به گزارش مهتاب من
به گزارش گروه فرهنگی مهتاب من از تنسیم، مستند «مشت در نمای درشت» به کارگردانی محمدصالح حجتالاسلامی، عصر دوشنبه ۲۸ آبان، در سالن سوره حوزه هنری رونمایی شد. این مستند که محصول مرکز هنری رسانهای سلوک است به زندگی و شخصیت «سیدحسن حسینی» از چهرههای برجسته و اثرگذار در ادبیات انقلاب اسلامی، میپردازد.
بر پایه این گزارش سپس از نمایش مستند، یوسفعلی میرشکاک، شاعر و استاد ادبیات با وجود روی سن به عیب سخنانی درمورد سیدحسن حسینی پرداخت و او گفت: به نام خداوند جان و خرد/ کزین برتر اندیشه برنگذرد. آقا سیدحسن حسنی زنده است، حال چه طور زنده است؟ پرسیدند فردی را که، عاشقی چیست؟ او گفت: چون شوی، بدانی.
او همین طور گفت: مخاطب مهم شاعر، تکنیک است. ما در روزگاری هستیم که مخاطب شاعر حقیقی، در آینده است. چرا که امروز، هر کس به خود دچار است و آن که به نقد میپردازد فرد دیگر است.
میرشکاک در ادامه اظهار داشت: نیاکان سیدحسن، همه شاعر بودند. او یک حالت جلال آل احمدوار داشت؛ چکشی، با دل نازک و خوشباور. آن هم بدون این که در دوران جلال باشد. به ندرت در هنر می توانید فردی را اشکار کنید که در دو سه ساعت از درونش هنر بجوشد و سیدحسن این گونه می بود.
سیدحسن حسینی؛ شاعری چشکی با دلی نازک/ این مستند روایتگر معرفت سیدحسن حسینی است
در ادامه برنامه مهرداد غفارزاده نویسنده و کارگردان، با اشاره به مستند «مشت در نمای درشت» او گفت: من از طریق آقای حسن خسروجردی با آقای حجت الاسلامی آشنا شدم و قرار شد در ساخت این مستند در حد توانم پشتیبانی کنم، یقیناً پشتیبانی بسیاری نتوانستم انجام دهم.
او همین طور گفت: به یاد دارم اولین نسخه سه ساعت راف کات این مستند را در دفتری دیدم. فیلم حرف هایهای اختصاصیای داشت و به لایههای زیرین زندگی و شخصیت سیدحسن حسینی پرداخته می بود، اما ناگفتهها در رابطه سیدحسن حسینی زیاد زیاد است، به طوری که این فیلم اگر بیست یا حتی سی ساعت هم ادامه داشت، باز هم برای گفتن از او کم می بود.
غفارزاده در ادامه او گفت: به نظرم این فیلم تکه دوم فیلم سید حسن حسینی است و پیش از این باید یک فیلم ساخته میشد. چون در این مستند از حلقه اول و مهم دوستان سید حسن، خبری نیست. یقیناً میدانم کارگردان در پی این می بود که تعداد بسیاری از این افراد را جلوی دوربین بیاورد اما به دلایل گوناگون اتفاق نیافتاد.
این نویسنده گفتن داشت: «مشت در نمای درشت» مستندی پرتره درمورد یک شاعر بزرگ ایرانی است و در آن به سیدحسن حسینی از دیدگاههای گوناگون شعر، شخصیت، معرفت و لوطی گری او پرداخته میشود.
او گفت: سخن بگویید کردن از سیدحسن برای شخصی همانند من سخت، است هنگامی از سید حسن سخن می زنیم باید از قصیرامین پور هم سخن بزنیم. چون این دو همدیگر را تعریف می کردند و انگار ذاتا برادر بودند و هوای همدیگر داشتند و مدل معنوی خاصی بین آنها ساری و جاری می بود. سید حسن در زندگیاش هم به نوعی شاعرانه زندگی میکرد. تعبیرهای شاعرانه در وجود و نگاهش ذاتی می بود.
غفارزاده در آخر او گفت: «مشت در نمای درشت» قاب و ریتم خوبی داشت. انتخاب مطالب مناسب و کنار هم چیدن آن کار زیاد سختی است و اگر کارگردان این تاثییر به سید حسن حسینی عشق نداشت، نمیشد این چنین اثری تشکیل شود. شما نود دقیقه مستند میبینید بدون این که خسته شوید، اما حیف است که سیدحسن در یک قاب نود دقیقهای بماند. امیدوارم آثار فرد دیگر نیز درمورد این شاعر و یقیناً قیصر امینپور ساخته شود.
در قسمت پایانی این برنامه محمدصالح حجتالاسلامی، کارگردان مستند «مشت در نمای درشت» به عیب سخنانی درمورد این تاثییر پرداخت و او گفت: نگاه ما در ساخت این مستند، نگاه تاریخ شفاهی صرف نبوده است و به نظرم این مستند میتواند برای آیندگان باشد.
این کارگردان اظهار داشت: در میانه تشکیل این تاثییر، یک نفر از من سوال کرد این مستند را برای چه فردی میسازی، من جواب دادم، برای نسل جوان و آینده این مملکت. این که آنها در دنیای سلبریتی زده امروز و در بمباران اطلاعات، بدانند که در دورهای بزرگ خواهد شد که آدمهای بزرگی زندگی و فعالیت کردهاند.
وی در آخر او گفت: آرزویم این است این فیلم ماندگار و اثرگذار شود. میدانم این مستند خالی از نقص نیست. اما من میخواستم این مستند مشتی نمونه خروار برای معارفه سیدحسن حسینی باشد و با ظرف ۹۰ دقیقهای که در اختیار داشتم تلاش کردم آن را محقق کنم.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها