توافق اتحادیه اروپا با صنعت ماشین/ محدودیت‌های آلودگی اگزوز خودروها تحول نمی‌کند

توافق اتحادیه اروپا با صنعت خودرو/ محدودیت‌های آلودگی اگزوز خودروها تغییر نمی‌کند


به نقل از مهتاب من، محدودیت‌های آلودگی لوله اگزوز برای خودروها و وانت‌ها بدون تحول باقی ماند، چون قانون‌گذاران با آخرین مجموعه استانداردهای اتحادیه اروپا موافقت کردند. 

نمایندگان دولت و نمایندگان پارلمان اروپا در مذاکرات محرمانه به توافقی در رابطه مقررات یورو ۷ دست یافتند و به گمان زیادً آخرین تکرار در یک سری محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌تر در رابطه آلاینده‌هایی همانند اکسیدهای نیتروژن (NOx) و گوگرد را نهایی کردند. دی اکسید (SO2) که در سال ۱۹۹۲ اغاز شد.

انتشار کردن ذرات زیان اور ناشی از ترمزها و ساییدگی لاستیک‌ها نشان‌دهنده این حقیقت است که وسایل نقلیه الکتریکی به هیچ وجه عاری از آلودگی نیستند.

استاندارد یورو ۷

یورو ۷ با مقصد افت انتشار کردن آلاینده‌های هوا از حمل‌ونقل جاده‌ای، سطوح آلاینده‌های خودروها و موتورها را تنظیم می‌کند و خودروها، وانت‌ها و وسایل نقلیه سنگین را پوشش می‌دهد.

به نقل از یورونیوز، انجمن خودروسازان اروپا (ACEA) به شدت علیه استانداردهای سخت‌گیرانه‌تر لابی کرده می بود که معتقد می بود پرهزینه است.

سیگرید دی وریس، مدیر کل ACEA از تصمیم برای نگه داری محدودیت‌ها در سطوح جاری استقبال کرد، اما نسبت به مقررات تازه مربوط به آلودگی هوا در ربط با سایش لنت ترمز و لاستیک در جاده ها ابراز نگرانی کرد.

دی وریس می‌گوید: «دقت به این مسئله مهم است که تعداد بسیاری از مقررات تازه چالش‌های فنی و اندوخته‌گذاری قابل توجهی را در یک زمان حیاتی در تحول تحرک بدون انتشار کردن به همراه دارند.»

لوسین ماتیو از گروه سبز حمل و نقل و محیط زیست در بروکسل، تعلیق محدودیت‌های یورو ۶ را نشانه‌ای می‌دانست که لابی ماشین بعد از چند سال در بیابان بعد از دیزل‌گیت مجدد به کنترل درآمده است.

جدیدترین اخبار و مهم ترین رویدادهای ۲۴ ساعته در بخش های حوادث ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصاد و تکنولوژی ، ورزشی ، فرهنگ وهنر ایران و سایر مناطق جهان را در مهتاب من بخوانید.

محدودیت‌‌های توافق شده یورو ۷

قانون توافق‌شده یورو ۷، محدودیت انتشار کردن NOx را ۶۰ میلی‌گرم در هر کیلومتر برای خودروهای بنزینی و ۸۰ میلی‌گرم برای گازوئیل نگه داری می‌کند که مطابق با قوانین حاضر مربوط به سال ۲۰۱۴ است. کمیسیون اروپا نظر کرده می بود که حد مجاز گازوئیل به بنزین افت یابد، اما این نظر رد شد.

در عوض، قانون‌گذاران محدودیت‌های جدیدی را برای ذرات زیان اور ترمزها و لاستیک‌ها وضع کردند. این محدودیت‌ها برای خودروهای الکتریکی سخت‌تر است. برای خودروهای بنزینی و دیزلی، محدودیت ذرات معلق تشکیل شده توسط ترمز ۷ میلی‌گرم در هر کیلومتر است. این محدودیت برای خودروهای الکتریکی ۴ میلی‌گرم در هر کیلومتر است.

این مقررات این چنین محدودیت‌های اتحادیه اروپا را از سال ۲۰۲۶ در رابطه آلودگی ناشی از ساییدگی لاستیک‌ها مجاز می‌سازد، مگر این که قبل از آن توافق بین‌المللی منعقد بشود.

لاستیک‌ خودروها منبع آلودگی

لاستیک‌ها علاوه بر این که منبع مهم آلودگی ذرات ریز می باشند که با مشکلات تنفسی و دیگر مشکلات بهداشتی متعدد مرتبط است، یکی از منبع های مهم میکروپلاستیک‌های انتشار شده در محیط هم می باشند. یعنی نوعی از آلودگی که اتحادیه اروپا متعهد به افت آن به حداقل ۳۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ است.

ماتیاس فالکنبرگ از ائتلاف محیط زیست استانداردها (ECOS) که یک سازمان غیردولتی است، او گفت که استانداردهای یورو ۷ می‌تواند به دستیابی به این مقصد پشتیبانی کند، اما هشدار داد که این مقررات به تنهایی کافی نخواهد می بود. او در ادامه او گفت: «با این حال، بدون سیاست‌های تکمیلی برای رسیدگی به بزرگ‌تر، سنگین‌تر شدن و تعداد خودروها، لاستیک‌های بهبودیافته کافی نبوده و نرخ کلی ریزش لاستیک هم چنان در حال افزایش است.»

محدودیت‌های آلودگی اگزوز برای اتوبوس‌ها و کامیون‌ها تحت یک توافقنامه سیاسی موازی در رابطه استانداردهای «7Euro » که برای وسایل نقلیه سنگین اعمال می‌بشود، تشدید شد. این توافقنامه نشان‌دهنده پیروزی لابی‌های صنعت ماشین است. گروه‌های محیط زیستی اعتقاد دارند که این توافقنامه به قدر کافی برای افت آلودگی هوا از وسایل نقلیه کار نمی‌کند.











منبع