به گزارش مهتاب من
سخنگوی صنف جایگاهداران سرزمین او گفت: در همه استانها خصوصا استانهای مرزی و نزدیک به مرز، ناظر صفهای طویل برای دریافت گازوئیل در روبه رو جایگاهها هستیم که مشکلات بسیاری به همراه دارد.
به گزارش مهتاب من، رضا نواز، درمورد حالت توزیع گازوئیل در سرزمین اظهار داشت: علیرغم کوششهای زیاد در توزیع دقیق گازوئیل، متاسفانه ضعف در سامانهها، وجود خودروهای فرسوده، تاخیر در اجرای قوانین و عدم دقت به مراعات عدل، جهت شده در توزیع گازوئیل هم دولت، هم جایگاههای سوخت و هم مصرفکننده ناخشنود باشند و از این حیث زیان انباشته جایگاهها زیاد بالاست.
سیاستهای غیرقیمتی جواب نمیدهد
او گفت: با دقت به قیمت پایین و ارامش قیمتی فرآوردههای نفتی خصوصا در قسمت گازوئیل، سیاست دولتها مدام به کنترل و نظارت زیاد تر در رابطه تشکیل و توزیع این فراورده بوده است ولی متاسفانه به علت عدم وجود زیرساختهای ملزوم جهت نظارت موثر به طوریکه مصرفکننده واقعی با مشکل روبه رو نشود؛ ناظر اجرای مطرحهای سلبی و محدودیتآفرین بودیم که هرچند جهت افت مقدار توزیع گازوئیل شده است ولی صدمههای بسیاری به قسمت خصوصی در توزیع و مصرف داخل کرده است. باید بپذیریم اجرای سیاستهای غیرقیمتی در قسمت سوخت حمل و نقل به حد اعلی انجام شده است و ادامه این سیاستها جهت افزایش نارضایتی میشود.
صفهای طویل برای دریافت گازوئیل
سخنگوی صنف جایگاهداران سرزمین او گفت: در همه استانها خصوصا استانهای مرزی و نزدیک به مرز ناظر صفهای طویل برای دریافت گازوئیل در روبه رو جایگاهها هستیم که مشکلات بسیاری به همراه دارد، از زیان جایگاههای سوخت تا افزایش ساعات انتظار خودروهای گازوئیلسوز برای دریافت این فرآورده که تبدیل افزایش کرایه حمل و قطعا بهای همه شده کالا و خدمات است.
تاخیر در شارژ سهمیهها
وی گفتن داشت: اجرای مطرحهای گوناگون، از قبیل منطقهای کردن سهمیه برداشت خودروهای سنگین در جایگاهها، رشد تبعیض در اجرای مطرح کدینگ، افت ارسال گازوئیل به جایگاهها که جهت شده امکان توزیع گازوئیل به طور شبانهروزی وجود نداشته باشد و خودروها ناچار به مراجعه به جایگاههای گوناگون یا توقف در روبه رو یک جایگاه و انتظار برای رسیدن گازوئیل باشند تا بتوانند سوختگیری کنند، افت مقدار تخصیص سهمیه به ناوگان یا تاخیر در شارژ این سهمیهها، عدم اجرای دقیق و کامل مطرح پیمایش بعد از ۵ سال تاخیر و عدم امکان توزیع مکفی گازوئیل به نرخ آزاد و وجود حداقلی کارت آزاد گازوئیل در تعداد اندکی از جایگاهها که با محدودیتهای بسیاری همراه است و اجرای برخی مطرحها در برخی استانها تبدیل رقابت منفی شده است و ناظر مشکلات و اعتراضات بسیاری در این خصوص هستیم.
عامل مهم قاچاق گازوئیل چیست؟
نواز اصرار کرد: ما معتقدیم عمده انحراف گازوئیل و یا قاچاق آن از جایگاهها نیست و آمار و رقم های هم این را میگوید، به این علت مطرحهای سلبی در این قسمت فقط جهت میشود جایگاهها و مصرفکننده واقعی با مشکل روبه رو شوند. مسئولان تصمیمساز باید بدانند راحتترین راه حلها لزوما بهترین راه حلها نیستند و این رویکرد فقط پاک کردن صورت مساله است. بازدید دقیقتر مشخص می کند که تشکیل محدودیتهای کلی و غیرهدفمند اثری در انحراف سوخت ندارد بلکه عمده صدمه را فهمید مصرفکننده میکند. هماکنون بیشتر از ۶۰ میلیون لیتر گازوئیل در قسمت حمل و نقل جادهای توزیع میشود ولی اکثر خودروهای سنگین از حالت جاری راضی نیستند. هرچند کوششهای دولت در افزایش تشکیل این فراورده طی سه سال قبل یک نوع رکورد محسوب میشود.
استهلاک در قسمت گازوئیل جایگاهها
وی گفتن داشت: مشکل مهمتر جایگاههای سوخت، حقالعمل توزیع گازوئیل است که زیاد کمتر از بنزین است و عدم یکسان شدن این حقالعمل جهت زیانده شدن جایگاههای توزیعکننده این فراورده شده است، به طوری که محاسبات مشخص می کند مقدار استهلاک در قسمت گازوئیل جایگاهها زیاد تر است و عدم امکان توزیع گازوئیل برای همه جایگاهها در طول شبانهروز و تعطیلیهای ساعتی در طول روز جهت زیان زیاد تر شده است، یقیناً در طی چند سال قبل با تلاش این تشکل صنفی کشوری و پشتیبانی مسئولان ناظر افزایش زیاد تر حقالعمل گازوئیل بودیم ولی کافی نیست. از طرفی مسئولان شرکتهای تابعه وزارت نفت از کارکنان جایگاهها انتظار دارند که به گفتن ضابط و کاشف عمل کنند و همه چیز را در روال توزیع کنترل کنند و اگر این چنین نکنند با جرایم در تعزیرات روبرو خواهد شد این درحالی است که به لحاظ قانونی، فنی و شرعی این چنین جاری از سوی مالکان یا پرسنل جایگاهها مقدور نیست و در تلاش برای حل این معضل هستیم.
شارژ سهمیهها مبنا بارنامههای برخط به کجا رسید؟
سخنگوی صنف جایگاهداران سرزمین در رابطه بارنامههای برخط نیز او گفت: طی چند سال تازه کوششهای خوبی جهت موثر شدن توزیع و مراعات عدل شده است ولی تا این مدت این عمل های به بار ننشسته است. اخیرا تلاشی برای شارژ سهمیه گازوئیل خودروهای سنگین بر پایه بارنامههای برخط شده است که توزیع در جایگاههای مسیر بارنامه انجام میشود و انگار عمل مناسبی محسوب میشود و مشکل بارنامههای صوری را حل خواهد کرد ولی باید چشم به راه می بود و دید که آیا مجددا تبعیض و رقابت منفی را جهت میشود یا خیر. باید دقت بیشتری شود چرا که بدنه توزیع سوخت تحمل مدل آزمون اشتباه و اجرای مطرحهای زیاد تر را ندارد.
منبع :
ایلنا
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها