سند تسهیم و پلتفرم ها؛ سرتیپی: با این سند، پول می رود و رانت می ماند_مهتاب من

سند تسهیم و پلتفرم‌ها؛ سرتیپی: با این سند، پول می‌رود و رانت می‌ماند

[ad_1]
به گزارش مهتاب من

به گزارش خبرنگار فرهنگی مهتاب من از تنسیم، در پی ابلاغ سند «تسهیم درآمد محتوا» از سوی رئیس‌جمهور، فضای دیجیتال سرزمین با جدال تازه‌ای بین حامیان و منتقدان این سیاست روبه رو شده است. در حالی که مقصد مهم این سند، حمایتاز تشکیل محتوای بومی و بازتوزیع درآمد اپراتورها به سود تولیدکنندگان گفتن شده، مخالفان آن را گامی در جهت تمرکز قوت، رانت و تهدیدی برای شفافیت و رقابت آزاد می‌دانند. تضاد بین مدل اقتصادی پلت‌فرم‌های رسمی و حرکت واقعی کاربران، ضعف در نظام کپی‌رایت، و نبوده است شفافیت در تخصیص منبع های، از مهم‌ترین دغدغه‌های منتقدان است.

در همین روزهایی که سند «تسهیم درآمد محتوا» محل مناقشه جدی بین حامیان و منتقدان شده و صدای پلتفرم‌ها نیز بلند شده، انتقادهایی هم فهمید خود پلتفرم‌ها است. پلتفرم‌هایی که اکنون از یک‌سو زیر بار سیاست‌های تازه می‌روال و از نظر دیگر، با موج انتقاد مخاطبان روبه رو‌اند؛ از تبلیغات آزاردهنده تا افزایش قیمت اشتراک‌ها.

برای بازدید ابعاد گوناگون این نوشته با علی سرتیپی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی وی‌اودی‌ها و مدیرعامل فیلم‌نت به او مباحثه نشستیم.

او گفت‌وگویی که در ادامه می‌خوانید:

نگرانیم این پول به «نورچشمی‌ها» برسد

* او مباحثه را با این سوال اغاز می‌کنیم؛ عمده مخالفت شما با سند تسهیم درآمد محتوا چیست؟

قضیه مهم ما دخالت بیشتر از حد نهادهای دولتی و حاکمیتی در فرآیندهای مالی و تصمیم‌گیری است. پولی که باید صرف گسترش زیرساخت و حمایتاز پلتفرم‌ها شود، اکنون قرار است از طریق یک سازوکار پیچیده و در اختیار کمیسیونی صرف شود که اعضایش همه دولتی می باشند. نگرانیم که این پول به جای قسمت خصوصی، به «نورچشمی‌ها» برسد و بازهم همان مسیر رانت و تخصیص‌های سفارشی تکرار شود.

با اصل ماجرا مشکل داریم؛ این که پول در مسیر واقعی خودش قرار نمی‌گیرد

* آیا مشکل فقط به نهاد خاصی همانند ساترا برمی‌گردد؟

جدیدترین اخبار و مهم ترین رویدادهای ۲۴ ساعته در بخش های حوادث ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصاد و تکنولوژی ، ورزشی ، فرهنگ وهنر ایران و سایر مناطق جهان را در مهتاب من بخوانید.

نه فقط ساترا. نهادهای فرد دیگر هم در سند دیده شده‌اند، از وزارت ارشاد گرفته تا سازمان تبلیغات. در واقع، ما با اصل ماجرا مشکل داریم: این که این پول در مسیر واقعی تشکیل محتوای باکیفیت قرار نمی‌گیرد. مثالاش هم در توانایی‌هایی همانند تعلق بودجه‌های کلان به پروژه‌هایی است که هیچ اثری در اکران ندارند؛ فیلم‌هایی که فقط روی کاغذ ساخته خواهد شد، بودجه می‌گیرند و در عمل بی‌منفعت‌اند.

قسمت خصوصی توانایی و ابزار ملزوم را دارد

* راه‌حل پیشنهادی شما برای اجرای بهتر این سند چیست؟

ما معتقدیم که اجرای این مطرح باید به صنف و فعالان حرفه‌ای سپرده شود. قسمت خصوصی توانایی و ابزار ملزوم را دارد. خود ما می‌توانیم بهترین چارچوب اجرایی را اراعه دهیم. اگر قرار باشد نهادهای دولتی تصمیم بگیرند، نتیجه همین می‌شود که شاهدیم: سیاست‌گذاری بدون خروجی مؤثر.

هزینه میلیاردی برای ساخت سریال؛ قیمت اشتراک هم نرخ پنج‌سال پیش است

* اما از آن طرف هم انتقادهایی به پلتفرم‌ها داخل است؛ برای مثالً گرانی اشتراک‌ها، مدل پرمیوم بدون تبلیغ با اختلاف قیمت زیاد، یا تبلیغات آزاردهنده وسط پخش برنامه. جواب‌تان چیست؟

قطعاً حق با مخاطب است و اگر از ما ناخشنود باشد، به خرید اشتراک و منفعت گیری‌اش از پلتفرم ادامه نمی‌دهد. یعنی اگر اشتراک را گران کنیم یا توانایی‌اش بد باشد، نمی‌خرد. اما باید واقع‌بین می بود. ما الان برای ساخت یک سریال با کیفیت سینمایی، بعضی اوقات باید ۱۰ میلیارد تومان هزینه کنیم.

در حالی‌که قیمت اشتراک ما تا این مدت نرخ پنج سال پیش است. حتی تا ۶۰ درصد هم تخفیف می‌گذاریم. تبلیغاتی هم که پخش می‌کنیم زیاد محدود است و با حجم تیزرهای تلویزیونی قابل قیاس نیست. ما مدل پرمیوم را آوردیم برای آن دسته از مخاطبان که تمایل دارند بدون تبلیغ و با بیشترین کیفیت ببینند، اما طبیعتاً آن هم هزینه خودش را دارد.

مشورتی از ما نگرفتند

* آیا زمان تدوین این سند، با شما یا دیگر فعالان مهم مشورتی شد؟

خیر. جلسه‌ای برگزار شد، ولی فقط در حد توضیح دادن می بود. نه مشورتی گرفتند، نه اجازه شراکت در طراحی ساختارها دادند. سپس از ابلاغ هم چندین بار با مسئولان سخن بگویید کردیم، حتی به رئیس‌جمهور نامه زدیم. اما تا الان نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

سندی با بندهای مبهم و دستورالعمل‌های دلواپس‌کننده

* مدافعان سند می‌گویند اجرای آن علتبازگشت بخشی از درآمد ترافیک به تولیدکنندگان محتوا می‌شود. نظر شما چیست؟

در ظاهر بله، اما هنگامی چارچوب و سازوکار آن را ببینید، به این نتیجه خواهید رسید که پر از بندهای مبهم و دستورالعمل‌های دلواپس‌کننده است. توانایی‌های قبلی ما از این‌گونه مداخلات علتشده یقین نباشیم این درآمد واقعاً به تولیدکننده محتوا می‌رسد یا نه.

قیمت واقعی اینترنت باید بدون واسطه پرداخت شود

*‌ اگر سند اجرا شود، عکس العمل شما چیست؟

ما قانون را تمکین می‌کنیم، اما مخالفت‌های صنفی و رسانه‌ای‌مان را هم ادامه می‌دهیم. مردم تصمیم‌گیر نهایی‌اند. اگر نتیجه اجرای این سند، افزایش قیمت اشتراک‌ها باشد و فشاری مضاعف به مخاطب داخل شود، طبیعتاً استقبال افت می‌یابد. ما جستوجو یک نظام منصفانه هستیم؛ اگر اپراتورها از ترافیک سود می‌برند، سهم منطقی پلتفرم‌ها هم باید داده شود. قیمت واقعی اینترنت باید بدون واسطه پرداخت شود تا تولیدکننده محتوا هم نفس بکشد.

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها

خبرهای ورزشی

خبرهای اقتصادی

اخبار فرهنگی

اخبار تکنولوژی

اخبار پزشکی

[ad_2]