به نقل از خبرنگار فرهنگی مهتاب من از تنسیم؛با اضافه شدن بر تعداد شبکههای تلویزیونی در دهه هفتاد، آنتن تلویزیون نیاز به خوراک بیشتری برای جذب مخاطب داشت. به همین خاطر برنامهسازان قاب کوچک به فکر تشکیل آثاری متفاوت افتادند تا مخاطبان از طیفهای گوناگون سنی را پای گیرنده بنشانند. به اختصاصی نسل جوان که سلیقه خاص خود را داشته و خواهان کارهای دلنشینتری بودند. به همین خاطر هم تشکیل برنامههای متنوعتری در دستور کار مدیران شبکههای پنج گانه قرار گرفت که یکی از آن تاک شو می بود. برنامههایی گفتگومحور که در آن اجراکننده برنامه روبروی میهمان خود نشسته و سوالاتی را نقل میکرد. چالش برانگیز بودن، ویژگی کلیدی این قبیل آثار می بود که جذابیتهای زیاد برای مخاطبان داشته و آنان را به سمت خود میکشاند. مهران مدیری با برنامه ببخشید شما چراغ اول این مسیر را روشن کرده و شیوه تازهای از برنامهسازی را در تلویزیون باب کرد که در دهه هشتاد به اوج خود رسید. آن هم با وجود مجریان توانمندی همچون: منوچهر نوذری، فرزاد حسنی، احمد نجفی و رضا رشیدپور که این آخری بیشتر از بقیه درخشیده و در یک بازه وقتی پانزده ساله جایگاه خود را به گفتن مجری، کارگردان و مغز متفکر تاک شو و هارد تاک نگه داری کرد و استمرار بخشید.
او که این روزها با برنامه ساعت صفر به حیطه موردعلاقه خود در برنامه سازی بازگشته و این بار به گفتگو با چهرههای سرشناسی همچون: ابراهیم تاتلیس و ماهسون نشسته است. با این تفاوت که از قاب کوچک فاصله گرفته و به سمت پلتفرم پخش آنلاین رفته است. (ساعت صفر) که در چند استودیوی تجهیزدر تهران، کیش، دبی و استانبول تشکیل شده، یک هارد تاک دلنشین و سرگرم کننده به نظر میرسد که به جای چهرههای مشهور ایرانی سراغ چهره های محبوب ترکیه رفته و برای جذب مخاطب مقصدگذاری دقیقی را انجام داده است. برنامهای که پخش آن به شکل هفتگی بوده و به زمان یک سال ادامه خواهد داشت. حال به بهانه پخش ساعت صفر نگاهی به کارنامه کاری رضا رشیدپور در حیطه اجرا و تشکیل برنامههایی میاندازیم که خود او مرکز ثقل آنها بوده و مخاطب حتی برنامه یاد شده را به نام او میشناسد. موضوعی که برای کمتر فردی در عرصه اجرا رخ داده و میتواند برگ برنده رشیدپور در روبه رو با مخاطبان ساعت صفر باشد.
مثلث شیشهای
در نیمه دوم دهه هشتاد تشکیل تاکشوها شدت بیشتری گرفته و شبکههای گوناگون برای جا نماندن از رقیب ها به تشکیل برنامههایی از این دست عمل میکردند. مثلث شیشهای یکی از محبوبترین آنها می بود که در سال هشتاد و هفت روی آنتن شبکه تهران رفته و زیاد سریع به برنامهای پرتماشاگر تبدیل شد. رشیدپور سیساله که هم سابقه اجرا داشته و هم ایفاگر نقشی مختصر در بی پولی به کارگردانی حمید نعمتالله می بود، در مثلث شیشهای از کلیشههای آشنا و امتحان بعدداده برنامههای اینچنینی منفعت گرفته و در گفتگوهای خود با میهمانهای خود به کار گرفته است. او که در مثلث شیشهای از یک گروه نویسندگان قوی و حرفهای برخوردار می بود، با مطمعن به نفس روبروی میهمان خویش نشسته و در گفتن سوالات خود ظرافت بسیاری به کار میبرد. به این ترتیب که ابتدا مطمعن فرد روبه رو را به خود جلب کرده و بعد از پایین آوردن گارد وی، با شیبی ملایم به سمت سوالات چالشبرانگیز میرفت. از طرف دیگر با دقت به پایگاه اجتماعی میهمان خود، در کلام و زبان بدن خود تغییرات ظریفی را اعمال میکرد که از چشم مخاطبان حرفهایتر مثلث شیشهای دور نمیماند. منفعت گیری رشیدپور از لفظ برنامه من نیز تا زمان پخش مثلث شیشهای در تلویزیون کشورمان سابقه نداشته که با دقت به مرکز ثقل برنامه بودن رشیدپور طبیعی به نظر میرسید. در عین حال رگههایی از طنز و شوخی هم در اجرای رشیدپور به چشم میخورد که در برخی تکهها به اوج میرسید و نمونه درخشان آن را در گفتگویش با فیروز کریمی ناظر بودهایم.
دید در شب
رشیدپور بعد از حواشی پیش آمده حول مثلث شیشهای، سراغ بستر اینترنت رفته و دید در شب را از پاییز سال نود و چهار تا آخر همان سال روی تارنمای آپارات برد. برنامهای که کلیت آن شباهت زیاد به مثلث شیشهای داشته و در آن رشیدپور به گفتگو با میهمانهای خود میپرداخت. با این تفاوت که تا حدودی از تاک شو فاصله گرفته و به سمت هارد تاک رفت. در انتخاب میهمانها هم ناظر طیف گستردهای از ورزشکار و بازیگر و خواننده تا مدیران و برخی از سیاستمداران بودهایم که همین امر جذابیتهای برنامه فوق را زیاد تر میکرد. علاوه بر این، سوالات هم مقداری صریحتر و تندتر بوده که به همان نسبت هم جواب های بیپرده تر را رقم میزد. پژمان جمشیدی، اکبر عبدی، سحر قریشی، حسین پاکدل و رضا کیانیان بخشی از میهمانهای دید در شب بودند که تکههای مربوط به آنها زیاد دیده شده و در فضای مجازی نیز جنجالهایی را به وجود آورد که بیشتر از هر چیز به سود برنامه فوق همه شده و موجبات هر چه زیاد تر دیده شدناش را فراهم کرد.
انتهای مطلب/
منبع