شما را به استودیوی «همشاگردی سلام» دعوت می کنم!_مهتاب من

تلویزیون , صدا و سیما , شبکه آموزش ,


به گزارش مهتاب من

مهتاب من از تنسیم- مجتبی برزگر: انتهای خیابان الوند جایی است که استودیویی همانند به کلاس درس واقع شده و نوجوانان در آن نشسته‌اند. حامد مهربانی که فارغ از یک مجری تلویزیون در مقام معلم هم از او یاد می‌شود به میز تکیه زده است.

همه عوامل مشغول‌اند تا در شبِ میلاد حضرت علی(ع) یک اختصاصی از «همشاگردی سلام» روی آنتن شبکه آموزش برود. اما این بار برنامه یک میهمانِ اختصاصی هم دارد. امین زندگانی که این شب‌ها روی صحنه تئاتر یک نمایشِ میدانی و بیگ پروداکشن هم دارد اما خودخواسته به بینِ نوجوانان آمده است.

احتمالا بیشتر از این میهمان و استودیو، جوان بودن تیمِ تشکیل دقت‌مان را جلب کرد. تهیه‌کننده‌اش که احسان میرمحمدعلی است و برنامه‌های او پیش از این در برنامه‌های مختلفی توانایی تهیه داشته و علیرضا سماورچی تهرانی که «سیمای خانواده» را این روزها کارگردانی می‌کند کارگردانِ این برنامه تلویزیونی است.

اما با این اوصاف نمی‌توان از ویژگی‌های منحصر به فرد در طراحی دکور که همانند به فضای مدرسه و کلاس درس است، بگذریم. چرا که مخاطب را با حال و هوای مهرماه مجاب به دیدن این برنامه می‌کند. این فرم را یقیناً کمتر در صداوسیما سراغ داریم که نوجوانان مطالبه‌گر باشند و این یک مسئله متمایزی می بود ما را تا خیابان الوند و برنامه «همشاگردی سلام» کشاند.

گله های‌های امین زندگانی برای جایِ خالی نوجوان در تلویزیون

همه در جلوی دوربین بودند و تنها می‌توانستم در اتاق میهمانان با امین زندگانی او مباحثه را اغاز کنم. از امین زندگانی خواستم علتِ حضورش را با دقت به مشغله هر شبِ روی صحنه تئاتر برایمان بگوید و او علت حضورش در برنامه «همشاگردی سلام» را این‌گونه روایت کرد:

«دلیلش این است که نوجوانان و مسائل مربوط به آنها همیشه در تلویزیون به قدر کافی پوشش داده نشده‌اند. یقیناً من معتقدم که تلویزیون هم چنان در حال رصد و جذب مخاطب است، خصوصاً با سریال‌هایی همانند «طوبی» که ثابت کرد تلویزیون تا این مدت مخاطبان بسیاری دارد. در حقیقت، ما در تلویزیون نیاز به برنامه‌هایی داریم که با نوجوانان ربط برقرار کنند.»

گله های‌های زندگانی درمورد عدم ساخته شدن برنامه‌های نوجوانانه و سهمِ کم این قشر در رسانه ادامه اشکار کرد و او گفت: ما خلأ بزرگی در تشکیل محتوا برای نوجوان داریم. در سال‌های تازه زیاد تر تولیدات به سمت کودک رفته، چون جشنواره‌های کودک و نوجوان زیاد تر به سمت کودک متمایل می باشند. ما واقعاً آثار کمتری داریم که برای نوجوانان طراحی شده‌اند. به یاد دارم فیلم‌هایی همانند «دبیرستان» که در دهه ۶۰ و ۷۰ ساخته شد و با موضوعات نوجوانانه توانست مخاطب بسیاری جذب کند. این برنامه‌ها نه تنها سرگرم‌کننده بودند، بلکه توانسته بودند مسائل واقعی نوجوانان را به عکس بکشند.

او این چنین با اشاره به این که چه عواملی علتمی‌شود ساخت برنامه برای نوجوانان اهمیت داشته باشد،  پافشاری کرد: نوجوانان در حال گذر از دوره حساس بلوغ و تحول می باشند. این مرحله در زندگی آنها زیاد مهم است و به همین علت باید به آن احترام گذاشت. نوجوانان به الگوهایی نیاز دارند تا در مسیر زندگی‌شان درست هدایت شوند. من همیشه معتقد بودم که باید برای نوجوانان برنامه‌های خاص و کارشده بسازیم که به آنها جسارت بدهد تا سخن خودشان را بزنند و به شکلی جدی داخل دنیای رسانه شوند.

