به گزارش مهتاب من
به گزارش مهتاب من از تنسیم، رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، شامگاه دوم مرداد در «ضیافت شاعرانه»ای که در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون و با وجود شماری از شاعران نامآشنا و اعضای نوجوان باشگاه ادبی قاف کانون برقرار شده می بود؛ او گفت: امیدوارم از طریق پشتیبانیهای استادان ادبیات، نسل خوش ذوقی از شاعران در سرزمین پرورش یابد.
وی با گفتن ابنکه ماموریت مهم آموزش و پرورش باید این چنین باشد، در ادامه گفت: بچههای ما، در بهترین حالت در حد لذتبردنهای ادبی ماندهاند و به تشکیل ادبی نمیرسند. این اندیشه به جستوجو آن است که افرادی را که میخواهند به قله برسند با وجود استادان ادبیات به مقصد رساند.
او اصرار کرد: کار باشگاه قاف و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این است که تسهیلکننده این روال باشد. ما باغبان هستیم و نه نجار که امر کنیم تا فلان شود. ما باید فقطً فضا و امکانات را برای این منظور فراهم کنیم. به این علت بهجاست که ما بازگشتی به رسالتهای کانون داشته باشیم و با این رویکرد به فعالیتهای کانون در حوزه شعر و ادب بپردازیم.
وزیر آموزش و پرورش با اصرار بر این که کانون باید تنها پشتیبانیکننده در این مسیر باشد؛ تصریح کرد: با این روش از هر ۵۰ تا ۶۰ بچهای که به قلههای قاف میرسند، اشعاری سروده خواهد شد و این اشعار باید به کتابها و این چنین آیینها و مراسم راه اشکار کنند. برای رسیدن به خواسته، آموزش اختصاصیای نیاز است. چرا ما یک کتاب آموزش شعر برای این نسل نداریم؟ استادان باید کتابهای آموزشی اراعه بدهند و اندیشههای بزرگان باید به کتاب بدل شود. باید مستند شود تا آموزگاری شاعران که ساحتی منحصر به فرد است نمود بیشتری یابد. اینکه شاعری میتواند یک سنگ را به گریه بیندازد به تنهایی برکتی نیست. ما معلمی میخواهیم که به شاعرانی که میخواهند رشد کنند یاد دهد و کتابهایی برای آنان بنویسد.
صحرایی این چنین در قسمت فرد دیگر از سخنان خود او گفت: امیدوارم با وجود این شاعران در کنار جناب آقای قزوه دختران کرمانی، سیستانی و غیره بتوانند به زودی به قلههای باشگاه قاف برسند. خدا را شاکریم که ناظر شکوفایی اعضای باشگاه قاف در همین زمان مختصر بودیم. اندیشه قاف از آنجا شکل گرفت که ما به جستوجو پاسخی برای این سوال بودیم که چطور میتوانیم فرهنگ ایرانی اسلانی را در شخصیت این نسل زنده کنیم. امیدوارم از طریق حمایتاستادان ادبیات ناظر نسل خوش دوقی در سرزمین باشیم.
حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نیز در ادامه این برنامه او گفت: نقطهای که باشگاه قاف در آن ایستاده، نقطهای مورد اصرار رهبر معظم انقلاب است که سالها است نهادهای فرهنگی، هنری و ادبی حاکمیت به آن کمتر دقت داشتهاند. اما چون نتیجه این چنین رویکردی، ناگهانی و زودبازده نیست، مدام مدیران ترجیح خواهند داد بهجای این چنین فعالیت زمانبر و دیربازدهای که لازمه آن صبر و تداوم است به سراغ فرایندهایی بروند که نتیجهی آن در دوران مختصر مدیریتی آشکار شود، از این روست که آفرینش بر آفرینشگر پیشی میگیرد و تشکیل بر پرورش سایه میافکند.
او با مطرح این سوال که آیا نیاز امروز و ماموریتی ذاتی کانون در عرصه ادبیات و هنر و در روبه رو با کودک و نوجوان اصالتدادن به تشکیل تاثییر است یا اصالتدادن به پرورش صاحب تاثییر؟ و نیز آیا در فضای ادب و هنر امروز و باتوجه به نیازهای جامعه و در بستر فرهنگی جمهوری اسلامی، آفرینشگری در برتری است یا پرورش نسلی از آفرینشگران؟ باشگاه قاف را مجموعهای برای جوابگویی به این سوالها دانست.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با گفتن اینکه هنگامی او گفت و گو هنر و ادبیات کودک و نوجوان بهبین میآید طبق معمول ذهنها به سمت آثاری میرود که برای مخاطب کودک و نوجوان تشکیل شده است حال آنکه یکی از اساسیترین نوشتههای کانون آثاری است که آفرینش آن بهمسئولیت کودکان و نوجوانان باشد. نامگذاری هر فرد، جریان یا تشکیلاتی، هم وجه معارفه دارد (بیرونی) و هم وجه جهتدهی(درونی). هنگامی نام ادارهای، آفرینش است یعنی توقعمان از آن، آفرینش تاثییر است. به مخاطبان بیرونی میگوییم در این سازمان، آثار ادبی و هنری از سوی کودک و نوجوان تشکیل میشود و از درون نیز عرصهها را برای خلق محصول از سوی کودک و نوجوان، فراهم میکنیم.
علامتی با اشاره به اینکه در فرایندهای ربط سه رکن فرستنده، مطلب و گیرنده وجود دارد؛ افزود: اگر فرستنده را آفرینشگر، شما بخوانید کودک و نوجوان و مطلب را تاثییر هنری یا ادبی و گیرنده را مخاطبان تاثییرِ یک کودک یا نوجوان، فکر کنیم بهراستی هر سه از اهمیت بالایی برخوردارند و جریانهای فرهنگی جامعه باید برای هر سه عنصر طراحی، سازماندهی و برنامهریزی داشته باشند اما در رویکردی کارکردگرایانه آنچه در برتری عمل قرار دارد بیتردید آن، ذهن خلاقیست که تاثییر را میآفریند.
او او گفت: اگر بپذیریم به دلایل گوناگون باید به آفرینش به گفتن نقطه مقصد امروز بنگریم، سوال اساسی این خواهد می بود که در عرصهی سوالهای مهمی که در ادامه نقل خواهد شد، کانون در کدام نقطه ایستاده؟ کودک و نوجوان هنرمند و ادیب امروز، شما بخوانید آفرینشگر کودک و نوجوان چه میآفریند؟ چرا میآفریند و چهطور میآفریند؟ بر فردی پوشیده نیست که مربیان توانمند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سالها است بر نقطهی چهگونه آفریدن ایستادهاند. در حالی آنچه اصل است پرورش آفرینشگر و پرورش توانایی های نهفته کودکان و نوجوانان است.
مدیرعامل کانون تصریح کرد: به نظر میرسد، راه برونرفت از جریان حاضر و دقت جدی به این که چه بیافرینیم و چرا بیافرینیم به تحول در رویکردهای کلان کانون و گذر کردن از اصالت دادن به آفرینش به سمت اصالت دادن به پرورش آفرینشگر است. امروز باشگاه قاف یعنی قله ادبیات و فرهنگ برای کشورمان یک اندوخته است. این که بتوانیم بهترین توانایی های ادبی سرزمین را از نقاط گوناگون سرزمین از خاش و نیمروز تا اصفهان و شهربابک و ایذه خوزستان چون دُر و یاقوت شناسایی کنیم آنها را کنار هم جمع کنیم، هویت مشترک در بینشان تشکیل کنیم و در پای درس بزرگان شعر و ادبیات بنشانیمشان تا بیاموزند و بیافرینند.
علامتی با سپاس از پشتیبانیهای رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش و همه شاعران و بزرگان ادبیات ایران با این باشگاه او گفت: قاف امروز قامت گرفته است و بیشتر از ۱۱۰ توانایی نوجوان کنار هم گردآمدهاند و مسیر قله فرهنگ و ادب را قدم به قدم مشق میکنند. مقصد قاف پرورش شاعران و نویسندگان آینده ادبیات ایران است. امروز اگر به قاف نگاه کنید آینده ادبیات ایران را میتوانید پیشبینی کنید. قاف عمر کوتاهی دارد و هم چنان نیازمند حمایتهمه شما است که از روز نخست پا به پا از بچههای قاف حمایتکردید تا این نوجوانان بیاموزند.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها