به نقل از مهتاب من، آیدین مهدیزاده به بازدید چالشهای حاضر در صنعت اسباببازی یعنی عدم وجود دبیرخانه شورای نظارت بر اسباببازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تدوین سند ملی اسباببازی و بدون متولی بودن این صنعت و حتی بعضی اوقات تکثر متولیان آن اشاره کرد.
وی با اشاره به این که در حوزه اسباببازی اتلاف زمان و منبع های وجود دارد، او گفت: گویا این روال به شخصیت صنعت اسباببازی تبدیل شده است. با اهمیت ترین مسئله این است که کلا نوشته اسباببازی در هیچ ساختاری، حتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برتری نیست و نوشته تشکیل اسباببازی چندان نهادینه نشده است و آن را جدی نمیگیرند.
میتوانستیم سخن اول تشکیل اسباببازی در آسیا را بزنیم، اگر…
او با گفتن این که دستورالعمل ماموریت های فرهنگی دستگاهها در صنعت اسباب بازی سال ۹۳ ابلاغ شده است، اظهار کرد: اگر دستگاهها حتی به ۵۰ درصد آن هم عمل کرده بودند، تحول تشکیل میشد و حتی میتوانستیم بگوییم ایران در عرصه اسباببازی سخن اول را در غرب آسیا میزند.
مهدیزاده در ادامه گفت: از طرفی متاسفانه این صنعت هیچ گاه دارای صنف و اتحادیه نبوده و همین نوشته علتشده است که آمار و نظارت دقیقی در این عرصه وجود نداشته باشد.
او افزود: علیرغم این که بیشتر از ۶ سال از تاسیس انجمن تولیدکنندگان اسباببازی میگذرد، اما هیچ فعالیت جدی و مشخصی در راستای ساماندهی واحدهای صنعتی انجام نداده است و هیچ چشمانداز مشخصی برای این حوزه ندارد. احتمالا حتی اگر انجمنی وجود نداشت، شدت ما در عمل های زیاد تر هم میشد تا این که چندین دفعه از آنها حمایتکنیم، اما انجام ماموریت های و کارهایی همانند نظام آماری، شکل گیری اتحادیه، ساماندهی واحدهای صنفی را به زمان نامعلومی موکول کنند.
الزام وجود استاندارد برای اسباببازیها
مهدیزاده با اصرار بر این که وجود استاندارد در صنعت اسباببازی اجباری است، او گفت: همه واحدها باید استاندارد داشته باشند در غیر این صورت، اسباببازی کالایی غیرمشروع و ممنوع است که باید از بازار جمع شود، اما چند درصد اسباببازیهای حاضر در بازار استاندارد دارند؟ به نظر میرسد کمتر از ۱۰ درصد از آنها استاندارد داشته باشند.
او در ادامه گفت: بخشی از این اتفاق به این علت است که برای تشکیل کنندگان این شبهه تشکیل شده است که اگر مجوز تشکیل اسباببازی را از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دریافت کنند دیگر نیازی به دریافت استاندارد ندارند، درحالی که اینگونه نیست و حتما باید استاندارد را دریافت کنند. در واقع در این نقطه، متولی بودن شورای نظارت بر اسباببازی به جای این که پشتیبانی کننده باشد، علتتشتت شده است. در نهایت به تولیدکنندگان استان تهران اصرار کردیم که نوشته استاندارد شوخی نیست و در صورت عدم دریافت استاندارد، از سال آینده اسباببازیها توقیف میشود، اما در سمت روبه رو باید دید خود سازمان استاندارد در این عرصه چه مقدار توفیق خواهد داشت.
چرا تاثییر عمل های حس نمیشود؟
مهدیزاده برخوردهای غیر کارشناسانه، احساسی و بدون مطالعه جدی در سالهای تازه را عاملی برای این دانست که فعالیتهای انجام شده ملموس نباشد و اصرار کرد: اگر هم در سال ۹۸ به یکباره ناظر رخ دادن یک جهش بودیم، مجموعهای از عوامل همانند ممنوعیت واردات، پیروزی جشنواره ملی اسباببازی، تحول مدیریت شورای نظارت بر اسباببازی، افزایش اندوختهگذارن در حوزه اسباببازی و … موثر بودند.
افزایش قاچاق اسباببازی طی ۵ سال قبل
او درمورد جلوگیری از قاچاق اسباببازی، گفت: همه آمارها از سال ۹۸ به سپس مشخص می کند که قاچاق اسباببازی افزایش یافته است. در چند سال تازه خانوادهها تک فرزند شدهاند و همین امر علتشده است که به خرید اسباببازی برای کودکانشان اهمیت بیشتری دهند که با این اتفاق عملا سرانه منفعت گیری از اسباببازی افزایش یافته است. فاصله بین نیاز بازار و مقدار محدود تشکیل، با قاچاق پر شده و این جهت شده است با افزایش قاچاق اسباببازی روبرو باشیم.
اضافه شدن اسباببازی به سبد خرید خانوار
مهدیزاده در ادامه گفت: یقیناً اینگونه هم نبوده است که رشد تشکیل نداشته باشیم، تعداد تشکیل کنندگان و حتی تشکیل محصول افزایش یافته است، اما شتاب تشکیلِ داخل با شتاب رشد خواست از صنعت اسباببازی در دنیا همسو نیست. در این بین مسئله مهم دیگر این است که اکنون دیگر همانند قبل تنها کودکان متقاضی اسباببازی نیستند و تقاضای بازیهای مخصوص بزرگسالان همانند بازیهای رومیزی نیز افزایش یافته است. در این چنین شرایطی خانواده مثالهای خارجی اسباببازی را هم میبیند و طبیعتا تقضای اسباببازیهای تازه هم به نیاز او اضافه میشود.
او افزود: با افزایش تنوع، اسباببازی بیشتر از قبل داخل سبد خرید خانواده شده است، اما در عین حال افراد در انتخاب سختگیرتر هم شدهاند و زیاد تر به کیفیت، طراحی، نوآوری و… اهمیت خواهند داد.
خبری از قیمتگذاری برنامهریزی شده نیست!
رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباببازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درمورد فرایند قیمتگذاری بر اسباببازی، او گفت: چون این صنعت اتحادیه ندارد، قیمتگذاریِ چندان یکپارچهای نداریم و فرد بر حسب توانایی، نیازِ بازار و بدون جریان مهندسی شده قیمت را اظهار کرده است. در کل در صنعت اسباببازی چیزی تحت گفتن قیمتگذاری نداریم و با این شرایط، اگر تولیدکننده ببیند کالا روی دستاش مانده است زیر قیمت میفروشد.
او با اشاره به این که قیمتگذاری زیر نظر شورای نظارت بر اسباببازی انجام نمیشود، فرمود: در همه این سالها ابعاد فرهنگی نوشته را بازدید کردیم؛ قیمتگذاری کاملا سنتی انجام میشود. یکی از مسائل مهم حوزه اسباببازی در سرزمین قطع ربطِ تولیدکننده با بازار بوده است. ضعف شبکه توزیع و این که چیزی تحت گفتن توزیع کننده علمی و رسمی اسباببازی در ایران نداریم جهت شده است تشکیل کننده حتی نداند قرار است چه تعداد در بازار بفروشد و اطلاعات خاصی از بازار نداشته باشد. این فضای سنتی علتشده است که هیچ توزیعکننده و بُنَکداری اطلاعات دقیقی از بازار اراعه ندهد تا بتوان تحلیل درستی انجام داد.
سطح پایین تکنولوژی تشکیل اسباببازی در ایران
مهدیزاده افزود: به شکل مشکوک و جالبی، تشکیل کننده در پستو اسباببازی تشکیل میکند و به بازار میآورد، در صورتی که در هیچ صنعتی روال تشکیل به این صورت نیست و همه صنایع با نیازسنجی از بازار تشکیل میکنند. علت این رخداد در صنعت اسباببازی ایران به این علت است که سطح تکنولوژی پایین است و بعضی اوقات حتی برخی شب تصمیم به تشکیل میگیرند و صبح به تولیدکننده اسباببازی تبدیل شدهاند چون حالت کارخانهای و مهندسی شده ندارد.
او با اشاره به این که اسباببازی ایرانی گران است و با اختلاف قیمتی مقداری، مصرف کننده ترجیح میدهد اسباببازی خارجی بخرد، اظهار کرد: تیراژ تشکیل به شدت پایین است و در سرزمین چیزی تحت گفتن خط تشکیلِ بدون توقف اسباببازی نداریم و تولیدات کارگاهی و مونتاژ شده است. هنگامی در این چنین مقیاسی، تولیدکننده اسباببازی نبودیم عملا چیزی به گفتن قیمتگذاری برنامهریزی شده هم نداریم.
جبر قیمتگذاری به واسطه چینیها!
رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباببازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اصرار کرد: یقیناً در رابطه بازیهای رومیزی، اگر یک بازی قیمت بیشتری اراعه میکرده عملا از بازار حذف شده است و این قضیه علتشده است در بازیهای رومیزی قیمتها تقریبا همانند هم باشد، اما در رابطه اسباببازیهای چوبی، پارچهای، پولیشی و… برای این که رقابت در این بازار با کالای وارداتی چینی است، عملا جبر قیمتگذاری داریم چون اسباببازی قاچاق چینی داخل شده و قیمت بازار را در قیاس با نمونه داخلی تعدیل کرده است.
تولیدکنندگان حمایتخواهد شد؟
او درمورد حمایتاز تولیدکنندگان حوزه اسباببازی، فرمود: متولی مهم وزارت صمت است و صندوقهای نوآورانه هم میتوانند به این فضا پشتیبانی کنند. مشخصا چیزی تحت گفتن حمایتاز تشکیل اسباببازی نداریم و اگر هم حمایتی اتفاق افتاده است به شکل محدود و مقطعی بوده است. این به معنی عدم حمایتدولت یا این که اصلا ردیف بودجه مشخصی در این عرصه وجود نداشته باشد، نیست.
مهدی زاده اصرار کرد: اما هرچه از تشکیل حمایتکنیم کم است چون تشکیل راهکار نجات از مشکلاتهای اقتصادی است و خلق قیمت میکند. در این مسئله شکی نیست و دولت هرجا توانسته حمایتکرده است و حتی در مقاطعی معافیتهای مالیاتی قائل شده است که یقیناً بعضی اوقات تشکیل کننده از وجود این امتیاز بیخبر است.
او با اشاره به این که اطلاعات از صنعت اسباببازی کم است، در ادامه گفت: به طور کلی صنعت اسباببازی جدی نبوده و وزارت صمت حتی لیست مشخصی از مقدار تولیدکنندگان اسباببازی ندارد که بتواند بر پایه آن برنامهریزی کند. به جستوجو این نوشته اگر اتفاق مثبتی هم رخ داده است، کاملا در لحظه بوده است. این گروه اتحادیه ندارند، اصلا جوازی برای فعالیت ندارند و یا بنگاهها به قدری کوچک می باشند که توانایی صدور فاکتور رسمی ندارند که بتوانند گردش مالی مورد پسند بانک را برای دریافت تسهیلات اظهار کنند.
افزایش پشتیبانیها با راه اندازی یک دفتر تخصصی
مهدیزاده او گفت: قبل از مهر سال ۱۴۰۱ حتی یک دفتر تخصصی مخشص درمورد صنعت اسباببازی در وزارت صمت وجود نداشت؛ اگر اسباببازی پلاستیکی تشکیل میشد، کارگاه را زیرنظر صنایع پلیمری حساب میکردند، اگر فرد اسباب بازی چوبی تشکیل میکرد زیر نظر صنایع سلولوزی محسوب میشد و… به این علت اساسا فردی در وزارت صمت، نوشته اسباب بازی را فهمیدن نمیکرد که بخواهد حمایتی قائل شود. یقیناً از این تاریخ به سپس، دفتر صنایع خلاق به گفتن یک متولی در بدنه وزارت صمت شکل گرفته است، اما قدم مهم بعدی شکلگیری اتحادیه است تا به گفتن یک واحد صنفیِ رسمی اظهار موجودیت کنند.
او در آخر به پیگیریهایی برای ساخت شهرک اسباببازی اشاره و فرمود: قرار است وزارت صمت یک شهرک صنعتی اختصاصی به حوزه اسباببازی تعلق دهد که تولیدکنندگان اسباببازی یکجا مستقر شوند تا بتوان حمایتدقیقی از آنها انجام داد. مشکل بعدی با وزارت ارشاد است که هیچ فضایی برای پذیرفتن اسباب بازی به گفتن کالای فرهنگی تعریف نکرده است که باید به جستوجو این نوشته هم باشیم.
منبع :
ایسنا
منبع