به گزارش مهتاب من
نوشته تعلق سهمیه گازوئیل و ادعای مصرف بالای آن چندین سال است که مورد دقت قرار گرفته است. در همین عرصه خبری مبنی بر توقف تخصیص سوخت بدون اراعه بارنامه انتشار شده است.
بنا بر گزارش خبر آنلاین، کرامت ویسکرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، در همین عرصه خبرداد: بر پایه مصوبه سال ۱۳۹۳ هیئت وزیران، مقدار سهمیه گازوئیل ناوگان دیزلی بر پایه عملکردی که سازمان حملونقل جادهای در حوزه برونشهری و سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت سرزمین در حوزه درونشهری با دقت به اسناد حمل و صورتحالت، بارنامه و باربرگها تعیین میکنند، محاسبه و تخصیص داده میشود. متولی اجرای سامانه سپهتن(سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان دیزلی برونشهری) سازمان راهداری و حملونقل جادهای است که تا بحال این پروژه را اجرایی نکرده است.
در همین عرصه از ابتدای مهرماه قرار است که طرحی آزمایشی برای ناوگان باری بالای ۵۰ تن اجرا شود که طی آن علاوه بر این که بدون بارنامه سوختی تخصیص اشکار نمیکند، بلکه مبدأ و مقصد ناوگان با منفعت گیری از بارنامه و صورت حالت مسافری قابل مشاهده است و ناوگان با منفعت گیری از این مطرح میتواند از جایگاههایی که در مسیر حرکت خود وجود دارد، سوختگیری کند.
برآورد نادرست مسیر
بر مبنای اظهارات مدیرعامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی، تخصیص سوخت در این مطرح، برمبنای حرکت در مسیر تعیینشده انجام میشود. اما مسئله اساسی اینجاست که مسیر تعیینشده برای ناوگان حملونقل در تعداد بسیاری از اوقات، خلاف حقیقت است. در همین عرصه، بنا بر برآورد غلط مسیر، سوخت تعلقیافته نیز کفاف نیاز مصرفی ناوگان را نمیدهد. این نوشته علتمیشود که راننندگان ناچار به منفعت گیری از گازوئیل آزاد شوند و هزینههای آنها افزایش اشکار کند.
یکی از اصنافی که سالها است اعتراض خود را نسبت به نحوه تخصیص سوخت نشان داده، کامیونداران می باشند. در تعداد بسیاری از اوقات، مقدار سوخت ناوگان کامیون داران، مصرف سوخت ماهانه آنها را تامین نمیکند. در برخی موارد نیز حرف های شده که برخی از کامیونها، همین سهمیه اندک سوخت را هم بهدرستی دریافت نمیکنند.
این چنین برخی از رانندگان به علت به حد نصاب نرسیدن بارنامه، برای تمدید بیمه و کارت هوشمند دچار مشکل شدهاند.
در همین عرصه، جلال موسوی، نایبرئیس کانون انجمنهای صنفی کامیونداران سرزمین، در او مباحثه با ایلنا، فرمود که با قطع پایه سوخت، مقدار اراعه سوخت را پیمایش و اظهار کردند اما تردد پرت رانندگان را محاسبه نکردند. برای مثال در مسیر حمل بار اراک-تهران در سمنان بارگیری میشود اما سمنان در بارنامه ثبت نمیشود و آن مسیر برای راننده محاسبه نمیشود و این مقدار سوخت در پیمایش نمیآید.
این نوشته مشخص می کند که محاسبات مسیر که مطابق آن سهمه گازوئیل به ناوگان حملونقل تعلق اشکار میکند، تعداد بسیاری اوقات نادرست عمل کرده و همین نوشته هزینههای افراد را بالا برده است.
فرسودگی ناوگان و ادعای پر مصرفی
مدیرعامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی، یکی از علل مطرحهای اراعهشده را مدیریت مصرف گازوئیل گفتن میکند. به حرف های او، میانگین مصرف روزانه گازوئیل در قسمت غیرنیروگاهی در شهریور امسال به نزدیک به ۶۵ میلیون لیتر رسید که این عدد در قیاس با زمان شبیه پارسال نزدیک به ۱۲درصد افزایش یافته است.
با اجرای مطرحهای گفتنشده، قرار است که کارکرد ناوگان بهصورت سیستمی به سامانه هوشمند سوخت ارسال و از صدور اسناد حمل و صورت حالت دستی جلوگیری شود. به نظر میرسد که انتظار مسئولان از این مطرح، افت مصرف نفتگاز در قسمت حملونقل سرزمین است.
مسئله اساسی این جاست که مسئولان به نوشته فرسودگی ناوگان حملونقل و مصرف بالای سوخت ناشی از فرسودگی آنها توجهی نشان نمیدهند. مطابق آییننامه ماده ۸ قانون هوای پاک از ۴۱۱ هزار کامیون و کشنده و ناوگان باری در قسمت جادهای سرزمین بالغ بر ۲۰۰ هزار ناوگان فرسوده است.
به همین جهت، راهاندازی سامانه به جهت ثبت همه کارکرد، نمیتواند جلوی مصرف گازوئیل را بگیرد و افراد ناچار به سوختگیری از نرخ آزاد خواهند شد تا در روال حملونقل اختلالی تشکیل نشود. سوختگیری با نرخ آزاد، مستقیما بر افزایش هزینههای حملونقل تاثییر میگذارد و با افزایش هزینههای حملونقل، قیمت کالاها نیز افزایش خواهند یافت.
بهتر است مسئولان درکنار راهاندازی سامانههای به کلمه هوشمند، فکری به حال جایگزینی ناوگانهای فرسوده کنند تا از این طریق، افت مصرفی که مدنظرشان است، تا حدی اتفاق بیفتد.
تعلق نیافتن گازوئیل به صنایع
مسئله مورد دقت آن جاست که این تنها راهکاری نیست که به جهت مدیریت مصرف در دستور کار مسئولان بوده است. در همین عرصه، محمود نجفیعرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران در نوزدهمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت که قطعی بیشتر از دو روز در هفته برق کارخانهها و صنایع در حالی صورت گرفته که به آنها گازوئیل هم تعلق اشکار نکرده است. این کار هم علتکاهش تشکیل و هم صدمه به تجهیزات و مواد اولیه شده است.
بنا بر اظهار مدیر اجرایی انجمن فولاد، افتبرق و گاز جهت شده که فولاد از رشد تشکیل سالانه ۳۸ میلیون تن در سال باز بماند.
این اظهارات مشخص می کند که در شرایط قطعی برق و تحمیل خاموشی بر صنایع، گازوئیل نیز به آنها تعلق اشکار نکرده است. گویا تعلق نیافتن گازوئیل به صنایع نیز راهکاری به جهت مدیریت مصرف گازوئیل بوده که یقیناً به جای حل بحران، صنایع را نابود کرده است. مسئولان بار دیگر در روبه رو با ناترازی، روی به راهکارهای مدیریت مصرف آوردهاند و به مشکلات سمت اراعه که بر ناترازی دامن زده، توجهی نشان نمیدهند.
نابودی صنایع و افزایش هزینههای حملونقل، از نتایج مستقیم راهکارهای غلط مسئولان بوده و دقت نداشتن به راهکارهای کارا در عرصه ناترازیها، تنها بحران را تشدید خواهد کرد.
برای مطالعه زیاد تر صفحه سوخت و انرژی را جستوجو کنید.
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها