صنعت اسباب بازی ایران تا این مدت مخاطبان خود را نمی شناسد_مهتاب من

صنعت اسباب‌بازی ایران هنوز مخاطبان خود را نمی‌شناسد


به گزارش مهتاب من

به گزارش خبرنگار فرهنگی مهتاب من از تنسیم، صنعت اسباب‌بازی در ایران علی‌رغم همه ظرفیت‌های حاضر، با چالش‌های اساسی روبه رو است. اسباب‌بازی تنها حلقه از صنایع فرهنگی در ایران نیست که با این چالش‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. این حوزه با وجود عرصه اشتغال‌سازی برای نیروی کار، از حوزه‌های مغفول صنایع فرهنگی است. این در حالی است که برخی از کشورهای جهان با مقصد‌گذاری در این عرصه تلاش دارد تا علاوه بر گسترش اقلام داخلی در بازار، وجود خود در دیگر مناطق را نیز گسترش دهند. در همین جهت می‌توان از شرکت معروف «لگو» یاد کرد که در کنار شعب گوناگون خود در سراسر جهان، تصمیم گرفته است با تشکیل شعبه‌ای در دبی، مناطقی از جمله آفریقا و خاورمیانه را گسترش دهد.

نهمین دوره جشنواره ملی اسباب‌بازی از ۲۵ دی‌ماه تا دهم بهمن‌ماه در کانون پرورش فکری کودکان در حال برگزاری است. در این جشنواره در کنار اراعه محصولات ایرانی، نشست‌های تخصصی نیز به منظور بازدید حالت بازار این صنعت در ایران برگزار می‌شود که فرصتی است برای بازدید مجدد حالت صنعت اسباب‌بازی به گفتن یکی از صنایع مهم و اثرگذار فرهنگی در ایران و جهان. در همین جهت، نشست «بازی، اسباب‌بازی و اقتصاد» با نگاهی به چالش‌های پیش روی این صنعت، از جمله واردات گسترده، افتنوآوری و عدم نشان‌سازی و این چنین زمان‌های پیش ‌رو، همانند منفعت گیری از ظرفیت‌های دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی با وجود محمدمهدی ایزدخواه دکتری مدیریت بازرگانی و مدیرعامل انتشارات ترجمان و سجاد خانی استادیار دانشکده تجارت و بازرگانی دانشگاه تهران در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در عرصه شناخت مخاطب و نشان‌سازی عقب هستیم

خانی با اشاره به این کار، با پافشاری بر این که صنایع خلاق می‌توانند نقش مهمی در اقتصاد ایفا کنند، او گفت: در جهان ۵۷۰ شغل مرتبط با اسباب‌بازی وجود دارد و صنایع خلاق می‌توانند نقش مهمی در اقتصاد ایفا کنند، به‌طوری که کشورهایی همانند بریتانیا در این حوزه فعال می باشند. نیروهای انسانی آموزش دیده می‌توانند به رشد و گسترش اقتصاد اسباب‌بازی در داخل پشتیبانی کنند.

دنیای اسباب‌بازی در جهان از حالت سنتی خارج شده و با دسته‌بندی مخاطبان و در نظر گرفتن نیازهای رشدی آنها، در حال تکامل است. به حرف های سجاد خانی، بازدید‌های صورت گرفته حکایت از آن دارد که  بازی برای کودکان شش تا ۱۲ سال جنبه اضطراب دارد؛ در حالی‌ که نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ سال زیاد تر به بازی‌های دیجیتال و تعاملی علاقه نشان خواهند داد.

این استاد دانشگاه در ادامه با گفتن این که ۸۰ درصد بازار اسباب‌بازی در ایران از طریق واردات، چه رسمی و چه غیررسمی، فراهم می‌شود، بر لزوم بازدید قوانین بازرگانی و تأثیر آن بر این صنعت اشاره کرد. او «نوآوری» و «انسجام دیجیتال» را از جمله عوامل مهم در رشد و گسترش بازار اسباب‌بازی دانست و او گفت: یکی از چالش‌های پیش روی این صنعت، حرکت به سمت بازی‌های دیجیتال است که باید روی طراحی آنها کار شود تا ببینیم این اسباب‌بازی‌ها در دنیای هوش مصنوعی چطور می‌توانند به ما پشتیبانی کنند.

مدیریت تقاضاهای فصلی از دیگر نوشته‌های مهمی می بود که خانی به آن پرداخت. در حالی که فروشگاه‌های فیزیکی توزیع محصولات خارجی را در نبوده است نظارت قیمتی در دستور کار خود دارند، دقت به بسترهای دیجیتال برای اراعه محصولات داخلی می‌تواند سهم کالای ایرانی را در بازار اسباب‌بازی افزایش دهد. خانی در همین رابطه با پافشاری بر این که با برگزاری پویش‌های تبلیغاتی می‌توان تقاضای فصلی بین مخاطبان تشکیل کرد، یادآور شد: فروشگاه‌های آنلاین باید تنوع محصول، خدمات بعد از فروش و نشان‌سازی(برند) مناسبی داشته باشند تا بتوانند مخاطب را جذب و دچار کنند.

خانی با اصرار بر این که صرف اراعه یک محصول نمی‌تواند ضمانت‌کننده فروش آن باشد، اضافه کرد: چیدمان، دکوراسیون، قیمت‌گذاری، خدمات بعد از فروش و… همه بر روی انتخاب و فروش محصول اثرگذار می باشند و باید به‌طوری عمل کرد که مشتری توانایی خوبی داشته باشد.

این مدرس دانشگاه، تحقیقات بازاریابی را ابزاری مهم برای شناخت نیازهای مشتریان دانست و افزود: در حالی که کشورهای دیگر به جستوجو گسترش بازار جهانی خود می باشند، ما تا این مدت در عرصه شناخت مخاطب و نشان‌سازی عقب مانده‌ایم. ما می‌توانیم با انجام تحقیق‌های بازاریابی آنلاین و بازدید این که مشتری به جستوجو سرگرمی یا توانایی است، به شناخت بهتری از بازار دست اشکار کنیم. این چنین، شراکت با مؤسسات آموزشی و منفعت گیری از ظرفیت‌های فرهنگ ایرانی اسلامی برای نشان‌سازی می‌تواند به رشد صنعت اسباب‌بازی پشتیبانی کند.

جدیدترین اخبار و مهم ترین رویدادهای ۲۴ ساعته در بخش های حوادث ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصاد و تکنولوژی ، ورزشی ، فرهنگ وهنر ایران و سایر مناطق جهان را در مهتاب من بخوانید.

یک قدم جلوتر از رقیب ها باشید

در حوزه صنایع فرهنگی از جمله اسباب‌بازی، نبوده است اطلاعات دقیق از فعالان بازار، دغدغه‌های تولیدکنندگان و سلیقه و نیاز مخاطب پاشنه آشیل برای ادامه راه و طراحی و برنامه‌ریزی در این حوزه است. بر همین مبنا به نظر می‌رسد تدوین سند چشم‌انداز صنعت اسباب‌بازی که چندی است در شورای عالی انقلاب فرهنگی نقل شده و در دست بازدید است، می‌تواند تا حدودی از بین بردن‌کننده خلأهای این حوزه باشد. از جمله خلأهای این حوزه عدم حلقه واسط بین تولیدکننده و مصرف‌کننده است. فقدان مطرح‌های پژوهشی برای بازدید گرایش بازار به سمت خرید محصولات و تحول ذائقه آنها در سال‌های گوناگون فضای غبارآلودی را برای تولیدکننده به وجود اورده است.

محمدمهدی ایزدخواه در همین رابطه بر تشکیل برندسازی پافشاری و اضافه کرد: در او گفت و گو تجاری‌سازی، سه لایه طراحی درست اهمیت دارد. نخست این که باید در صنعت درستی قرار بگیرید و بدانید که بازار آن در حال رشد است. دوم این که باید تحلیل دقیقی از روال و گرایش‌ها(ترند) داشته باشید. اگر در جای درستی قرار نگیرید، حتی با داشتن گروه خوب هم ناکامی خواهید خورد.

او این چنین با اشاره به نقش فناوری در تحول بازار، افزود: با ورود فناوری به‌ناچار محصول شما از بین نمی‌رود. همان گونه که کتابفروشی‌ها با وجود رشد فروش آنلاین کتاب هم‌چنان به فعالیت خود ادامه خواهند داد، صنعت اسباب‌بازی نیز می‌تواند با نوآوری و منفعت گیری از مزیت‌های رقابتی، خود را نگه داری کند.

این فعال فرهنگی به مزیت رقابتی به گفتن یکی از عوامل پیروزی در کسب‌وکار اشاره کرد و افزود: باید ببینید آیا مزیت رقابتی دارید یا نه. اگر مخاطب به جستوجو شما است، مزیت‌هایی دارید که برای او دلنشین است. نیاز نیست از همه بهتر باشید، همین که یک قدم جلوتر از رقیب ها باشید کافی است.

این دکترای مدیریت بازرگانی به سه مزیت حیاتی در کسب‌وکار، یعنی مالی، بازاریابی و منبع های انسانی اشاره کرد و او گفت: بازاریابی سه کار مهم انجام می‌دهد: آگاهی‌رسانی، تشکیل برتری‌دادن و یادآوری. باید تحلیل کنید که مخاطب شما کجاست و همان جا بازاریابی کنید. تعداد بسیاری از تصمیم‌ها در نقطه خرید اتفاق می‌افتد و چیدمان فروشگاه‌ها در این عرصه زیاد مهم است. نگهداری مشتریان قدیمی نیز زیاد اهمیت دارد، چون فروش به مشتری قدیمی ۵ برابر راحت‌تر از مشتری تازه است.

ایزدخواه در آخر به اهمیت شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی اشاره و اصرار کرد: امروز تحلیل محصول و تشکیل محتوا در شبکه‌های اجتماعی اهمیت زیاد بسیاری دارد. متاسفانه در ایران کسب‌وکاری که در حوزه اسباب‌بازی فعال باشد و محتوای خوبی در شبکه‌های اجتماعی تشکیل کند، وجود ندارد؛ در حالی که در دنیا کسب‌وکارهایی است که فقط به تحلیل اسباب‌بازی‌ها می‌پردازد.

امروزه دقت به این صنعت به علت گسترش آگاهی خانواده‌ها در تأثیر اسباب‌بازی بر پرورش کودکان، افت فضای باز برای بازی کودکان و گسترش شهرنشینی، اهمیت این صنعت در انتقال فرهنگ و نقش آن در بهبود حالت معیشت بخشی از جامعه و … افزایش یافته و اندوخته‌گذاری بر این قسمت هر ساله در کشورهای گوناگون روال تصاعدی را طی می‌کند. افزایش دقت به این حوزه با در نظر گرفتن نقش آن در مسائل تربیتی از الزام‌های قسمت صنعت و فرهنگ سرزمین است.

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها

خبرهای ورزشی

خبرهای اقتصادی

اخبار فرهنگی

اخبار تکنولوژی

اخبار پزشکی