به گزارش مهتاب من
به گزارش خبرنگار فرهنگی مهتاب من از تنسیم، پلتفرم فیلیمو، یکی از با اهمیت ترین بازیگران عرصه نمایشخانگی در ایران، بهتازگی مدلی تازه از اشتراک را به کاربران خود معارفه کرده است؛ اشتراکی بدون تبلیغ که با قیمتهای نجومی اراعه میشود. این عمل، در حالی صورت گرفته که تعداد بسیاری از کاربران اعتقاد دارند حتی اشتراکهای معمولی نیز نباید شامل تبلیغات باشند. از طرفی، مطابق قوانین ساترا، نمایش تبلیغات در حسابهای اشتراکی ممنوع است. اکنون این تصمیم فیلیمو بهگفتن یک مسأله داغ، به او گفت و گو روز تبدیل شده و حتی قرار است در هیئتمدیره انجمن صنفی ویاودیها بازدید شود.
حق اشتراک بالا، تبلیغات هم پابرجا؟
فیلیمو اخیراً مدل اشتراکی تازهای را معارفه کرده که به کاربران اجازه میدهد با پرداخت هزینه زیاد تر، تواناییای بدون تبلیغ داشته باشند. هزینه این اشتراک برای سه ماه ۸۴۸ هزار تومان تعیین شده که در قالب اشتراک معمولی با تبلیغ، به ۴۹۸ هزار تومان میرسد. حتی این رقم هم، با دقت به حالت اقتصادی، برای تعداد بسیاری از کاربران نامعقول و سنگین برداشت شده است.
در اشتراکهای معمولی فیلیمو، پیش از تماشای هر محتوا، ویدیوهای تبلیغاتی بین ۵ تا ۱۲ ثانیه پخش میشود. این در حالی است که بر پایه آییننامههای ساترا، این رویه قانونی نیست. مطابق بند ۳۸ آییننامه ارتباطات تجاری ساترا، نمایش تبلیغات برای حسابهای اشتراکی ممنوع اظهار شده است. در نتیجه، این سوال اساسی برای کاربران نقل شده که چرا باید برای سرویسی که هزینه اشتراک دریافت میکند، باز هم تبلیغات ببینند؟
قیاس با نتفلیکس؛ فاصلهای از زمین تا آسمان
برای فهمیدن بهتر نوشته، نگاهی به پلتفرم نتفلیکس میاندازیم. این پلتفرم سه مدل اشتراک دارد که اشتراک با تبلیغ آن فقط ۴.۹۹ یورو (نزدیک به ۲۵۰ هزار تومان) قیمت دارد. اشتراک بدون تبلیغ استاندارد، ۱۳.۹۹ یورو (نزدیک به ۷۰۰ هزار تومان) و اشتراک پریمیوم با امکانات زیاد ۱۹.۹۹ یورو (نزدیک به یک میلیون تومان) قیمتگذاری شده است. ( یقیناً این رقم های به طور حدودی و تقریبی است.)
در همه این مدلها، کاربران در روبه رو آنچه میپردازند، تواناییای شفاف و بدون تبلیغ دریافت میکنند. تفاوت اساسی نتفلیکس با فیلیمو، همین شفافیت در خدمات در برابر هزینه است؛ در حالی که فیلیمو هزینه بالا میگیرد اما تبلیغات را حذف نمیکند مگر با هزینهای گزاف.
درآمد میلیاردی از تبلیغات؛ چرا باید باز هم هزینه داد؟
بازدیدها مشخص می کند فیلیمو از نمایش تبلیغات در ابتدای سریالهای محبوب خود درآمدهای قابل توجهی کسب میکند. برای مثال، تنها از تبلیغات سریال «زخم کاری» نزدیک به ۹ میلیارد تومان درآمد نصیب این پلتفرم شده است. این مبلغ تنها از نزدیک به ۱۸۰ ثانیه تبلیغ در ۱۵ تکه به دست آمده است.
بهعلاوه، فیلیمو از پنج نوع تبلیغ شامل بنری، ویدئویی، کلیکی، همسان و تبلیغات درون محتوا (برای مثالً وجود برند در سریال) درآمدزایی میکند. برخی از این تبلیغات تا ۷۰ میلیون تومان برای هر ثانیه قیمتگذاری شدهاند و در برخی سریالها، تبلیغات بیشتر از ۶۰ ثانیه در قالب داستان گنجانده شدهاند.
عکس العمل کاربران، رسانهها و نهادهای صنفی
کاربران فضای مجازی و تعداد بسیاری از رسانهها به این عمل فیلیمو عکس العمل نشان دادهاند و آن را حرکتی سودمحور و غیرمنطقی دانستهاند. برخی کاربران با کنایه نوشتهاند: «اگر قرار باشد اینطور هزینه کنیم، همان بهتر است به سراغ دانلود غیرقانونی برویم!»
از طرف دیگر، محمدمهدی عسگرپور، دبیر انجمن صنفی ویاودیها اظهار کرده این نوشته در جلسه آینده هیئت مدیره این انجمن بازدید خواهد شد. او حرف های است: «نحوه قیمتگذاری اشتراکهای تازه فیلیمو، بهاختصاصی مدل بدون تبلیغ، نوشته مهمی است و باید شفافسازی شود.»
عمل فیلیمو در معارفه اشتراک «بدون تبلیغ» با قیمتی بهمراتب بالاتر از عرف بازار، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر قانونی با ابهامات بسیاری مواجه است. در حالی که قانوناً نباید در حسابهای اشتراکی تبلیغ نمایش داده شود، این پلتفرم نهتنها تبلیغ پخش میکند بلکه کاربران را برای حذف آن ناچار به پرداخت هزینهای سنگین میکند. در نهایت، این سیاست میتواند به افت مطمعن عمومی، افزایش منفعت گیری غیرقانونی از محتوا و تضعیف جایگاه پلتفرمهای داخلی منجر شود، مگر آنکه اصلاحاتی سریع و شفاف صورت گیرد.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها