افت ۸۵ درصدی فروش اصناف خرد لوازم خانگی

کاهش 85 درصدی فروش اصناف خرد لوازم خانگی


به نقل از مهتاب من، هادی قرایی گرگانی بازرس اتحادیه لوازم خانگی اظهار داشت: از بهمن ماه سال قبل بازار لوازم خانگی سرزمین با رکود روبه رو شده و این رکود در حال افزایش است به طوری که برخی از اصناف تهران و شهرستان به زمان ده روز هیچ فروشی نداشته اند.

او گفت: ۲ هزار و ۵۰ نفر واحد صنفی در شهر تهران( به غیر از شمیرانات و شهری ری) جواز کسب صنفی فروش لوازم خانگی را دارند و نزدیک به هزار و ۲۰۰ نفر هم بدون جواز فعالیت می کنند؛ این چنین ۲۲ هزار واحد صنفی در سرزمین در صنف لوازم خانگی مشغول به فعالیت می باشند.

وی تصریح کرد: فعالیت این تعداد اصناف در قسمت لوازم خانگی در حال افول است و در رکود سنگینی به سر می برند و تعداد بسیاری از مغازه‌های سطح شهر تبدیل به نمایندگی خود شرکت‌های تولیدی شده و از حوزه اصناف خرد خارج شده اند.

*85 درصد فروش لوازم خانگی فروشان کم شد

گرکانی با اشاره به تشکیل فروشگاه های بزرگ لوازم خانگی که تنها در شهر تهران تبدیل تشکیل رکود برای بیشتر از ۴ هزار فعال صنفی شده است، او گفت: این نوشته علاوه بر تشکیل رکود برای فعالان صنفی در دراز زمان برای مردم و تشکیل کننده نیز مشکل زا خواهد می بود به طوری در آینده کل بازار لوازم خانگی در اختیار فروشگاه قرار می‌گیرد و تبدیل تشکیل انحصار می‌شود.

وی با گفتن این که اصناف نیز فروش خود را به روز کرده اند، اظهار داشت: خود فعالان صنفی لوازم خانگی ۴۰ درصد فروش خود را به طور الکترونیک و آنلاین انجام می دهند و فروش اقساطی کالا دارند؛ اصناف بر خلاف فروشگاه‌های بزرگ سپس از فروش نیز پاسخگوی خریداران می باشند.

بازرس اتحادیه لوازم خانگی در ادامه گفت: در یک سال قبل اصناف صنفی فروش لوازم خانگی ۸۵ درصد افت فروش داشته اند و نزدیک به ۱۸ درصد از فعالان این قسمت کسب و کار خود را تعطیل کرده اند که پیش بینی می شود با سر رسید اجاره مغاز ها تعداد فعالان این صنف افت بیشتری داشته باشند.

وی با باین این که گردش مالی سالانه صنف لوازم خانگی از ۷ میلیارد دلار به ۴/۵ میلیارد دلار افت یافته است او گفت: با دقت به افت قوت خرید مردم این رقم افت داشته است و عمده تقاضا حاضر به سمت معدود فروشگاه های بزرگ رفته که تسهیلاتی بانکی اراعه می دهند.

*وام فروشی در فروشگاه های زنجیره‌ای

گرکانی اظهار داشت: بالغ بر ۵۰ درصد کالاهای که در فروشگاه های بزرگ خریداری می شود مربوط به خریداران واقعی نیست بلکه برای منفعت گیری از شرایط آسان اعطای تسهیلات بانکی است و خریداران مجدد کالای خریداری شده را برای تامین نقدینگی می‌فروشند.

جدیدترین اخبار و مهم ترین رویدادهای ۲۴ ساعته در بخش های حوادث ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصاد و تکنولوژی ، ورزشی ، فرهنگ وهنر ایران و سایر مناطق جهان را در مهتاب من بخوانید.

*علت گسترش یک شبه فروشگاه‌های زنجیره ای لوازم خانگی چیست؟

وی با گفتن این که بانک‌ها برای چند فروشگاه بزرگ در سرزمین رانت تشکیل کرده اند او گفت: بانک‌ها تسهیلات مالی خرید کالا را تنها در اختیار این چند فروشگاه بزرگ قرار خواهند داد اما به فروشگاه‌های صنفی تسهیلاتی فروشی اراعه نمی‌کنند.

وی با اشاره به دریافت گزارش هایی درمورد تخلفات در فروشگاهی بزرگ لوازم خانگی او گفت: اجازه بازرسی به این فروشگاه های بزرگ به اتحادیه و حتی اتاق اصناف و سازمان تعییرات حکومتی داده نمی شود و مشتریان نمی دانند اعتراض خود را به کجا نقل کنند.

*نامه رئیس جمهور به بانک مرکزی و وزیر اقتصاد درمورد انحصار فروشگاه های زنجیره ای لوازم خانگی

وی اظهار داشت: درمورد مشکلات واحدهای صنف لوازم خانگی و تشکیل انحصار برای فروشگاه های بزرگ توسط بانک‌ها ، با همه دستگاه ها از جمله ریاست جمهوری نامه نگاری صورت گرفته است؛ که در عکس العمل به این نامه ها رئیس جمهور نیز با ارسال نامه های جداگانه به وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی، دستور رسیدگی صادر کرد.





منبع :


تسنیم







منبع