به گزارش مهتاب من
به گزارش مهتاب من، نستله و دنون فعالیتهای جهانی گستردهای دارند که دسترسی به بازار و در دسترس بودن محصول را ضمانت میکند. فونترا یک صادرکننده جهانی مهم به اختصاصی در بازارهای آسیایی است و فریزلند کامپینا در اروپا حضوری قوی دارد. در ادامه این گزارش شرکتهای تولیدکننده محصولات لبنی در جهان را زیاد تر به زیر ذرهبین میبریم.
نستله (Nestlé)
این شرکت دولتی سوئیسی، از بزرگترین شرکتهای مواد غذایی در جهان به حساب می اید و در بیشتر از ۱۹۰ سرزمین فعالیت دارد.
درآمد: بر پایه گزارشهای انتشار شده ۲۰۲۳، بین ۹۳ تا ۱۱۱ میلیارد دلار (درآمد نستله از لبنیات بخشی از کل درآمد آن میباشد)
تعداد کارمندان: نزدیک به ۲۷۵۰۰۰ نفر
نستله شامل برندهای معروف لبنیاتی همانند کارنیشن (Carnation)، نیدو (Nido) و لا لچرا (La Lechera) است. فعالیت جهانی آن که تقریباً در هر کشوری گسترده شده، بازار خوبی برای آن فراهم میکند. اندوختهگذاری مستمر در تحقیق و گسترش برای معارفه محصولات تازه و بهبود محصولات حاضر نیز از نقاط قوت این شرکت است.
مدیریت یک زنجیره فراهم متنوع و جهانی میتواند چالشبرانگیز و پرهزینه باشد. نستله باید به این قضیه، و این چنین چالشهای نظارتی و مقررات سختگیرانه در بازارهای گوناگون دقت کند چراکه میتواند بر انعطافپذیری عملیاتی تأثیر بگذارد.
لاکتالیس (Lactalis)
لاکتالیس، یک شرکت خصوصی پیشرو در تشکیل محصولات لبنی مستقر در لاوال فرانسه است که در کشورهای گوناگون عملیات دارد.
درآمد: تقریباً ۳۱.۵ میلیارد دلار (۲۰۲۳)
کارمندان: تقریباً ۸۵۰۰۰ نفر
لاکتالیس، طیف گستردهای از محصولات لبنی، از جمله پنیر، شیر، کره و خامه را با برندهایی همانند پرزیدنت (President)، گالبانی (Galbani) و پارمالات (Parmalat) به دست مصرفکنندگان میرساند. به گفتن یک کسبوکار خانوادگی، لاکتالیس این مزیت را دارد که تصمیمات استراتژیک سریع بگیرد و برای طویل مدت اندوختهگذاری کند. وجود قوی در بازارهای اروپا، آمریکای شمالی و بازارهای نوظهور از نقاط قوت این شرکت است. پرواضح است که مدیریت یک سبد محصول گسترده و متنوع در چندین منطقه میتواند از نظر عملیاتی چالشبرانگیز باشد. این چنین رقابت شدید در قسمت لبنیات با تعداد بسیاری از تولیدکنندگان قوی که بر سهم بازار تأثیر میگذارند، از چالشهای این شرکت است.
دنون (Danone)
شرکت دولتی دنون، یک تولیدکننده مهم لبنیات و محصولات گیاهی در پاریس است که در بیشتر از ۱۲۰ سرزمین جهان فعالیت میکند.
درآمد: ۲۷.۸ میلیارد دلار
تعداد کارمندان: نزدیک به ۱۰۰۰۰۰ نفر
این شرکت دولتی، پافشاری بسیاری بر سلامت و تغذیه دارد و با برندهای پرقدرتی همچون اکتیویا (Activia)، اکتیمل (Actimel) و اویکوز (Oikos) محصولات خود را به بازار میفرستد. از نکات مثبت این شرکت میتوان به ضمانت به پایداری، از جمله افت انتشار کردن کربن و بهبود مصرف آب اشاره کرد. این شرکت این چنین در گسترش جانشینهای محصولات لبنی برای سالمتر کردن آنها فعال است. با همه این اوصاف، وابستگی قابل دقت این شرکت به بازارهای اروپایی را نباید فراموش کرد چراکه میتواند رشد آن را در مناطق نوظهور محدود کند. به اختصاصی این شرکت که با رقابت شدید تولیدکنندگان لبنیات جهانی و منطقهای روبه رو است.
فریزلند کامپینا (FrieslandCampina)
دفتر مرکزی فریزلند کامپینا که به طور تعاونی اداره میشود، در آمرسفورت هلند قرار دارد.
درآمد: ۱۴ میلیارد دلار (۲۰۲۳)
تعداد کارمندان: نزدیک به ۲۴۰۰۰ نفر
شرکت فریزلند کامپینا متعلق به نزدیک به ۱۸۰۰۰ کشاورز است که یک زنجیره فراهم پایدار راه اندازی شده از رابطه قوی کشاورزان را میسازد. این شرکت لبنی با طیف وسیعی از محصولات، از جمله برندهایی همانند فریزو (Friso)، داچ لیدی (Dutch Lady) و کامپینا (Campina) در اروپا فعالیت میکند. فریزلند کامپینا متعهد به منفعت گیری از راه حلهای کشاورزی سازگار با محیط زیست است که اثرات منفی زیستمحیطی را افت خواهند داد. وابستگی قابل دقت این شرکت به بازارهای اروپایی میتواند پتانسیل رشد آن را در مناطق دیگر محدود کند. این چنین این که این شرکت تابع مقررات سختگیرانه اتحادیه اروپا است، بر انعطافپذیری عملیاتی و هزینههایش تأثیر میگذارد. برای مثال اروپا به تازگی قانونی برای متصل بودن درب بطریهای نوشیدنی به خود بطری وضع کرده است. این تحول در خط تشکیل و افزایش مواد مورد منفعت گیری علتافزایش هزینههای تشکیل میشود.
فونترا (Fonterra)
فونترا نیز شرکتی تعاونی متعلق به ۱۰۰۰۰ کشاورز نیوزلندی مشغول به تشکیل و توزیع محصولات لبنی است که دفتر مرکزی آن در اوکلند نیوزلند قرار دارد.
درآمد: ۱۵.۲ میلیارد دلار
تعداد کارمندان: نزدیک به ۲۰۰۰۰ نفر
فونترا یکی از بزرگترین صادرکنندگان لبنیات در جهان، با سهم قابل توجهی از بازار در چین و آسیای جنوب شرقی است. مطابق گزارشهای تازه، تمرکز فونترا بر تحقیقات و نوآوری لبنیات بوده است؛ از جمله گسترش محصولات تازه و منفعت گیری از روشهای تازه و سازگار با محیط زیست. یقیناً وابستگی شدید به بازارهایی همانند چین، میتواند فونترا را در معرض خطرات ژئوپلیتیکی و اقتصادی قرار دهد. همچون باقی شرکتها، روبه رو با نظارت فزاینده بر روشهای دامداری میتواند از دیگر ریسکهایی باشد که فونترا با آن روبه رو است؛ به اختصاصی مقدار مصرف آب و انتشار کردن گازهای گلخانهای.
شرکت Dairy Farmers of America با درآمد ۲۱ میلیارد دلار، Yili Group با درآمد ۱۳.۳ میلیارد دلار، آرلا فودز با درآمد ۱۳ میلیارد دلار، لبنیات منگنیو با درآمد ۱۲.۱ میلیارد دلار، Saputo Inc. با درآمد ۱۱ میلیارد دلار از دیگر تولیدکنندگان نقل لبنیات در جهان می باشند.
نتیجهگیری
از نظر رهبری بازار و مقیاس، نستله با گستردگی جهانی و سبد محصولات متنوع خود پیشرو است که آن را به یک تولیدکننده غالب در قسمت لبنیات تبدیل کرده است. دنون این چنین جایگاه قدرتمندی در بازار به اختصاصی در تشکیل محصولات لبنی سالم دارد. نستله از جریانهای درآمدی متنوع خود سود میبرد و وابستگی به هر دسته از محصولات را افت میدهد. لاکتالیس، به گفتن یک کسب و کار خانوادگی، از انعطافپذیری در تصمیمگیری استراتژیک برخوردار اما با پیچیدگیهای عملیاتی روبه رو است.
دنون و نستله در خط مقدم نوآوری، تمرکز بر سلامت و تغذیه و گسترش جانشینهای لبنی تازه می باشند. فونترا که به طور تعاونی مدیریت میشود نیز در تحقیقات لبنیات و نوآوری محصولات موفق است.
نستله و دنون با چالشهای ناشی از بازدیدهای نظارتی و روندهای بهداشتی روبه رو می باشند که الزام انطباق و نوآوری مستمر است. فونترا و فریزلند کامپینا باید نگرانیهای زیستمحیطی و خطرات ژئوپلیتیکی مرتبط با وابستگیهای بازار را از بین بردن و مدیریت کنند. نستله با طیف گسترده محصولات و وجود جهانی خود در بازار لبنیات پیشتاز است، در حالی که دنون در محصولات لبنی متمرکز بر سلامت و پایداری زیستمحیطی برتر است. لاکتالیس با منفعت گیری از محصولات متنوع و دسترسی جهانی خود، موقعیتی قوی در بازار دارد و از ساختار خانوادگی خود منفعت گیری میکند. فونترا به گفتن یک صادرکننده عمده لبنیات با مدل تعاونی که نوآوری را هدایت میکند برجسته است و فریزلند کامپینا با تمرکز قوی بر کشاورزی پایدار لبنیات در اروپا سرآمد است. هر شرکتی برای نگه داری و رشد موقعیت بازار خود در صنعت رقابتی لبنیات باید روندهای سلامت، محیطهای نظارتی و چالشهای پایداری را جستوجو کند.
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها