سینمای مستند “بو”دار می شود؟/چشمک به سیمرغ فجر از قلب روستا_مهتاب من

مستند , سینما , جشنواره فیلم فجر ,


به گزارش مهتاب من

به گزارش خبرنگار فرهنگی مهتاب من از تنسیم، دبیرخانه جشنواره فیلم فجر در شرایطی اسامی ۱۱ فیلم مستند راه یافته به قسمت مستند جشنواره فیلم فجر را خبرداد که در بین این آثار، یک فیلم مستند برای دوستداران این شاخه از سینما غریب و ناشناخته می بود؛ از این جهت که این فیلم مستند برخلاف دیگر آثار این قسمت، در هجدهمین جشنواره سینما حقیقت وجود نداشت و تا بحال هیچ خبری نیز از آن انتشار نشده می بود؛ فیلم مستند “شاهین لیل” ساخته نصرالله محمدی ایازی.

فیلم مستند “شاهین لیل” با نوشته حیات وحش ساخته شده و به حرف های کارگردان این تاثییر، ۶ سال برای تشکیل آن زمان صرف شده است.

در زیر او مباحثه با نصرالله محمدی ایازی را می‌خوانید:

تسنیم: از خودتان بگویید و این که از کجا کار فیلمسازی را اغاز کردید؟

۸ سال است که به‌طور جدی فعالیت فیلمسازی خود را در رشته مستندسازی حیات وحش اغاز کرده‌ام. قبل از آن به این گونه مستندها زیاد علاقه‌مند بودم و به همین لحاظ مطالعات بسیاری را در این خصوص به انجام رساندم. یقیناً متاسفانه منبع های داخلی به سهولت در اختیار نبوده است و ربط برقرار کردن با مستندسازان شاخصی نظیر آقایان افشین‌پور، فتح اله امیری و یا دیگر مستندسازان هم میسر نبوده است. تنها می‌شد به منبع های خارجی اکتفا کرد. فیلم‌های خارجی بسیاری را بازدید کردم و مطالعات بسیاری را انجام دادم، اما صادقانه بگویم به نتیجه خاصی نرسیدم و مقداری نومید شدم. متاسفانه فیلم‌ها و منبع های خارجی با شرایط و امکانات ما هماهنگ نبوده است و بومی‌سازی آنها، کار زیاد سختی می بود.

هم چنان به جستوجو راهی برای حل این مشکلات و ورود به سینما می‌گشتم که اتفاق جالبی برایم رقم خورد؛ یک روز برادرم که چوپان می بود به خانه آمد و او گفت: شخصی به اسم افشین پور را در طبیعت و در اطراف روستای‌مان دیده است و در خصوص حیات وحش منطقه و خاصه در رابطه گرگ‌ها از او سوالاتی کرده است! خوشبختانه برادرم شماره او را گرفته می بود و بلافاصله با ایشان تماس گرفتیم و قرار ملاقات برای روز سپس هماهنگ شد.

به یاد دارم که غذایی را برای نهار درست کردیم و با خودمان بردیم، اما او او گفت: “در طول روز و به زمان کار تصویربرداری غذای مفصل و سنگین نمی‌خوریم و ممنوع است” و من همانجا اولین درس تصویرداری را یاد گرفتم. در ادامه به گفتن راهنما به ایشان پشتیبانی کردم و توانستم در کنار ایشان ازمایش ها مهمی را کسب کنم. حتی در آخر و اواخر پروژه هم انجام قسمت‌هایی از تصویربرداری‌های فیلم در دست ساخت ایشان را به مسئولیت گرفتم.

– ایده ساخت فیلم شاهین لیل از کجا آمد؟

۶ سال پیش در زمان مطالعه و بازدید فون جانوری استان همدان به موردی برخوردم که برایم زیاد شگفت‌انگیز می بود. شاهین لیل یکی از پرندگان شکاری نادر و حمایتشده دنیاست که اهمیت خاصی دارد و در مناطق اطراف ما نیز دیده می‌شود و جوجه‌آوری هم دارد. بلافاصله کار در این عرصه را اغاز و ثبت تصاویر از این پرنده را اغاز کردم. ابتدا کار را از اطراف روستای خودمان اغاز کردم، اما برای بازدید‌های زیاد تر و ثبت تصاویر و تحقیقات زیاد تر به استان‌های همجوار نظیر زنجان، کردستان و کرمانشاه رفتم. در طول ۶ سال لانه‌های تعداد بسیاری را مورد مطالعه قرار دادم و تصاویر خوبی را به ثبت رساندم که هم اکنون در قالب مستند “شاهین لیل” اراعه شده است.

جدیدترین اخبار و مهم ترین رویدادهای ۲۴ ساعته در بخش های حوادث ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصاد و تکنولوژی ، ورزشی ، فرهنگ وهنر ایران و سایر مناطق جهان را در مهتاب من بخوانید.

مستند , سینما , جشنواره فیلم فجر ,

– آیا فیلم فرد دیگر را هم در دست تشکیل دارید؟

بله. اکنون دو فیلم دیگر با نام‌های “زندگی در کی۲” و “عقاب سلطان آسمان ایران” را در دست تشکیل دارم. مرحله های تحقیق و پیش تشکیل آنها ظرف سالیان قبل و توامان با فیلم شاهین لیل به انجام رسیده و در مرحله های پایانی ساخت خود قرار دارند. فکر می‌کنم برای سال آینده یکی از این فیلم‌ها آماده نمایش بشود.

سینما اکنون دو بُعد «عکس» و «صدا» را به مخاطب اراعه می‌کند؛ کوششهایی صورت گرفته تا عناصر دیگر هم به آن اضافه شود، اما این عمل های در مرحله های اولیه قرار دارد. یکی از ابعادی که زیاد می‌تواند مهم و مورد دقت باشد عنصر «بو» است. تلاش می‌کنیم روشی را برای انتقال بوی پلان‌ها به تماشاگر ابداع کنیم

 

 

فیلم‌های مستند “بو” دار خواهد شد؟!

در اینجا ملزوم می‌دانم به موردی اشاره کنم که احتمالا برای مخاطبان سینما دلنشین و دلنشین باشد. ما هم اکنون در تیم آقای افشین‌پور در حال کار بر روی پروژه‌ای هستیم که بتوانیم برای اولین بار عنصر «بو» را به ابعاد دوگانه سینما اضافه کنیم. مطالعات آن توسط ایشان انجام شده و به گمان زیاد در جشنواره سینماحقیقت سال آتی و به زمان نمایش فیلم تازه ایشان از این نوشته رونمایی می‌شود.

همانطور که می‌دانید سینما اکنون دو بُعد «عکس» و «صدا» را به مخاطب اراعه می‌کند و به این دو بُعد خلاصه شده است. یقیناً در سالیان تازه کوششهایی صورت گرفته تا عناصر دیگر هم به آن اضافه شود، اما این عمل های در مرحله های اولیه قرار دارد و در دست بازدید است. یکی از ابعادی که زیاد می‌تواند مهم و مورد دقت باشد عنصر «بو» است. تلاش می‌کنیم روشی را برای انتقال بوی پلان‌ها به تماشاگر ابداع کنیم و در این عرصه پیروزی‌هایی به‌دست آمده است. قرار است شرکت‌های دانش بنیان به این کار پشتیبانی کنند و در جریان پخش فیلم بعدی آقای افشین پور که “البرز وحشی” نام دارد، این نوشته اجرایی شود.

– به نظر شما تا چه اندازه امکان تحقق این نوشته وجود دارد؟

آقای افشین‌پور در حال انجام کارهای مقدماتی و او مباحثه با مرکز گسترش به گفتن متولی و برگزار کننده جشنواره سینماحقیقت  است و در صورت انجام کارهای فنی، به اجرا خواهد رسید. اگر این کار انجام شود اهمیتی زیاد خواهد داشت و نخستین سرزمین در جهان و نیز نخستین جشنواره در جهان خواهیم می بود که دست به این کار زده‌ایم.

– در آخر اگر سخنی دارید بفرمایید.

از آقای افشین پور که به گفتن مشاور و برنامه‌ریز در کنار من بودند سپاس می‌کنم؛ همین طور از دیگر عوامل فیلم به اختصاصی گوینده تاثییر، جناب آقای داوود نماینده سپاس می‌کنم. وجود ایشان وزن خاصی به فیلم داده است. از محققان و پژوهشگران گرامی از جمله آقایان محمد سفرنگ و پرویز بختیاری نیز که در کنار ما بودند، سپاس می‌کنم.

مستند , سینما , جشنواره فیلم فجر ,

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها

خبرهای ورزشی

خبرهای اقتصادی

اخبار فرهنگی

اخبار تکنولوژی

اخبار پزشکی