توضیحات «مفتاح» درمورد مناظره، میزگرد و ماجرای یک نامه_مهتاب من

تلویزیون , صدا و سیما , چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران ,

[ad_1]
به گزارش مهتاب من

به گزارش خبرنگار فرهنگی مهتاب من از تنسیم، امروز مناظره‌ دوم از ساعت ۲۰ روی آنتن خواهد رفت. اما درمورد مناظره اول نکاتی در فضای رسانه نقل شد که محمد صالح مفتاح در خصوص این نکات و برخی از اتفاقات دیگر برنامه‌های انتخاباتی صدا و سیما توضیحاتی داد.

مروری بر مناظرات اینده و تفاوت‌هایشان

او در او مباحثه با خبرنگار تسنیم به تفاوت این مناظره‌ها با مناظرات قبل اشاره کرد و او گفت:‌ مناظره امروز با نوشته  «خدمات‌رسانی عدل‌محور دولت» روی آنتن خواهد رفت. مناظره سوم با نوشته فرهنگی و تحت گفتن «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی»، مناظره چهارم با نوشته سیاسی و شعار «ایران در جهان امروز» و نهایتاً مناظره پایانی در نوشته اقتصاد با گفتن کارآمدسازی دولت پخش خواهد شد. ما دیگر از امشب آن تشریفات خاص ورود نامزدها و قرعه‌کشی را نخواهیم داشت چون روز قبل این کار را با وجود نمایندگان نامزدها انجام دادیم و قرعه‌کشی ۴ مناظره اینده اتفاق افتاد. اما درمورد تفاوت‌ها؛ ما این بار چند شاخص را جستوجو کردیم که ظرفیت نخبگانی را به خدمت گرفتیم و از سؤالات نخبگان منفعت ببریم تا بارِ مناظرات و میزگردها بالا برود. 

مفتاح پافشاری کرد: از طرفی دیگر خواستیم دانشکده‌ها، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به میدان همراه شوند تا ناظر فعالیت‌های متنوع و آرا و نظرات متکثری باشیم و مسائل واقعی حکمرانی در مسائل نقل شود و جلوی مطرح‌های عوامانه گرفته شود. یعنی در واقع به مسائل اساسی بپردازیم و از کلی‌گویی فاصله بگیریم. ما کوششمان بر این است فضای مناظره به فضایی نزدیک تبدیل شود تا سخن بگویید بر سر حکمرانی واقعی اتفاق بیفتد. دیدگاه‌های گوناگون در این مناظرات مطرح قضیه می‌شود نه برخورد اضطراب با موضوعات؛ نه این که افراد را با سؤالات ناگهانی روبه رو کنیم. 

جلوگیری از صدمه‌ها در مناظره

دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما خاطرنشان کرد: ما در فرم نشستن و سخن بگویید کردن در مناظرات را از یک جلسه تقابلی به یک جلسه هم‌اندیشی تبدیل کردیم. ما در واقع به جستوجو آن بودیم به این فضا اسایش بدهیم تا سخن بگویید‌ها بهتر دیده شوند. جلوی بخشی از این صدمه‌ها در مناظرات گرفته شود و فضای اخلاقی حاکم شود که در فضای فرمی تا حدودی محقق شد.

عکس العمل به انتقادها از مناظره اول

او در جواب به این سوال که تعداد بسیاری انتقاد به فرمِ مناظره اول و محتوای آن داشتند و آیا در ادامه با نگاهی به نقاط ضعف و قوت اولین مناظره، به بالا بردن جذابیت مناظره‌ها در ادامه دقت کرده‌اید، افزود: بخشی از این مسئله شما به نامزدها برمی‌گردد تا فضای انتخابات را گرم کنند و صریح‌تر مسائل را مطرح کنند. ما تلاش کردیم از کلی‌گویی جلوگیری کنیم و با مطرح سؤالات، جواب‌ها و مسائل دقیق‌تر شود. تا موضوعات حولِ محل اختلافات و تفاوت سلایق و نگاه‌ها شکل بگیرد و مردم بتوانند تفاوت دیدگاه‌ها را مشاهده کنند. ما در وهله اول با تمهید قرعه‌کشی همه ۴ مناظره آتی با وجود نمایندگان و برنامه‌ریزی برای مختصر کردن تشریفات ابتدایی، بتوانیم مناظره را سروقت برگزار کنیم تا ناظرِ تأخیر تشکیل شده در مناظره اول نباشیم. امیدوارم مناظرات هم با او گفت و گو‌های خوب و جزئی‌نگری و فاصله گرفتن کاندیدا از کلی‌گویی، دلنشین‌تر و مفیدتر باشد.

میزگردها یک ابتکار تازه 

جدیدترین اخبار و مهم ترین رویدادهای ۲۴ ساعته در بخش های حوادث ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصاد و تکنولوژی ، ورزشی ، فرهنگ وهنر ایران و سایر مناطق جهان را در مهتاب من بخوانید.

مفتاح در خصوص میزگردها و قالب‌های برنامه‌سازی انتخاباتی،‌ او گفت: در تحلیل کارکرد صداوسیما درمورد برنامه‌های انتخاباتی باید مجموعه قالب‌های برنامه‌سازی دیده شوند. ما مجموعه ای از برنامه‌ها را تدارک دیدیم که هرکدام کارویژه خودش را دارد. میزگردها یک ابتکار و اتفاق جدیدی می بود که به واسطه آن نامزدها را در معرضِ پاسخگویی به نخبگان و کارشناسان قرار می‌دهد. در قسمت ابتدایی میزگردها، ایده مرکزی نامزدها در آن نوشته و حوزه مورد او گفت و گو در میزگرد اشکار می‌شود. در ادامه او پاسخگوی سؤالات کارشناسان می‌شود که جلوی همین کلی‌گویی‌ها را می‌گیرد. این چنین توانمندی آن نامزد اشکار می‌شود که چطور می‌تواند پاسخگوی سؤالات نخبگان و کارشناسان باشد. اینجا تناقضات و بقیه مسائل به خوبی در معرض نگاه مخاطبان قرار می‌گیرد. همه نامزدها در این دوره یک بار نظرات‌شان و دیدگاه‌هایشان در خصوص برنامه هفتم تکلیفی که قانون در اجرای برنامه رئیس‌جمهور آینده گذاشته، در او گفت‌وگوی اختصاصی خبری اشکار می‌شود.

سری دوم او گفت‌وگوهای اختصاصی با یک او گفت‌وگوی صمیمی

دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما در ادامه اضافه کرد: در سری دوم او گفت‌وگوهای اختصاصی خبری سؤالات، ابهامات و نکات موردنظر مردم را از نامزدهای انتخاباتی جویا می‌شویم. دلنشین است بدانید از شبِ اول که این او گفت‌وگوها اغاز شد تعداد نظراتی که به دست ما می‌رسید تا بحال به هزاران سوال رسیده و در حال افزایش است. این چنین برنامه «صف اول» را تدارک دیدیم که به کارنامه‌خوانی تعلق اشکار کند و به اسبق افراد بپردازد. در «بدون تعارف» او گفت و گو زندگی شخصی و شبهات نقل شده را پیگیری می‌کنیم. او گفت‌وگوی صمیمی تدارک دیده شد پیش از این وجودِ نامزد انتخاباتی در استودیوی او گفت‌وگوی اختصاصی، نماینده‌ای از طرفِ او که زیاد تر مقصد خانواده آن نامزد است وجود اشکار کند. به واسطه این برنامه مردم با سبک زندگی و شخصی نامزدهای ریاست جمهوری آشنا شوند. برنامه «با مردم» و مستندهایی که اراعه شد نیز قالب‌های دیگر برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهاست. 

او گفت: ما در دور دوم مستندها را سپس از دو مناظره پنجشنبه و جمعه خواهیم داشت که مجدداً نامزدها یک مستند تازه اراعه می‌کنند. ما کوششمان بر این بوده با پشتیبانی گرفتن از ابزارهای گوناگون سازمان صداوسیما و شبکه‌های استانی فیلم‌هایی مشابه با آنها، ستاد هرکدام از نامزدها در اختیار قرار خواهند داد و پخش می‌شود. یک کانال ۲۴ ساعته در تلوبیون در اختیار نامزدها قرار گرفته و در نهایت همه قسمت‌های سازمان صداوسیما به میدان آمدند تا در این انتخابات نا به زمان همه‌چیز در طراز انقلاب اسلامی و شأن مردم گرامی ایران اتفاق بیفتد. در انتخابات مجلس شورای اسلامی کارهایی اتفاق افتاد که در نوع خودش منحصر به فرد بودند؛ راه‌اندازی ۲۰۰ کانال تلویزیونی در ۶ ماه؛ در این دوره هم جستوجو کار متفاوت و تازه بودیم با این که فرصتی نداشتیم رقم بخورد. 

حواشی برخی از فیلم‌های تبلیغاتی

مفتاح در خصوص حواشی برخی از مستندهای نامزدهای انتخاباتی این مسئله را نقل کرد:  صداوسیما یکی از پنج عضو کمیسیون بازدید تبلیغات انتخابات است و این کمیسیون که ۵ عضو دارد نهایتاً تصمیم می‌گیرند نحوه تنظیم برنامه‌ها و اتفاقات تبلیغی انتخابات چطور پیش برود. زیاد از مواردی پیش آمده با همکاری خود ستادها حل شده و چیزی نبوده که محل اختلاف با ستادهای انتخاباتی باشد. کمیسیون بازدید تبلیغات انتخابات مرجع تصمیم‌گیری در رابطه این موضوعات است؛ اگر موارد ضبطی خلاف قانون باشد کمیسیون رأساً می‌تواند ورود کند که خوشبختانه تا بحال اختلاف خاصی نبوده است. همان گونه که حرف های شددو مستند مسعود پزشکیان و سعید جلیلی با تشخیص نهاد ناظر بر مستندهای انتخاباتی و کمیسیون بازدید تبلیغات انتخاباتی حذف و اصلاح شده است. یقیناً این قسمت‌ها زیاد مختصر بوده‌اند که در روال داستان و محتوای مستندها هیچ تأثیری نداشته‌اند. 

ماجرای یک نامه

دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما در رابطه نامه آقای روحانی به رئیس صداوسیما در رابطه ادعا‌های نقل شده علیه دولت ایشان در برنامه‌های تبلیغاتی انتخاباتی او گفت: همان گونه که در بیانیه‌ای اظهار شد کمیسیون بازدید تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری خبرداد هرگونه شکایتی از برنامه‌های تبلیغاتی صدا و سیما در انتخابات ریاست جمهوری باید حاوی نام و زمان دقیق پخش برنامه و ذکر دقیق بخشی از برنامه که مصداق گفتن مجرمانه مطابق قانون انتخابات است، باشد. در کمیسیون نقل شده نامه هم کلی است و هم این که مواردی که تحت گفتن نشر اکاذیب و افترا در آن آمده اشکار نیست منظور نگارنده چه فردی است یا چه چیزی نقل شده؛ خواسته شده این نکات شفاف شوند. در صورت شفافیت و اشکار شدن جزئیات نکات نقل شده، اگر نشر اکاذیب رخ داده بنابر ماده ۶۴ قانون انتخابات ریاست جمهوری، کمیسیون بازدید تبلیغات زمان احقاق حق می‌دهد. به این علت اگر موردی باشد کمیسیون بازدید کند حتماً مطابق قانون عمل می کنیم.

انتقادها به فشردگی برنامه‌های تبلیغاتی صداوسیما

مفتاح این چنین در عکس العمل به برخی از انتقادات که چرا آنقدر برنامه‌های انتخاباتی طراحی شده که نامزدهای ریاست‌جمهوری نتوانند در مجامع و میدان ها وجود اشکار کنند و زیاد تر زمان‌شان صرفِ برنامه‌های فشرده تلویزیونی شود، گفت: این انتخابات به واسطه زمان مختصر تبلیغات ریاست‌جمهوری تفاوت‌هایی با دوره‌های قبل دارد. از طرفی به واسطه همین مختصر بودن، خود این افراد هم پیش‌بینی سفر و کنش‌های میدانی گسترده نداشتند. در همه دوره‌ها زمان تبلیغاتی سه هفته بوده و در این دوره به دو هفته رسید. ما در صداوسیما طوری طراحی کردیم اگر ضعفی در افت برنامه‌ریزی سفرهای استانی و کنش‌های میدانی است از طریق حوزه رسانه، جبران شود. به این علت شور انتخاباتی از این طریق به جامعه منتقل شود و یقیناً در عین حال نامزدهای انتخاباتی ۵ روز هم زمان دارند تهران نباشند. غیر از این که برنامه‌ای احیاناً شب داشته باشند صبح تا غروب می‌توانند کنش‌گری میدانی بپردازند. 

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها

خبرهای ورزشی

خبرهای اقتصادی

اخبار فرهنگی

اخبار تکنولوژی

اخبار پزشکی

[ad_2]