به گزارش مهتاب من
رییس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به مشکلات آلودگی هوا ناشی از ترافیک در سطح شهر تهران او گفت: نزدیک به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار موتورسیکلت در حال تردد می باشند که عمدتاً به سن فرسوده رسیدهاند و باید در چرخه اسقاط قرار گیرند.
سرهنگ ابوالفضل موسویپور، رییس پلیس راهور تهران بزرگ درمورد مشکلات ترافیکی و تاثییر آن بر آلودگی هوا او گفت: همه اقداماتی که در راستای افت آلودگی هوا باید انجام شود، به اختصاصی از منظر تردد ماشین، الزامی است. در این عرصه، استانداری و کمیتههای اضطراری مرتبط با حملونقل و ماشین و موتورسیکلت مسئولیتهای خاصی بر مسئولیت دارند.
وی با اشاره به تردد موتورسیکلتها در سطح شهر تهران در ادامه گفت: حقیقت این است که اکنون، در سطح شهر تهران، نزدیک به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار موتورسیکلت در حال تردد می باشند که عمدتاً به سن فرسوده رسیدهاند و باید در چرخه اسقاط قرار گیرند. با این حال، عملاً امکان جایگزینی آنها وجود ندارد و تصمیمات کلان باید اتخاذ شود. متأسفانه، اکثر موتورسیکلتها معاینه فنی ندارند و ۱۰.۱ درصد آلایندههای متحرک این موتورسیکلتها در آلودگی هوا موثر بوده و نقش بزرگی در آلودگی هوا دارند.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ با گفتن این که درسالهای تازه ناظر رشد روز افزون موتورسیکلت بودهایم، خاطرنشان کرد: درخصوص خودروها نیز تا بهبودی در حالت حملونقل عمومی، به اختصاصی در عرصه اتوبوسها و مترو کامل نشود، هم چنان با مشکل روبه رو خواهیم می بود. اگرچه عمل های زیاد خوبی در این عرصه انجام شده است از جمله این که در هفتههای قبل، ۱۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه شده است.
سرهنگ موسویپور با اصرار براینکه انتظار میرود این روال شدت بیشتری بگیرد، او گفت: امیدواریم بتوانیم هفتهای ۱۰۰ اتوبوس را به چرخه ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه کنیم. در واقع با تحکیم حملونقل عمومی، میتوانیم به شهروندان پیشنهاد کنیم که از این خدمات منفعت گیری کنند به این علت باید حمل و نقل عمومی به قدر کافی وجود داشته باشد تا شهروندان بتوانند از آن منفعت گیری کرده و حذف خودروهای تک سرنشین را ناظر باشیم.
او همین طور گفت: در واقع حذف یک خودروی تکسرنشین با منفعت گیری از حملونقل عمومی امکان پذیر، چرا که یک اتوبوس دوکابین قادر است بیشتر از ۱۰۰ نفر را جابجا کند. به این علت، با اضافه شدن یک اتوبوس، میتوانیم ۱۰۰ دستگاه خودروی تکسرنشین را از چرخه ترافیک خارج کنیم. به این علت اگر هزار یا دو هزار دستگاه به ناوگان اتوبوس اضافه شده و از آن طرف هم ظرفیت مترو افزایش اشکار کند قطعا جمعیتی که با خودروی تک سرنشین جابجا خواهد شد و علتافزایش ترافیک شدید به محورها خواهد شد، کمتر از ماشین منفعت گیری خواهند کرد.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزگر خاطرنشان کرد: متاسفانه اکنون وجود خودروهای تک سرنشین در زمان بارندگی و ساعات پیک ترافیک به شدت افزایش مییابد و علتابراز مشکلاتی در سطح شهر میشود در واقع حجم معابر ما مشابه با تعداد خودروهایی که داریم نیست و در ساعاتی از روز حالت ایستایی در معابر تشکیل میشود و گرههای ترافیکی بسیاری تشکیل میشود به طور مثال در مناطقی همانند منطقه ۳ و ۱ بیشترین نگرانیهای ما مربوط به ترافیک در این منطقه است و آن هم به علت بافت قدیمی است که از قبل بوده و این چنین تراکم بالای جمعیت است که مشکلات بسیاری به وجود اورده است. مراکز آموزشی و تجاری در این مناطق تأثیر بسیاری بر ترافیک دارند و الزام دارد که حملونقل عمومی بهطور جدی تحکیم شود.
سرهنگ موسویپور تصریح کرد: در واقع ظرفیت معابر در این مناطق همان ظرفیت ۳۰ الی ۴۰ سال پیش است و یک متر هم اضافه نشده است اما در روبه رو همه خانههای قدیمی و باغهایی که در این منطقه بوده است تبدیل به مجتمع بلندمرتبه تجاری و مسکونی شده است و این چنین مراکز آموزشی در این مناطق تجمیع شده است. به این علت قاعدتا در همه این تقاطعها در خیابانهایی همانند یخچال، کینژاد و دولت هنگامی ماشین داخل شود علتمیشود محورها قفل شود و بار ترافیکی به بزرگراهها نیز کشیده شود. این مشکلات نیز ناشی از نواقصی است که وجود دارد در واقع اگر حمل و نقل عمومی کافی باشد تعداد بسیاری از مشکلات حل میشود. هم مشکلات ترافیکی زیاد تر میشود و هم آلودگی که به جهت تردد خودروها به اختصاصی در حالت ایستایی خودروها در زمان ترافیک تشکیل میشود افزایش اشکار میکند.
وی تصریح کرد: در نهایت، برای افت آلودگی هوا و بهبود حالت ترافیک، باید عمل های انقلابی و جهادی انجام دهیم. امیدواریم در زمستان آینده با دقت به اقداماتی انجام شده ناظر بهبود حالت باشیم.
منبع :
ایلنا
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها