به نقل از مهتاب من، گروهی از خودروسازان بزرگ آمریکایی از جمله جنرال موتورز، تویوتا، فولکس واگن و فورد از دولت بایدن خواستهاند که مطرحهای پیشنهادی برای افزایش تشکیل خودروهای برقی را تحول دهد. این خودروسازان هشدار دادهاند که تصویب این چنین قوانینی میتواند علتتوقف زودهنگام تشکیل برخی از خودروهای گازسوز بشود.
دولت بایدن نظر داده است که تا سال ۲۰۳۲، نزدیک به ۶۷ درصد از وسایل نقلیه تازه در آمریکا، الکتریکی شوند. این مقصد از طریق قوانین سختگیرانهای که خودروسازان را موظف میکند مصرف سوخت خودروهای خود را افت دهند، محقق میبشود.
گروه اتحاد برای نوآوریهای خودرویی (Alliance for Automotive Innovation)، در نامهای به کابینه و کاخ سفید در این مورد هشدار داد: «مطرحهای پیشنهادی میتواند خودروسازان را ناچار کند پیش از موعد تشکیل تعداد بسیاری از خودروهای موتور احتراق داخلی و کسب درآمد مرتبط با آنها را متوقف کنند. در نتیجه دسترسی مصرفکننده به ماشین را افت خواهند داد. برای خودروسازان ملزوم است تا بودجه انتقال خودروهای برقی را تامین کنند.»
با وجود این هشدارها، آژانسها و کاخ سفید بلافاصله به خواست ها برای اظهار نظر جواب ندادند.
قوانینی به زیان خودروسازان آمریکا
این نامه که به نمایندگی جنرال موتور، تویوتا، فولکس واگن، فورد و دیگران است، هشدار داد که تصویب این چنین مطرحهایی میتواند تبدیل ۱۴ میلیارد دلار جریمه شرکتی بشود.
این در حالی است که سازمان حفاظت از محیطزیست(EPA) بر افت ۵۶ درصدی آلایندگی خودروها نیاز دارد که در نتیجه تا سال ۲۰۳۲، باید ۶۷ درصد از وسایل نقلیه تازه الکتریکی شوند.
اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه (NHTSA) در ماه ژوئیه نظر افزایش استانداردهای CAFE تا سال ۲۰۳۲ به میانگین ۵۸ مایل در هر گالن را با افزایش الزامات ۲درصدی در سال برای خودروهای سواری و ۴ درصد در سال برای پیکاپها و شاسی بلندها داد. خودروسازان آمریکایی خواهان افت سالانه ۲ درصدی قیمت کامیونها می باشند.
بر پایه گزارش رویترز، جان بوزلا مدیر عامل گروه اتحاد برای نوآوریهای خودرویی با اشاره به اهداف تداخلی، تکراری و گاه متناقض در مطرحهای پیشنهادی خبرداد که بازنگری در شاخصهای حاضر برای انطباق خودروهای برقی با استانداردهای ملزوم به افت قیمت مصرفی سوخت در خودروهای برقی تا ۷۲ درصد میبشود.
او در دادامه فرمود: «نظر DOE مقصد بایدن برای فروش ۵۰ درصدی خودروهای برقی تا سال ۲۰۳۰ را به خطر میاندازد و هشدار داد که این قوانین این چنین میتواند به تصمیمات اندوختهگذاری منجر بشود که اندوخته را از فناوریهای برقی نوآورانه به سمت فناوریهای احتراق داخلی دور میکند.»
خودروسازان تشکیل خود را افت خواهند داد؟
جنرال موتورز و فورد در ماههای تازه شدت تشکیل برخی از خودروهای برقی را افت دادهاند. بر همین مبنا، جمهوری خواهان در کنگره برای جلوگیری از مقررات خودروهای الکتریکی تلاش میکنند.
خودروسازان میگویند که این قوانین بیشتر از حد سریع می باشند و به آنها زمان کافی نمیدهند تا زیرساختهای ملزوم برای تشکیل و فروش خودروهای برقی را تشکیل کنند. شرکتهای خودروساز این چنین میگویند که این چنین مطرحهایی، آنها را ناچار به توقف تشکیل برخی از خودروهای گازسوز محبوب میکند. این نوشته میتواند به افت درآمد خودروسازان منجر بشود.
تا این مدت اشکار نیست که دولت بایدن به خواست خودروسازان جواب مثبت میدهد یا خیر. با این حال، این خواست مشخص می کند که خودروسازان دلواپس تأثیر مطرحهای پیشنهادی دولت بر کسبوکار خود می باشند. خودروسازان بزرگ از دولت بایدن میخواهند که مطرحهای حاضر در رابطه خودروهای برقی را تحول دهد تا به آنها زمان بیشتری برای اجرای آنها بدهد. آنها این چنین میخواهند که دولت این قوانین را سادهتر و هماهنگتر کند.
منبع