به گزارش مهتاب من
به گزارش خبرنگار فرهنگی مهتاب من از تنسیم، «سینما ماجرا» گفتنِ رویدادی است که ستاره اسکندری آن مدیریت میکند. این اتفاقات به بازخوانیِ ماجرایِ برخی از با اهمیت ترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران میپردازد. هر تکه از این برنامه به طور تصویری تهیه شده و در وقتی مختصر تلاش میکند تا ماجراهای رخ داده در روال ساخت و اکرانِ فیلمهای مهم سینمای ایران را روایت کند.
ظهر امروز نشستی با وجود عوامل «سینما ماجرا» در کافه «خیمه شب بازی» برگزار شد تا جزئیات بیشتری از این اتفاقِ هنری برای مخاطبان گفتن شود.
اغاز این نشست با پخشِ دو تکه از «سینما ماجرا» شکل گرفت. تکه نخست روایتی از ماجراهای ساخت و اکرانِ فیلمهایِ «حاجی آقا آکتور سینما» ساخته اوانس اوهانیانس و «گوزنها» ساخته مسعود کیمایی می بود.
در ادامه ستاره اسکندری به گفتن تهیه کننده و پویا نبی نویسنده و کارگردانِ «سینما ماجرا» توضیحاتی را درمورد این اتفاقات گفتن کردند.
داستان ساخت و اکران برخی از فیلمهای تاریخ سینمای ایران
پویا نبی: این برنامه که در آیتمهای مختصر به معارفه فیلمهای سینمای ایران و حواشی مربوط به آنها میپردازد. «سینما ماجرا» از یک حس نیاز شکل گرفت. در برخورد با نسل جوانتر به طور عجیبی فهمید میشدم که فیلمهای تاریخ سینما را تماشا نکردهاند درنتیجه تصمیم گرفتیم این چنین برنامهای بسازیم. تلاش کردیم به پانزده فیلم تاریخ سینمای ایران بپردازیم و مقاطع گوناگون تاریخ سینما را مورد نظر داشته باشیم.
تلاش کردیم فیلمها مربوط به دهه خاصی نباشد؛ از سال ۱۳۱۲ اولین فیلم بلند داستانی سینما یعنی فیلم «حاجی آقا آکتور سینما» در این لیست هست تا اواسط دهه ۸۰ و فیلم «چهارشنبه سوری» آقای فرهادی. ما ابتدا چیزی نزدیک به ۳۵ فیلم را انتخاب کردیم اما به علت شرایط اقتصادی که داشتیم ناگزیر برخی آثار را حذف کردیم. علت انتخاب این آثار این می بود که متاسفانه در سرزمین ما نسخه مساعد از برخی فیلمهای قدیمی وجود ندارد.
حتی برخی پوسترها و فیلمها را خودِ تهیهکنندگان هم نداشتند. معیار بعدی ما برای انتخاب، داستان شکلگیری فیلمها می بود. مسئله بعدی این می بود که ما دوست داشتیم هر کدام از کارگردانان موج نوی سینمای ایران، فیلمی در این برنامه داشته باشند.
مخاطب مقصدِ «سینما ماجرا» افرادی می باشند که اطلاعاتی درمورد تاریخ سینمای ایران ندارند و فیلمهای مهم سینمای ایران را تماشا نکردهاند. درنتیجه تلاش کردیم با ریتم تند و تصاویر دلنشین اطلاعاتی درمورد این فیلمها اراعه کنیم. آرشیو روزنامه اطلاعات، آرشیو مطبوعات آن دوران، آرشیو فیلمخانه ملی و برخی کتابها برای ساخت این برنامه زیاد کمکمان کرد.
همه چیز در سینما، تئاتر و موسیقی پولی شده است
ستاره اسکندی: «سینما ماجرا» برنامهای علیه فراموشی است چون ملزوم است که نسل تازه درمورد قیمتهای تاریخ سینما زیاد تر بدانند. دوست داریم تکههای بیشتری از این برنامه را بسازیم اما دغدغه مالی و نبوده استِ پشتوانه و نمایشدهنده رسمی، ما را محدود کرده است. ما فقط میخواستیم یادبودی از فیلمها و کارگردانان بزرگ سینما داشته باشیم. متاسفانه هیچ کدام از پلتفورمها با ما همکاری ملزوم را نداشتند، چرا که این اتفاق با رویکردِ کاملا مادی آنها سنخیتی ندارد. من برای پخش این برنامه به پلتفرمهای داخلی هم مراجعه کردم اما تا بحال جواب مثبتی دریافت نکردم.
«سینما ماجرا» این چنین بستر مناسبی برای معارفه جریانهای اجتماعی است. به نظر من هرگر نمیتوان هیچ هنرمندی را از کار کردن و فکر کردن منع کرد.
متاسفانه جریان هنر این روزها را تبدیل به یک اتفاق فرمایشی کرده است و آثاری که در شبکه نمایش خانگی، تلویزیون، سینما و تئاتر دیده میشود سویههای فرد دیگر دارند. این روزها همهچیز تحول هویت داده است و ما تصمیم داریم که یادآوری کنیم. این روزها پولی شدن هویت و صورت همه چیز را در سینما، تئاتر و موسیقی تحول داده است.
من این روزها کمتر خودم را بازیگر میدانم و جستوجو این هستم که معنی زندگی خودم را تفسیر کنم. این چنین در اندازه خودم تلاش میکنم حرمت استادانم را نگه دارم. همانند برگزاری ورکشاپ استاد علی رفیعی که به علت خواست استعلام از ایشان برگزار نشد.
باید بپذیریم که امثال این برنامهها در سیاستهای فرهنگی ما جایی ندارند. امیدوارم دوستان فرد دیگر نیز برای ادامه ساخت این برنامه راغب باشند.
ماجرای ورکشاپ علی رفیعی در اصفهان
ستاره اسکندری: در اصفهان شماره ملی استاد رفیعی را برای استعلام خواستند و ما تصمیم گرفتیم که این برنامه برگزار نشود و بعدتر با قوت و لیاقت این ورکشاپ ادامه اشکار کند. تئاتر هیچ زمان محل درآمدی برای دکتر رفیعی نبوده است و چندین ورکشاپ رایگان برگزار کردهاند ما نیز به گفتن شاگردان ایشان تلاش میکنیم این ورکشاپهای رایگان هم چنان ادامه داشته باشند.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها