وزیر ارشاد: تلاش کنیم هنرمندانی که قهر کرده اند را برگردانیم_مهتاب من

وزیر ارشاد: تلاش کنیم هنرمندانی که قهر کرده‌اند را برگردانیم


به گزارش مهتاب من

به گزارش مهتاب من از تنسیم، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر او گفت: متاسفانه‌ فاصله عمیقی بین جامعه سینمایی و قسمت تصمیم‌گیر پدید آمده که افت بی اعتمادی را سخت می‌کند ولی قدم‌هایی برداشته شده که می‌تواند امیدوارکننده باشد. مسیری که طی می‌کنیم باید به طوری باشد که هنگامی روز ۲۲ بهمن مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود، با نگاه به پشت سر حس کنیم از راه رفته شرمنده نیستیم.

او گفت: در مسیر اینده باید قدم‌هایی برداشته شود و تلاش کنیم افرادی را که قهر کرده‌اند، بازگردانیم و یقیناً در حل مشکلات برخی هنرمندان جستوجو سر و صدا کردن نباشیم. قسمت اعظم اهالی سینما نسبت به سینمای ایران تعصب دارند، به همین علت برداشت من این است که اگر قدم‌های مثبتی برداریم، می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با پافشاری بر این که مسیر اینده باید با همگرایی هرچه زیاد تر طی شود، فرمود: در ربط با اصل سینما، جشنواره و راجع‌ به برخی مسائل باید زیاد تر گفتگو کرد. یقیناً امکان پذیر در جشنواره امسال نتوانیم همه خواسته‌ها را محقق کنیم اما باید چشم انداز اشکار شود و مسیر را بر پایه آن جلو ببریم.

صالحی با اشاره به نگاه‌های گوناگون در برگزاری جشنواره فیلم فجر او گفت: یک نگاه به جشنواره‌ فجر و دیگر جشنواره‌ها نگاه مناسکی است. مناسک کارکردهایی دارد از جمله همکاری و همبستگی جمعی، بالا بردن تاب‌آوری اجتماعی و … . به این علت نگاه، جشنواره فیلم فجر می‌تواند همبستگی سینماگران را افزایش دهد. یقیناً با دقت به ادوار برگزاری جشنواره فیلم فجر، نگاه دومی هم به این اتفاقات شکل گرفته که همان نگاه جشنواره‌های گلخانه‌ای است که از طریق آن، یک یا چند قالب و گونه تحکیم می‌شود که در برخی دوره‌های جشنواره فجر این چنین رویکردی را ناظر بودیم.

پنج وجه اساسی جشنواره‌ فجر

وزیر فرهنگ با اصرار بر این که همه اجزای جشنواره‌ای همانند جشنواره فیلم فجر باید به پنج وجه وفادار باشند، او گفت: وجه اقتصاد سینما، وجه اندیشه و هنر سینما، وجه فناورانه سینما، وجه بین‌الملل سینما و سینما به گفتن امری انسانی؛ اگر این پنجگانه را بپذیریم باید بازدید کنیم جشنواره‌ها چه کمکی به این پنج ضلع می‌کنند.

وی با اصرار بر این که مسیر برگزاری جشنواره فیلم فجر باید به طوری تعریف شود که جشنواره امسال متفاوت از قبل باشد، او گفت: بخشی از این مقصد باید به طور نمادین پیگیری شود تا هنرمندان تحول را لمس کنند. در قسمت دیگر نیز باید در اندک زمان باقی مانده بازدید کنیم که چطور می‌توان تماشاگر فرهیخته قهر کرده را که سابقه دیرینی با جشنواره دارد، به آن بازگرداند. این چنین بدانیم که جشنواره‌های فجر در صورت برگزاری مناسب، می‌توانند امید و نشاط اجتماعی تشکیل کنند و اکنون سرزمین و مردم به این نشاط نیاز دارند. به این علت شورای سیاست‌گذاری باید ایده‌هایی بدهد که جشنواره در این مسیر قرار گیرد.

نباید از روایت بین‌المللی دور ماند

وزیر فرهنگ این چنین درمورد جدا شدن مجدد قسمت ملی و بین‌الملل جشنواره فیلم فجر فرمود: اگرچه تصمیم گرفته شده که جشنواره ملی فیلم فجر از جشنواره بین‌المللی جدا شود اما باید بازدید کنیم چطور می‌توان در قالب جشنواره ملی فجر هم، سینمای ایران را در منظر بین‌الملل قرار دهیم. باید بدانیم تا هنگامی آثار را در ربط با فضای بیرونی قرار ندهیم، در داخل هم به خوبی دیده نمی‌شوند. دنیا به قدری کوچک شده است که اگر کاری را فقط در فضای داخلی انجام دهیم و پژواک بیرونی اشکار نکند، در داخل هم جایگاه خود را نخواهد یافت. در واقع باید این تفکیک را اینگونه تفسیر کنیم که اگرچه کار تخصصی بین‌المللی در قالب جشنواره بین‌الملل فجر در سال آینده انجام خواهد شد اما جشنواره فجر در بهمن‌ماه‌ هم، نباید از روایت بین‌المللی دور بماند و برای این کار نیز باید چاره‌اندیشی کرد.

جدیدترین اخبار و مهم ترین رویدادهای ۲۴ ساعته در بخش های حوادث ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصاد و تکنولوژی ، ورزشی ، فرهنگ وهنر ایران و سایر مناطق جهان را در مهتاب من بخوانید.

صالحی این چنین در بخشی از سخنانش از منوچهر شاهسواری و اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره فجر برای پذیرفتن مسئولیت سپاس کرد و او گفت: آقای شاهسواری فردی می باشند که حمایتصنفی را دارد و شخصیت ایشان بر همگان آشکار است. این چنین ترکیب شورای سیاست‌گذاری نیز معنی خاص خودش را دارد. همه این‌ها در کنار او گفت و گو تفکیک قسمت ملی از بین‌الملل در جشنواره فجر که همه انها در یک ماه قبل رخ داده است، برای افرادی که سینمای ایران را در این سال‌ها زیست کرده‌اند، معنیِ خود را دارد.

در این دیدار، رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی سرزمین نیز اصرار کرد: جشنواره جهانی فیلم فجر جزو چهارده جشنواره برتر اتحادیه بین‌المللی فیاپ قرار داشت. باید بدانیم که کوششهای بسیاری به اختصاصی از طرف رژیم صهیونیستی در همه این سال‌ها صورت گرفته است که جایگاه ایران را به واسطه جشنواره‌های خود تصاحب کند. یقیناً علتخشنودی است که جشنواره بین‌المللی فیلم فجر هم چنان در بین چهارده جشنواره برتر قرار دارد. در جریان مکاتباتی که داشتیم، فرد روبه رو نیز به علت برگزاری قسمت بین‌الملل جشنواره فجر در زمان مقرر ابراز خوشحالی کرد.

نیازمند فهمیدن واقعی تحول هستیم

منوچهر شاهسواری دبیر چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر نیز در این جلسه او گفت: نیازمند فهمیدن واقعی تحول هستیم و اگر به آن تن ندهیم بدون آنکه در آن نقشی داشته باشیم به ما تحمیل می‌شود. باید دقت داشته باشیم حوزه فرهنگ، حوزه انفعال نیست بلکه حوزه حرکت فاعلانه است؛ نمی‌شود از وفاق سخن زد و رویکرد ملی نداشت. رویکرد ملی معنی پیچیده‌ای ندارد بلکه همه ما فهمیدن می‌کنیم که از عدم وجود رویکرد ملی لطمات جبران ناپذیری دیده‌ایم.

وی تصریح کرد: همه تلاشم این است که فارغ از فیلم‌هایی که در جشنواره امسال شرکت می‌کنند، جشنواره فیلم فجر به رویدادی ملی تبدیل شود. فقط از این راه است که احتمالا بشود دلخوری‌های قبلی را افت داد. آرزو می‌کنم به واسطه جشنواره فیلم فجر چشمانمان برای یکدیگر تَر شود.

در ادامه این جلسه، اعضای شورای سیاست‌گذاری نیز نظرات خود را درمورد برگزاری جشنواره فیلم فجر گفتن کردند.

سیدمحمد بهشتی در سخنانی درمورد مسیر جشنواره فجر فرمود: اگر قرار باشد در دولت جاری الفتی تشکیل و شعار دولت چهاردهم محقق شود، باید دقت کرد آنچه در این مسیر جنبه نمادین دارد و دولت می‌تواند به واسطه آن چهره جدیدی از خود به‌ نمایش بگذارد، نوع عملکردش در عرصه فرهنگ و هنر به اختصاصی سینماست.

محمدمهدی حیدریان نیز فرمود: در سال‌های قبل به سینما جفای بسیاری شده که احتمالا علت عمده این چنین رخدادی عدم شناخت از آن بوده است، سینما از روز اول بعد از انقلاب تلاش کرد تا چهره جدیدی از ایران به نمایش بگذارد. ایران صاحب تمدن و فرهنگ است و ابزار روایتِ مسلطِ این قرن هم سینما و عکس بوده‌ و هست. سینما با استمداد از همه و بلکه با احیای دیگر حوزه‌ها فعالیت می‌کرده، چراکه برای درخشیدن ملزوم داشت تا موسیقی و تئاتر زنده شود و به ادبیات پشتیبانی کند. به این علت همه این هنرها باید حالشان خوب باشد تا سینما بدرخشد.

وی اصرار کرد: اگر آقای پزشکیان نظرشان اصرار بر دیپلماسی عمومی است، باید به سینما دقت کرد و سینمای ایران نشان داده که می‌تواند این مسئولیت را بپذیرد.

دو جریان کاملاً متفاوت در سینما

فرهاد توحیدی در این دیدار او گفت: سال‌ها است با دو جریان کاملاً متفاوت در سینما روبه رو هستیم؛ جشنواره‌های رسمی فیلم‌های رسمی ما را کمتر دعوت می‌کنند و در خارج از مجاری فیلمسازی رسمی، تمایل دارند نمایندگان سینمای ایران را جست‌وجو کنند. در این بین، برخی نیز تلاش می‌کند به این حالت دامن بزنند و مانع از وجود نمایندگان رسمی سینمای ایران شوند و این نوشته خودش را در تولیدات سینمایی نمود‌گر کرده است.

علیرضا شجاع نوری درمورد حالت جاری سینمای ایران فرمود: بازسازی شان و شخصیت تماشاچی ایرانی باید در دستورکار قرار گیرد؛ متأسفانه در طول این سال‌ها تعریف تماشاچی ایرانی را زیاد عوض کردند و باید این جایگاه را به آن‌ها بازگردانیم. یکی از راه‌های این چنین کاری، این است که به او نشان دهیم نمی‌خواهیم با شوخی‌های مستهجن او را به زور بخندانیم. یقیناً این چنین کاری زمان‌بر است.

جشنواره فجر در اکوسیستم سینما کارکردی نداشته

محمدمهدی عسگرپور نیز در این دیدار فرمود: یک نگاه این است که جشنواره فیلم فجر جزو ملزومات حاکمیت است و نگاه دیگر این است که خانه سینما متولی برگزاری جشنواره شود. متاسفانه جشنواره فجر در اکوسیستم سینما کارکردی نداشته و یا حتی در سال‌های تازه تخریبی بوده است تا آنجا که بعضی اوقات اوقات دعواها بر سر جایزه دادن می بود و یا این که مسائل سیاسی در جایزه دادن به هنرمندان تاثیرگذار بوده است.

علیرضا تابش نیز با اشاره به قهر بخشی از مخاطبان با سینما او گفت: در طول چهار دهه قبل، هر گروهی در برگزاری جشنواره‌ها رویکرد خاص خود را داشته است. ضمن آنکه سینمای ما در سالیان تازه به سمت تک ژانری شدن پیش رفت و حتی در آثار استراتژیک نیز ناظر تولیدات زیاد ضعیفی بوده‌ایم که به همین علت نتوانسته مخاطب بسیاری را جلب کند. این موارد موضوعات مهمی است که باید به آن دقت بیشتری کرد.

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها

خبرهای ورزشی

خبرهای اقتصادی

اخبار فرهنگی

اخبار تکنولوژی

اخبار پزشکی