جدیدترین اخبار و مهم ترین رویدادهای ۲۴ ساعته در بخش های حوادث ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصاد و تکنولوژی ، ورزشی ، فرهنگ وهنر ایران و سایر مناطق جهان را در مهتاب من بخوانید.

تلویزیون , صدا و سیما , شبکه آموزش ,

وی با گفتن این که کار برای نوجوانان به نوعی تخصص نیاز دارد، افزود: در کار کودک و حتی در تئاتر تاریخی و جنگی می‌توان راحت‌تر حرکت کرد، اما نوجوان به گفتن یک گروه مقصد خاص نیاز به دقت و دانش بیشتری دارد. مسائل و دغدغه‌های نوجوانان امروز کاملاً متفاوت از قبل است. آنها تحت تأثیر فضای مجازی و فرهنگ فست فودی قرار دارند که همه چیز را سطحی می‌کند. برای همین، ما باید بتوانیم با تشکیل محتوای دلنشین و عمیق، آنها را به دنیای واقعی و قیمت‌های فرهنگی خودمان بازگردانیم.

زندگانی در آخر خاطرنشان کرد: ما باید از فرهنگ غنی خود منفعت گیری کنیم. چرا باید همیشه به جستوجو الگوبرداری از فرهنگ‌های دیگر باشیم؟ ما هزاران داستان و اسطوره غنی داریم که می‌توانیم آنها را برای نوجوانان به شکل‌های دلنشین و بومی تبدیل کنیم. به گفتن مثال، «مدرسه موش‌ها» و داستان‌های کلاسیک ایرانی می‌توانند به گفتن الگوهای دلنشین برای برنامه‌های نوجوانان مورد منفعت گیری قرار گیرند. اما برای این کار، نیاز به یک نگاه نو و تلاش زیاد تر داریم.

تلویزیون , صدا و سیما , شبکه آموزش ,

رفاقت حقیقی با مهربانی!

حسین حقیقی خواننده شناخته شده هم داخل اتاقِ میهمانان شد و به علت مشغله تهیه‌کننده و کارگردان به سراغِ او رفتیم و لحظاتی با او درمورد حضورش در برنامه «همشاگردی سلام» او مباحثه کردیم.

او علت حضورش در «همشاگردی سلام» را این‌گونه روایت کرد: این برنامه، به اختصاصی با مقصد‌گذاری خاصی که برای نوجوانان دارد، برای من جذابیت بسیاری داشت. برنامه‌ای که نوجوانان می‌توانند بدون سانسور و با راحتی کامل، احساسات و نظرات خود را گفتن کنند، برای من اهمیت اختصاصی‌ای دارد. این قشر در واقع مغفول مانده‌اند و به آنها کمتر دقت شده، و این برنامه به نوعی فرصتی برای این است که این بچه‌ها صدای خود را بشنوند.

وجود من در این برنامه به علت رفاقتی است که با حامد مهربانی دارم. زمان‌ها است که از من خواسته می بود که در برنامه وجود اشکار کنم، اما به علت مشغله‌های گوناگون نتواسته بودم. هنگامی چند تیکه از برنامه را در فضای مجازی دیدم و عکس العمل‌های مثبت بچه‌ها را دیدم، تصمیم گرفتم که حتماً بیایم. این زنده بودن برنامه و این که بچه‌ها می‌توانند آزادانه سخن بگویید کنند، برای من زیاد دلنشین است. این نوع ربط مستقیم و بدون فیلتر، ویژگی منحصر به فردی است که در کمتر برنامه‌ای می‌بینیم.»

تلویزیون , صدا و سیما , شبکه آموزش ,

«همشاگردی سلام» برنامه‌ای برای شنیدن صدایِ نوجوانان

اما رفته رفته که ساعت به ۲۳ رسید به اتاق رژی رفتیم و در آنجا فرصتی فراهم شد با احسان میرمحمدعلی تهیه‌کننده برنامه به او مباحثه بنشینیم.

* سخن بگویید از مقصد‌گذاری و ریل‌گذاری سیاست‌های برنامه «همشاگردی سلام» با تهیه‌کننده اغاز شد و او این‌گونه جواب ما را داد:

مقصد‌گذاری برنامه «همشاگردی سلام» در ابتدا بر این مبنا طراحی شد که فضایی فراهم کنیم تا نوجوانان بتوانند با شفافیت زیاد تر سخن بگویید کنند و در رسانه، سهم خود را در پرسشگری و مطالبه‌گری داشته باشند. احتمالا دوستان شما هم به این مسئله اشاره کرده‌اند که ما تصمیم داشتیم یک فضای واقعی برای این قشر از جامعه تشکیل کنیم تا آن‌ها بتوانند آزادانه دغدغه‌ها و سؤالات خود را نقل کنند. هنگامی این برنامه اغاز شد، حس کردیم که در رسانه یک جای خالی داریم که باید پر شود. به همین علت، تصمیم گرفتیم برنامه‌ای اختصاصی برای بازگشایی مدارس طراحی کنیم تا دانش‌آموزان و نوجوانان به شکل زنده در برنامه وجود داشته باشند و بتوانند مطالبه‌گری کنند.

تا پیش از این، برنامه‌هایی برای نوجوانان داشتیم، اما عمدتاً این برنامه‌ها ضبطی بودند و در آن‌ها نوجوانان نقشی در مطرح سوالات نداشتند.

در «همشاگردی سلام»، ما به طور زنده به نوجوانان اجازه داده‌ایم تا دغدغه‌ها و سوالات خود را نقل کنند و این زمان را داشته باشند که درمورد مسائل گوناگون از جمله تحصیل، آینده شغلی و… پرسشگری کنند. به نظر من این نوع برنامه‌ها برای نسل امروز که به جستوجو تحول و تحول می باشند، زیاد اهمیت دارد. ما معتقدیم که این قشر باید یاد بگیرند که حق دارند مطالبه‌گری کنند و از زمان‌های خود منفعت‌برداری کنند.

تلویزیون , صدا و سیما , شبکه آموزش ,

نمایی از برنامه؛ پدر شهید احمدی روشن

هیچ خط قرمزی برای مطرح سوالات وجود ندارد

* چرا تصمیم گرفتید که این برنامه به طور زنده پخش شود و چرا به جای منفعت گیری از برنامه‌های ضبطی، این چنین ریسکی را پذیرفتید؟

احسان میرمحمدعلی: ما تصمیم گرفتیم برنامه را به طور زنده پخش کنیم چون در برنامه‌های زنده، زمان واقعی برای جواب دادن به سوالات و دغدغه‌های نوجوانان وجود دارد. این چنین، این امکان را به ما می‌دهد که در لحظه عکس العمل‌ها و سوالات آن‌ها را دریافت کنیم و به آن‌ها جواب بدهیم.

یکی از ویژگی‌های مهم این برنامه این است که هیچ خط قرمزی برای مطرح سوالات وجود ندارد. نوجوانان می‌توانند به راحتی و بدون سانسور مسائل خود را نقل کنند و ما در رسانه، ماموریت داریم که به این مطالبات جواب دهیم. این رویکرد علتمی‌شود که فضای برنامه زنده و طبیعی باقی بماند.

تلویزیون , صدا و سیما , شبکه آموزش ,

چرا حامد مهربانی مجریِ «همشاگردی سلام» شد؟

* شما در انتخاب حامد مهربانی به گفتن مجری برنامه چه عواملی را مورد نظر داشتید؟ چرا یک جوان به جای یک پیشکسوت برای هدایت این برنامه انتخاب شد؟

احسان میرمحمدعلی: انتخاب حامد مهربانی به گفتن مجری برنامه به علت ویژگی‌هایی می بود که او داشت. اولین مسئله این است که حامد با نوجوانان ربط زیاد خوبی برقرار می‌کند و خودش به گفتن معلم، دغدغه‌های این نسل را به خوبی فهمیدن می‌کند.

مهم‌تر از همه، او توانسته است با نوجوانان ربط صمیمی برقرار کند و به شکل مؤثری دغدغه‌های آن‌ها را منتقل کند. یقیناً ما در ابتدا با مجریان مختلفی همکاری کردیم، اما حامد بهترین گزینه برای هدایت این برنامه می بود چرا که هم تخصص در حوزه آموزش دارد و هم توانایی مدیریت این فضای خاص را دارد.

آموزش توانایی در «همشاگردی سلام»

* مقصد نهایی شما از تشکیل این برنامه چیست؟ به کجا می‌خواهید برسید؟

احسان میرمحمدعلی: مقصد مهم ما از تشکیل این برنامه این است که به نوجوانان یاد بدهیم که اولاً چطور مطالبه‌گری کنند و دوماً بتوانند توانایی‌های مختلفی را در کنار تحصیل بیاموزند. ما می‌خواهیم به بچه‌ها این حس را بدهیم که تنها به درس‌های مدرسه اکتفا نکنند و برای آینده خود توانایی‌های فرد دیگر نیز یاد بگیرند.

در این راستا، ما از معلمان و متخصصان گوناگون دعوت می‌کنیم تا در برنامه وجود اشکار کنند و با نوجوانان درمورد مشاغل گوناگون، توانایی‌های فنی و حتی راه حلهای درس خواندن صحیح گفتگو کنند.

«همشاگردی سلام» در فصل سوم تحول می‌کند؟

* آیا برنامه «همشاگردی سلام» تصمیم دارد به سپس رقابتی نیز داخل شود و مسابقات مختلفی را برای مخاطبان خود طراحی کند؟

احسان میرمحمدعلی: بله، یکی از ایده‌هایی که برای فصل تازه داریم، اضافه کردن قسمت‌هایی رقابتی است که می‌تواند به فضای مطالبه‌گری و انگیزه‌بخشی نوجوانان پشتیبانی کند.

مسابقات محله‌ای یا رقابت‌های تحصیلی می‌تواند علتایجاد شوق و انگیزه در نوجوانان شود و به آن‌ها پشتیبانی کند تا بهتر و با انرژی بیشتری به جستوجو اهداف خود بروند. این قسمت رقابتی می‌تواند فرصتی باشد تا نوجوانان در فضایی دوستانه و رقابتی با هم به اشتراک بگذارند و از هم یاد بگیرند.

* چه تدابیری برای دیده شدن زیاد تر برنامه اندیشیده‌اید؟ آیا به تبلیغات و پخش برنامه در شبکه‌های دیگر فکر کرده‌اید؟

احسان میرمحمدعلی: بله، ما در تلاشیم که برنامه «همشاگردی سلام» را به مخاطبان بیشتری معارفه کنیم. شبکه آموزش اکنون شبکه تخصصی است، اما ما به فکر پخش برنامه در شبکه‌های مکمل نیز هستیم تا دامنه دسترسی بیشتری داشته باشیم.

علاوه بر این، در فضای مجازی و تلویزیون اینترنتی نیز برنامه را پخش می‌کنیم تا نوجوانان و خانواده‌ها بتوانند به راحتی به برنامه دسترسی اشکار کنند. این چنین، با دقت به عکس العمل‌های مثبت از سوی دانش‌آموزان و معلمان در فضای مجازی، به نظر می‌رسد که برنامه توانسته انگیزه خوبی در بین آن‌ها تشکیل کند.

می‌خواهیم نوجوانان دغدغه‌هایشان را بگویند

در ادامه با علیرضا سماورچی تهرانی کارگردان و حامد مهربانی هم هم‌کلام شدیم. علیرضا سماورچی تهرانی کارگردان این برنامه تلویزیونی با ما در راهروی استودیوی «همشاگردی سلام» این او مباحثه را انجام داد که در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

* برنامه «همشاگردی سلام» از نظر شما چه نوع برنامه‌ای است؟

علیرضا سماورچی تهرانی: برنامه «همشاگردی سلام» یک برنامه پویا و متفاوت است. در طراحی و ساخت این برنامه تلاش کردیم ساختار و فرم جدیدی را اراعه دهیم که مشابه با منویات شبکه آموزش باشد. محوریت این برنامه فضای کلاس درس است که با وجود دانش‌آموزان شکل می‌گیرد.

برنامه زنده است و دانش‌آموزان در طول آن می‌توانند سوالات خود را از مهمان‌ها بپرسند و در او گفت و گو‌های گوناگون شراکت جدی داشته باشند. مقصد مهم ما این است که نوجوانان در این برنامه صدای خود را بشنوند و حس کنند که می‌توانند نظرات و دغدغه‌هایشان را نقل کنند.

چالش‌های برنامه زنده

* در این چنین برنامه زنده‌ای با وجود دانش‌آموزان، قطعاً چالش‌هایی وجود دارد. می‌توانید از سختی‌ها و چالش‌های کارگردانی در این برنامه سخن بگویید کنید؟

علیرضا سماورچی تهرانی: بله، قطعاً در برنامه‌های زنده، به اختصاصی هنگامی که مخاطب مهم آن دانش‌آموزان می باشند، چالش‌هایی به وجود می‌آید. یکی از چالش‌ها این است که امکان پذیر یک دانش‌آموز سوالی بپرسد که برای ما یا مهمان برنامه چالش‌برانگیز باشد.

به گفتن کارگردان، باید با این نوع موقعیت‌ها مقابله کنیم. در برنامه‌های زنده همیشه گمان پیش آمدن سوالاتی وجود دارد که امکان پذیر دقت بیشتری را جلب کند یا حتی فشارهایی به وجود آورد. اما در این برنامه، ما هیچ‌گاه سوالات را از قبل به دانش‌آموزان نمی‌دهیم.

قبل از اغاز برنامه با آن‌ها مفصل سخن بگویید می‌کنیم و شرایط برنامه زنده را برایشان توضیح می‌دهیم. به آن‌ها می‌گوییم که تلاش کنند سوالات خوبی بپرسند که به درد مخاطبان در خانه بخورد و سودمند باشد.

* سطح دانش‌آموزان امروز را چطور برسی می‌کنید؟ آیا فکر می‌کنید با دقت به تغییرات در آموزش و پرورش، از جمله شیوع کرونا و آموزش‌های آنلاین، سطح دانش‌آموزان کم شدن کرده است؟

علیرضا سماورچی تهرانی: در قیاس با نسل‌های قبلی، نسل امروز زیاد هوشمندتر است و تغییرات بسیاری در این نسل دیده می‌شود. قطعاً سپس از اغاز کرونا و آنلاین شدن مدارس، چالش‌هایی در کیفیت آموزش پیش آمد، اما نمی‌توان او گفت که سطح دانش‌آموزان کم شدن کرده است.

بلکه نسل امروز از نظر هوشمندی و توانمندیهای ذهنی گسترش یافتهتر از نسل‌های قبل است. در این برنامه تلاش کردیم این نسل را به رسمیت بشناسیم و به آن‌ها تریبونی بدهیم که بتوانند بدون هراس و به راحتی سوالات خود را نقل کنند. این تعامل و گفتگو با دانش‌آموزان برای ما زیاد مورد قیمت است.

چرا مجری سلبریتی به «همشاگردی سلام» نیامد؟

* آیا در ابتدای کار به این فکر نکردید که از یک مجری سلبریتی برای هدایت برنامه منفعت گیری کنید؟ چرا انتخاب شما بر روی یک مجری که با فضای آموزشی آشنا است، متمرکز شد؟

علیرضا سماورچی تهرانی: ما از ابتدا تصمیم گرفتیم که برای این برنامه مجری‌ای انتخاب کنیم که با فضای آموزشی و دانش‌آموزان ربط خوبی برقرار کند. نیاز ما به یک مجری سلبریتی نبوده است، بلکه به یک فرد کاربلد و حرفه‌ای احتیاج داشتیم که توانایی تعامل با نوجوانان و فهمیدن فضای مدرسه و آموزش را داشته باشد.

برنامه «همشاگردی سلام» به طوری طراحی شده که دانش‌آموزان می‌توانند در آن آزادانه سخن بگویید کنند، سوالات خود را بپرسند و نظراتشان را نقل کنند. در این چنین فضایی، یک مجری حرفه‌ای که به خوبی با این فضا و مخاطبان ربط برقرار کند، زیاد الزامی است. مجری ما باید توانایی کافی در تعامل با دانش‌آموزان و توانایی مدیریت یک برنامه پرجمعیت را داشته باشد.

* در نهایت، از منظر زیبایی‌شناسی، آیا به طراحی بصری و نمود‌های تصویری برنامه دقت خاصی داشتید؟

علیرضا سماورچی تهرانی: بله، قطعاً. به گفتن کارگردان، علاوه بر محتوای برنامه، زیبایی‌شناسی آن نیز برای من اهمیت بسیاری داشت. فضاسازی و طراحی بصری برای تشکیل یک محیط دلنشین و مناسب برای دانش‌آموزان و این چنین برای مخاطبان تلویزیونی زیاد مهم است.

ما تلاش کردیم که این برنامه نه تنها از لحاظ محتوایی دلنشین باشد، بلکه از نظر بصری نیز یک توانایی لذت‌قسمت برای مخاطبان فراهم کند. دقت به این جزئیات علتمی‌شود که برنامه نه تنها از نظر محتوایی، بلکه از نظر ظاهری نیز تاثیرگذار باشد و به راحتی دقت مخاطبان را جلب کند.

حسن ختام این گزارش هم او گفت‌وگویی است که با حامد مهربانی مجری برنامه «همشاگردی سلام» انجام شد که در ادامه آمده:

تلویزیون , صدا و سیما , شبکه آموزش ,

اینجا وجود نوجوانان نمایشی نیست

* برنامه «همشاگردی سلام» چه ویژگی خاصی دارد که آن را از دیگر برنامه‌های تلویزیونی نزدیک می‌کند؟

حامد مهربانی: برنامه «همشاگردی سلام» برای من توانایی‌ای کاملاً متفاوت از همه توانایی‌های تلویزیونی قبل‌ام است. یکی از با اهمیت ترین تفاوت‌های این برنامه، وجود دانش‌آموزان در آنتن زنده است. اما مسئله‌ای که آن را خاص می‌کند این است که وجود آن‌ها تنها به شکل نمایشی نیست، بلکه دانش‌آموزان به گفتن کنشگر در برنامه وجود دارند.

این بدین معناست که آن‌ها می‌توانند سوالاتی بپرسند که حتی امکان پذیر طراحی اولیه برنامه را به هم بزنند و مسیر برنامه را تحول دهند. هر تکه از این برنامه نزدیک به ۳۰ مهمان دارد و این مهمان‌ها می‌توانند به طور ناگهانی جمله‌ای بگویند که جهت‌گیری برنامه را تحول دهد. این ویژگی دانش‌آموزان را به نوعی همانند مهمانان می‌کند، با این تفاوت که هدایت آن‌ها برخلاف مهمانان بزرگسال که امکان پذیر از قبل هدایت شوند، عملاً غیرممکن است.

* آیا این نوع تعامل های زنده با دانش‌آموزان، چالش‌هایی را به همراه دارد؟

حامد مهربانی: قطعاً. این نوع برنامه‌سازی زیاد سخت‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌آید. در مدرسه، بچه‌ها امکان پذیر راحت درمورد مسائل گوناگون سخن بگویید کنند، و حتی بعضی اوقات امکان پذیر سخن‌هایی بزنند که یکی از همکلاسی‌ها غمگین شود، اما به شدت فراموش می‌شود.

اما در تلویزیون و در آنتن زنده، هر کلمه‌ای که حرف های می‌شود، امکان پذیر دقت تعداد بسیاری را جلب کند. با این حال، شور و شوق دانش‌آموزان، جذابیت خاصی به برنامه می‌بخشد و انرژی تازه‌ای به ما به گفتن مجری و برنامه‌ساز منتقل می‌کند. این تعامل های، برنامه را هم دلنشین‌تر می‌کند و هم سخت‌تر، چون هیچ‌گاه نمی‌توان پیش‌بینی کرد که دانش‌آموزی چه سوالی خواهد سوال کرد.

دانش‌آموزان امروز با دانش‌آموزان دیروز فرق دارند

* در این برنامه، شما به گفتن مجری با دانش‌آموزان تعامل دارید. نظر شما درمورد‌ی حالت فکری و ذهنی نسل امروز دانش‌آموزان چیست؟

حامد مهربانی: دانش‌آموزان امروز نسبت به نسل‌های قبلی ویژگی‌های متغیری دارند. به‌طور کلی، نسل تازه از نظر اطلاعات، زیاد گسترش یافتهتر از ما می باشند. آن‌ها به اینترنت وصل می باشند، از شبکه‌های اجتماعی منفعت گیری می‌کنند و ارتباطات گسترده‌تری دارند.

به این علت سوالاتی که می‌پرسند، بعضی اوقات امکان پذیر شما را شگفت‌زده کند. اما در عین حال، شور و شوق آن‌ها در برنامه کاملاً مشهود است و این انرژی مثبت به برنامه رونق می‌بخشد. من به گفتن مجری، این تعامل های را زیاد دلنشین می‌بینم و این انگیزه را به من می‌دهد که برنامه را با شوق بیشتری پیش ببرم.

من این فضا را به خوبی می‌شناسم

* آیا ربط شما با دانش‌آموزان تنها محدود به اجرای برنامه است یا در عرصه آموزش نیز توانایی دارید؟

حامد مهربانی: بله، ربط من با دانش‌آموزان محدود به اجرای برنامه نیست. من خودم معلم هستم و در مدارس تهران، از شمال تا جنوب، تدریس می‌کنم. یقیناً دبیر رسمی آموزش و پرورش نیستم، اما در مقاطع گوناگون همانند دبیرستان و متوسطه اول درس می‌دهم.

من به خصوص در درس‌هایی همانند ادبیات و سواد رسانه‌ای تدریس می‌کنم و علاقه بسیاری به آموزش دارم. این ربط نزدیک با دانش‌آموزان به من پشتیبانی می‌کند که در «همشاگردی سلام» بهتر با آن‌ها ربط برقرار کنم و فضای برنامه را فهمیدن کنم. به‌علاوه، در این برنامه من هر هفته با تعداد بسیاری دانش‌آموز روبه رو می‌شوم و این تفاوتی اساسی با تدریس در کلاس‌های مدرسه دارد که طبق معمولً تعداد کمتری دانش‌آموز دارم.

امیدوار به عدل آموزشی هستیم

* آینده برنامه «همشاگردی سلام» را چطور می‌بینید؟ آیا این برنامه به فصل سوم خواهد رسید؟

حامد مهربانی: بله، ما به شدت تلاش می‌کنیم که برنامه «همشاگردی سلام» هم چنان در مسیر پیشرفت قرار بگیرد و به فصل سوم برسد. این برنامه به‌اختصاصی در این شرایط که تغییرات بسیاری در حوزه آموزش و رسانه‌ها رخ داده، توانسته جایگاه اختصاصی‌ای اشکار کند.

مقصد ما این است که برنامه «همشاگردی سلام» به همان اندازه که مدرسه تلویزیونی ایران در دوران کرونا موفق می بود و توانست آموزش را در خانه‌ها پخش کند، به یک برنامه سودمند و تاثیرگذار برای همه دانش‌آموزان سرزمین تبدیل شود. در این راستا، تلاش می‌کنیم که مسائل و موضوعاتی را نمایش دهیم که در مدارس طبق معمولً کمتر به آن‌ها پرداخته می‌شود و در همین جهت هم امیدواریم که بتوانیم عدل آموزشی بیشتری را برای همه دانش‌آموزان ایران فراهم کنیم.

همه‌گیری برنامه برای ما شیرین است

* برنامه شما چه نقشی در ربط با والدین و مربیان دارد؟

حامد مهربانی: «همشاگردی سلام» تنها برای دانش‌آموزان نیست. این برنامه به والدین و مربیان نیز مربوط می‌شود. ما تصمیم داریم که این برنامه را برای همه اعضای خانواده‌ها سودمند و دلنشین کنیم. در واقع، مقصد ما این است که همه افراد جامعه از این برنامه منفعت‌مند شوند و در کنار دانش‌آموزان، والدین و معلمان نیز بتوانند از موضوعات آموزشی و تربیتی که در برنامه نقل می‌شود، منفعت گیری کنند.

این همه‌گیری برنامه برای ما زیاد شیرین است و امیدواریم که به زودی به مقصد خود برای تبدیل «همشاگردی سلام» به یک مدرسه تلویزیونی ملی دست یابیم.

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها

خبرهای ورزشی

خبرهای اقتصادی

اخبار فرهنگی

اخبار تکنولوژی

اخبار پزشکی