به نقل از مهتاب من، «سید رضا یحیوی» درمورد اجراییشدن مطرح کالابرگ الکترونیکی اظهار داشت: سال ۱۴۰۱ با حذف شدن ارز ترجیحی، قیمت اقلام اساسی افزایش یافت؛ به واسطه آن دولت تصمیم گرفت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را به سمت سفره مردم هدایت کند. آن زمان بستری همانند شبکه ملی اعتبار (شما) آماده نبوده است و حرکت اقتصادی و اجتماعی مردم نسبت به یارانه نقدی خود شکل گرفته می بود و از یارانه دریافتی خود برای دیگر منفعت گیری میکردند.
او گفت: مدتی گذشت و مسوولان پرداخت یارانه برای این که یارانه به سفره مردم بیاید، چند مطرح بهصورت پایلوت اجرا کردند تا به مدل خوبی رسیدند تا این که از اسفند ۱۴۰۱ این مطرح به طور ملی در همه سرزمین اجرا شد.
قدمبهقدم با عمل های دولت برای استقبال از مطرح کالابرگ الکترونیکی
مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این که این مطرح در ابتدا ضعفهایی داشت، تصریح کرد: آن زمان تعداد ۲۵ هزار فروشگاه متصل به این مطرح در همه سرزمین داشتیم اما رفته رفته این مطرح به بلوغ رسید.
یحیوی گفتن کذد: برای پیشبرد بهتر این مقصد، یک تیم راه اندازی و با آمدن نیروهای فنی نخبه جلسات متفاوت برای گسترش شبکه اغاز شد. خرداد ۱۴۰۲ دولت مشوقی را تعریف کرد تا مردم برای منفعت گیری از کالابرگ الکترونیکی جذب شوند.
وی پافشاری کرد: مشوق دولت در مرحله نخست مبلغ ۸۰ هزار تومان اعتبار تشویقی برای یارانه بگیران تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد در نظر گرفته شد. در فاز بعدی دهک یک تا سه درآمدی به این مطرح اضافه شدند. قدم بعدی که برای این کار برداشته شد، افزایش مبلغ اعتبار تشویقی به ۱۲۰هزار تومان می بود که به واسطه آن استقبال زیاد تر شد. بعد از آن دهکهای چهار و پنج نیز به این مطرح اضافه شدند.
افزایش ۲۲۰ هزار تومانی یارانه چطور محقق شد؟
مشاور معاون وزیر رفاه درمورد قدم بعدی که در این مطرح برداشته شد، او گفت: اضافهشدن دهکهای شش و هفت به مطرح کالابرگ الکترونیکی استقبال را از قبل زیاد تر کرد. سپس از آن دولت تصمیم گرفت که این کار نیرومندتر پیش برود و سفره مردم تحکیم بشود. برای تحقق این مقصد کارشناسان وزارت بهداشت، وزارت صمت و دیگر نهادها جلسات بسیاری را در بیشترین سطح و در دفتر معاون اول رئیسجمهور برگزار کردند و تصمیم گرفتند.
یحیوی پافشاری کرد: شخص رئیسجمهور نظر مثبتی نسبت به این نوشته داشتند و خودشان نیز آن را جستوجو کردند که بهترین مدل برای اجراییشدن این مطرح استخراج بشود. در نهایت قرار شد به مناسبت دهه فجر نام مدل تازه که مربوط به تخصیص ۲۲۰ هزار تومان اعتبار تشویقی می بود را مطرح فجرانه بگذارند و آن را اظهار کنند.
دریافت یارانه تشویقی تسهیل شد
او همین طور گفت: این مطرح با مدل قبلی چند تفاوت دارد. نخست این که اعتبار یارانه آن از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان رسید. در قبل پیششرطی وجود داشت تحت این گفتن که فرد باید ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه خود را خرید کند تا یارانه تشویقی شامل حال او بشود. در مطرح فجرانه این پیششرط به طور کامل حذف شد.
یحیوی خاطرنشان کرد: بهواسطه این مطرح، قوت خرید مردم و آزادی عمل آنها افزایش یافت. مرحله سوم یک تفاوت دیگر نیز داشت. در مرحله قبل این امکان وجود داشت که اعتبار ۱۲۰ هزار تومان بین ۱۱ قلم سبد غذایی چرخش داشته باشد. به این شکل که فرد کل اعتبار خود را برای خرید روغن، برنج، گوشت یا لبنیات هزینه کند. در مرحله تازه برای این که مردم گرامی ما همه ویتامینها، کالری و پروتئین موردنیاز خود را تامین کنند، اعتبار مشخصی را به هر کالا تعلق دادیم. برای مثال اگر فردی گوشت بخرد، فقط اعتبار همان قلم را دریافت میکند، اگر خرید فرد دیگر روغن باشد اعتبار همان را دریافت میکند.
دهکهای یک تا هفت درآمدی مشمول یارانه مضاعف می باشند
مشاور معاون وزیر تعاون تصربح کرد: سبدی که برای این مطرح درنظر گرفته شده است، وزن و قیمت اشکار دارد. قیمت مبنایی آن ۵۲۳ هزار تومان در سال ۱۴۰۱ است. افزایش قیمت از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ یک افزایش دیگر نیز داشت که دولت خبرداد فردی که تصمیم خرید این سبد را دارد باید ۵۲۳ هزار تومان از مبلغ یارانه پرداخت کند و ما به التفاوت قیمت آن کالاها در سال ۱۴۰۲ که نزدیک به ۲۲۰ هزار تومان است از سوی دولت در قالب اعتبار شارژ شده به حساب تخصیص اشکار میکند و مشمولان یارانه بگیر در دهکهای یک تا هفت درآمدی میتوانند از آن منفعت گیری کند.
یحیوی خاطرنشان کرد: از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۲ که ارز ترجیحی حذف و قیمتها افزایش یافت، دولت با این مطرح فاصلهای که تشکیل شد را یکبار با یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی و بار دیگر با ۲ مطرح تشویقی ۱۲۰ و ۲۲۰ هزارتومانی پوشش داده است.
وی او گفت: به علت محدودیتی که در منبع های وجود داشت، «مطرح فجرانه» برای زمان ۳ ماه اجرایی شد و تا ۱۷ اردیبهشت ادامهدار خواهد می بود. اگر منبع های فراهم بشود این مطرح نیز ادامه اشکار میکند؛ اما اکنون این مطرح برای سه ماه از بهمن ۱۴۰۲ تا اردیبهشت ۱۴۰۳ اجرایی خواهد شد و فقطً اختصاصی دهه فجر نبوده است
استقبال ۴۰ درصد از مطرح کالابرگ الکترونیکی
مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پافشاری کرد: برای این یارانه تشویقی که اختصاصی دهک یک تا هفت درآمدی است، چند سناریو متصور شدیم. نخست این که اگر دهک یک تا هفت ۱۰ درصد استقبال کنند، یک درصد مشخصی منبع های باید به آن تعلق اشکار کند، اگر استقبال افزایش یابد مقدار منبع های باید زیاد تر بشود. اگر استقبال ۶۱ میلیون نفری که مشمول این مطرح می باشند ۵۰ درصدی بشود باید ماهانه ۷ همت منبع های تخصیص اشکار کند.
وی با گفتن این که مقدار استقبال از مطرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی در ۱۰ روز نخست اجرا به ۲۵ میلیون نفر رسیده می بود (نزدیک به ۴۰ درصد از کل ۶۱ میلیون نفر) است، افزود: افزایش اعتبار تشویقی جذابیت مطرح را برای یارانهبگیران دهک یک تا هفت درآمدی زیاد تر کرد و قوت خرید مردم نیز افزایش یافت.
یحیوی با پافشاری بر این که یارانه هیچ ربط موضوعی با کالابرگ الکترونیکی ندارد، افزود: شارژ تشویقی یارانه از ۱۷ بهمن تا ۱۷ اردیبهشت به زمان سه ماه در همین تاریخ در حساب افراد شارژ میبشود و آنها میتوانند روز سپس خرید خود را انجام بدهند. اگر در ماه فرد خریدی انجام ندهد، اعتبار آن صفر شده و به ماه سپس انتقال نمییابد.
۲۱۰ هزار فروشگاه در دسترس یارانهبگیران
وی درمورد اتصال فروشگاهها به این مطرح او گفت: تا کنون ۲۱۰ هزار فروشگاه به این مطرح متصل شدهاند و تعداد بسیاری از فروشگاههای تازه در حال بازدید می باشند تا به این شبکه متصل شوند. افزایش تعداد تراکنشهای کالابرگی مشخص می کند مطرح با استقبال رو به رو شده است. تا خرداد امسال مقدار تراکنشها ماهانه به ۱۰۰ هزار تراکنش میرسید اما این عدد اکنون و در مطرح فجرانه روزانه بیشتر از ۲ و نیم میلیون تراکنش انجام میبشود که قسمت عمدهای از آن در فروش حضوری انجام میبشود.
مشاور معاون وزیر تعاون درمورد ترسی که مردم بابت قطعشدن یارانه خود در صورت منفعت گیری از مطرح کالابرگ الکترونیکی دارند، افزود: بله متأسفانه این برداشت نادرست رخداده است. این مطرح هیچ ربطی یارانه مردم ندارد و پرقدرت میگوییم که بهواسطه این مطرح، یارانه نقدی مردم قطع نمیبشود. این مطرح سفرهغذایی و امنیت غذایی آنها را فراهم میکند.
او گفت: نگاه فرد دیگر که به این مطرح وجود دارد این است که چون اسم آن را مطرح فجرانه گذاشتیم مردم حس کردند این مطرح فقط منحصر به دهه فجر است، به همین علت بهشدت به سمت فروشگاهها رفتند تا از اعتبار یکماهه منفعت گیری کنند، درحالیکه این برای زمان سه ماه بهصورت ماهانه و غیرقابلانتقال به ماه سپس در حساب افراد شارژ میبشود.
یحیوی درمورد هجمههایی که به این مطرح داخل شده است، خاطرنشان کرد: علت هجمهها کاملاً اشکار است؛ این طرحی موفق بوده، بین مردم راه خود را بازکرده و سفره مردم تحکیم شده است، طبیعی است که به آن هجمه داخل کنند.
وی درمورد اختلالی که در زمان ثبت فروشگاهها در شبکه شما وجود دارد، او گفت: بله در روزهای نخست که مطرح فجرانه اظهار شد، علاوه فروشگاههای بسیاری برای اتصال به شبکه اظهار آمادگی کردهاند، منفعت گیری مردم از این برنامه کاربردی نیز به شکل چشمگیری افزایشیافته و همین استقبال علتکندی یا اختلال جزئی در سایت شد. تیم فنی ما در این زمانزمان بسیاری را تعلق داد تا بهزودی اَبر برنامه کاربردی برای مطرح کالابرگ گسترش اشکار کرده و در دسترس مردم قرار بگیرد و همه را تحت پوشش قرار دهد.
منبع :
ایرنا
منبع