بهگزارش مهتاب من از تنسیم، در ادامه برگزاری جشنواره فیلمهای ایرانی در مالزی ۲۰۲۴، آیین افتتاحیه اکران فیلمهای ایرانی با وجود نماینده سروزیر ایالت پینانگ مالزی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی، کنسول اندونزی در مالزی و علاقهمندان سینمای ایران در سینمای «گلد اسکرین» جزیره پینانگ مالزی برگزار شد .
حبیب رضا ارزانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی ضمن سپاس از مجموعه سینمایی گلد اسکرین مالزی و حامیان این جشنواره به ظرفیت خوب سینما برای معارفه فرهنگها و قیمتها اشاره کرد و او گفت: بسترهای فرهنگی تعداد بسیاری بین دو سرزمین وجود دارد که میتوان با اندوختهگذاری و تفاهمات مشترک فیلم های تعداد بسیاری را خلق کرد.
او گفت: زمان وجود این جشنواره در جزیره زیبای پینانگ با دقت به سابقه تاریخی آن آغازی برای تعامل زیاد تر ایران با این منطقه از مالزی است که امیدواریم که برگزاری سالانه این جشنواره در این جزیره قشنگ زمان این تعامل های فرهنگی را با زبان سینما فراهم کند .
سینمای ایران سابقهای غنی و طویل دارد
جیسون هنگ موی لی، عضو شورای اجرایی ایالت پنانگ به نمایندگی از سروزیر این ایالت در آیین گشایش جشنواره سینمای ایران در پینانگ او گفت: این جشنواره فرصتی برای تشکر از قوت هنر و فرهنگ در برقراری ربط بین مردم و گذر از مرزها است. سینمای ایران با سابقهای غنی و طویل، روایتهای منحصر به فرد، بازیهای اثرگذار و فیلمبرداری خیره کننده شناخته میشود. این سینما پنجرهای به سوی میراث فرهنگی غنی ایران و بازتابی از دیدگاهها و ازمایش ها متنوع مردم آن است.
عضو شورای اجرایی ایالت پنانگ افزود: از طریق سینما میتوانیم فهمیدن عمیقتری از فرهنگها، سنتها و روشهای گوناگون زندگی به دست آوریم. این جشنواره همه را تشویق میکند تا از این زمان برای غرق شدن در زیبایی و پیچیدگی سینمای ایران، باز کردن ذهن و قلب به روی دیدگاههای تازه منفعت گیری کنند. امیدواریم این جشنواره مشعلی درخشان برای وحدت و همبستگی در جامعه متنوع و پویای ما باشد.
لزوم تحکیم روابط سینمایی ایران و مالزی
نرگس آبیار، کارگردان نقل ایرانی نیز در آیین افتتاحیه این جشنواره در پینانگ او گفت: در طول اقامت چند روزه خود در مالزی، هیچگاه حس غربت نکردم. گویی پیوندی ناگسستنی بین فرهنگ ایران و مالزی وجود دارد که این حس همبستگی را به ارمغان میآورد. به نظر من، سینمای ایران با مضامین و مفاهیمی که به عکس میکشد، برای مردم مالزی قابل فهمیدن و همذاتپنداری خواهد می بود.
او همین طور گفت: به همین ترتیب، مخاطبان ایرانی نیز میتوانند با سینمای مالزی ربط برقرار کرده و از آن لذت ببرند. به این علت، برگزاری این چنین جشنوارههایی که به تبادل و تعامل های فرهنگی میانجامد، امری الزامی به نظر میرسد. بدون شک، این اتفاقات مورد قیمت، گامی مؤثر در جهت تحکیم روابط سینمایی بین دو سرزمین ایران و مالزی خواهد می بود.
وی در ادامه با اشاره به فیلم شیار ۱۴۳ و توانایی فیلم سازی خود به گفتن یک زن فیلمساز ایرانی او گفت: در سینمای امروز، ناظر غیبت نگاه زنانه در پرداخت به تعداد بسیاری از موضوعات هستیم. این کمبود، الزام وجود پررنگتر زنان در عرصه فیلمسازی را بیشتر از پیش آشکار میکند. ورود زنان به این عرصه، دریچهای نو به سوی روایتهای ناگفته و دیدگاههای مغفول مانده خواهد گشود و به واسطه ظرافتهای ذاتی و نگاه صلحجویانه زنان، عرصه ساز انتقال مطلب صلح و همزیستی در جامعه بشری خواهد شد.
نمایش «شیاره ۱۴۳» به کارگردانی نرگس آبیار در مالزی
در ادامه این برنامه، ضمن تقدیر از “نرگس آبیار” هنرمند ایرانی، جیسون هنگ موی لی، عضو شورای اجرایی ایالت پنانگ و عادل تجسمی از حامیان این جشنواره توسط رایزن فرهنگی ایران در مالزی ،” فیلم شیار ۱۴۳ “به نمایش گذاشته شد .
دومین جشنواره آثار و تولیدات سینمایی ایران (۸ اسفندماه) با اکران فیلم هناس و با استقبال علاقهمندان به فرهنگ و هنر ایران در سالن سینمای گلدن اسکرین میدولی کوالالامپور اغاز به کار کرد.
شش تاثییر سینمایی «هناس» ساخته حسین دارابی، «حوض نقاشی» ساخته مازیار میری، «شیار ۱۴۳» ساخته نرگس آبیار، «امروز» ساخته رضا میرکریمی، «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمیکیا و «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی در سینماهای سه شهر کوالالامپور، پوتراجایا و پینانگ ۱۰ تا ۲۰ اسفندماه به نمایش گذاشته شده است.
این جشنواره از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی و با حمایتسازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و حمایتسفارت جمهوری اسلامی ایران در این سرزمین و با همکاری مجموعه سینماهای گلدی اسکرین مالزی، مرکز گسترش همکاریهای سینمایی مالزی، مؤسسه مطالعاتی پژوهشی Asia West East (Asia WE) با حمایتآژانس مسافرتی Better Booking، رستوران کابل دربار و آژانس مسافرتی Pearl Island Holiday برگزار میشود.
اولین دوره این جشنواره نیز با اکران ۶ فیلم و با وجود کارگردانان و بازیگران ایرانی در روزهای ۱۶ تا ۲۶ اسفندماه سال ۱۳۹۶ به زمان ۱۱ روز در سه شهر مالزی برگزار شده می بود.
در دهههای تازه، بهاختصاصی دهه هفتاد، سینمای مالزی قدمهایی در جهت منفعتمندی از تجارب منحصر به فرد سینمای ایران برداشته است. این تعامل های، که در سطوح گوناگون نمود یافته، نشاندهنده میل و رغبت سینماگران مالزی به تبادل دانش و ایده با همتایان ایرانی خود است.
وجود چهرههای برجستهای از سینمای ایران، نظیر عزتالله انتظامی و … در جشنوارههای سینمایی مالزی، فرصتی مغتنم برای تبادل تجارب و آشنایی با فرهنگ و هنر دو سرزمین فراهم کرده است. استقبال با شکوه از مجید مجیدی، کارگردان نامآشنای ایرانی، در این سالهای قبل، گواه فرد دیگر بر علاقهمندی مردم مالزی به سینمای ایران است.
شرکت فیلمهای نقل ایرانی در جشنوارههای مالزی در سالهای تازه، دریچهای به سوی سینمای ایران گشوده و مخاطبان مالزیایی را با تنوع و عمق آثار سینمایی ایران آشنا کرده است. این وجود، ضمن معارفه ظرفیتهای سینمای ایران، عرصههای ملزوم برای همکاریهای مشترک در عرصه تشکیل فیلم را نیز فراهم میکند.
فیلم سینمایی «لحظه بیآخر» یا «جانجی زهان» (به زبان مالایی) یکی از اولین محصولات مشترک ایران و مالزی است که فیلمبرداری، تدوین و دیگر مرحله های تشکیل آن در سال ۱۳۹۶ انجام شد و به نمایش در آمد .
این فیلم که اندوختهگذار مالزیایی آن شبکه ماهوارهای آستروست دو تهیهکننده؛ محمدعلی حسیننژاد از ایران و ‘زابرینا فرناندز’ از مالزی داشت. کارگردان این فیلم نیز ‘برنارد شولی’ یکی از کارگردانهای سرزمین مالزی می بود. ‘نورفزورا’ بازیگر مالزیایی و از فعالان عرصه سینما در جنوب شرق آسیا نقش مهم زن فیلم را بازی کرده است. ‘امیررضازاده’ هم به گفتن نقش اول مرد این فیلم هنرنمایی کرده است.
بنابر اظهار این خبر، در ماههای تازه، کوششهایی برای تشکیل همکاری مشترک بین تهیهکنندگان ایرانی و مالزی در عرصه ساخت فیلمهای سینمایی و مستند در حال انجام است. این کار میتواند فضای جدیدی برای تعامل های سینمایی بین این دو سرزمین از منطقه جهان اسلام فراهم کند.
انتهای مطلب/
منبع