به گزارش مهتاب من
به گزارش خبرنگار فرهنگی مهتاب من از تنسیم، تازه ترین تکه برنامه تلویزیونی «هفت» به بازدید کارکرد سه ساله وزارت ارشاد پرداخت.
گزارشی پخش شد و وزیر فرهنگ و ارشاد درمورد آن او گفت: گزارشی که پخش شد دریافت هایی می بود که عزیزان دست اندرکار این برنامه داشتند و من به آن احترام میگذارم اما قسمت اول آن که مربوط به برنامه اراعه شده به مجلس می بود، آن برنامه ۲ قسمت دیگر داشت که یکی حالت حاضر می بود که بر پایه گزارشهای رسمی نهادهای رسمی حوزههای فرهنگ و رسانه جمعبندی شده می بود؛ به گفتن مثال بازنمایی زنان در برنامههای سینمایی مربوط به گزارش رسمی مرکز بازدیدهای استراتژیک ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۷ می بود. در واقع قسمت دوم آن برنامههای ما می بود. م
او گفت: ما هیچ زمان نسبت به خانه موسیقی، خانه تئاتر و خانه سینما این چنین عباراتی به کار نبردیم. برنامههای ما همانهایی می بود که اجرا کردیم. اگر گزارش ۸۳ صفحه را بیاورید میبینید که همان است. ما کاملاً بر پایه برنامه جلو رفتیم. من معلم دانشگاه هستم و سیاستگذاری فرهنگی درس میدهم. ما در این سه سال با ۱۲۴ برنامه عملیاتی که در پایگاه خبررسانیمان هم هست، جلو رفتیم و میتوانیم نتایجش را هم اظهار کنیم.
بهروز افخمی او گفت: ولی به این نتیجه رسیدید که هنرمندان از هیچ قاعدهای پیروی نمیکنند.
اسماعیلی فرمود: عواطف و احساسات هنرمندان مدام پررنگتر بوده و اصطلاحاً جنس هنرمندان از دیگر مخاطبان دیگر حوزهها متفاوت است. این بعضی اوقات مزیّت و بعضی اوقات چالش است.
افخمی او گفت: در عمل انتظار این که سختگیر و خشک باشید، اتفاق نیفتاد. چطور شد که با آدمهای گوناگون در حالتهای گوناگون کار کنید، مخصوصاً در زمان کرونا؟
وزیر ارشاد نقل کرد: من همکاری طویل مدتی با رئیس جمهور شهید داشتم و از دوره آستان قدس همکار نزدیک ایشان بودم. برنامه فرهنگی و اجتماعی آقای رئیسی را من نوشتم و مسئول رسانههای ایشان در سال ۱۴۰۰ بودم. در این سه سال اگر مجموعه ما موفقیتی داشته است حاصل اعتمادهای بین دو طرف است. افرادی که وزارت ارشاد را توانایی کردهاند، اعتقاد دارند که در هیچ دورهای بین رئیسجمهور و وزیر ارشاد انقدر مطمعن و تفاهم کامل نبوده است.
بعد از پخش دیگر گزارش تحلیلی برنامه «هفت»، بهروز افخمی اظهار کرد: گزارش دوم ما روی این پافشاری میکرد که شما از مشکلاتهای این دو سال خوب عبور کردید. اما نوشته قانونمند کردن سینما او گفت و گو دامنهداری است، چون سینما قانونبردار نیست و نوشتن قانون در مجلس علتمیشود نظرات سختگیرانه و غیرکارشناسانه اعمال کنند و قانون را غیرقابل اجرا و فلجکننده دربیاورد و قانون توسط افرادی نوشته شود که تسلط کافی ندارند. من این قضیه را بر پایه توانایی وجود خودم در مجلس و کمیسیونهای فرهنگی میگویم. شما قبل از برنامه گفتید که فکری درمورد تدوین قوانین یا آئیننامههایی دارید که به طور جدّیتر و قابل اجراتری دربیاید؛ به گفتن مثال چیزی همانند به هیات منصفه راه اندازی شود و مرجع تخصصی روی کار بیاید که مشکلات هنرمندان را به شکل قانونمند و قابل اجرا حل و فصل کرد.
وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: در کنار همه او گفت و گوها زمان تدوین برنامههای وزارتخانه فهمید شدیم که توان حکمرانی وزارت ارشاد به شدت افت اشکار کرده است. طی مسائلی وزارت ارشاد نه نقش پشتیبانیگری و نه نقش تنظیمگری را به درستی نمیتوانست اجرا کند. در وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی تقریبا ۲۰ حوزه موضوعی داریم همانند حجاب و نماز و تئاتر و سینما و… که تقریباً حاکمیت در اینجا با مخاطبان زیاد بسیاری ربط می گیرد. برای مثالً در تئاتر و موسیقی برنامههایی است که مخاطبانش با نقاط فرد دیگر با حاکمیت نقطه مشترکی ندارند.
افخمی یادآور شد: چه فردی مسئول تضعیف حاکمیت این وزارتخانه است؟
اسماعیلی در ادامه گفت: من نگاهی دارم و به آقای پزشکیان هم عرض کردم. هروقت در خدمات بین دولت و اسناد بالادستی اتفاق نظری در حوزه فرهنگ وجود نداشته باشد، طبیعتاً نهاد تنظیمگر دولت تضعیف میشود. در دوره ۸ سال قبلی این قضیه شدت گرفته می بود؛ برای مثالً حوزه نمایش خانگی یک بخشی سریالی است اما قسمتهای رسانه، تئاتر، موسیقی و… به علت عدم تحرک در وزارتخانه صفر تا صد کار از دستشان خارج شده می بود.
او همین طور گفت: ما بیشتر از ۹۵ درصد حکمرانی در همه قسمتها را به وزارتخانه بازگرداندیم. سالی که وزارت را گرفتم هزار و ۲۰۰ میلیارد بودجه وزارت ارشاد می بود و من همان سال در روز سینما از رئیس جمهور شهید ۵۰۰ میلیارد برای پشتیبانی به صندوق هنرمندان بودجه دریافت کردم. سال قبل در سینمافرهنگ از هنرمندان پیشکسوت تشکر کردیم، آن زمان یکی از سینماگران به من او گفت که آقای وزیر شما ما را از خاک بلند کردید. یعنی یک دوره رونق زیاد پردامنه داشتیم. امسال بودجه وزارت فرهنگ ۲۰ هزار میلیارد است و این عدد تقریباً ۵ برابر رشد صعودی داشته است.
افخمی نقل کرد: شما در برنامهتان احداث سینماها داشتید و دیگر برنامهتان سینماکارت می بود یعنی برگرداندن پول بلیت به افرادی که پول ندارند اما دوست دارند که فیلم ببینند و به نظرم ایده زیاد خوبی است و در جهت اهداف فرهنگی سرزمین ماست که هر ایرانی به جای تلفن همراه یا چیزهای دیگر در سینما وقتشان را سپری کنند. چطور این مطرح را طراحی کرده و پیشنهاد شما به وزیر بعدی چیست؟
وزیر ارشاد گفت: ما با شهید جمهور نقل کردیم که همانطور که برای کالاها یارانه خاصی درنظر می گیرند، میخواستیم برای کالاهای فرهنگی نیز این برنامه را اجرا کنیم. میخواستیم این برنامه را از تابستان ۱۴۰۳ اجرا کنیم و بودجه آن نیز فراهم شده می بود.
بهروز افخمی او گفت: این که مردم در شهرستانها زیاد تر سینما میروال و مردم معمولی نیز سینما را کشف میکنند با همین مطرح سینماکارت باید علتشود که مردم واقعی به سینماها همراه شوند.
محمدمهدی اسماعیلی فرمود: وقتی که ما آمدیم انها گفتند همانطور که زمان روزنامه همه شده و مردم در اینترنت جستوجو خبر می باشند، دوران سینما نیز همه شده است. اکنون هر نماینده مجلسی که به اتاق من میآید خواست ساخت پلاتو یا سالن سینما دارد. من نهضت پلاتوسازی را در تئاتر اغاز کردم و علاوه بر ساخت ۸ پلاتو در اداره تئاتر در برج آزادی هم ۲ پلاتو تئاتر ساخته شد. ما اکنون با همین روال تا آخر امسال به ساخت هزار سالن سینمایی میرسیم. ترکیه که تقریباً جمعیتی همانند سرزمین ما دارد ۳ هزار سالن سینما دارد. وقتی که ما کارمان را اغاز کردیم چین ۷۳ هزار سالن سینما داشت و امسال ۸۳ هزار سالن دارد.
افخمی او گفت: در سال ۱۴۰۱ که سال بحرانی می بود توانستید همه جشنوارهها را برگزار کنید. فکر میکنم از اینجا به سپس برای حالت سالنسازی و رشد دادن تشکیل فیلم هم باید برنامه داشته باشید که میتواند به محصولات مشترک با کشورها منجر شود و جشنواره ها نیز در این عرصه موثر شوند و توجیه شوند محصولات ایران را در جشنوارههای خارجی و به اختصاصی شرقی اراعه کنند و برعکس محصولات آنها نیز در جشنوارههای ما اکران شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد او گفت: ما امسال جشنواره خزر را برگزار کردیم که زیاد مهم می بود. کار تشکیل مشترک هم خوب پیش میرود. قطعاً شما فیلم «مست عشق» را دیدهاید. من وقتی به استانبول رفته بودم و سرکنسولگر آنجا او گفت که یک مینی سریالی درمورد شمس و مولانا ساخته شده است، آن را تماشا کنید. وقتی که من دیدم فهمید شدم که سریال روایتی ترکی دارد. ما در ایران یک گروهی راه اندازی دادیم و یک نسخه سینمایی مشترک آماده شد. این فیلم در سینمای ما بالای ۱۱۲ میلیارد فروش داشته است.
او گفت: من سفری به تاجیکستان داشتم و فیلمی مشترک درمورد اقبال لاهوری آماده است. مردم تاجیکستان خودشان را جزئی از ایران بزرگ فرهنگی میدانند. گلرخسار خانم تاجیکی میاو گفت که با وجود این که ما سیصد سال است از ایران جدا شدهایم اما در دورترین نقاط تاجیکستان تا این مدت اسم دخترانشان را ایراندخت و ایرانگل میگذارند. ما ظرفیت های زیاد بسیاری داریم. ۹ سال می بود که برنامه های فرهنگی ما با تاجیکستان بسته می بود و زیاد اصرار کردم و دیدیم که آنها هم زیاد علاقهمند می باشند.
وزیر ارشاد درمورد عبور از ناآرامیهای سال ۱۴۰۱ او گفت: واقعاً اتفاقات عجیبی می بود. ابتدا جنبشی به نام metoo فضای ناامنی و بدبینی را در خود اهالی سینما تشکیل کرده می بود. سپس از آن یک بیانیه صادر کردند که تفنگت را زمین بگذار. در کجای دنیا هنرمندان به نیروی امنیتی و پلیس می گویند که تفنگت را زمین بگذار؟ سپس از آن به اتفاقات پاییز ۱۴۰۱ رسیدیم و ما واقعا دچار بحثی شدیم که نقطه ثقلش فرهنگ می بود. زیاد از هنرمندان و بازیگران ما دچار این نوشته شدند و سردمداران این مساله بودند. من و دوستانم ایستادیم و هنرمندان همراهی کردند. اگر می خواستیم همانند قبل حرکت کنیم فقط در حوزه موسیقی ۱۰۰ نفر ممنوع الکار می شدند. ما دوره شفافی داشتیم. اکنون تعداد ممنوع الکارها کمتر از انگشتان ۲ دست است.
اسماعیلی درمورد برگشت پرستو صالحی و ابراز پشیمانی که داشته و ویدئوی آن در فضایمجازی نقل شد، گفت: درمورد خانم صالحی من در افکار عمومی شنیدم. ما یک قاعده کلی داریم که همه ایرانیان میتوانند به سرزمین داخل شوند. خانم صالحی تا همین اواخر کنشهای براندازانه داشتند. بنای ما این است که حداکثر رفاقت را در حوزه فرهنگ تشکیل کنیم. بازیگری همانند ایشان می بود که کشف حجاب کرده می بود اما سپس از محکومیت مجدد برگشت و ابراز ندامت کرد. پیش خود من هم آمده می بود و دستگاه قضایی هم همراهی زیاد خوبی تشکیل کرد. ما برای بازیگری که ۴۰ سال ممنوعالکار می بود، فعالیت عادیاش را بدون سروصدا تشکیل کردیم.
وی درمورد برگشت «معین» گفت: این سوال عادی یک خبرنگار می بود و من هم جواب دادم. آقای معین هم یک ایرانی می باشند و هرزمان که بخواهند می توانند داخل ایران شوند و اجراهایشان هم تابع قوانین سرزمین باشد. ولی از طرفی برای مثال یکی از بازیگرانی که قرار می بود به ایران برگردد شاکی خصوصی داشت و این نوشته دیگر ربطی به حاکمیت ندارد. یکی از شعارهای رئیس جمهور شهید برگشت ایرانیان خارج از سرزمین بوده است. من هم همهجا اظهار کردم که فضای برگشت همه ایرانیان را فراهم میکنیم و این کار را هم کردیم. خوانندهای داشتیم که ۴۵ سال در ایران اجازه فعالیت نداشت اما مشکلش را رفع کردیم. این خصلت شهید رئیسی می بود هرچند که رسانه میخواست او را بداخلاق نشان دهد. ایشان حتی جلوی سختگیری من را میگرفت.
در ادامه آرش خوشخو و علی مرادخانی به برنامه اضافه شدند و آرش خوشخو او گفت: شما درمورد حکمرانی فرهنگی سخن بگویید کردید. به نظر شما این که حکمرانی دولت را در قسمت فرهنگ برگرداندیم، یک مزیت به حساب می آید؟ فهمید هستم که سختی روی سینما در جاهای گوناگون زیاد است و امکان پذیر فردی امور آن را برعهده بگیرد که بدنه سینما صدمه نبیند اما به طور کلی وجود دولت در فرهنگ را مزیت می دانید؟ چرا که قسمت فیلم و سریال با دقت به بودجههایشان فیلم خوب نساخته هرچند که مخاطب بسیاری به همراه داشته است. به نظر من باید مشخصات این حکمرانی زیاد تر از سمت شما گفتن شود.
وزیر ارشاد گفت: اگر به این معنی باشد که دولت تصدی امور را برعهده بگیرد، این سخن شما درست است. ما نمی خواهیم دولت کار مردم و صنف را برعهده بگیرد؛ ما میخواهیم دولت فضای حمایتی برقرار کند. ما در دولت دچار افتنقدینگی سالم بودیم و در دوره قبل منابعی به سینما وصل شده می بود که خودش آلودگی هایی به همراه داشت. برای مثال خود آقای افخمی با فارابی یک فیلمی ساختند که درصدی را فارابی شراکت کرد که زیاد هم زیاد نبوده است. میخواهم بگویم این کار تحکیم جریان سینما است و ما به اقتصاد سینما پشتیبانی کردیم تا با شراکت پشتیبانی کنیم افرادی همانند آقای افخمی فیلمشان را بسازند. ما در فارابی به معنی تصدی فیلم نمیسازیم چرا که کارگردان را کارمند خود نمیپنداریم.
محمدمهدی اسماعیلی او گفت: هنرمندان یک نهاد صنفی قوی می خواهند که در کنش با حاکمیت امنیت کاری آنها نگه داری شود. ما این کار را به شکل فرد دیگر پیش بردیم. من در برنامه هفتم یک حکم برای این کار درنظر گرفتم. ما برای اولین بار یک نهاد متعلق به هنرمندان راه اندازی دادیم که یک جمع ۷ نفره متشکل از نماینده اصناف، وزارت ارشاد، مجلس است و رئیسش نیز نماینده دادستان کل سرزمین است. دیگر فردی نمی تواند در گوشی بگوید که فلان شخص نمی تواند فیلم بسازد. این نوشتهها باید شفاف نقل شود. در آنجا رسما از هنرمند دعوت می کنند و مشکل را بازدید می کنند. یعنی هیات منصفه مخصوص به اهالی فرهنگ و هنر داریم که در اینجا هیات منصفه رای صادر میکند. ما برای اولین بار به این سمت رفتیم که شان اهالی فرهنگ و هنر و رسانه نگه داری شود.
آرش خوشخو اظهار کرد: ما یک حکومیت ایدئولوژیک داریم و در این چنین حکومتی با این همه مدعی نمیتوان فرهنگ را باز گذاشت. به تعبیر شهید بهشتی حاکمیت و دهه ۶۰ یک دولت دلسوز می بود که سینما را در پناه گرفت. این ماجرا با تصدیگری منافات دارد.
علی مرادخانی او گفت: ما در اینجا او گفت و گو قانونی میکنیم اما جای خالی کمیسیون فرهنگی مجلس حس میشود. آییننامه موقت است و باید جواب دهند که چرا کمیسیون فرهنگی مجلس آنقدر فشل است؟
وزیر ارشاد او گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگاه سیاستگذاری دارد. ما دو شورای مهم هنر و شورای فرهنگ داریم که شورای هنر بعد از سال ۸۸ این شورا تقریباً تعطیل شد اما ما در این دوره آن را احیا کردیم. برای مثالً بنیاد ملی پویانمایی مصوب شورای هنر است.
بهروز افخمی او گفت: آقای مرادخانی من چون خودم نماینده مجلس بودهام این را بگویم که کمیسیون فرهنگی، کمیسیون تبعیدگاه است. در ادوار گوناگون مجلس نمایندگانی که جای فرد دیگر نداشتند به کمیسیون فرهنگی میآمدند.
وزیر ارشاد فرمود: کمیسیون فرهنگی دولت سیزدهم انصافاً بهترین همکاران ما بودند و او گفت و گو حدنصاب نرسیدن او گفت و گو عدد است. من در اینجا باید از آنها سپاس کنم که مجلس هرچه ما خواستیم قبول کرد.
مرادخانی او گفت: آقای اسماعیلی یادتان نرود که سال اول جشنواره فجر چه بلایی سرتان آمد. آن بلا از کجا آمد؟
اسماعیلی فرمود: من کلی خاطره دارم که میتوان به آنها اشارهای کرد. به یاد دارم ما میخواستیم به یک هنرمند مجوز دهیم اما روزی فعالیتهای ۴۰ سال پیش وی را آوردند که جلوی ما را بگیرند، در نهایت خود رئیس جمهور با قاطعیت جلوی آن ایستادند. یا روزی در اهواز گفتم که ما یک عمری شنیده ایم که میگویند “لب کارون” اکنون شما میخواهید مجوز اجرای کنسرت را در این شهر لغو کنید؟
آرش خوشخو نقل کرد: وزارت فرهنگ همانقدر که مواظب هنرمندان است باید مواظب حقوق مخاطب نیز باشد. در این چندسال علیرغم بودجهای که صرف شده است اما فیلم خوب و ماندگاری ساخته نشده است. ما فردی که فیلم خوب را میانه مجوز تشخیص دهد را کم داریم.
محمدمهدی اسماعیلی او گفت: به طور مثال آقای افخمی «صبح اعدام» را برای تاریخ سرزمین ساختند، «پروین»، «مجنون»، «آسمان غرب» و… برای تاریخ سرزمین ساخته شده است. امکان پذیر این فیلمها کم فروخته شود اما باید ساخته شوند؛ اگر ما نبودیم همه فقط فیلم طنز میساختند. نظر من هم همین است که فیلم خوب باید ساخته شود.
بهروز افخمی او گفت: اگر وزیر تازه از شما پیشنهاد بخواهد شما چه خواهید او گفت؟
وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: او گفت و گو عدل فرهنگی زیاد مهم است و ما سینما سیّار را از این نظر فعال کردیم. دقت به گسترش زیرساخت و سینماسازی، او گفت و گو آموزش و تحکیم دفاتر انجمن سینمای جوان ازجمله کارهای مهم است. مصونیت های حقوقی هنرمندان باید افزایش اشکار کند و هنرمندان باید حس امنیت فردی داشته باشند. شما دقت کنید که تشکیل کاغذ ۴ هزار تن می بود اما اکنون به ۱۳۰ هزار تن افزایش اشکار کرده است و همه نیاز کاغذ سرزمین را خودمان تامین میکنیم. ما شعارمان ملی شدن صنعت نشر می بود که به آن رسیدیم. بنای ما در دولت شهید رئیسی حل مسائل قبل می بود که الحمدلله رقم خورد. من برنامه فرهنگی را در اختیار آقای پزشکیان قرار دادهام و به دوستان پشتیبانی می کنیم که انشالله موفق شوند.
در انتها محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد او گفت: از همه دوستان رسانه، خبرگزاری و روزنامه ها سپاس می کنم. من همه انتقادات را می دیدم و برخی انتقادات نیز داخل می بود و سریعا بازدید می کردیم. از لحظه لحظه این سه سال که در خدمت اهالی فرهنگ، هنر، رسانه و اصحاب هنر بودم، زیاد خرسندم. به روح رئیس جمهور شهید سلام و دورد می فرستم که در این ۳ سال باتوجه به فشارها حمایتکردند. به امید خدا دوستان سپس از ما این مسیر را با قوت ادامه دهند. ما نیز دعاگو هستیم و هر کاری که از دستمان بربیاید کوتاه نمیکنیم.
این تکه از برنامه «هفت» به مرحوم سعید راد تقدیم شد.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها