توضیحات جبلی درمورد همکاری های مشترک صداوسیما با نمایش خانگی_مهتاب من

توضیحات جبلی درباره همکاری‌های مشترک صداوسیما با نمایش خانگی


به گزارش مهتاب من

به گزارش خبرنگار فرهنگی مهتاب من از تنسیم، پیمان جبلی رئیس صداوسیما برای افتتاحیه سومین نمایشگاه ملی رصتا به مصلی تهران آمد.

او سپس از بازدید غرفه‌ها و رونمایی از تالار هوش مصنوعی در نشست خبری حاضر شد و به سوالات خبرنگاران جواب داد. سعید مقیسه رئیس ساترا هم در این جلسه وجود اشکار کرد.

او در ابتدای جلسه به سومین دوره نمایشگاه اشاره کرد که نزدیک به ۱۷۰ شرکت، سکو و فعالان شرکت کرده‌اند و دستاوردهای امیدوارکننده‌ای دارد و یک دورهمی جامع این تولیدکنندگان محتوا و شرکت‌های پشتیبان تشکیل کرده و برایشان عواید تشکیل و امکان و ظرفیت منفعت‌برداری همکاران ما در رسانه ملی باشد. تنوع زیاد خوب و گسترده از سکوهای کاربر محور و ناشرمحور تا قسمت‌های هوش مصنوعی را ناظر هستیم و امیدواریم دستاوردهای خوبی را امسال هم همچون قبل رقم بخورد.

جبلی در جواب به سوال خبرنگار تسنیم درمورد همکاری‌های مشترک پلتفرم‌ها با صداوسیما همچون سریال پایتخت و مصادیق دیگر و مدل درآمدی پلتفرم‌ها، او گفت: اساسا فلسفه راه اندازی صوت و عکس فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، تسهیل‌گری و شتاب‌دهی به تشکیل محتوای سالم در فضای مجازی است. چندین دفعه اصرار کردم تولیدات محتوا در فضای مجازی به علت گسترگی و نیاز مخاطب و تحول ذائقه مصرف رسانه‌ای مخاطبان، دیگر تنها نمی‌تواند تلویزیون آنها را اغنا کند و نیازمند هم‌افزایی مدیوم‌های دیگر خصوصا سکوهای رسانه‌های صوت و عکس فراگیر و تعامل هم‌افزا با این گروه‌ها است.

او گفت: این اتفاقات، منافعی هم برای فعالان صنعت و مخاطبین هم دارد. در خصوص منافع مشترک بین ساترا و تولیدکنندگان محتوا، خدمات ساترا روز به روز در حال افزایش است و به فعالان صنعت اراعه می‌دهد. امیدواریم فعالان از بستر تلوبیون و انتشار کردن محتوا، فضا برای زیاد تر دیده شدن و گسترش محتوای تشکیل شده با ساترا، خدمات دیگر فعالان صنعت از غرفه‌های این نمایشگاه، بازدید کنند و خدمات ارزشمندی اراعه شده است.

وی در ادامه اضافه کرد: چندین دفعه به این مسئله اشاره کردم هرگونه محتوای صوت و عکس فراگیر سالم مورد استقبال و تشویق صداوسیما قرار بگیرد ساترا این نقش را ایفا می‌کند. هم به نقش قرارگاهی و تشکیل محتوای فاخر به جامعه و هم سکوها و صداوسیما پشتیبانی کند. امیدواریم به این نگاه و فهمیدن نزدیک شویم کما این که گستره مخاطبان تولیدات صداوسیما فراگیر و از وسعت خوبی برخوردار است.

وی در خصوص هوش مصنوعی و افتتاح آن در نمایشگاه رصتا، خاطرنشان کرد: ستاد هوش مصنوعی در سازمان صداوسیما با همه حوزه‌های مرتبط راه افتاد. دغدغه حکیمانه مقام معظم رهبری این بوده که خودمان تنها مصرف‌کننده ابزار هوش مصنوعی دنیا نباشیم و بنابر نیازها و قیمت‌ها و موضوعات‌مان، مشابه‌سازی کنیم. برخی از مثالها را امروز دیدیم که زیاد اتفاق مسرت‌بخشی است ماموریت‌مان در مرحله اول شناساندن و معارفه این خدمات است و در مرحله های بعدی به تولیدات محتوا با پشتیبانی هوش مصنوعی، تولیدات مان شدت می‌گیرند و نوآوری‌ها را در کنار پایین آمدن هزینه‌هایمان را افزایش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: به شدت نیازمند همکاری با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در خصوص هوش مصنوعی هستیم. هم ستاد هوش مصنوعی و مرکز پژوهش‌های ساترا ماموریت تشکیل ربط و تعامل بین دانشگاه‌ها و هوش مصنوعی است.

جبلی درمورد همکاری با چهره‌ها پافشاری کرد: چندین دفعه حرف های‌ایم تنوع و گستردگی تشکیل شده مشابه با شناخت نهادهای تشکیل محتوا، چهره‌ها می‌توانند انتخاب کنند. ما به گفتن صداوسیما و رسانه فراگیر و ملی از چهره‌های محبوب در عین حال با چهره‌های تازه همکاری داریم. در دوره تازه با نگه داری ظرفیت‌ها، برنامه‌ها و برندهای قدیمی با معارفه استعدادها و برندهای تازه که نیاز داشتند میدان در اختیارشان قرار بگیرد تا خودشان را نشان دهند.

جدیدترین اخبار و مهم ترین رویدادهای ۲۴ ساعته در بخش های حوادث ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصاد و تکنولوژی ، ورزشی ، فرهنگ وهنر ایران و سایر مناطق جهان را در مهتاب من بخوانید.

رئیس صداوسیما درمورد تفاوت در ممیزی‌ها و نظارت بر آثار تلویزیونی و نمایش‌خانگی، او گفت: تفاوتی بین نظارت ساترا و تنظیم‌گری‌اش با تلویزیون وجود ندارد. گستردگی تلویزیون و رسانه ملی گسترده‌تر است تا نمایش‌خانگی. لذا تقید در رسانه ملی هنجارها و معیارهای اخلاقی و اجتماعی در تلویزیون زیاد تر باشد. طبیعتاً تهیه کننده‌ای که در تلویزیون، محتوا تشکیل می‌کند با یک مخاطب حداقل ۱۰ میلیونی روبه رو است و بایستی تقید و احترام بیشتری قائل باشد تا عرصه‌های دیگر که کم‌مخاطب‌ترند. یقیناً بدین منظور نیست در نمایش‌خانگی به حقوق مخاطب احترام گذاشته نشود.

او همین طور گفت: مأموریت و ماموریت ساترا این است به حقوق مخاطب قیمت داده شود. حتما نیاز

به تنظیم‌گری هست که یکی از این نهادها در ایران، ساتراست‌. این که در تنظیم گری چه مقدار موفق بوده و توانسته تعامل تشکیل کند، جای او گفت و گو دارد. اما این مسئله را می‌توان یادآور شد که کم کم با سکوهای نمایش‌خانگی این تعامل های تشکیل شده و مصداق بارز آن همین نمایشگاه رصتاست.

رئیس صداوسیما فرمود: روز به روز به یک همزبانی نزدیک می‌شویم و‌ نقطه مقصد محتوای تولیدی در نمایش خانگی نزدیکتر، مشابه‌تر و همراه‌تر با ذائقه مخاطبین باشد. برخی موارد گله های‌هایی از برخی محتوای فضای مجازی و نمایش‌خانگی وجود دارد تا تنظیم‌گری درونی و بیرونی اتفاق بیفتد و به فهمیدن مشترک با نهاد تنظیم‌گر برسند هرچه جلوتر می‌رویم این تعامل روان‌تر می‌شود در آینده ناظر تخلفات کمتری خواهیم داشت. در شورای عالی انقلاب فرهنگی آیین نامه محتوایی تولیدات در فضای مجازی سریعتر به تصویب برسد به یک میثاق نامه بین نهاد تنظیم‌گر و سکوها برسد.

وی درمورد این که آیا محصولات نمایش‌خانگی سر از پخش در تلویزیون در خواهد آورد، او گفت: هم چنان امیدواریم تعامل درستی بین تهیه‌کنندگان و تولیدکنندگان محتوا برسیم یک نیاز مشترک بین فعالان برسیم. تعامل ساترا در صدور مجوز تشکیل با تهیه‌کننده است. تهیه‌کنندگان نمایش‌خانگی با ساترا در تماس‌اند مجوز تشکیل بگیرند. هرچه قدر این قرابت به محتوای درست و سالم نزدیک شویم، ساترا امتیاز خوبی به آنها می‌دهد. امیدوارم فعالان فضای مجازی با نزدیک شدن به ضوابط و برتری‌های رسانه ملی در سکوها و صداوسیما در معرض نگاه مخاطبان قرار بگیرند اتفاق خوبی است مواردی هم نزدیک شده‌ایم اتفاق می‌افتد در آینده‌ای نزدیک به پخش محصولات نمایش‌خانگی از تلویزیون دست اشکار کنیم. اما حمایتتنها تبلیغ و پخش محصولات نیست و بتوانیم به اهداف محتوایی یعنی دقت به هنجارها و قیمت‌ها دست اشکار کنیم.

او این چنین به سوالی درمورد غیبت چند پلتفرم بزرگ، عکس العمل نشان داد: ما الان با استقبال ۲۰ میلیونی روبه رو هستیم این را نباید نادیده گرفت‌. برخی سکوها در این جمع صمیمانه فعالان صوت و عکس فراگیر وجود دارند و اگر قرار به عدم وجود هم باشد به خودشان برمی‌گردد. ما بسترها را فراهم کردیم. اما امیدواریم هرچه سریعتر این همزبانی و فهمیدن متقابل تشکیل شود.

جبلی در جواب به سوالی درمورد سرپرست بودن معاونت سیاسی و این که صدمه به روال کارهای مربوط به این معاونت تشکیل نکرده است، او گفت: نه تنها در طول این دوران با بحران و مشکل روبه رو نشدیم بلکه رویدادهای تازه خصوصا انتخابات با قوت پیش رفت و با مشکل نیروی انسانی و موانعی هم روبه رو نیستیم.

رییس صداوسیما در جواب به این سوال که چرا در پلتفرم‌ها زیاد تر از تلویزیون سریال ساخته می‌شود و این رونق را ناظر هستیم تا تلویزیون، خاطرنشان کرد: رونق تشکیل نمایشی در صداوسیما هر روز زیاد تر می‌شود نزدیک به ۹ مجموعه نمایشی جلوی دوربین غیر از الف اختصاصی‌ها و چندین سریال بعد‌تشکیل و چندین مجموعه در حال تشکیل و مرحله نگارش فیلمنامه داریم. به طور روز پخش در دو شبکه سریال پخش می‌کنیم و انتشار کردن و بستر نمایش‌خانگی هفتگی است و قابل قیاس نیستند.

او در آخر سخن بگویید‌های خود با یک سوال درمورد چهره‌ها روبه رو شد که آیا در بازی که رئیس صداوسیما به آن اشاره می‌کند به واقع حقیقی است؛ جبلی در عکس العمل به این سوال او گفت: رسانه ملی نه تنها به نگه داری ظرفیت‌های محبوب اصرار دارد بلکه به انتخاب تولیدکنندگان محتوا و مربیان و عوامل تشکیل احترام می‌گذارد. فضای نمایش‌خانگی با صداوسیما در مخاطب و درآمدها و زیاد موارد دیگر متفاوت است. برخی اوقات به طور مشترک برنامه در تلویزیون و نمایش‌خانگی تشکیل می‌کنند. اتفاقا در بازی که گفتیم در عمل به حقیقت پیوست. برخی از اختصاصی‌ها و برندهای حتی خاک خورده را به منصه ظهور رساندیم در این تنوعی که به وجود آمده در رسانه ملی به طور طبیعی ترجیح خواهند داد در نمایش خانگی باشند.

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها

خبرهای ورزشی

خبرهای اقتصادی

اخبار فرهنگی

اخبار تکنولوژی

اخبار پزشکی