اعجاز «موسی» حاتمی کیا، وجود صدام و بازیگوشی رضا عطاران_مهتاب من

اعجاز «موسی» حاتمی‌کیا، حضور صدام و بازیگوشی رضا عطاران


به گزارش مهتاب من

مهتاب من از تنسیم ـ برنامه پلاتو؛ مجتبی برزگر: روز هفتم جشنواره فیلم فجر بالاخره فرا رسید و سینماگران و علاقه‌مندان به سینما در برج میلاد ناظر نمایش فیلم‌هایی بودند که زمان‌ها منتظرشان بودند. فیلم‌های متنوعی که از جمله آثار مهم این جشنواره به حساب می‌آیند، در این روز به روی پرده سینما رفتند.

“موسی کلیم‌الله” ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا در روز هفتم جشنواره

فیلم سینمایی موسی کلیم‌الله، تازه ترین تاثییر ابراهیم حاتمی‌کیا که از همان روز نخست جشنواره به سانس‌های بسیار رسید، امشب به میزبانی اهالی رسانه در برج میلاد به نمایش درآمد. این فیلم که به داستان حضرت موسی (ع) می‌پردازد، انتظارات تعداد بسیاری را برآورده کرده و جذابیت‌های خاص خود را دارد.

حاتمی‌کیا و سیدمحمود رضوی، تهیه‌کننده این تاثییر، در نشست خبری خود به سوال‌های خبرنگاران جواب دادند و جزئیاتی از روال تشکیل این فیلم را به اشتراک گذاشتند. آنها پافشاری کردند که این فیلم نسخه پایلوت از یک سریال چند قسمتی است که به تازگی پیش‌تشکیل آن اغاز شده است. در عین حال، در جواب به شایعاتی که این فیلم را با بودجه سریالی که در حال تشکیل است مرتبط می‌دانستند، این اظهارات را قویاً رد کردند.

 

.

 

“بازی را بکش” به برج میلاد آمد

فیلم سینمایی بازی را بکش به کارگردانی مصطفی کیایی، دیگر فیلم مهم روز هفتم جشنواره است که به نمایش درآمد. این تاثییر، با تمرکز بر فساد در فوتبال، داستانی دراماتیک و ملودرام را به عکس می‌کشد. به نظر می‌رسد این فیلم می‌تواند در بین مخاطبان جشنواره توجهات بسیاری را جلب کند.

جدیدترین اخبار و مهم ترین رویدادهای ۲۴ ساعته در بخش های حوادث ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصاد و تکنولوژی ، ورزشی ، فرهنگ وهنر ایران و سایر مناطق جهان را در مهتاب من بخوانید.

“صددام” و وجود رضا عطاران

در سانس سوم، فیلم سینمایی صددام با هنرمندی رضا عطاران در کاخ جشنواره به روی پرده رفت. این فیلم در ژانر کمدی ساخته شده و در آن، عطاران با بازی در نقش‌های متفاوت، توانایی‌ای تازه از کمدی را به نمایش می‌گذارد.

“تاکسیدرمی”؛ آخرین فیلم روز شلوغ جشنواره

فیلم سینمایی تاکسیدرمی نیز آخرین فیلمی می بود که در این روز شلوغ جشنواره در برج میلاد به نمایش درآمد.

پروژه سینمایی موسی، سرانجام به نقطه پایانی رسید

ساخت فیلم سینمایی موسی کلیم‌الله که از سال‌ها پیش نقل شده می بود، بعد از مشکلات زیاد در مرحله های تشکیل، در نهایت توسط ابراهیم حاتمی‌کیا به آخر رسید. پروژه‌ای که دو سینماگر شناخته شده نتوانسته بودند آن را به سرانجام برسانند، اکنون به گفتن یکی از آثار برجسته جشنواره فجر به روی پرده می‌رود.

عکس العمل‌ها و اظهارنظرها

حاتمی‌کیا در نشست خبری این فیلم به احترام به افرادی که در این پروژه شراکت داشتند، از زحمات آقای سلحشور یاد کرد و او گفت: «خدا رحمت کند آقای سلحشور را، کاش ایشان بودند تا این کار را به انجام می‌رساندند. من تلاش کردم سپس از ایشان این مسیر را ادامه دهم.»

رضا مصطفوی، محقق و پژوهشگر فیلمنامه حضرت موسی نیز در او مباحثه با برنامه پلاتو اشاره کرد: «ما هنگامی داستان موسی را روایت می‌کنیم، در واقع داستان خودمان را می‌سازیم. یک الگویی از زندگی آینده و حال خودمان را می‌بینیم و این برای مخاطب نیز قابل فهمیدن است.»

پشتیبانی‌های فرهنگی از سینمای ایران

محمد خزاعی، رئیس اسبق سازمان سینمایی نیز در این روز جشنواره به اهمیت تولیدات سینمایی ایران اشاره کرد و او گفت: «امیدواریم در ادامه ناظر تشکیل آثار زیاد خوبی در حوزه سینمای داستانی و تخیلی باشیم که با ورود این صنعت، سطح سینمای ایران ارتقا یابد.»

مریلا زارعی، بازیگر سینما، در گفتگو با خبرنگار تسنیم افزود: «افتخار می‌کنم که توانستم نقش یک مادر را بازی کنم. در شرایطی که سینمای ما به سمت مردانه شدن پیش می‌رود، ایفای نقش‌های زنان اثرگذار و مهم همیشه سخت است.»

مریم سرمدی نیز به نقش برجسته زنان در داستان‌های سینمایی اشاره کرد و او گفت: «نقشی که من بازی کردم در حکومتی ستمگر، حرکتی شجاعانه می بود. این حرکت تنها از یک زن جدا گانه و پیشرو برمی‌آید که حاضر است موقعیت خود و خانواده‌اش را به خطر بیندازد.»

زهرا بهروزآذر، معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهور، نیز بر اهمیت نقش زنان در عرصه هنر پافشاری کرد و او گفت: «هنرمندان کشورمان اندوخته‌های عظیمی می باشند. ما باور داریم که برای پیشرفت سرزمین در هر عرصه‌ای، باید زنان را در نظر بگیریم و به نقش آن‌ها در هنر و فرهنگ دقت کنیم.»

محسن کیایی در مقام تهیه‌کننده با “بازی را بکش” به عرصه هنر برگشت

محسن کیایی که پیش‌تر در عرصه بازیگری و مجری‌گری در تلویزیون توانایی‌های قابل توجهی را از سر گذرانده، این بار در مقام تهیه‌کننده و با فیلم سینمایی بازی را بکش به عرصه هنر بازگشته است. این فیلم که به بازدید فساد و تبانی در فوتبال سرزمین می‌پردازد، توانسته دقت بسیاری را در جشنواره فجر به خود جلب کند.

نشست خبری این فیلم نیز با عکس العمل‌های متفاوت و جنجالی روبه رو شد. محسن کیایی در این نشست پافشاری کرد که شیوه پرداخت به فساد در فوتبال در این فیلم سینمایی با آنچه در گزارش‌های خبری و مستندات مشاهده می‌شود، کاملاً متفاوت است. به حرف های او، سینما با نگاهی هنری به این نوشته پرداخته و این تفاوت‌های روایتی علتشده تا این فیلم از دیگر آثار شبیه نزدیک باشد.

یکی از حواشی این نشست خبری، عدم وجود هدی زین‌العابدین در روبه رو خبرنگاران می بود. اگرچه این بازیگر در فوتوکال وجود داشت، اما از نشستن در جمع اهالی رسانه خودداری کرد. این سنت ناپسندیده عدم وجود در نشست‌های خبری، در جشنواره‌های قبل نیز مشاهده شده می بود.

مصطفی کیایی، تهیه‌کننده فیلم، در این نشست با اشاره به فشارهایی که در مسیر ساخت فیلم‌های مرتبط با فساد به گروه تشکیل داخل می‌شود، او گفت: «متاسفانه هر جا که داخل او گفت و گو فساد می‌شوید، به علت منافع مالی گسترده‌ای که در این حوزه وجود دارد، سختی بسیاری روی تیم سازنده و گروه می‌آید.»

محمد بحرانی، یکی از اعضای گروه سازنده، نیز با اشاره به اهمیت رسالت رسانه‌ها در گفتن حقیقت، اظهار داشت: «پاسخی که مصطفی در نشست خبری داد، جواب مناسبی می بود. ماموریت رسانه‌ها این است که حقیقت را گفتن کنند و هیچ چیزی را نهان نکنند.»

محسن کیایی، اندوخته‌گذار و بازیگر فیلم، نیز با پافشاری بر مسائل پیچیده و نهان در تشکیل این چنین فیلم‌هایی او گفت: «در اینجا همه چیز را سرپوش می‌زنیم و تا انتهای کار پیش نمی‌رویم. در واقع، تعداد بسیاری از مسائل به طور شفاف نقل نمی‌شود.»

فیلم کمدی صددام با هنرمندی رضا عطاران در جشنواره فجر

فیلم کمدی صددام با هنرمندی رضا عطاران، یکی از آثار دلنشین روز هفتم جشنواره فجر می بود که با استقبال دیدنی اهالی رسانه و خبرنگاران همراه شد. این فیلم که در ژانر کمدی ساخته شده، برگشت رضا عطاران به عرصه کمدی را به همراه داشت و به گفتن یکی از با اهمیت ترین اتفاقات این جشنواره نقل شد.

رضا عطاران، برخلاف تعداد بسیاری از بازیگران که امسال از وجود در نشست‌های خبری خودداری کردند، در این نشست وجود یافت و از همان ابتدا با شوخی‌های خود فضای نشست را صمیمی و دلنشین کرد. این وجود علتشد تا تعداد بسیاری از سوالات نقل‌شده در نشست خبری به بازی او و گمان کسب سیمرغ بلورین تعلق یابد. به نظر می‌رسد که او یکی از شانس‌های مهم دریافت سیمرغ امسال باشد.

پدرام پورامیری، کارگردان فیلم، در رابطه انتخاب قالب کمدی برای این تاثییر او گفت: «این قصه و بیسی که داشتم، به نظرم در قالب کمدی بهتر جواب می‌دهد. همیشه در کمدی می‌توان هم بازیگوشی کرد و هم خنداند. این کار، به راحتی می‌تواند مطلب خود را به مخاطب منتقل کند و سریع تر به دل مردم بنشیند. سپس از توانایی درام، تصمیم گرفتم که این فیلم در ژانر کمدی ساخته شود.»

کاظم بنی‌تمیم، بازیگر نقش صدام در این فیلم، نیز با اشاره به مطلب فیلم او گفت: «پورامیری می‌خواست نشان دهد که تا این مدت آدم‌هایی می باشند که به جستوجو خوبی و نیکویی‌اند، همانند آقای عطاران که در این نقش زیاد تاثیرگذار می بود.»

سعید الهی، تهیه‌کننده و منتقد قدیمی سینما این چنین به اهمیت سینمای کمدی اشاره کرد و او گفت: «سینمای کمدی به نظر من سینمای سودمند و موثری است؛ چرا که بهداشت روانی خانواده‌ها را نگه داری می‌کند و به شادابی و نشاط جامعه پشتیبانی می‌کند. سینمای کمدی ابزاری قوی برای پیشگیری از افسردگی و نگه داری انگیزه در مردم است. در جامعه‌ای که مردم می‌خواهند پویا و فعال باشند، کمدی می‌تواند انگیزه و انرژی ملزوم برای گسترش و پیشرفت را فراهم کند.»

“تاکسیدرمی” و استقبال کمتر از حد انتظار در جشنواره فجر

فیلم سینمایی تاکسیدرمی در قیاس با دیگر آثار روز هفتم جشنواره فجر موفق نشد همان مقدار استقبال را به دست آورد. این نوشته از تعداد تماشاگرانی که در اواسط فیلم سالن را ترک کردند، به خوبی قابل فهمیدن می بود.

محمدجواد موحد، تهیه‌کننده‌ای که پیش‌تر با فیلم دیدن این فیلم جرم است در جشنواره وجود داشت، این بار با یک فیلم کمدی به جشنواره فجر آمده است. نشست خبری این فیلم با وجود مجید صالحی، یکی از بازیگران فیلم، برگزار شد. صالحی در این نشست به سوالات خبرنگاران جواب داد، اما به علت بیماری فرزندش، سریعتر از دیگر عوامل نشست را ترک کرد. حسن معجونی، دیگر بازیگر فیلم که نتواسته می بود خود را به برج میلاد رساند، به طور تلفنی با اهالی رسانه سخن بگویید کرد.

در این روز این چنین یک سانس اختصاصی برای نمایش فیلم سینمایی «غریزه» درنظر گرفته شد که مورد دقت مخاطبان قرار گرفت.

محمدجواد موحد، تهیه‌کننده تاکسیدرمی در این نشست خبری درمورد روال انتخاب داستان فیلم او گفت: «ما به جستوجو قصه‌هایی می‌گشتیم که کمتر شنیده شده باشند و امکان پرداخت یک مطلب عمیق در آن‌ها وجود داشته باشد. در این بین، یکی از داستان‌هایی که اشکار کردیم، قصه گوزن زرد ایرانی می بود. در این فیلم، ما به این مسئله اشاره می‌کنیم که مطابق قوانین بین‌المللی، فقط خاک نمی‌تواند نماد وطن باشد، بلکه زیست‌بوم، گیاهان و حیوانات آن سرزمین هم جزئی از نماد وطن می باشند.»

علیرضا مسعودی، بازیگر فیلم، در این نشست درمورد مفهوم وطن او گفت: «چیزهایی که متعلق به وطن است، برای همه ما اهمیت دارد. مهم نیست در کدام دوره وقتی باشیم، باید آن‌ها را نگه داری کنیم. خیانت به وطن هیچ زمان کار درستی نیست و نباید انجام شود.»

جواد خواجوی، بازیگر دیگر این فیلم، نیز درمورد اهمیت نمود‌های اختصاصی و تدوین در فیلم افزود: «برای من زیاد مهم می بود که ببینم یک فیلم با این نوع فیلمنامه چطور در مرحله تدوین به نتیجه نهایی می‌رسد و این قسمت از فیلم‌سازی زیاد برایم دلنشین می بود.»

روز هفتم جشنواره فیلم فجر پر از اتفاقات هنری گوناگون می بود. وجود چهره‌هایی چون ابراهیم حاتمی‌کیا، رضا عطاران، مریلا زارعی و مجید صالحی فضای کاخ جشنواره را منقلب کرد و کار خبرنگاران را برای تهیه گزارش‌ها سخت‌تر کرد.

در آخر، ملزوم می‌دانم از همه همکارانم، خبرنگاران و عکاسان گرامی سپاس کنم که با تلاش بی‌وقفه و عشق خود، بهترین گزارش‌ها از جشنواره فیلم فجر را برای شما عزیزان تهیه می‌کنند.

انتهای مطلب/

 

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها

خبرهای ورزشی

خبرهای اقتصادی

اخبار فرهنگی

اخبار تکنولوژی

اخبار پزشکی