگر دست یافت.

 

چرا به خانه فاطمه هجوم آوردند؟

این بی حرمتی به خانه وحی می‌تواند علت‌های گوناگونی داشته باشد اما با اهمیت ترین آن بیعت گرفتن از علی می بود که اگر این کار را نمی‌کردند بسا در آینده برای خودشان تشکیل مشکل می‌کرد و این قضیه به روشنی دلالت دارد اگر نگوییم مقصد آنان به انزوا کشاندن اهل بیت از صحنه سیاست و خلافت اسلامی می بود به این که نه تنها حق ادعای خلافت و رهبری مسلمانان را ندارد بلکه به گفتن یک مسلمان باید با خلیفه مسلمانان بیعت کند و احتمالا این قضیه مهمتر از اصل بیعت کردن می بود چون در همان زمان تعداد بسیاری از مردم همانند سعد بن عباده و دیگران بیعت نکردند، اما نه تنها به خانه‌شان هجوم نشد بلکه مورد اعتراض هم قرار نگرفتند اینجا است که باید عده‌ای اعرابی و خشونت طلب و به دور از عاطفه و اخلاق اسلامی همانند مغیره بن شعبه را اشکار کرده و از آنها در جهت شکستن حریم اهل بیت منفعت گیری کرد.

کتاب «فاطمه (ع) الگوی حیات قشنگ» تاثییر محمدجواد مروجی طبسی در ۱۴۷ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ هفتم رسیده است.

انتهای مطلب/



منبع