به گزارش مهتاب من
به گزارش خبرنگار فرهنگی مهتاب من از تنسیم، اخیراً نوشته مدل تازه قیمتگذاری اشتراکهای بدون تبلیغ یا همان اشتراک اختصاصی (پرمیوم) در چند سرویس استریم ایرانی به او گفت و گو داغی در فضای رسانهای و بین کاربران تبدیل شده است. این تغییرات با عکس العملهای گسترده و متنوعی روبرو شد و با اهمیت ترین مسئله در آن، افزایش دیدنی قیمت اشتراک بدون تبلیغ می بود؛ موضوعی که اعتراض شدید کاربران را به جستوجو داشت، چرا که تعداد بسیاری اعتقاد دارند حتی در نسخههای معمولی نیز نباید تبلیغات نمایش داده شود. مسئلهای که با دقت به آییننامههای ساترا، نمایش تبلیغات در حسابهای اشتراکی به طور صریح ممنوع اظهار شده است.
فیلیمو به گفتن یکی از پیشگامان این تحول، اشتراک بدون تبلیغ خود را با قیمت سهماهه ۸۴۸ هزار تومان اراعه کرده است؛ رقمی که در قیاس با اشتراک معمولی با تبلیغات (نزدیک به ۴۹۸ هزار تومان) زیاد بالا محسوب میشود. در شرایط اقتصادی جاری، این چنین قیمتهایی برای قسمت بسیاری از مخاطبان سنگین و غیرمنطقی به نظر میرسد. دلنشین اینجاست که حتی در اشتراکهای معمولی فیلیمو نیز پیش از اغاز هر محتوا، تبلیغات مختصر ۵ تا ۱۲ ثانیهای نمایش داده میشود؛ در حالی که پیش از این، مدل اشتراک بدون تبلیغ در ایران به این شکل وجود نداشت.
این نوشته از سوی انجمن صنفی ویاویدیها نیز پیگیری شده است تا به یک بدعت نادرست در قیمتگذاری اشتراکها توسط پلتفرمها و فضای رسانههای صوت و عکس فراگیر تبدیل نشود. ناگفته نماند تا این مدت جواب روشنی در این باره نقل نشده؛ با این اوصاف، شنیدهها حاکی از آن است که فیلمنت نیز تصمیم دارد به سمت اراعه اشتراک بدون تبلیغ برود، اما با رویکردی متفاوت و قیمتگذاری منطقیتر.
علی سرتیپی؛ مدیرعامل فیلمنت در او مباحثه با خبرنگار تسنیم او گفت: در حال بازدید زیرساختهای فنی برای اراعه اشتراک بدون تبلیغ هستیم و مدام تلاش داشته ایم تا اختلاف قیمتی غیرمنطقی تشکیل نشود و سختی اقتصادی روی مخاطبان داخل نشود.
از نظر دیگر، برخی پلتفرمها همانند فیلیمو از نوع قیمتگذاریشان مشخص می کند که هزینه تبلیغات که طبق معمولً توسط اسپانسرها پرداخت میشود، توسط خود اشتراک بدون تبلیغ فراهم شود.
فیلیمو این اشتراک تازه را تحت گفتن «پرمیوم» معارفه کرده اما بازدیدها مشخص می کند که حتی در این اشتراک نیز تبلیغات بنری درون محتوا، تبلیغات پیشنمایش و برخی تبلیغات غیرواقعی همانند بنرهای درون سناریو هم چنان وجود دارد. این قضیه خلاف مقررات سختگیرانه ساترا است که نمایش بیشتر از دو تبلیغ در سرویسهای اشتراکی را ممنوع میکند (یک تبلیغ قبل از برنامه و یک تبلیغ در وسط آن). اما در عمل، تعداد تبلیغات از این حد فراتر رفته و نظم اجرای قوانین به چشم نمیآید.
از نظر دیگر، کیفیت عکس و امکاناتی همانند تعداد دستگاههای همزمان قابل منفعت گیری در اشتراک پرمیوم تفاوت چشمگیری با دیگر مدلها ندارد؛ در حالی که انتظار میرود این چنین اشتراکی نه تنها تبلیغات را حذف کند بلکه امکانات اختصاصی و برتری نیز اراعه دهد. ملزوم به ذکر است که بر پایه بند ۳۸ آییننامه ارتباطات تجاری ساترا، نمایش اجباری تبلیغات در اشتراکهای اختصاصی مغایر با قوانین است.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها