به گزارش مهتاب من
به گزارش خبرنگار فرهنگی مهتاب من از تنسیم، بیست و چهارم مهر ماه سال ۱۴۰۰ می بود که در اغاز برگزاری سی و هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم مختصر تهران این اتفاقات به طور رسمی در نشست خبریاش به گفتن دروازه ورود به آکادمی اسکار معارفه شد. بدین ترتیب که برنده جایزه بزرگ قسمت بینالملل جشنواره تهران به طور مستقیم برای وجود در فهرست فیلمهای مختصر رقابت اسکار معارفه میشود. این اتفاق علتشد تا به آمار ۴۵۰۰ فیلم متقاضی قسمت بینالملل آن دوره، تعداد ۲۱۰۰ فیلم اضافه شود و شراکت قابل دقت فیلمسازان کشورهای صاحب سینما از اروپا و آمریکا به ثبت بیشتر از ۶۵۰۰ تاثییر در دوره سی و هشتم منجر شد.
در زمان اظهار این دستاورد ۱۲۷ جشنواره اسکارکوالیفاید در جهان فعالیت داشتند که از این تعداد ۶۷ جشنواره تنها در آمریکا برگزار میشدند و ایران به گفتن سومین جشنواره مسلمان سپس از مصر و ترکیه به این پیروزی نایل آمد. این چنین کره جنوبی، ژاپن، سنگاپور هم دیگر نمایندگان آسیایی بودند که رویدادهای سینماییشان به فهرست جشنوارههای مورد تایید آکادمی اسکار پیش از این مدام می بود.
دستاورد معتبرترین اتفاقات بینالمللی سینمای ایران در سالهای سپس با ترقی مقداری و کیفی آثار متقاضی و راه یافته، با وجود چهرههای شناخته شده سینمای مختصر ایران و جهان ادامه یافت. در سال ۱۴۰۱ و در دوره سی و نهم تعداد ۵۰۱۲ تاثییر، آمار کل فیلمهای ثبت نام شده در قسمت بینالملل می بود که با وجود شرایط خاص اجتماعی در آن سال و کوششهایی واهی برای از بین بردن اتحاد اهالی سینمای مختصر ایران، ۲۹۲۵ فیلم داستانی، ۶۸۹ فیلم پویانمایی، ۸۰۴ فیلم مستند و ۵۹۴ فیلم تجربی از ۱۳۱ سرزمین متقاضی وجود در قسمت بینالملل جشنواره سی و نهم شدند. این آمار در حالی ثبت شد که عمدتا کشورهای اروپایی صدر فهرست بیشترین شرکت کنندگان در جشنواره تهران را به خود تعلق دادند و فرانسه با ۵۷۲ و اسپانیا با ۴۰۱ رتبههای اول و دوم این قسمت بودند. این چنین هند با ۳۴۶، چین با ۲۳۱ و آمریکا با ۲۲۱ فیلم در ادامه این فهرست قرار داشتند.
اما دوره چهلم جشنواره بینالمللی فیلم مختصر تهران پربارتر از هر زمان فرد دیگر در تاریخ این اتفاقات برگزار شد. رسیدن به چهل سالگی و نمادین بودن این عدد در فرهنگ ایرانیاسلامی ما برای مفاهیمی چون بلوغ و تکامل علتشد تا دست اندرکاران جشنواره چهلم قسمتهای بسیاری برای این اتفاقات دوست داشتنی درنظر بگیرند. رونمایی از کتاب چهل سالگی، قسمت اختصاصی “بر بال خاطرات” با مرور آثاری از فیلمسازان باسابقه و قدیمی سینمای مختصر، قسمت اختصاصی کتاب و سینما، گستردهتر شدن مسابقه و نمایشگاه عکس جشنواره که شکل رقابتی خود را از دوره سی و نهم اغاز کرده می بود، قسمت اختصاصی حمایتاز فلسطین با نمایش فیلمهایی درمورد مردم مظلوم غزه و جنایات رژیم صهیونیستی، کارگاههای هوش مصنوعی و فیلمسازی با موضوعات متنوع، نشستهای تخصصی و… همه و همه از جمله این عمل های می بود.
علیرغم همه این پیروزیها اما بدون اغراق میتوان مهم ترین دستاورد دوره چهل و یکم را افزایش و ترقی مقداری و کیفی آثار قسمت بینالملل در نظر گرفت. آمار ۷۲۱۶ متقاضی برای وجود در این قسمت و افزایش بیشتر از دو هزار فیلم نسبت به دوره قبل از آن موید این پیروزی بزرگ است که جایگاه جشنواره تهران را بار دیگر به سینماگران سراسر دنیا یادآور شد. مسئله قابل دقت درمورد این مهم، نه تنها ثبت این عدد بلکه سطح برگزاری و وجود آثاری می بود که پیش از این در رویدادهای معتبر سینمایی از جمله جشنوارههای کن، ونیز، تورنتو، لوکارنو، کلرمون، برلین، و… شرکت کرده بودند که مشخصا ۹ تاثییر از مجموع ۵۹ فیلم راه یافته به مسابقه سینمای بین الملل جشنواره این چنین ویژگی داشتند. این چنین ترکیب و تنوع فیلمها از پویانمایی و تجربی گرفته تا داستانی و مستند، اصرار بر مضامین و مفاهیم اخلاقی و انساندوستانه به زبانی عامهفهمیدن و جهانی، لحاظ کردن تنوع ژانر و برخورداری آثار از تکنیکها و قواعد به روز سینمایی و تصاویر خلاق و خیال انگیز همه و همه امتیازاتی است که میتوان به اتفاقات چهلم تهران در حوزه بین الملل نسبت داد.
به نظر میرسد مرور نام ۹ فیلم کوتاهی که سپس از رونمایی در جشنوارههای نقل سینمای جهان به جشنواره تهران رسیدند و مورد استقبال قرار گرفتند، در این گزارش خالی از لطف نیست.
«سوزی در باغچه» پویانمایی ۱۳ دقیقهای به نویسندگی و کارگردانی لوسی سانکووا انیمیشنساز اهل جمهوری چک است که در قسمت رسمی نسل Kplus جشنواره فیلم برلین ۲۰۲۲ رونمایی شده و گفتن بهترین فیلم پویانمایی در جایزه شیرهای را از آن خود کرده می بود، داستان دختربچهای را روایت میکرد که در غیاب والدین خود یک روز با سگی سیاه آشنا میشود و باغی مرموز را کشف میکند.
پویانمایی مختصر «از طرف ما» ساخته سیمون ماسی انیماتور ایتالیایی، تاثییر شاخص فرد دیگر می بود که سپس از رونمایی در جشنواره ونیز ۲۰۲۲ و کلرمون فران ۲۰۲۳ به جشنواره چهلم تهران آمد و اقتباسی از اشعار یوجینو مونتاله شاعر ایتالیایی برنده نوبل ادبیات را دربرمیگرفت و در خلاصه داستان آن آمده می بود: تاریخ جریان دارد، تاریکی لباس ما را خیس میکند.
مسئله دلنشین درمورد «از طرف ما» این می بود که روایتش را ویم وندرز فیلمساز مشهور آلمانی برعهده داشت.
فیلم «یک روز روشن آفتابی» در ۲۰ دقیقه، محصول مشترکی از آمریکا و چین در سال ۲۰۲۳ است که به کارگردانی یوپنگ او فیلمساز جوان چینی ساخته شده و در جشنواره چهلم فیلم مختصر تهران حاضر می بود. «یک روز روشن آفتابی» پیش تر در قسمت سینهفونداسیون جشنواره فیلم کن ۲۰۲۳ رونمایی شده می بود و روایتی از تحول زندگی یک مرد جوان توسط یک دختر به طور تدریجی را روایت می کرد.
فیلم ۲۲ دقیقهای «سیمو» تاثییر گرامی زورومبا فیلمساز کانادایی مصریتبار، از جمله آثار پرافتخار دوره چهلم جشنواره بینالمللی فیلم مختصر تهران می بود که در رویدادهای مختلفی درخشید. این فیلم محصول کانادا در جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۲۲ رونمایی شد و جایزه بهترین فیلم مختصر کانادایی را گرفت و سپس در جشنواره فیلم ساندنس و قسمت نسل ۱۴plus جشنواره برلین نیز پذیرفته شد.
این تاثییر، جزو فیلمهای مختصر محبوب دنی ویلنوو فیلمساز شاخص هالیوود به حساب می اید و ایلیا غفوری آهنگساز ایرانی شاغل در هالیوود در این تاثییر همکاری داشت.
فیلم «لطفا پشت خط بمانید» به نویسندگی و کارگردانی تان سی دینگ در ۱۸ دقیقه، محصولی از مالزی است که در قسمت مسابقه بینالملل جشنواره بینالمللی کلرمون-فران و قسمت افقهای جشنواره فیلم ونیز وجود داشت و به چهلمین جشنواره بین المللی فیلم مختصر تهران راه یافت.
این فیلم روایتگر ماندن یک کلاهبردار جوان تلفنی، در یک موقعیت پیچیده اخلاقی بر سر دوراهی را دربر میگرفت.
فیلم ۱۵ دقیقهای «لطفا یک کاریش بکن» محصول مشترک سوییس و پرتغال در سال ۲۰۲۳به نویسندگی و کارگردانی دنیل سوارس در ادامه حضورهای بینالمللی خود سپس از جشنواره فیلم لوکارنو به جشنواره تهران ۴۰ آمد و درمورد
کلودیا زن مهاجر پرتغالی می بود که همزمان با تمیز کردن طاقتفرسای اقامتگاهی در کوههای آلپ سوییس، با رئیس زورگویش، دختر لجبازش و بادهای سخت کوهستانی دستوپنجه نرم میکرد.
فیلم «اگرچه شب است» محصول مشترک اسپانیا و فرانسه که پیش از این در جشنواره سن سباستین و قسمت مهم فیلمهای مختصر جشنواره کن نمایش داده شده می بود، در چهلمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مختصر تهران به نمایش درآمد. گیرمو گارسیا لوپز کارگردان این فیلم بوده که برنده جایزه پرنسس ژیرونا در هنر و ادبیات است و پیشتر برای اولین فیلم مستندش به نام «اعتدال شکننده» زیاد دیده شده و در جشنوارههای ایدفا و ادینبورگ و جوایز گویا تحسین شده می بود.
ویکتوریا لامرز تدوینگر فیلم «اگرچه شب است» نیز همکار هایده صفیپشتیبانی در تدوین فیلم سینمایی «همه میدانند» اصغر فرهادی بوده است.
فیلم فرد دیگر به نام «هنگامی جنگ همه شود» از سیمون ماسی انیماتور صاحب سبک ایتالیایی نیز در قسمت فیلمهای مسابقه بینالملل جشنواره چهلم دیده شد. این فیلم نیز در ۵ دقیقه، اثری با مایههای سیاسی و تاریخی می بود و همانند «از طرف ما» در قسمت خارج از مسابقه جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۲ وجود داشت و همراه با آن، جایزه سندیکای روزنامهنگاران ایتالیا را دریافت کرد.
فیلم «معدود» ساخته گونور مارتینسدوتر شلوتر فیلمساز ایسلندی نیز گفتن فیلم فرد دیگر از آثار شاخص قسمت بین الملل چهلمین جشنواره بین المللی فیلم مختصر تهران می بود که در قسمت مهم فیلمهای مختصر جشنواره فیلم کن رونمایی شد و نامزد دریافت نخل طلای بهترین فیلم مختصر می بود. این فیلم در جشنواره فیلم تورنتو نیز وجود داشت.
جشنواره بین المللی فیلم مختصر تهران در اغاز برگزاری دوره چهل و یکم و مطابق روال هر ساله به زودی آمار آثار متقاضی قسمت بینالملل را اظهار خواهد کرد و با دقت به رشد مقداری تعداد آثار در قسمت ملی پیش بینی میشود مسابقه سینمای بینالملل این اتفاقات نیز با رشد آماری و یقیناً کیفی روبه رو شود.
چراکه بازخوردها و جمع بندی کارکرد جشنواره تهران در دوره چهلم بیشتر از قبل جایگاه معتبرترین اتفاقات سینمای ایران در جهان را بین سینماگران و اهالیاش تثبیت کرده است.
علاوه بر این، اضافه شدن قسمت اختصاصی هوش مصنوعی و حقیقت مجازی به قسمت بینالملل این اتفاقات و در نظر گرفتن حوایز درخور و اختصاصی برای منتخبان این قسمت، عکس العمل بهنگام و درست جشنواره تهران به منفعت گیری ناگزیر از فناوریهای روز دنیا را مشخص می کند؛ فناوریهایی که مسیر دشوار فیلمسازی را برای فیلمسازان تسهیل و یقیناً پیچیده خواهند کرد اما راهی به جز روی خوش نشان دادن به آنها نیست چون سینمای مختصر ایران مدام پیشرو و خلاق بوده و ادامه دهنده این مسیر است.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها