روز سرد تهران، جشنواره حقیقت را خلوت کرد/ همه تحت تاثییر یک نام: «مادر»_مهتاب من

روز سرد تهران، جشنواره حقیقت را خلوت کرد/  همه تحت تاثیر یک نام: «مادر»


به گزارش مهتاب من

به گزارش خبرنگار فرهنگی مهتاب من از تنسیم، نوزدهمین جشنواره سینما حقیقت در روز بارانی و سرد تهران افتتاح شد. رویدادی که همزمان با شب میلاد حضرت زهرا و روز مادر برگزار می شد و به همین مناسبت حال و هوایی مادرانه داشت. 

مراسم افتتاحیه جشنواره که از حوالی ساعت ۱۵:۳۰ در سالن شماره ۹ پردیس ملت اغاز شد، یکی از ازمایش ها خوب مراسمات افتتاحیه چند سال تازه می بود. تشویق دقایق ابتدایی بانوان حاضر در جلسه و ایستادن حضار به احترام مقام مادر اتفاق زیاد خوب روز نخست جشنواره می بود. اکران فیلم مستند «نامش زن» ساخته ماریا ماوتی نیز مزید علت شد تا این مراسم حال و هوای مادرانه بیشتری به خود بگیرد.

نامش زن، اما بخوانید «عشق و انسانیت»

فیلم مستند «نامش زن» توسط یک بانوی مستندساز ساخته شده و نگاهی متفاوت به اتفاقات جنگ ۱۲ روزه از دریچه شیرخوارگاه آمنه دارد؛ محلی که کودکان رها شده و بی سرپرست در آن نگهداری می شوند، اما در زمان جنگ ۱۲ روزه ناظر اتفاقات متغیری است. ماوتی در این فیلم مستند تلاش کرده است با پشتیبانی گرفتن از ۳ روایت موازی که خط مهم آنها مادران می باشند، عمق عشق مادرانه را به عکس بکشد. 

یقیناً انتظار می رفت که مراسم افتتاحیه جشنواره امسال با استقبال بهتری از سوی علاقه مندان به سینمای مستند برگزار شود و حتی این انتظار می رفت که جای خالی در سالن شماره ۹ وجود نداشته باشد، اما این انتظار محقق نشد. 

وجود رشید مشهراوی، فیلمساز مشهور فلسطینی در افتتاحیه جشنواره دیگر اتفاق مهم روز نخست می بود. او که فیلمش در جشنواره امسال وجود دارد، درمورد عمق فاجعه ای او گفت که بر مردم فلسطین و غزه قبل است. 

در روز نخست جشنواره فیلم های مهمی از کارگردانان شاخص سینمای مستند سرزمین روی پرده رفت. فرشاد اکتسابی با «چهارراه حوادث» مهمان حقیقت می بود و فرشاد افشین پور با البرز وحشی پای به سینما ملت گذاشت. «نبض در خط مقدم» ساخته مرتضی شعبانی در قسمت شهید آوینی به نمایش درآمد و علی صدری نیا نیز «میریام» را برای مخاطبان رونمایی کرد. «ارس، رود خروشان» ساخته هادی آفریده نیز به سینما حقیقت رسید و مهدی عوض زاده «برای دخترم» را به پرده سینما رساند. 

در زیر مروری بر تعدادی از این فیلم ها داریم:

«ارس، رود خروشان»؛ قصه گو با ریتم آرام

جدیدترین اخبار و مهم ترین رویدادهای ۲۴ ساعته در بخش های حوادث ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصاد و تکنولوژی ، ورزشی ، فرهنگ وهنر ایران و سایر مناطق جهان را در مهتاب من بخوانید.

ارس، رود خروشان تازه ترین ساخته هادی آفریده است. او که علاقه بسیاری به ساخت مستند از سوژه های طبیعی و میراث فرهنگی دارد، این بار دوربین خود را به مرز شمال غربی ایران برد تا روایتگر رود «ارس» بشود. فیلم او قصه گو و با ریتم کند و آرام است. با این حال مخاطب علاقه مند می تواند تا آخرین لحظه روی صندلی بنشیند و قصه فیلم را بشنود.

آفریده تلاش کرده خود رود را به گفتن راوی فیلمش انتخاب کند و راوی فیلم در قالب نریشن از زبان خود رود ارس گفتن می شود. 

البرز وحشی با صدای آرام داود نماینده

فرشاد افشین پور با مستند حیات وحش «البرز وحشی» در نخستین روز سینما حقیقت به سینما ملت آمد. فیلم او با گویندگی داود نماینده، زیاد ها را به یاد مستندهای حیات وحش خارجی می انداخت. افشین پور در این فیلم تلاش کرده تا حیات وحش زیبای منطقه البرز در دامنه رشته کوه دماوند تا دریای خزر را به عکس بکشد.

فیلمبرداری این چنین اثری حتما زمانبر و طویل است اما به نظر می رسد که فیلم نیازمند تدوین مجدد است، چرا که قصه ها به صورتی کاملا از هم گسیخته کنار هم نشسته اند و هیچ خط تسبیح ارتباطی بین قصه های متنوع آن دیده نمی شود. 

«نبض در خط مقدم»، مستندی از لبنان که دیگر سیدحسن نداشت

مرتضی شعبانی در قسمت شهید آوینی با فیلم «نبض در خط مقدم» وجود دارد. فیلمی که بعد از شهادت سیدحسن نصر الله ساخته شده و روایت روزهای سخت آن بعد از فقدان رهبر حزب الله است. 

شعبانی برای ساخت این مستند سفری به لبنان داشته و با وجود در مناطق مسکونی که مقصد حملات رژیم صهیونیستی قرار گرفته بودند، به آواربرداری ها پرداخته است. 

فرشاد اکتسابی در «چهارراه حوادث»

مستند «چهارراه حوادث» درمورد حوادث رانندگی در ایران است که بیشترین آمار و مرگ و میر ناشی از تصادف را دارد. این مستند تلاش کرده تا علل و ریشه تصادفات را شناسایی کرده و آنها را برای مخاطبانش گفتن کند. 

اکتسابی که مدام نشان داده علاقه بسیاری به پژوهش دارد، در این مستند نیز تحقیق و پژوهش گسترده ای داشته و اثری درخور دقت اراعه کرده است. 

ماجرای پارکینگ ها درست شد؟

یکی از معضلات همیشگی برگزاری جشنواره ها در پردیس ملت، نوشته پارکینگ است؛ جایی که به علت افتپارکینگ و حجم بالای خودروها همیشه مشکلاتی به وجود می آمد. 

با این حال، امسال با تمهیدات صورت گرفته قسمت مهمی از ظرفیت بلااستفاده پارکینگ اطراف پردیس ملت به منفعت برداری رسیده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. دیروز در جریان برگزاری نخستین روز جشنواره، مشکلی از نظر پارکینگ وجود نداشت، هر چند که روز نخست جشنواره می بود و مخاطبان کمتری نسبت به روزهای شلوغ جشنواره به سینما ملت آمده بودند. 

روز سرد تهران، جشنواره را خلوت کرد

دمای هوا در تهران روز قبل در ساعات پایانی شب تا ۷ درجه هم پایین آمد و پایتخت شب سردی را پشت سر گذاشت. همزمان با این شب سرد، جشنواره هم در نخستین روز خود، انتظارات را برآورده نکرد. صندلی های خالی در برخی سانس ها تو چشم می زد و نشان از کم مخاطب شدن جشنواره حداقل در روز نخست داشت. برای مثال، یکی از فیلم های روز نخست که از قضا توسط کارگردان نام آشنایی نیز ساخته شده است، در سالن کوچک پردیس ملت موفق نشد همه صندلی هایش را پر کند. سانس فرد دیگر از روز نخست نیز که تعلق به فیلم فرد دیگر داشت، تنها با وجود ۱۰-۱۵ مخاطب برگزار شد. 

به نظر می رسد که سرمای هوا در نخستین روز جشنواره علتشد تا افراد مقداری به سینما حقیقت همراه شوند. 

انتهای مطلب/ 

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها

خبرهای ورزشی

خبرهای اقتصادی

اخبار فرهنگی

اخبار تکنولوژی

اخبار پزشکی