معاف: تدوین منشور قرآنی حکمرانی فرهنگ و هنر الزامی است

معاف: تدوین منشور قرآنی حکمرانی فرهنگ و هنر ضروری است


به نقل از مهتاب من از تنسیم، علیرضا معاف معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با پافشاری بر این که حوزه فرهنگ و هنر، کلان قضیه و قضیه کلیدی در ارشاد است، او گفت: عدل فرهنگی الزام دارد. قضیه توزیع عادلانه هر آنچه که منبع های و امکانات در سطح سرزمین نامیده می‌بشود‌، مهم است و یکی از سرفصل‌های مهم این عرصه است و در این عرصه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو سال تازه به پیروزی‌هایی دست یافته است.

معاف به ربط مأموریت‌‌ها و ماموریت های وزارت ارشاد با سبک زندگی قرآنی و دینی اشاره کرد و تصریح کرد: این کار یک کلان قضیه‌ است. تقدم عمل بر ایمان در قضیه سبک زندگی حائز اهمیت است و این یعنی لایه کشش، گرایش، هنر، عولطف، امیال بر لایه بینش، نگرش، دانش و قیمت تسلط کرده است.

معاف در ادامه بر معنی حکمرانی قرآنی و فرهنگ و هنر اشاره کرد و او گفت: در این بین وزارت ارشاد قرآن بنیان، قرآن مدار، قرآن محور یعنی چه؟ و چه نقشی دارد، حکمرانی قرآنی و حکومت قرآنی، عموم و خصوص من وجه است و وجه اختلاف حکمرانی و حکومت همراهی مردم در عرصه فرهنگ و هنر است.

وی در ادامه به تدوین منشور قرآنی حکمرانی فرهنگ و هنر توسط دکتر شبیر فیروزیان مشاور معاون قرآن و عترت و حسین سلیمانی مدیر کل کمیسیون تبلیغی و ترویجی قرآن با محوریت او گفت و گو‌های فنی و جدی ناظر بر قسمت‌های وزارت ارشاد و نسبت آنها با قرآن و مفاهیم قرآنی، اشاره کرد و او گفت: از همه نظرات اهالی فرهنگ و قرآنی برای رسیدن به نسخه مهم و تکمیل سند تا ماه مبارک رمضان استقبال می‌کنیم.

زرشناس:  طراحی مطرح جامع هویتی اسلامی ـ ایرانی در عرصه فرهنگ و هنر در وزارت ارشاد مهم است

سخنران دیگر این برنامه شهریار زرشناس، استاد فلسفه غرب و مطالعات فرهنگی می بود. وی با اشاره به معضلات فرهنگ و هنری نظام و انقلاب به طور کلان، او گفت: اگر با مسائل فرهنگی روبرو هستیم به علت نوع سبک زندگی است که با هویت ایرانی ـ اسلامی ناسازگاز است و از بین دهه ۷۰ بر سرزمین مسلط و حاکم شده است.

وی با اشاره به این که اگر تضاد و تقابل در قضیه‌هایی چون حجاب، اوقات فراغت و قضیه زنان و مردان رخ می‌دهد، برای تحول در سبک زندگی است، افزود: مسائل فرهنگی چون طلاق، افت حس مسئولیت اجتماعی و … که در نظام و جامعه ورود اشکار کرده است به اتفاقات دو قرن تازه ایران باز می‌گردد. وقتی که صورت بندی شبه مدرنیته در ایران اشکار می‌بشود که آن نیز از نزدیک به ۱۰۰ سال پیش از اواخر مشروط و اغاز پهلوی رخ داده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که شبه مدرنیته، مسیر ساخت هویت فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ما را تحول داد، افزود: به این علت مسائل فرهنگی که با ارکان هویت اسلامی، ناسازگار می باشند از این زمان خودنمایی می‌کند.

زرشناس در ادمه بر جنگ نرم به معنی جنگ تمدنی غرب مدرن با ایرانی اسلامی اشاره کرد و او گفت: ایران اسلامی با انقلاب اسلامی ظهور و ابراز کرد و باید به موازات حوزه سیاسی تغییرات در دیگر حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز استمرار داشته باشد.

جدیدترین اخبار و مهم ترین رویدادهای ۲۴ ساعته در بخش های حوادث ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصاد و تکنولوژی ، ورزشی ، فرهنگ وهنر ایران و سایر مناطق جهان را در مهتاب من بخوانید.

وی با پافشاری بر این که جامعه ایرانی باید بداند تجددمآبی و شبه مدرنیته ما را در عرصه وابستگی، ذلت و گسترش فقر نگه می‌دارد، او گفت: راه‌حل این نوشته نیز برگشت به هویت خودی با روایت انقلابی است. معتقدم وزارت ارشاد در کنار دیگر دستگاه‌ها و در رأس آن شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بر روی مباحث تئوریک و طراحی مطرح جامع هویتی اسلامی ـ ایرانی در عرصه فرهنگ و هنر تلاش کند تا انسجام و هماهنگی تشکیل کند.

سرلک: حکمرانی، جریان سازی و تمدن سازی است

حجت‌الاسلام سرلک، استاد دانشگاه هنر به گفتن نقطه نظراتی پرداخت و او گفت: ما به دبیرخانه‌ فعال و منسجم با نیازهای روشن و تعریف شده در ساحت طراحی و اراعه نظریه‌های مبتنی بر قرآن نیاز داریم تا بتوانیم هم سوال‌های خود را از قرآن استنطاق کنیم و هم از نسخه‌های تجویزی قرآن منفعت گیری کنیم.

او همین طور گفت: حکمرانی، حکومت ورزی منطقی است که به نوعی به جریان سازی منجر می‌بشود. حکمرانی قوت نرم و توانایی است که در وجود خود به فرد دیگر ها دقت دارد. در حکمرانی اصل ماجرا به اقامه وابسته است. حکمرانی یعنی آنچه که مراد در آن اقامه و جریان سازی می‌بشود و این اعم از این است که حکمرانی جهت مثبت داشته باشد و یا جهت منفی.

سرلک با اشاره به رابطه وثیق بین امام و پیشوا و مردم و ملت در حکمرانی، او گفت: حکمرانی، جریان سازی و تمدن سازی است و مفهومی فراتر از حکومت دارد. حکومت و حکمرانی عموما بر هم تطبیق نمی‌بشود. با اهمیت ترین شاخصه حکمرانی اهتمام در آن است.

این استاد دانشگاه هنر فرمود: حکمرانی باطل به علت تناقض‌های محتوایی و مقصد‎گرایی جایی اغاز و جایی همه می‌بشود و ماندگاری مربوط به جریان حکمرانی قرآنی است. تعبیر حکمرانی را باید به قضیه اقتدار، نفوذ و اطاعت نزدیک بدانیم. حکمرانی را هم در حکومت‌های باطل می باشند، می توانیم ببینم و هم در حکومت‌هایی که معیار و مقصد دارند و بر پایه مقصد بزرگتر و با اصالت پیش می‌روال.

وی با اشاره به این که حاکمان حکیم می‌توانند حکمرانی حق را گسترش دهند، در ادامه گفت: در حکومتی که حکمرانی مبتنی بر حق باشد، کارگزاران بر سهم معنوی خود اهتمام دارند و قضیه توانمندی برایشان حائز اهمیت است. در حکمرانی مبتنی بر نگاه قرآن اگر فرد توان نداره، داخل این عرصه نمی‎ بشود. حتماً در این جنس حکمرانی، افرادی که با لیاقت آن نیستند، در هر رده آن را نمی‌پذیرند و داعی الی الله برایشان مهم است.

اصول حکمرانی قرآنی

سرلک بر درنظر گرفتن سه اصل در حکمرانی قرآنی اشاره کرد و او گفت: تسلط بر نوشته و اشراف بر قضیه، شفقت، رأفت و مهر داشتن نسبت به مردم و نگاه فراگیر و دارا بودن شرح صدر از جمله سه اصل حکمرانی قرآنی است. آنچه که مهم است، این است که در حوزه فرهنگ و هنر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گفتن مرکز مؤثر در این میدان با قوت کار خود را مبتنی بر آموزه‌های قرآنی پیش ببرد.

مسائل فرهنگی را نباید امنیتی کنیم

او همین طور گفت: کاری که قرآن در قضیه حکمرانی امکان پذیر می‌کند، تشکیل آگاهی‌ها برای انتخاب‌های آگاهانه است. مسائل فرهنگی را نباید امنیتی کنیم حتی مسائل امنیتی نیز راه حل فرهنگی دارد. در حوزه فرهنگ، حکمرانی قرآنی، مدارا و شرح صدر از ما می‌خواهد و اگر شرح صدر از ما برداشت نشود، عموم افرادی که در برابر ما می باشند به هیچ کجا نمی‌رسند.

سخنران پایانی این محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می بود، وی با اشاره به تحول آفرینی شگرف انقلاب اسلامی او گفت: انقلاب اسلامی، خلاف جریان‌های حاضر جهان می بود که شکل گرفت. در همه جریان‌های چپ و راست عبور از دین محتوم می بود؛ هم در نگاه لیبرالیستی و هم در نگاه سوسیالیستی که اساساً دین را به گفتن افیون معارفه می‌کرد؛ در بطن فلسفی هر کدام از نگرش های حاکم در نظام جهانی این مفروض می بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: این که انقلاب اسلامی را با نگاه پست مدرنیسم، انقلابی شالوده شکن می‌خوانیم، همین است؛ چرا که انقلاب اسلامی در نقطه‌ای ایستاده که اساساً تصوری از برگشت دین به عرصه اجتماع و مدیریت نبوده است. جنس کار امام(ره) از جنس کار انبیاء است. ما انقلاب را مسامحتاً درمورد نهضت امام(ره) به کار می‌بریم، چون انقلاب تعبیر جدیدی برای دوران رنسانس است.

او گفت: انقلاب اسلامی از جنس بعثت و برانگیختگی است و این کاملاً ریشه قرآنی دارد. مطلب سوم اسفند امام(ره) در سال ۶۷ به درستی منشور روحانیت نام گرفته است که بیانیه راهبردی انقلاب اسلامی است. امام(ره) در این منشور توصیفاتی دارد آنجا که به اوضاع حوزه های علمیه اشاره می‌کنند.

انتهای مطلب/ 



منبع