ثقفی: بحران در برداشت پلان های فوتبالی داشتیم

جشنواره فجر , جشنواره فیلم فجر , چهل‌ و دومین جشنواره فیلم فجر , فیلم , سینما ,


به‌گزارش خبرنگار فرهنگی مهتاب من از تنسیم، دومین نشست خبری نهمین روز از چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر بعد از اکران فیلم پرویز خان با وجود اصحاب رسانه و برخی از عوامل فیلم برگزار شد.

در این نشست خبری، علی ثقفی (کارگردان)، عطا پناهی (تهیه‌کننده)، وحید ابراهیمی (مدیر فیلمبرداری)، میثم یاردیلو (مدیر صدابرداری) محسن خدابخش (طراح صحنه)، آزاده قوام (طراح لباس)، و بازیگران این فیلم از جمله مریم سعادت، المیرا دهقانی، مهدی قربانی وجود داشتند.

بحران در پلان‌های فوتبالی

ثقفی با شرح پلانی فوتبالی از فیلم اظهار کرد: مشکلاتهای بسیاری در فیلمبرداری پلان‌های فوتبالی داشتیم می بود و ما می‌گشتیم تا راه‌های را اشکار کنیم که بتوان پلان‌های فوتبالی را بگیریم.

به‌حرف های وی فکر کنید ما در سرما کات می‌‌دادیم و بدن این بچه‌ها سرد می‌شد. سرد و گرم شدن بدن آن‌ها تا پلان بعدی علتمی‌شد مدام مصدوم دهیم.

ثقفی افزود: هوا سرد می بود و وقتی که کات می‌دادیم، بازیگران فوتبالیست‌مان به سمت بخاری می‌دویدند. گرفتن این پلان‌ها واقعا دشوار می بود. تا بحال چند مستند فوتبالی ساختم و دغدغه ساختن فیلم فوتبالی هم داشته‌ام. در نتیجه برای نوشتن فیلمنامه سختی بسیاری کشیدم و این فیلم حاصل کار یک تیم بزرگ است.

این هنرمند درمورد انتخاب بازیگران اظهار کرد: ما امکان اشکار کردن بازیگری که همانند به آقای دهداری باشد را نداشتیم. یقیناً برای بنده و تهیه‌کننده مهم می بود که بازیگر بتواند شخصیت پیچیده‌ای را خلق کند. در واقع توانایی بازی برای این نقش زیاد مهم می بود به سراغ آقای پورصمیمی رفتیم. با وجود این که ایشان در پذیرفتن فیلم سختگیری دارد؛ خوشبختانه دو روز سپس از ارسال فیلمنامه با ما تماس گرفتند و نقش را پذیرفتند.

کارگردان فیلم «پرویز خان» تشریح کرد: آقای پورصمیمی در کار ما معلم می بود و با ایشان سه ماه همه دورخوانی داشتیم. سعید پورصمیمی  زمان و انرژی بسیاری در زمان پیش‌تشکیل گذاشت و در زمان تشکیل هم به یاد ندارم که یک روز دیالوگ‌ها را نگه داری نباشد یا بدون آمادگی سر صحنه بیاید. 
وی درمورد سیمرغ بهترین بازیگر مرد گفت: با احترام به همه بازیگران و هنرمندان، آقای پورصمیمی شانس کسب سیمرغ را دارد.

پناهی تهیه‌کننده فیلم در ادامه فرمود: وقتی که ایده نقل شد، می‌شد که از آن سوژه یک فیلم بی‌نظیر درمی‌آید و هر که فیلمنامه را می‌خواند همین نظر را داشت. ما مرز بی‌خطرِ عبور تبدیل شدن به کمدی در  قسمت فوتبالی فیلم را رد کردیم و تقریبا باید بگویم که از خروجی فیلم راضی‌ام.

جدیدترین اخبار و مهم ترین رویدادهای ۲۴ ساعته در بخش های حوادث ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصاد و تکنولوژی ، ورزشی ، فرهنگ وهنر ایران و سایر مناطق جهان را در مهتاب من بخوانید.

