به گزارش مهتاب من
به گزارش خبرنگار فرهنگی مهتاب من از تنسیم، معصومه میرابوطالبی در کتاب «معبد زیرزمینی» یکی از با اهمیت ترین وقایع جنگ تحمیلی را بستری برای خلق داستان خود قرار داده است. این کتاب روایتگر ماجرای پسری با نام الیاس است؛ الیاس که در یزد از مقنیان جوان است، در جریان جنگ تحمیلی در کنار مقنیان پیشکسوت، تلاش دارد تا با باز کردن معبری، به روال پیشروی نیروهای ایرانی پشتیبانی کند.
این کانال توسط گروهی از مقنیان روستای رکنآباد و مهرآباد شهرستان میبدِ استان یزد، در اواخر سال ۶۰ حفر شده و در رأس همه مقنیها، شهید غلامحسین رعیت رکنآبادی در حفر این کانال نقش داشته است. این کانال زیر نظر ارتش حفر و وجودش علتشد که منطقه وسیعی از ایران در عملیات فتحالمبین بدون دادن شهدای تعداد بسیاری به تصرف نیروهای ایرانی دربیاید.
در معارفه این تاثییر آمده است: «معبد زیر زمینی» داستان تلاش جوانی برای یافتن شخصیت واقعی خود در دل خاک است. الیاس جوان سرخورده و تنهایی است که تلاش میکند نظر دیگران را نسبت به خود تحول دهد. او از توسریهای دایی به ستوه آمده و تبدیل به جوانی منزوی و تنها شده. دقت زیاد مادر در روبه رو دیگران غرورش را شکسته و اکنون به جستوجو راهی است تا به همه ثابت کند بچه ننه نیست و جنم دارد. الیاس به جستوجو راه میگردد تا این که «حاج غلامحسین» مقنی از قم به روستای محل سکونت الیاس میآید و دنیای تازهای را به او مشخص می کند. دنیایی که شجاعت و شهامت لازمهی ورود به آن است. آشنایی با «حاج غلامحسین» اتفاقات تازه و غیرقابل پیشبینی را در زندگی الیاس رقم میزند.
از جمله وجه اختلاف کتاب میرابوطالبی دقت او به یکی از وقایع مهم اما پرداخته نشده در جنگ تحمیلی و نقش صنف مقنیان در پیشرفت نیروهای ایرانی در مصاف با جبهه روبه رو است. از این منظر، نویسنده توانسته با انتخاب درست و از نظر دیگر، با پرداخت داستانی این اتفاق، کتابی با نوشته تازه به مخاطب علاقهمند به ادبیات دفاع مقدس اراعه دهد؛ ادبیاتی که با وجود همه ظرفیتها در سالهای قبل گاه دچار موضوعات تکراری شده است.
از نظر دیگر، تفاوت الیاس با شخصیتهای دیگر داستانهایی که این سالها انتشار شده، توانسته نظر مثبت مخاطبان را به خود جلب کند. «معبد زیرزمینی» داستان قهرمانان گمنام این مرز و بوم با همه ویژگیهایی است که انسانهای معمولی دارند. عبور از هراسها و محدودیتها، آنها را به قهرمان تبدیل میکند، نه این که خود فرشته و قهرمان زاده شده و به طور شعاری در داستان وجود داشته باشند. الیاس در این داستان با وجود همه هراسها، سرخوردگیها و محدودیتها عزم کرده است با ورود به جبهه و نقشآفرینی در حفر کانال برای خود اعتبار اجتماعی کسب کند.
هرچند «معبد زیرزمینی» از منظر شخصیتپردازی، فضاسازی و سوژه موفق عمل کرده است، اما به نظر میرسد در برخی از عناصر همانند «زبان» نیازمند تأمل زیاد تر است. اگر نویسنده لهجه شیرین یزدی شخصیتها را داخل داستان میکرد، خوانش داستان برای مخاطب دلچسبتر میشد.
بیست و چهارمین چاپ از این کتاب از سوی انتشارات جمکران در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است. قرار است تقریظ رهبر معظم انقلاب بر این تاثییر در آینده نزدیک رونمایی شود.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها