[ad_1]
به گزارش مهتاب من
به گزارش خبرنگار فرهنگی مهتاب من از تنسیم، پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما ر حاشیه جلسه هیات دولت خبرداد که امکانات و ظرفیتهای صدا و سیما برای ترویج عدل آموزشی فعال خواهد شد. او او گفت: «در دوران کرونا، توانایی خوبی با وزارت آموزش و پرورش داشتیم و زیرساختهای شبکه آموزش و دیگر شبکهها به پشتیبانی آموزش از راه دور آمد. اکنون تصمیم داریم همان توانایی را گسترش دهیم و عدل آموزشی را گستردهتر کنیم.»
خبرنگار تسنیم برای جزئیات زیاد تر با علی پارسانیا، مدیر شبکه آموزش او مباحثه کرد تا زمانبندی و روال اجرایی مدرسه تلویزیونی روشن شود. پارسانیا گفت: «مدرسه تلویزیونی پروژهای مشترک بین وزارت آموزش و پرورش و صدا و سیما است و کمیتهای برای تشکیل و پخش آن راه اندازی شده است. امیدواریم مقدمات این برنامه حداکثر تا آبانماه آماده و روی آنتن برود. مقصد ما عدل آموزشی است؛ همه دانشآموزان باید به آموزش با کیفیت دسترسی داشته باشند و این برنامه مکمل کلاس درس باشد. این چنین با منفعت گیری از جذابیتهایی همانند بازی و سرگرمی، آموزش مستقیم تحکیم خواهد شد.»
به حرف های مدیر شبکه آموزش، مقصد مهم برنامه عدل آموزشی است تا همه دانشآموزان از آموزش با کیفیت منفعتمند شوند. او پافشاری کرد: «تلاش داریم مدرسه تلویزیونی مکمل کلاس درس و مدرسه باشد و تواناییای دلنشین و مؤثر برای دانشآموزان فراهم کند. برای این منظور، قسمت قابل توجهی از برنامهها به آموزش مستقیم تعلق خواهد داشت و با منفعت گیری از آیتمهایی همانند بازی و سرگرمی، یادگیری برای مخاطبان دلنشینتر خواهد شد.»
او گفت: «مقصد این است که مدرسه تلویزیونی نه فقط یک برنامه تلویزیونی، بلکه یک برند آموزشی دائم با برنامههای چندرسانهای و مکمل در شبکههای اجتماعی و اپلیکیشنها باشد.»
آینده مدرسه تلویزیونی؛ برگشت یا بازتعریف؟
برگشت مدرسه تلویزیونی فرصتی است تا رسانه ملی نقش فعالتری در آموزش ایفا کند. اگر این برنامه تنها نسخهای بازپخش از قبل باشد، نمیتواند نیازهای نسل امروز را جواب دهد. اما با منفعت گیری از معلمان منتخب، ساختارهای نمایشی دلنشین، آموزش تواناییهای زندگی و سواد رسانهای و منفعتگیری از پلتفرمهای دیجیتال، میتوان مدرسه تلویزیونی را به یک نهاد رسانهای نوین و عدلمحور تبدیل کرد.
چالشها و خلأها
با وجود سابقه موفق، تا این مدت برخی چالشها باقی مانده است:
– نبوده است راهبرد واحد در برنامهسازی آموزشی
– پرداخت سطحی به مشکلات واقعی مدارس و دانشآموزان
– تکرار قالبها و چهرههای قدیمی بدون نوآوری
– کمتوجهی به آموزش تعاملی و چندرسانهای
راهکارها:
– راهاندازی برند تخصصی و تعاملی «مدرسه تلویزیونی»
– تمرکز بر تواناییهای زندگی، سواد دیجیتال و پرورش شهروندی
– تشکیل محتوای مشاورهای با وجود معلمان جدا گانه
– گسترش اپلیکیشن و وبسایت برای تعامل با دانشآموزان
– پافشاری بر عدل آموزشی و مناطق محروم
در نهایت، برگشت مدرسه تلویزیونی اگر با خلاقیت، فناوری و نگاه عدلمحور همراه باشد، میتواند پلی بین مدرسه، خانواده و رسانه برای پرورش نسلی دانا و پویا باشد.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها





