مسیر سخت به سوی دنیایی بدون سوخت فسیلی/چه صنایعی متهم می باشند؟

جدول سوخت  فسیلی


به نقل از مهتاب من، در حالی که دو حوزه «برق» و «حمل‌ونقل جاده‌ای» به سمت منبع های پاک‌تر انرژی حرکت می‌کنند، سه قسمت «هوانوردی»، «کشتیرانی» و «صنایع تولیدی»، هم چنان به طور قابل توجهی به منفعت گیری از سوخت فسیلی متکی می باشند. می‌توان نتیجه گرفت که بشر در افت وابستگی به سوخت‌های فسیلی پیشرفت ناموزونی داشته است.

به نقل از گاردین، تجزیه و تحلیل رودیوم مشخص می کند که مقدار اندوخته‌گذاری در انرژی پاک (انرژی خورشیدی ارزان‌ترین منبع برق در طول تاریخ توسط آژانس بین المللی انرژی نامیده شده است) و افت تشکیل برق با انواع سوخت فسیلی از جمله زغال سنگ به این معنی است که برق جهان در فاصله وقتی جاری تا سال ۲۰۵۰، کمتر از سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود. 

به طور مثال، شکوفایی بازار خودروهای الکتریکی علتکاهش انتشار کردن گازهای گلخانه‌ای از خودروها و کامیون‌ها خواهد شد و مصرف جهانی نفت برای وسایل نقلیه جاده‌ای در سه دهه آینده ۵۰ درصد افت می‌یابد.

حتی با این تغییرات دیدنی انتشار کردن گازهای گلخانه‌ای تا این مدت تا رسیدن به نقطه صفر تا سال ۲۰۵۰ راه درازی در را پیش دارد، چرا که دانشمندان می‌گویند اگر قرار باشد از گرمایش جهانی که تبدیل بدتر شدن موج گرما، سیل، خشکسالی و موارد دیگر می‌شود، جلوگیری شود، باید از هر نوع سوخت فسیلی اجتناب کرد. یکی از دلایل مهم این کار، آلودگی کربنی سرسخت و مداوم از سه حوزه هوانوردی، کشتیرانی و صنعت است.

جایگزینی برای سوخت فسیلی وجود ندارد

امروزه هیچ جانشین گسترده‌ای برای سوخت جت یا گازوئیل کشتی وجود ندارد؛ به این معنی که با رشد اقتصاد کشورهای در حال گسترش، مصرف سوخت فسیلی ثابت مانده و حتی در مواردی، رو به افزایش است. طیف وسیعی از فرآیندهای صنعتی همانند سیمان‌سازی و تشکیل پلاستیک نیز، در کل در افت معنی‌دار سوخت‌های فسیلی تا سال ۲۰۵۰ ناکامی خواهند خورد.

هانا پیت، یکی از مدیران رودیوم که پیش‌بینی‌های خود را بر پایه سیاست‌های پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۵۰ انجام داده است، می‌گوید: «ما در چند سال تازه پیشرفت‌های بسیاری برای افت منفعت گیری از سوخت فسیلی داشته‌ایم. باد و خورشید در واقع کلید پیروزی می باشند و خودروهای الکتریکی اکنون به نقطه عطف اختصاصی‌ای رسیده‌اند.»

او می‌افزاید: «قسمت خودروهای برقی، سهم خوبی از انتشار کردن گازهای گلخانه‌ای را راه اندازی می‌دهد، اما پیشرفت زیاد کمتری در دیگر قسمت‌ها وجود دارد. برای مثال، در دو حوزه حمل‌ونقل هوایی و کشتیرانی، نوآوری چندانی برای افت منفعت گیری از سوخت فسیلی وجود ندارد و جانشین‌های مقرون به صرفه‌ای برای سوخت‌های فسیلی پیش‌بینی نشده است. اکنون فرآیندهای صنعت‌ای در جهان فعال می باشند که قسمت عظیمی از انتشار کردن را راه اندازی خواهند داد و هرکدام به ابزارها و نوآوری‌های خاص خود برای افت آن نیاز دارند؛ چرا که انتشار کردن آنها به شدت بالا است.»

بر پایه پیش‌بینی‌های این گزارش، باتوجه به افزایش تقاضای انرژی سبز در نقاط گوناگون جهان، مصرف سوخت فسیلی به گمان زیاد تا اواسط قرن جاری میلادی افت می‌یابد. 

جدیدترین اخبار و مهم ترین رویدادهای ۲۴ ساعته در بخش های حوادث ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصاد و تکنولوژی ، ورزشی ، فرهنگ وهنر ایران و سایر مناطق جهان را در مهتاب من بخوانید.

تغییرات آب‌وهوایی، چالشی جهانی است

پیت می‌گوید: «ما تا این مدت تا قطع وابستگی خود به سوخت‌های فسیلی در همه چیز از روشن کردن چراغ خانه، رانندگی با ماشین، تحویل بسته و پرواز به مقصد تعطیلات، فاصله داریم. یقیناً پیروزی در عرصه انرژی‌های تجدیدپذیر و خودروهای الکتریکی مشخص می کند که می‌توان این کار را انجام داد، اما واقعاً به سیاست‌ها و نوآوری‌های گوناگون بسیاری نیاز دارد.»

پیت در ادامه فرمود: «هیچ راه‌حلی برای افت تقاضای سوخت فسیلی در سه قسمت هوانوردی، کشتیرانی و صنایع تولیدی، وجود ندارد.»

این گزارش این چنین یادآوری می‌کند که تغییرات آب‌وهوایی، چالشی جهانی است که به راه‌حل‌های جامع و فراگیر در همه قسمت‌های اقتصادی به اختصاصی برای افت منفعت گیری از سوخت فسیلی نیاز دارد.

اخبار حوزه محیط زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز مهتاب من بخوانید.











منبع