به نقل از مهتاب من، اروپاییهایی که هفته جاری، تلفنها و رایانههای خود را پیمایش میکنند، گزینههای جدیدی برای مرورگرها و موتورهای جستجوی پیشفکر، محل دانلود برنامههای آیفون و نحوه منفعت گیری از دادههای آنلاین شخصی خود خواهند داشت.
اینها بخشی از تغییرات الزامی شده بر پایه قانون بازارهای دیجیتال می باشند. این قانون، شامل مجموعهای از مقررات اتحادیه اروپاست که شش شرکت فناوری شامل آمازون، اپل، آلفابت (شرکت مادر گوگل)، متا، مایکروسافت و بایت دنس (مالک تیک تاک) به گفتن دروازه بان اینترنت، باید از نیمه شب چهارشنبه، از آن پیروی کنند.
قانون بازارهای دیجیتال، تازه ترین نمونه از مجموعه مقرراتی است که اروپا به گفتن یک پیشتاز جهانی در مهار سلطه شرکتهای بزرگ فناوری، تصویب کرده است. غولهای فناوری با تحول برخی از راه حلهای قدیمی تجارت خود عکس العمل نشان دادهاند. به گفتن مثال، اپل به کاربران اجازه میدهد تا اپلیکیشنهای تلفن هوشمند را خارج از فروشگاه اپ استور نصب کنند.
قوانین تازه اهدافی گسترده اما مبهم برای تشکیل بازارهای دیجیتال «منصفانهتر» و «رقابتیتر» دارند. آسوشیتدپرس در گزارشی، به نحوه کارکرد قانون بازارهای دیجیتال را مورد بازدید قرار داده است.
چه شرکتهایی باید از قوانین پیروی کنند؟
نزدیک به ۲۲ سرویس، از سیستمهای عامل گرفته تا اپلیکیشنهای مطلبرسان و پلتفرمهای شبکه اجتماعی، در تیررس قانون بازارهای دیجیتال قرار خواهند گرفت.
این خدمات شامل سرویسهای گوگل همانند نقشه، یوتیوب، مرورگر کروم و سیستم عامل اندروید، بعلاوه بازار آمازون و مرورگر سافاری اپل و iOS می باشند. فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ متا و این چنین ویندوز و لینکدین مایکروسافت، مشمول این قوانین قرار میگیرند.
این شرکتها با خطر جریمههای سنگین به قیمت ۲۰ درصد از درآمد جهانی سالانه خود روبرو می باشند که در صورت تخلفات مکرر، میتواند به میلیاردها دلار برسد یا حتی انحلال کسب و کارشان به علت نقضهای مکرر را به جستوجو داشته باشد.
این قوانین در سطح جهانی چه اثری خواهند داشت؟
قانون بازارهای دیجیتال، نقطه عطف جدیدی برای اتحادیه اروپا در نقش دیرینه خود به گفتن یک جریان ساز در سراسر جهان در مهار و کنترل صنعت فناوری است. این بلوک قبلا گوگل را در موارد ضد انحصارطلبی، مقصد جریمههای هنگفت قرار داده، قوانین سختگیرانهای را برای پاکسازی شبکههای اجتماعی وضع کرده و اولین مقررات هوش مصنوعی را در جهان تدوین کرده است.
اکنون، کشورهایی همانند ژاپن، انگلیس، مکزیک، کره جنوبی، استرالیا، برزیل و هند، نسخههای شبیه قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا را با مقصد جلوگیری از تسلط شرکتهای فناوری بر بازارهای دیجیتال تهیه میکنند.
بیل اچیکسون، کارشناس ارشد مرکز تحلیل سیاست اروپا که یک اندیشکده مستقر در واشنگتن است، میگوید: ما اکنون ناظر کپی برداری از قانون بازارهای دیجیتال در سراسر جهان هستیم. قانون بازارهای دیجیتال به استاندارد واقعی برای مقررات دیجیتال در جهان دموکراتیک تبدیل خواهد شد.
زک مایرز، دستیار مدیر مرکز اصلاحات اروپایی که یک اتاق فکر مستقر در لندن است، در این باره او گفت: مقامات برای راهنمایی به بروکسل نگاه خواهند کرد. اگر این قوانین موثر واقع شود، تعداد بسیاری از کشورهای غربی به گمان زیاد تلاش خواهند کرد از قانون بازارهای دیجیتال دنباله روی کنند تا از از ریسک فروپاشی و ناکامی یک رویکرد متفاوت، اجتناب کنند.
دانلود اپلیکیشنها چه تغییری میکند؟
در یکی از بزرگترین تغییرات، اپل اظهار کرده است به کاربران اروپایی آیفون اجازه میدهد اپلیکیشنهای خارج از اپ استور خود را که روی دستگاههای تلفن همراهشان نصب میشود، دانلود کنند. این شرکت زمانها است که در برابر این چنین حرکتی مقاومت میکرد، چون قسمت بزرگی از درآمدش، از هزینه ۳۰ درصدی است که برای پرداختها همانند اشتراک دیسنی پلاس دریافت میکند یا از طریق برنامههای iOS به دست میآید.
اپل هشدار داده است که اپلیکیشنهای دانلود شده از منبع های دیگر، با خطرات امنیتی بیشتری همراه خواهند می بود. اکنون، اپل هزینههای دریافتی از طراحان اپلیکیشن در اروپا که ترجیح خواهند داد در سیستم پرداخت این شرکت باقی بمانند را افت داده است. اما به ازای هر برنامه iOS که از طریق فروشگاههای برنامه شخص ثالث نصب میشود، هزینه ۵۰ سنت یورو اضافه میکند که به حرف های منتقدان، مانع اراعه تعداد بسیاری از اپلیکیشنهای رایگان حاضر میشود که طراحان آنها اکنون هیچ هزینهای پرداخت نمیکنند.
بروکسل به دقت بازدید خواهد کرد که آیا شرکتهای فناوری از این قوانین پیروی می کنند یا خیر.
مارگرت وستاگر، کمیسر رقابت اتحادیه اروپا، هفته جاری او گفت که بعد از ۱۰ سال کار، من تعداد بسیاری پرونده ضد انحصارطلبی و خلاقیت زیاد بسیاری را دیده ام که چطور در اطراف قوانینی که داریم، کار کنیم.
چطور کاربران گزینههای بیشتری را به طور آنلاین دریافت خواهند کرد؟
مصرف کنندگان ناچار به انتخابهای پیش فکر برای خدمات کلیدی نخواهند شد. کاربران اندروید میتوانند موتور جستجوی مورد نظر خود را به طور پیش فکر انتخاب کنند، در حالی که کاربران آیفون میتوانند انتخاب کنند که کدام مرورگر، به گفتن مرورگر پیش فکر آنها منفعت گیری شود. اروپاییها، صفحه نمایشهای انتخاب را در دستگاههای خود خواهند دید. در این بین، مایکروسافت از اجبار مردم به منفعت گیری از مرورگر ایج خودداری خواهد کرد.
مقصد این است که ناچار کردن کاربران به منفعت گیری از مرورگر سافاری اپل یا موتور جستجوی گوگل متوقف شود. اما بازیگران کوچکتر هم چنان دلواپس می باشند که امکان پذیر حالت آنها بدتر از قبل شود. کریستین کرول، مدیر عامل موتور جستجوی «اکوزیا» در برلین، میگوید: کاربران امکان پذیر فقط از آنچه میشناسند منفعت گیری کنند چون چیزی درمورد گزینههای دیگر نمیدانند.
«اکوزیا» خواستار آن است که اپل و گوگل، اطلاعات بیشتری درمورد خدمات رقیب در صفحه نمایشهای انتخابی خود برای کاربران قرار دهند.
جستجوهای اینترنتی چه تغییری خواهند کرد؟
برخی از نتایج جستجوی گوگل متفاوت نشان داده می شوند، چون قانون بازارهای دیجیتال، شرکتها را از برتری دادن به خدمات خود منع میکند. به این علت، برای مثال، جستجوی هتلها اکنون یک چرخ فلک اضافی از سایتهای رزرو همانند اکسپدیا را مشخص می کند. در همین حال، دکمه «گوگل فلایتس» در صفحه نمایش نتایج جستجو حذف میشود و این سایت در بین پیوندهای آبی در صفحات نتایج جستجو فهرست میشود.
کاربران این چنین گزینههایی خواهند داشت تا مقصد تبلیغات موثر بر پایه فعالیت آنلاین خود قرار نگیرند.
کاربران گوگل این انتخاب را دارند تا از اشتراکگذاری دادهها در سرویسهای این شرکت که برای پشتیبانی به مقصدگیری بهتر آنها با تبلیغات است، جلوگیری کنند.
شرکت متا به کاربران این امکان را میدهد تا حسابهای فیس بوک و اینستاگرام خود را جدا کنند تا اطلاعات شخصی آنها برای تبلیغات موثر، یکی نشود.
قانون بازارهای دیجیتال این چنین سیستمهای مطلب رسان را ملزم میکند با یکدیگر کار کنند. انتظار میرود متا که دو اپلیکیشن مطلبرسان دارد، پیشنهادی درمورد نحوه تبادل مطلبهای متنی، ویدیوها و تصاویر کاربران فیسبوک مسنجر و واتساپ اراعه دهد.
منبع :
ایسنا
منبع