به گزارش مهتاب من
بهگزارش خبرنگار فرهنگی مهتاب من از تنسیم؛ درحالی چهارشنبه و پنجشنبه قبل نزدیک به ۲۷۰ هزار نفر از هموطنان برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در بین فهرست اکران سینما بلیت تهیه کردند که بازدیدها مشخص می کند در این دو روز نسبت به زمان شبیه هفته قبل ناظر افزایش ۷۰ درصدی استقبال از فیلمها در سراسر سرزمین بودهایم.
بازدید دقیق آمار مخاطبان سینماها در سراسر ایران طی روزهای پنجم و ششم دومین ماه سال ۱۴۰۳ بیانگر این مسئله است ۲۶۹ هزار و ۳۲۲ نفر از هموطنان در ۵۶۶۲ سانس اکران برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در سینما بلیت تهیه کرده و مجموعاً رقمی معادل ۱۷۹ میلیارد و ۸۴۳ میلیون و ۵۷۰ ریال به گیشهها واریز کردهاند که این مقدار استقبال از سینماها نسبت به یک هفته قبل در همین روزها یعنی ۲۹ و ۳۰ فروردین ماه حکایت از رشد ۶۹.۰۹ درصدی تعداد مخاطبان دارد، به این ترتیب که دو روز یاد شده ۱۵۹ هزار و ۲۷۴ نفر در ۵۰۶۹ سانس اکران بلیت سینما تهیه کرده بودند و درآمد گیشهها رقمی معادل ۱۰۵ میلیارد و ۸۰۹ میلیون و ۳۷۵ هزار ریال می بود.
در این بین برخی از منتقدان سینما اعتقاد دارند که روال روبه رشد مخاطبان سینما در زمان مورد نظر به گمان زیادً به علت ورود محصول مشترک ایران ترکیه یا همان فیلم مست عشق است که مطابق روال معمول روزهای نخست اکران عده بیشتری از علاقمندان هنر هفتم کشورمان را به سالنهای سینما کشانده و در عین حال گروه دیگر براین باورند که بعد از یک دوره حکمرانی کمدیها بر گیشهها باورود این درام تاریخی عاشقانه ناظر تثبیت رونق سینماها در آینده هستیم و ثبت رکورد افزایش مخاطبان در دو روز ابتدایی اکران مست عشق مهر تاییدی بر این مدعاست.
این گروه با اشاره به افزایش ۳۸ درصدی تقاضا برای دیدن محصول مشترک ایران ترکیه نسبت به روز نخست اکرانش این چنین اصرار میکنند اگرچه تا همین یک هفته قبل برخی منتقدان دلواپس از تحول ذائقه هنری مخاطبان سینما بودند اما ورود یک درام تاریخی عاشقانه مشخص می کند در صورت دقت به تنوع ژانر و این چنین چین صحیح جدول اکران در سینماها هم چنان ناظر وجود طیف گوناگون سینما دوستان در سالنها هستیم.
مسئله مورد اشاره گروه یاد شده در مقدار جذب مخاطب در نخستین روز اکران فیلمهای نقل از اسفندماه قبل تا دیروز کاملاً مشهود است به صورتی که فیلم فسیل که اکران آن از روزهای پایانی اسفند سال ۱۴۰۱ اغاز شد در نخستین روز اکران توانست نظر ۹۱۸۷ مخاطب را به خود جلب کند و ویلای ساحلی هم ۹۲۰۰ مخاطب در نخستین روز اکران به خود دید.
این درحالی است که هتل و هاوایی هم به ترتیب در نخستین روز اکرانشان توانستند نظر ۷۳۵۰ و ۹۱۵۰ مخاطب را به خود جلب کنند و تمساح خونی و بیبدن هم به ترتیب در نخستین اکران ۱۸۱۷۵ و ۲۲۵۴ مخاطب در کارنامه خود ثبت کردند.
به این ترتیب تفاوت معنادار و قابل دقت جلب نظر مخاطبان نخستین روز اکران محصول مشترک ایران ترکیه و نخستین توانایی کارگردانی جواد عزتی که ۲.۷ برابر است، میتواند نشان دهنده دقت مخاطبان هنر هفتم سرزمین به دیگر ژانرهای سینمایی درصورت خوساخت بودن، باشد و باید چشم به راه ماند تا در آینده مقدار استقبال مخاطبان سینما سراسر سرزمین تصویری دقیقتر از شرایط گیشهها و ذائقه مخاطب برایمان بهنمایش بگذارد .
چه خبر از کارکرد فردی فیلمهای درحال اکران
حال اگر از نوشته رقابت تازه داخل فهرست اکران با کمدیهای یکهتاز گیشهها تا کنون بگذریم و بخواهیم کارکرد فردی فیلمهای ۱۴۰۳ که هم اکنون روی پرده سینماها می باشند را مورد نظر داشته باشیم رتبه نخست پرمخاطبهای دو روز چهارشنبه و پنجشنبه یعنی روزهای پنجم و ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ با سهم ۴۴.۸۳ درصدی از کل مخاطبان یعنی ۱۲۰ هزار و ۷۶۲ بلیت فروخته شده برای ۱۴۳۳ سانس اکران و درآمد ۸۶ میلیارد و ۲۹۳ میلیون و ۷۲۰ هزار ریالی در اختیار ساخته حسن فتحی و بازی پارسا پیروزفر و شهاب حسینی، محصول مشترک ایران و ترکیه یا فیلم مست عشق قرار دارد.
از نظر دیگر تمساح خونی نخستین توانایی کارگردانی جواد عزتی نیز با سهم ۲۰.۲۶ درصد از کل مخاطبان دوره مورد نظر یعنی ۵۴۵۷۱ بلیت فروخته شده برای ۱۳۲۵ سانس اکران و درآمد ۳۶ میلیارد و ۸۹۴ میلیون و ۳۷۵ هزار ریالی بعد از یک دوره صدرنشینی در رتبه دوم قرار گرفته تا سال گربه با هنرنمایی بهرام افشاری با سهم ۱۷.۰۶ درصدی از کل مخاطبان یعنی ۴۵۹۳۶ بلیت فروخته شده برای ۱۱۷۰ سانس اکران و درآمد ۳۰ میلیارد و ۱۸۵ میلیون و ۲۰۵ هزار ریال به جایگاه سوم رضایت دهد.
این درحالی است که فیلم جنجالی جشنواره فجر سال قبل یعنی بیبدن با هنرنمایی پژمان جمشید، الناز شاکردوست، سروش صحت و نوید پورفرج با ۱۹۹۵۱ بلیت فروخته شده معادل ۷.۴۰ درصد از کل مخاطبان دوره در ۸۰۸ سانس اکران شده و درآمد ۱۳ میلیارد و ۸۵۶ میلیون و ۴۲۵ هزارریالی در جایگاه چهارم فهرست پرمخاطبهای دوره مورد نظر قرار گرفته و به جستوجو آن آسمان غرب با سهم ۴.۴۱ درصدی از کل مخاطبان معادل ۱۱۸۹۵ بلیت فروخته شده در ۲۷۰ سانس اکران و درآمد ۵ میلیارد و ۷۸۵ میلیون و ۴۷۵ هزار ریالی به جایگاه پنجم بسنده کرد.
یقیناً تنها ژانر کودک و نوجوان فهرست اکران مورد نظر فیلم الیا درجستجوی قهرمان نیز با سهم ۳.۸۳ درصدی از کل مخاطبان معادل ۱۰۳۳۷ بلیت فروخته شده برای ۳۲۶ سانس اکران شده و درآمد ۳ میلیارد و ۷۶۷ میلیون و ۲۳۰ هزار ریالی در تبه قرار گرفت و بعد از آن آپاراتچی با سهم ۱.۳۳ درصدی معادل ۳۵۸۵ مخاطب برای ۱۷۰ سانس اکران و درآمد یک میلیارد و ۸۸۳ میلیون و ۷۴۰ هزار ریالی به جایگاه هفتم رضایت داد.
فیلم نوروز با هنرنمایی علی نصیریان هم با سهم کمتر از یک درصد یعنی ۰.۷۲ درصد از کل مخاطبان دوره مورد نظر که ۱۹۴۸ بلیت فروخته شده در ۱۲۲ سانس کران و درآمد۹۸۴ میلیون و ۵۵۰ هزار ریالی در جایگاه هشتم قرار گرفت تا نهایتاً پرویزخان تنها با ۳۱۰ مخاطب در ۳۸ سانس اکران و درآمد ۱۹۲ میلیون و ۸۵۰ هزار ریالی به جایگاه نهم بسنده کند .
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها