ساخت فیلم کافه ای راحت تر از فیلمسازی از قهرمانان ملی است_مهتاب من

ساخت فیلم کافه‌ای راحت‌تر از فیلمسازی از قهرمانان ملی است


به گزارش مهتاب من

به گزارش خبرنگار فرهنگی مهتاب من از تنسیم، نشست خبری فیلم سینمایی صیاد در جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده فیلم «صیاد» در نشست خبری پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد؛ او درمورد این که آیا قرار است مینی سریال از این تاثییر سینمایی ساخته شود، او گفت: ما یک فیلمنامه سینمایی داشتیم، همانطور که پیش‌بینی می‌شد، آن فیلم سینمایی را ساختیم و قصدی هم برای ساخت مینی‌سریال نداریم.

او همین طور گفت: یقیناً اگر بر پایه فیلمنامه اولیه‌ای که داشتیم، فیلم ساخته می‌شد، به گمان زیادً نزدیک به ۳ ساعت طول می‌کشید. به این علت، فیلمنامه بازنویسی شد؛ با این حال قصدی برای ساخت سریال نداریم.

جواد افشار کارگردان فیلم «صیاد» درمورد انتخاب مارال بنی آدم گفت و او گفت: این انتخاب به علت توان بازیگری او می بود. احتمالا خانم‌های فرد دیگر هم می‌توانستند به جای ایشان بازی کنند، اما خانم بنی‌آدم ثابت کردند که بازیگر زیاد توانمندی می باشند. خوشحالم که او در کنار علی سرابی به خوبی نقش خود را ایفا کرد.

افشار اصرار کرد که خانواده شهید صیاد از این فیلم استقبال و حمایتکردند.

شفیعی او گفت: در سرزمین ما دستگاه‌های گوناگون فرهنگی برای حمایتاز این‌گونه آثار وجود دارند، اما متأسفانه تعدد این نهادها زیاد تر از این که پشتیبانی‌کننده باشد، تبدیل به مانع شده است. این نهادها ساختارهای پیچیده‌ای تشکیل کرده‌اند که روال تشکیل را دشوار می‌کند. برای مثال، در رابطه فیلم شهید صیاد شیرازی، ما تنها بخشی مختصر از زندگی پر فراز و نشیب این فرمانده رشید اسلام را به عکس کشیدیم، اما همین کار هم با چالش‌های تعداد بسیاری همراه می بود.

او گفت: در این چنین شرایطی، تعداد بسیاری از فیلمسازان همانند ابراهیم حاتمی‌کیا نیز در مسیر ساخت فیلم‌های مرتبط با دفاع مقدس و شهدای بزرگ سرزمین، با مانع ها بسیاری مواجه شده‌اند. من هم می‌توانستم فیلم کافه ای بسازم اما میخواستیم فیلمی از قهرمانان کشورمان بسازیم. ساخت فیلم‌هایی از این دست نیاز به حمایتواقعی دارد، نه فقطً تشکیل مقررات پیچیده که کار را دشوارتر کند.

تهیه‌کننده فیلم «صیاد» درمورد منفعت گیری از هوش مصنوعی در این فیلم سینمایی او گفت:  قرار بر این می بود که منفعت گیری از هوش مصنوعی در این فیلم ۴۰ به ۶۰ باشد، یعنی هم یادی از خود شهید شود و هم صدای او به‌طور کامل دیده نشود یا زحمتی که کشیده شده، تضییع نگردد. در این پروژه چیزی به نام «تحول صدا» نداشتیم، بلکه «تحول فرکانس» انجام شد. برای این کار، فردی زمان بسیاری گذاشت و قسمت قابل توجهی از سخنرانی‌ها و صداهای ضبط‌شده از شهید صیاد را بازدید و بازسازی کرد.

او گفت: این کار زیاد سخت و پیچیده‌ای می بود. در سینمای ایران، پیش از این نیز مثالای شبیه در فیلم ایستاده در غبار تاثییر آقای مهدویان دیده شد. در آن فیلم، ایشان با زحمت زیاد و صرف زمان زیاد، صداهای واقعی ضبط‌شده و روایت‌های گوناگون را کنار هم قرار داده و فیلمنامه را بر پایه آنها تکمیل کرده بودند. در این پروژه نیز از تکنیک شبیهی منفعت گیری شد، اما تفاوت این می بود که بازیگر اجرا کرد و ما فرکانسی نزدیک به صدای واقعی شهید صیاد تشکیل کردیم، که به نظر من، یک اتفاق زیاد بزرگ و مورد قیمت است.

جدیدترین اخبار و مهم ترین رویدادهای ۲۴ ساعته در بخش های حوادث ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصاد و تکنولوژی ، ورزشی ، فرهنگ وهنر ایران و سایر مناطق جهان را در مهتاب من بخوانید.

شفیعی تصریح کرد: یقیناً، من تا حدی غمگین هستم که برخی از دوستان زمان دیدن فیلم، این نوشته را مورد دقت قرار ندادند. شخصاً چندین بار در سالن سینما این صدا را شنیدم و به نظرم مقدار دقت و شباهت آن به صدای مهم قابل قبول می بود، هرچند احتمالا نیاز به بازدید مجدد در برخی قسمت‌ها داشته باشد.

او با اشاره به کیفیت پایین صدا در سالن برج میلاد او گفت: چندین دفعه اشاره شده است که کیفیت صدا در این سالن زیاد پایین است، چرا که این سالن برای کنسرت طراحی شده نه نمایش فیلم.  

شفیعی در جواب به سوالی درمورد هزینه تشکیل فیلم صیاد او گفت: این فیلم از ارزان‌ترین فیلم‌های سینمایی چند سال تازه بوده است، حداقل بر پایه اطلاعاتی که من از هزینه‌های تشکیل فیلم‌های دیگر دارم.

تهیه‌کننده «صیاد» درمورد نقش آفرینی علی سرابی او گفت: یکی از اتفاقات مهم در این پروژه، آشنایی و همکاری با آقای علی سرابی می بود. در سینمای ایران تقریباً فردی نبوده است که به او فکر نکرده باشیم، با او سخن بگویید نکرده باشیم، یا مقدمات همکاری را فراهم نکرده باشیم. اما در نهایت این همکاری به شکل خاصی رقم خورد که حتی خودمان هم دقیقاً نمی‌دانیم چطور انجام شد، اما بدون شک این انتخاب هدایت شده می بود؛ به نظرم خود شهید ما را به سمت این انتخاب هدایت کرد.

او گفت: علی سرابی هم به علت توانایی بالا در بازیگری و سال‌ها توانایی در تئاتر، و هم برای علاقه و ارادتش به شهید، گزینه‌ای ایده‌آل برای این نقش می بود. در سینما بازیگرانی داریم که امکان پذیر با برخی پروژه‌ها همراهی نکنند، اما او از ابتدا تا انتها با همه توان در کنار ما می بود. به نظر من، این انتخاب فقط انتخاب ما نبوده است، بلکه هدایت‌شده می بود و خوشبختانه او به‌خوبی از بعد این نقش برآمد.

جواد افشار او گفت: شخصیت‌ پردازی‌ها در فیلم بر پایه شخصیت‌ها و مستندهای تاریخی بوده است. نباید در این کارها به جستوجو شخصیت پردازی‌های کلاسیک باشیم. بنده معتقدم که شهید صیاد شیرازی به گفتن یک اسطوره جنگ و اسطوره شخصیت نظامی برای سرزمین ما قابل اراعه است؛ او نقطه سیاه و تاریکی در زندگی نداشته که بخواهیم به آن اضافه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نوشته پیوند بین ارتش و سپاه بخشی از داستان است ؛ مهم ترین مقصد ما آگاهی بخشی از سال‌های ابتدایی جنگ می بود که نسل امروز به آن وقایع آگاهی بیشتری نیاز دارند؛ دقت داشته باشید که صیاد شیرازی برای رشادت‌ها و دانش نظامی‌اش محبوب مردم و شخصیت‌های عالی رتبه نظام می بود.

در قسمت فرد دیگر از این نشست خبری، علی سرابی، بازیگر نقش شهید صیاد شیرازی او گفت: بدون استثناء همه امرا و درجه‌داران ارتش می‌انها گفتند مادرت زیاد برای تو دعا کرده است، چرا که نقش یک فرشته زمینی را بازی می‌کنی.

نادر سلیمانی بازیگر فیلم «صیاد» نیز او گفت: در هوای زیاد سرد سنندج فیلمبرداری شد و کار کردیم ولی بچه‌ها برای شهید صیاد با دل کار کردند. صادقانه می‌گویم بچه‌ها با قلب شان کار کردند فقط برای اسمی که روی این فیلم است؛ «شهید صیاد شیرازی».

ایوب آقاخانی نیز او گفت: امروز در این بزنگاه فیلم «صیاد» و فیلم‌های همانند آن یک الزام است؛ ما جز هنرمند بودن مسئولیت فرهنگی داریم؛ یکی از مسئولیت‌های ما در این بزنگاه سخت ثبت تاریخ معاصرمان برای آیندگان است. هرجا پروژه ملی وجود داشته باشد اگر بتوانم یک گوشه میلیمتری و میکرونی را از زمین بلند کنم با افتخار و با سر می‌دوم برای این که به آن جمع بپیوندم.

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها

خبرهای ورزشی

خبرهای اقتصادی

اخبار فرهنگی

اخبار تکنولوژی

اخبار پزشکی