به گزارش مهتاب من
هرساله هزینههای بلیت هواپیما، اتوبوس، قطار، هتل و اقامتگاه، عوارض خروج و … روبه افزایش است. همین امر علتشده تا رفتن به سفرهای خارجی برای اقشار گوناگون جامعه به یک رویا تبدیل شود. از طرفی با وجود هزینههای فوق، هزینهای ۱۰ یورویی تحت گفتن عوارض گسترش فرودگاههای بینالمللی سرزمین، به بلیت پروازهای خارجی افزوده شده که این کار سفر رفتن را بیشتر از پیش سخت میکند.
علت افزودن هزینه ۱۰ یورویی به قیمت بلیت پروازهای خارجی
چندی پیش اخباری مبنی بر افزودن هزینه ۱۰ یورویی به بلیت پروازهای خارجی نقل شد. جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی سرزمین در او مباحثه با ایسنا درمورد عوارض ۱۰ یورویی گفتن کزد: این بخشنامه توسط سازمان هواپیمایی کشوری به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ شده است. بر پایه این بخشنامه، این عوارض از هر مسافر اخذ میشود.
وی درمورد مقصد از اخذ این عوارض تصریح کرد که این عوارض با مقصد گسترش زیرساختهای فرودگاههای بینالمللی و بهبود خدمات مسافری از مسافران اخذ میشود.
یقیناً به حرف های این مقام مسئول، این عوارض با عوارض خروج از سرزمین متفاوت است. همچنبن اظهار شده که در برخی مسیرها نظیر نجف، دمشق، بغداد، مدینه و جده این عوارض دریافت نمیشود.
عوارض گسترش زیرساختها؛ چالش یا زمان؟
با دقت به نوسان قیمت ارز و اضافه شدن این هزینه بر قیمت بلیتها، امکان پذیر افراد از رفتن به سفر منصرف شوند که نتیجه این کار افت تعداد سفرهای خارجی است. از طرفی این چنین هزینههایی بر قشر کمدرآمد جامعه هم تأثیر منفی دارد.
با افزایش هزینههای بلیت، عوارض خروج، هتل و … و اضافه شدن هزینههایی همچون گسترش زیرساحت فرودگاهها، رفتن به سفر خارجی بیشتر از پیش برای اقشار کمدرآمد جامعه سخت میشود و کمکم رفتن به سفر خارجی را برای این قشر غیرممکن میکند.
از طرفی دریافت این چنین هزینههایی میتواند خدمات مسافری و زیرساختی فرودگاهها را بهبود ببخشد و این کار تبدیل تشکیل توانایی بهتر هم برای مسافران داخلی و هم مسافران خارجی میشود.
راهکارهایی جهت حمایتاز قشر کمدرآمد جامعه
با دقت به اهمیت سفر در زندگی انسان و بالا بودن دیگر هزینههای سفرهای خارجی، دولت باید در این راستا شفافسازی انجام دهد که این هزینهها صرف تشکیل چه زیرساختهایی در فرودگاهها شده است؟ این چنین بهتر است برای اقشار کمدرآمد، دانشجویان و … معافیتهایی در نظر گرفته شود تا اینگونه مردم با هزینه کمتری سفر کنند.
بر پایه این گزارش، دریافت این چنین هزینههایی برای ترقی زیرساختها و بهبود خدماترسانی مهم است اما باید برای یکسری اقشار خاص معافیت در نظر گرفته شود تا اینگونه هم مردم سفر کم هزینهتری داشته باشند و هم دولت بتواند زیرساختهای ملزوم را گسترش دهد.
قیمت بلیط هواپیما در مقصدهای پرتردد
بازدید سایتهای فروش بلیط حاکی از آن است که قیمت بلیط یکطرفه هواپیما از تهران به استانبول، در پروازهای اکونومی از ۸ میلیون تومان تا ۱۵ میلیون تومان متغیر است. این چنین بلیط پروازهای بیزینس در این مسیر از ۱۰ میلیون تومان اغاز میشود و تا ۳۵ میلیون تومان ادامه دارد.
بلیت یکطرفه در مسیر تهران به دبی هم از ۹ میلیون تومان تا ۱۳ میلیون تومان قیمتگذاری شده است. قیمت پروازهای بیزینس در این مسیر با دقت به داخلی یا خارجی بودن ایرلاین متفاوت است. به طور مثال قیمتها در ایرلاینهای داخلی از ۱۲ میلیون تومان تا ۲۳ میلیون تومان است اما در ایرلاینهای خارجی قیمتها از ۲۹ میلیون تومان تا ۶۶ میلیون تومان متغیر است.
تهران -تفلیس هم یک مسیر پرتردد محسوب میشود و سالانه گردشگران بسیاری از ایران به این مقصد سفر میکنند. بلیط اکونومی در این مسیر از شش میلیون تومان تا ۱۱ میلیون تومان قیمتگذاری شده است.
شهر ایروان پایتخت سرزمین ارمنستان هم یک مقصد گردشگری مهم برای ایرانیان به حساب می اید. بهای بلیط پرواز اکونومی یکطرفه در این مسیر، بین ۶ میلیون تا ۱۲ میلیون تومان است. بلیط بیزینس این مسیر در صورت سفر با ایرلاین داخلی بین ۱۰ میلیون تومان تا ۱۲ میلیون تومان و در صورت سفر با ایرلاینهای خارجی قیمتها از ۷۰ میلیون تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان متغیر است.
برای اطلاعات زیاد تر به صفحه حملونقل در مهتاب من مراجعه کنید.
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها