به گزارش مهتاب من
به گزارش خبرنگار فرهنگی مهتاب من از تنسیم، کتاب “حضرت لوط (ع)” به قلم حجتالاسلام محمدرضا عابدینی به همت نشر معارف به تازگی انتشار شد.
در معارفه این تاثییر آمده است: تحلیل سیره انبیاء و اولیای الهی (ع) به گفتن حقیقتی زنده و اثرگذار در زندگی امروز ما چه در جانب محبت به آنها و چه در جانب عبرت گرفتن و درسآموزی از سرنوشت مخالفان آنها آن هم در گفتن کامل قرآنی کاملاً ملزوم و الزامی است؛ از اینرو با دقت به اینکه در دوران غیبت حضرت رسول اکرم(ع) همه سنن و مواریث انبیاء (ع) در کمالات و ابتلائات تکرار میشود، در دفتر هفتم از مجموعۀ سیرۀ تربیتی پیامبران، زندگی و سیرۀ رسول الهی و سفیر ابراهیم خلیل علیهالسلام، “حضرت لوط(ع)” پرداخته میشود.
این پیامبر الهی نزدیک به ۳۰ سال در قومی ثروتمند، ولی بیاخلاق و فاسد به مبارزه با گناهانی پرداخت که بهتعبیر قرآنی در عالم بشریت بیسابقه بوده است. آن حضرت با صبوری کامل در بین آنها زندگی کرد تا بلکه بتواند هم از گسترش و شیوع این بیماری واگیردار، در بلاد و شهرهای دیگر جلوگیری کند و هم سرمشقی برای امروز ما باشد؛ چنانکه امروزه همجنسگرایی مجدد در برخی از کشورهای غربی عمومیت یافته و توسط برخی از حاکمیتها ترویج شده است؛ حتی در این کشورها این عمل قانونی شده و مخالفت با آن جرم برداشت میشود.
همجنسگرایی فسادی است که نهتنها انحراف از نظام خلقت است، بلکه در روبه رو نظام تکوین و هستی قرار دارد؛ بهتعبیر مفسر بزرگ قرآن کریم، علامه طباطبایی رحمهالله، همه هستی در روبه رو آن قرار میگیرد و در صورت عمومیت یافتن، هلاکت قومهای مبتلا به آن را در پی خواهد داشت.
امروز وظیفۀ ما در مبارزه با این فساد که فسادهای فرد دیگر از جمله فرهنگ عریانی و بیحیایی را بهجستوجو دارد، این است که با زنده کردن قوت علتفطرت و سنتهای الهی، نمودای از رسالت رسول الهی حضرت لوط علیهالسلام را متجلی کنیم.
کتاب حضرت لوط(ع) در سه گفتار اراعه شده است؛ در گفتار اول با گفتن لوط و مأموریت از جانب ابراهیم علیهمالسلام به اهمیت داستان قوم لوط برای امت پیامبر ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله و هجرت حضرت لوط همراه حضرت ابراهیم علیهمالسلام و نمایندگی ایشان اشاره شده و در ادامه به توصیف صفات و ویژگی های حضرت لوط علیه السلام و قوم ایشان پرداخته شده است. سپس به گناه قوم لوط و فساد آنها در قوم و نحوه تعامل و تلاش حضرت لوط علیه السلام برای هدایت قومش گفتن شده است.
در گفتار دوم ضمن توصیف شرایط قوم لوط به تبیین جامعه خوب و بد و دقت به قیمت های جامعه اسلامی و سیره عملی قوم لوط و نحوه نفوذ شیطان در بین مومنان و مردم پرداخته شده و سپس به اهمیت خانواده و جایگاه آن و گناه قوم لوط یعنی همجنسگرایی به گفتن عاملی ساختارشکن نسبت به بنیان خانواده فطری و سنت الهی و مبنا زوجیت در نظام خلقت مورد بازدید قرار گرفته است.
در گفتار سوم عذاب قوم لوط، نحوه آن و خواست قوم و شفاعتهای حضرت ابراهیم علیه السلام و برخورد حضرت لوط با قومش در روبه رو با عذاب و در نهایت ریشه کن شدن همه قوم لوط تشریح شده است و در آخر به علل نهی شدید از عمل قوم لوط پرداخته شده است.
در برشی از این کتاب میخوانیم:
سیرۀ عملی قوم لوط
قوم لوط در مسئلۀ خانواده از نزدیک به الهی تجاوز و اسراف کردند و به همجنسگرایی روی آوردند:
««أَ تَأْتُونَ الذُّکْرانَ مِنَ الْعالَمینَ * وَ تَذَرُونَ ما خَلَقَ لَکُمْ رَبُّکُمْ مِنْ أَزْواجِکُمْ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ عادُونَ»»
آیا در بین جهانیان، شما بهسراغ جنس ذکور مىروید و همسرانى را که پروردگارتان براى شما آفریده رها مىکنید؟! شما قوم تجاوزگرى هستید!
ازاینرو خدای سبحان آنان را مردمان اسرافگر نامید: ««بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ»»؛یعنی آنان قومی بودند که عادتشان اسراف و تجاوز از نزدیک به الهی در هر چیزی می بود. به این علت نهتنها در جوابگویی به غریزۀ جنسی اسراف کردند، بلکه آن را از حالت عادی نیز گذراندند. اسراف ملکۀ آنها شده می بود، بهطوریکه انجام دادن
- این گناه نزد آنها قبحی نداشت و کاری عادی برداشت میشد، و چون ملکه شدن اسراف، جهت تداوم فساد است از کار زشت آنان با فعل مضارع که دال بر استمرار است یاد کرده است: ««إِنَّکُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ»» و در آیۀ قبل آنها را متجاوز، و نیز در آیهای دیگر جاهل و بیخرد معارفه میکند: ««بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ»». در این موارد جهل در روبه رو عقل است، نه علم؛ به همین علت عالِم و غیرعالِم را دربر میگیرد. این چنین خداوند متعال در برخی آیات آنان را مفسد، ظالم، فاسق، مجرم، سرمست و سرگشته معارفه میکند: ««قالَ رَبِّ انْصُرْنی عَلَى الْقَوْمِ الْمُفْسِدینَ * … إِنَّ أَهْلَها کانُوا ظالِمینَ»»؛««إِنَّا مُنْزِلُونَ عَلى أَهْلِ هذِهِ الْقَرْیَهِ رِجْزاً مِنَ السَّماءِ بِما کانُوا یَفْسُقُونَ»»؛««لَعَمْرُکَ إِنَّهُمْ لَفی سَکْرَتِهِمْ یَعْمَهُونَ»».
براینمبنا، عمل قوم لوط اسراف، عدوان، جهالت، ظلم و فساد می بود و آنها چنان در تباهی غرق شدند که خدا در نکوهش آنها میفرماید: شما وقاحت را به مرزی رساندهاید که مردم را در مجامع عمومی به این کار زشت فرامیخوانید و محفل و مجلسآرای شما این چنین کار زشتی است: ««وَ تَأْتُونَ فی نادیکُمُ الْمُنْکَرَ»».
بر پایۀ برخی روایات افزونبر گناه لواط، گناهان فرد دیگر چون قماربازی، هرزگویی، توهین، کشف عورت در انظار عمومی که از پوشیدن لباسهای جلوباز اغاز و به مرحله های دیگر رسید و… نیز در بین این قوم ترویج داشته است. گفتنی است که ریشۀ تباهی در عمل، جهل علمی و جهالت اخلاقی است که هر دو دامنگیر قوم تبهکار لوط شده می بود؛ ازاینرو قرآن حکیم ضمن اسناد اسراف و تعدی به آنها، از آنان بهگفتن قوم جاهل یاد میکند.
کتاب “حضرت لوط(ع)” در هزار نسخه و در ۱۴۳ صفحه و به قیمت ۱۳۰ هزار تومان به چاپ رسیده است.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها