هوش مصنوعی جایگاه معلمی راه در آینده حذف می‌کند

هوش مصنوعی جایگاه معلمی راه در آینده حذف می‌کند


به نقل از مهتاب من، این دیدگاه هر چند زیاد افراطی تفسیر شده، اما حتی معلم ها نیز بر این باورند که شغل‌شان تحت تاثییر این فناوری قرار گرفته است و این روال با شدت بیشتری ادامه خواهد داشت؛ از همین روی خود را برای پذیرفتن هوش مصنوعی در جایگاه یک دستیار آموزشی قوی آماده می‌کنند که قادر به اراعه طیف متنوعی از خدمات همانند آموزش‌های سفارشی شده منطبق با نیاز افراد، اراعه خدمات آموزشی ۲۴ ساعته، برسی، نمره دهی و بازخورد دادن برخط است.

در این بین سوال این است که معلم‌ها خود از نگاه آمار و رقم های چطور به شغل‌شان می‌نگرند؟

به کارگیری هوش مصنوعی را در چه ابعادی سودمند و در چه ابعادی مخاطره آمیز می‌دانند؟

چالش‌های پیش روی شغل شان را چطور برسی می‌کنند؟

برای جواب به این سوال‌ها در اکتبر سال ۲۰۲۳، فوربس ادوایزر با جامعه آماری ۵۰۰ معلم از سراسر آمریکا، توانایی آنها در به کارگیری هوش مصنوعی در فضای کلاس را مورد بازدید قرار داد.

نیمی از معلمانی که در این پیمایش شرکت کردند باور داشتند که هوش مصنوعی برای تدریس و یادگیری دستاورد مثبت دارد و از هر پنج نفر تنها یک نفر نگاه منفی به هوش مصنوعی داشتند.

نتایج این پیمایش هم این چنین نشان داده است که ۶۰ درصد معلم‌ها از ابزارهای مرتبط با هوش مصنوعی در فضای آموزشی منفعت گیری می‌کنند و تمایل به منفعت گیری از این ابزارها با سن افراد همبستگی معکوس داشته است. بدین معنی که معلمان جوان‌تر برای به کارگیری هوش مصنوعی تمایل بیشتری از خود نشان داده‌اند تا جایی که بیشترین نرخ تمایل به منفعت گیری از ابزارهای هوش مصنوعی در بین معلمان با سن کمتر از ۲۶ سال گزارش شده است.

سوال فرد دیگر که معلم‌ها جواب داده‌اند، حوزه های به کارگیری هوش مصنوعی بوده است. جواب‌ها نشان داد که بازی‌های آموزشی زیاد تر از همه حوزه‌ها مورد منفعت گیری قرار می‌گیرد و بعد از آن پلتفرم های یادگیری انطباقی، امتیازدهی اتومات و سیستم اراعه بازخورد آنلاین نیز مورد دقت بوده است.

جدیدترین اخبار و مهم ترین رویدادهای ۲۴ ساعته در بخش های حوادث ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصاد و تکنولوژی ، ورزشی ، فرهنگ وهنر ایران و سایر مناطق جهان را در مهتاب من بخوانید.

در کنار مزیت‌ها، دغدغه های مربوط به هوش مصنوعی نیز کم نیستند. به گفتن مثال منفعت گیری از هوش مصنوعی برای تقلب، مراعات حریم خصوصی در حوزه داده‌های جمع‌آوری شده، سوگیری الگوریتم‌ها و عدم دسترسی یکسان به امکانات، از جمله این دغدغه‌ها است.

در این بین معلم‌ها جواب داده اند که زیاد تر از هر چیز دلواپس تقلب و این چنین افت تعامل‌های انسانی می باشند که با گسترش هوش مصنوعی، این دغدغه‌ها می‌توانند ابعاد تازه‌تری اشکار کنند. در کنار اینها عدم دسترسی یکسان دانش‌آموزان در مناطق گوناگون به امکانات مرتبط و تهدید امنیت شغلی معلم‌ها نیز به گفتن دیگر مشکل‌های احتمالی گفتن شده‌اند.

گسترش اخلاقی هوش مصنوعی

وزارت آموزش آمریکا و این چنین سازمان یونسکو اعتقاد دارند که گسترش هوش مصنوعی در حوزه آموزش باید با مراعات اصل شفافیت و نگه داری رویکرد تعامل‌های انسانی صورت پذیرد. معلم‌ها نیز در همین جهت بر آموزش برای گسترش اخلاق محور هوش مصنوعی، اصرار دارند. ۹۸درصد از جواب دهندگان، آموزش دانش آموزان برای ترویج اصول اخلاقی در به کارگیری هوش مصنوعی را مهم دانسته‌اند؛ به شکلی که ۶۱ درصد این نیاز را کاملاً الزامی، ۳۳ درصد تا حدودی الزامی و ۴ درصد آموزش حداقلی را مکفی دانسته اند.

جایگاه بی‌رقیب معلمی

نتایج این پیمایش بیانگر آن است که آموزش گران جایگاه خود را در یک دهه آتی بی‌رقیب می‌پندارند؛ هرچند اعتقاد دارند هوش مصنوعی نیز ترویج بیشتری اشکار خواهد کرد.

در همین ربط ۶۰ درصد از جواب دهندگان اظهار کرده‌اند که هوش مصنوعی گسترش اشکار خواهد کرد؛ اما معلمان هم چنان در قلب سیستم آموزشی ایفای نقش خواهند کرد. در کنار این، ۳۰ درصد اظهار کرده‌اند که در یک دهه آتی، هوش مصنوعی به بازیگر مهم حوزه آموزش تبدیل خواهد شد و پنج درصد نیز اعتقاد دارند هوش مصنوعی حداقل کاربرد را در آموزش خواهد داشت و دو درصد نیز معتقد بوده‌اند هوش مصنوعی جایگاهی نخواهد داشت.

جمع بندی

همان گونه که اشاره شد نتایج این تحقیق نشان داده که بیشتر از ۵۰ درصد شرکت کنندگان به شکل های گوناگون اعم از بازی آموزشی، آموزشیار مجازی و یا چت‌های هوشمند، از ابزارهای هوش مصنوعی منفعت گرفته‌اند. این مشخص می کند که معلم‌ها به گفتن افرادی که بیشترین تاثییر را از این شرایط خواهند پذیرفت، علیرغم همه دغدغه هایشان در این ربط همانند تقلب یا تهدید امنیت شغلی؛ خود را آماده می‌کنند که با فضا و شرایط تازه منطبق شوند؛ اما در هر صورت زمان ملزوم است تا بتوان قضاوت کرد ۶۰ درصدی که جایگاه معلمی را بدون خدشه دانسته اند و ۳۰ درصدی که اعتقاد دارند هوش مصنوعی جای معلم‌ها را خواهد گرفت، کدامیک باور دقیق‌تری داشته‌اند.





منبع :


جماران







منبع