کاراکترها واقعی بودند

مریم سعادت بازیگر نقش همسر پرویز دهداری گفت: با اهمیت ترین ویژگی این فیلم برای من این می بود که کاراکترها واقعی بودند. یقیناً من آن‌ها را ندیده بودم و ای کاش که فرصتی پیش می‌آمد تا آقای دهداری و همسرش را می‌دیدم. تلاش کردم در ایفای این نقش سخن گوش کنم و به ماموریت‌ام عمل کنم و به نقش نزدیک شوم. ضمن این کا بازی در این نقش و فیلم برای من زیاد دلنشین می بود.

در ادامه همه حضار، دختر پرویز دهداری که در سالن وجود داشت را مورد تشویق قرار دادند.

خسرو احمدی بازیگر این فیلم اصرار کرد: من زیاد فوتبالی نیستم و وقتی که آقایان ثقفی و پناهی نظر کار را دادند، فهمید شدم که با چه شخصیت‌های بزرگی روبه رو هستیم. 

او گفت: شبی که فیلمنامه را خواندم، فردایش جلوی دوربین رفتم. تنها یک شب زمان داشتم که به این نقش برسم.

این هنرمند در ادامه گفت: من کیف کردم و خوشحالم که در «پرویز خان» وجود داشتم. خرسند هستم که یک جوان نازنین درمورد فوتبال ملی‌مان فیلم ساخته است.

مهدی قربانی دیگر بازیگر این تاثییر سینمایی گفت: روزی دستیار آقای ثقفی با من‌ تماس گرفت و حضوری رفتم تا سخن بگویید کنیم‌. ۷۰ درصد از حضورم در «پرویز خان» برای وجود و هم بازی شدن با آقای پورصمیمی می بود.

المیرا دهقانی بازیگر نقش دختر پرویز دهداری درمورد حضورش در این فیلم تشریح کرد: وقتی که فیلمنامه به دستم رسید، زیاد تر از نقش، خود داستان و رابطه پدر‌ و دختری برایم دلنشین می بود. پدر در این فیلم با دختر خودش رفیق است و به رشد فردی او دقت دارد و فکر می‌کند. این جریان، نقش شیدا را برایم دلنشین‌تر می‌کرد.

محسن خدابخشی طراح صحنه این فیلم خاطر نشان کرد: بازسای فضای دهه شصت سختی خودش را دارد و تلاش کردیم با منبع های و اسناد تاریخی که در اختیار داشتیم نعل به نعل کار را طراحی و بازسازی کنیم. گروه تحقیقاتی ما فریم به فریم بازی ایران و قطر را از آرشیوها در آورد و در فیلم همان را نشان دادیم.

وحید ابراهیمی مدیر فیلمبرداری «پرویز خان» او گفت: هنگامی فیلمنامه را خواندم، به شدت به دفتر رفتم و درمورد کار سخن بگویید بسیاری کردیم. ما در پشت صحنه با آقای ثقفی زیاد گپ‌وگفت داشتیم. چون تصمیم داشتیم که این تاثییر، مستندسینمایی باشد و در پیش‌تشکیل به نظر آقای ثقفی دوربین را به زمین بریدم. همان گونه که در فیلم مشاهده کردید، دوربین همچون یکی از بازیگران وجود دارد.

آزاده قوام طراح لباس تصریح کرد: «پرویز خان» از جمله کارهای پرچالش می بود و روزی سه بار از دست آقای ثقفی اشکم در می‌آمد. اکنون که نتیجه کار را دیدم، زیاد راضی از آن سختی‌ها و گریه‌ها هستم.

امید گلزاده چهره‌پرداز گفت: هر بازیگری در این فیلم، گریم اختصاصی به خودش را دارد و امیدوارم از فیلم راضی باشید.

پناهی در آخر اصرار کرد: جای هادی اسماعیلی در قسمت نمود‌های بصری صحنه خالی است که صحنه‌های عالی را رقم زد. در نهایت از سازمان اوج برای همکاری و همیاری در همه مرحله های کار سپاس می‌کنم‌.

انتهای مطلب/



منبع