۴۹ میلیون مخاطب تلویزیون شدند/جزئیاتی از نظرسنجی صدا وسیما_مهتاب من

49 میلیون مخاطب تلویزیون شدند/جزئیاتی از نظرسنجی صدا وسیما


به گزارش مهتاب من

به گزارش مهتاب من از تنسیم، آخرین داده‌های مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما که توسط محسن شاکری‌نژاد، رئیس این مرکز اظهار شد، از افزایش شش درصدی مخاطبان تلویزیون در نوروز ۱۴۰۴ نسبت به همین بازه وقتی در سال قبل خبر می‌دهد.

به حرف های شاکری‌نژاد، سریال‌های اختصاصی نوروز نیز نسبت به سال قبل با رشد مخاطب روبه رو شده که پخش مجموعه‌های تلویزیونی محبوبی همانند «پایتخت ۷» در این کار بی‌تأثیر نبوده است. در دو سال تازه، ماه رمضان و عید نوروز مقارن شده‌می بود. رسانه ملی هم تلاش کرد با دست پر به استقبال این دو مناسبت ملی و مذهبی برود. از این رو رقابت بین اختصاصی‌برنامه‌های ماه رمضان و افطار و سحر با تدارکات صداوسیما به مناسبت نوروز باستانی، تنگاتنگ شده و هرکدام از برنامه‌سازان و هنرمندان تلاش کردند گوی سبقت را در جذب مخاطب از رقبای خود بربایند.

او اشاره کرد: در سال‌های تازه دو برنامه «محفل» و «زندگی بعد از زندگی» به‌گفتن اختصاصی‌های افطار سیما، با فاصله‌ای اندک در صدر جدول جذب مخاطبان قرار گرفته‌اند. به‌گفتن نمونه سال قبل در آخرین نوبت نظرسنجی انجام شده سپس از ماه رمضان و نوروز ۱۴۰۳ «محفل» پرمخاطب‌ترین برنامه سیما شد. در آخرین نظرسنجی «محفل» با ۲۷.۹ درصد پرمخاطب‌ترین اظهار شد و «زندگی بعد از زندگی» با ۲۷.۱ درصد مخاطب در رتبه بعدی قرار گرفت. این رقابت رسانه‌ای دلنشین در ۱۴۰۴ نیز تداوم یافت و تلویزیون بار دیگر با برنامه‌های اختصاصی سحرهای ماه مبارک رمضان و افطار ۱۴۰۴ توفیقاتی در جذب مخاطب داشت و درمجموع نسبت به سال ۱۴۰۳ از مخاطبان بیشتری میزبانی کرد.

افزایش ۴ درصدی مخاطبان «محفل»

رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما او گفت: اختصاصی‌برنامه «محفل» که به سومین فصل تولیدش رسیده و امسال نیز پیش از افطار از شبکه سه سیما روی آنتن ‌می‌رفت، چهار درصد افزایش مخاطب داشته و پرمخاطب‌ترین اختصاصی‌برنامه ۱۴۰۴ در لحظات ملکوتی اذان مغرب و ایام ماه مبارک رمضان بوده است. در مرتبه بعدی نیز برنامه «زندگی بعد از زندگی» قرار گرفته که زمان غروب و از شبکه چهار سیما در ایام ماه مبارک رمضان روانه آنتن می‌شد. به حرف های شاکری‌نژاد این برنامه نیز در قیاس با سال ۱۴۰۳ افزایش مخاطب داشته است.

مخاطب ۴۹ میلیونی تلویزیون

سیدعلی موسوی میرکلایی، مدیرکل سنجش مخاطب مرکز تحقیقات صداوسیما نیز از برگزاری هفت نظرسنجی در باره اختصاصی‌برنامه‌های ماه رمضان و نوروز خبر می‌دهد و او گفت: امسال مقدار منفعت گیری از برنامه‌های صداوسیما نزدیک به ۷۳ درصد بوده؛ یعنی نزدیک به ۴۹ میلیون نفر مخاطب از برنامه‌های صداوسیما منفعت گیری کرده‌اند که در نوع خود بی‌سابقه محسوب می‌شود.

همراه با «مردان آهنین» در «پایتخت»

مدیرکل سنجش مخاطب سازمان افزود: سریال‌های «پایتخت»، «جانان»، «قول مردونه» و سریال‌های شبکه‌های تماشا و افق رتبه‌های برتر سریال‌ها را داشتند و در بین برنامه‌های اختصاصی ایام نوروز هم «مردان آهنین» بیشترین مخاطب را پیدا کرده است.

جدیدترین اخبار و مهم ترین رویدادهای ۲۴ ساعته در بخش های حوادث ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصاد و تکنولوژی ، ورزشی ، فرهنگ وهنر ایران و سایر مناطق جهان را در مهتاب من بخوانید.

رشد ۵ درصدی مخاطبان اختصاصی‌های رمضانی

به حرف های مدیرکل سنجش مخاطب سازمان صداوسیما، برنامه‌های «ایرانگرد»، «پانتولیگ» و «۱۰۰۱» از شبکه نسیم و برنامه‌های شبکه مستند جزو برترین‌های نوروزی بودند که با استقبال مخاطبان روبه رو شدند.

وی از رشد نزدیک به پنج درصدی مخاطبان برنامه‌های تلویزیونی ماه مبارک رمضان نسبت به سال قبل هم خبر می‌دهد و گفتن می‌کند که نزدیک به ۳۸ میلیون نفر از این برنامه‌ها منفعت گیری کرده‌اند و این داده‌ها برآیند سنجش‌های تلفنی و تبلتی در کل سرزمین است و مخاطبان گروه سنی ۱۲ سال به بالا را در بر می‌گیرد.

خوش‌اقبال‌ترین‌های سحر و افطار

موسوی در ادامه با اشاره به این که اختصاصی‌برنامه‌های افطار ۱۴۰۴ نیز رشد مخاطب داشته، افزود: شبکه سه، چهار و یک و شبکه‌های استانی، شبکه‌های برتر در اختصاصی‌برنامه‌های افطار بودند که برنامه‌های «محفل»، «زندگی بعد از زندگی»، «یاد خدا» و اختصاصی‌برنامه‌های افطار شبکه‌های استانی را شامل می‌شود. در خصوص برنامه‌های اختصاصی سحر نیز شبکه‌های استانی، شبکه سه، دو و یک سیما شبکه‌های برتر بودند. برنامه‌های سحرگاهی «ماه خدا»، «ماه من» و «سحرنشین» و اختصاصی‌برنامه سحر شبکه‌های استانی، برنامه‌های برتری بودند که از شبکه‌های گوناگون پخش شدند.

بر پایه داده‌های مدیرکل سنجش مخاطب سازمان، غیر از اختصاصی‌برنامه‌های افطار و سحر، برنامه‌های اختصاصی ماه مبارک که در ایام دیگر و یا ساعت‌های فرد دیگر پخش می‌شد نیز مورد نظرسنجی قرار گرفته و برنامه «سمت خدا»، «درس‌هایی از قرآن»، «جام رمضان» و «نجوای نجف» برنامه‌های برتر بودند. در برنامه‌های ترتیل‌خوانی، سخنرانی‌های مذهبی و مناجات‌خوانی نیز رشد مخاطب خوبی داشته‌ایم.

۱۵ میلیون مخاطب همراه با رادیو

به حرف های موسوی، رادیو هم در ایام ماه مبارک رمضان نزدیک به ۱۵ میلیون مخاطب در هفته اول و دوم شنونده داشته است و شبکه استانی، شبکه جوان، شبکه قرآن و شبکه مطلب شبکه‌های برتر رادیویی بوده‌اند. در ایام نوروز هم شبکه‌های رادیویی رصد شدند که بر پایه آن، شبکه‌های استانی، آوا، جوان و مطلب شبکه‌های برتر در ایام نوروز بودند.

برگزاری برترین تحویل سال در شبکه ۳

بر پایه این آمارها، برنامه سال نو شبکه سه، اختصاصی‌برنامه برتر تحویل سال سیما می بود. برنامه اختصاصی تحویل سال شبکه‌های استانی نیز جایگاه دوم را به دست آوردند و شبکه قرآن و معارف، شبکه دو و شبکه نسیم نیز دیگر شبکه‌های برتر در بین اختصاصی‌برنامه‌های تحویل سال بودند.

۴۰ میلیون مخاطب گوش به فرمان ولی امر

مدیرکل سنجش مخاطب سازمان در ادامه اضافه می‌کند: نزدیک به ۴۰ میلیون نفر اغاز سال را با فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص نوشته سال پای تلویزیون گذراندند؛ این رصد آماری است که به‌طور زنده سنجش کردیم. در شب‌های قدر نیز نزدیک به ۳۵ میلیون و در روز قدس نزدیک به ۳۱ میلیون نفر، مخاطب رسانه ملی بودند. دو پویش «نه به تصادف» و «شش‌دانگ برانیم» نیز برگزار شد که به‌ترتیب نزدیک به ۲۵ و ۱۴ میلیون نفر در این پویش‌ها شراکت داشتند. در ایام ماه مبارک رمضان و نوروز نیز نزدیک به ۱۵ میلیون نفر از پویش «زندگی با آیه‌ها» منفعت‌مند شدند.

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها

خبرهای ورزشی

خبرهای اقتصادی

اخبار فرهنگی

اخبار تکنولوژی

اخبار پزشکی