به گزارش مهتاب من
به گزارش خبرنگار فرهنگی مهتاب من از تنسیم، معاون بهداشت وزارت بهداشت در نامهای از رئیس صداوسیما خواست تا پخش آگهیهای دمنوشها و مکملهای لاغری را متوقف کند. اما روابط عمومی صداوسیما در جواب، با انتشار کردن اطلاعیهای مفصل، نه تنها این خواست را رد کرد، بلکه گله هایای را خطاب به وزارت بهداشت نقل کرد: «شما خودتان مجوزش را دادهاید!»
علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، در نامهای رسمی به پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما، از پخش مکرر تبلیغات دمنوشهای لاغری و پودر اسپرولینا در شبکههای گوناگون انتقاد کرد. او در این نامه که متن آن در رسانهها انتشار شد، این تبلیغات را «اغواکننده» خواند که «عمل به فریب و گمراهی و بازی با سلامت مردم میکنند».
رئیسی پافشاری کرد این آگهیها «فاقد پشتوانه علمی معتبر» بوده و با اصول سلامت عمومی و سیاستهای وزارت متبوعش مغایرت دارند. او خواستار حذف این تبلیغات شد.
ساعاتی بعد از انتشار کردن این نامه، روابط عمومی صداوسیما با صدور اطلاعیهای مفصل، موضع رسمی خود را خبرداد. محور مهم این جواب، استناد به «قانون» و «مجوزهای رسمی» می بود. صداوسیما پافشاری کرد که واحد بازرگانی این سازمان، پیش از پخش هر آگهی سلامتمحور، مجوزهای ملزوم را از مراجع ذیصلاح به اختصاصی سازمان غذا و دارو دریافت میکند.
نقطه اوج این اطلاعیه، اشاره به یک سند اشکار می بود: پروانه بهداشتی ساخت شماره ۴۷/۱۵۵۹۷ که برای محصول مورد او گفت و گو، توسط معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان (زیرمجموعه وزارت بهداشت) صادر شده است. صداوسیما با اشاره به این مجوز، پرسشی بنیادین را نقل کرد: «چطور میتوان نهاد رسانه ملی را به علت پخش آگهی محصولی مورد انتقاد قرار داد که تشکیل و اراعه آن توسط زیرمجموعه همان وزارتخانه، قانونی و مجاز شمرده شده است؟»
در ادامه صداوسیما، این حالت را یک «تضاد آشکار در سیاستگذاری و اجرا» خواند که به «اعتبار نهادهای نظارتی و مطمعن عمومی لطمه میزند». اگر محتوای خاصی از این تبلیغات (همانند ادعاهای درمانی) خلاف پروانه ساخت بوده، وزارت بهداشت باید از طریق کانالهای نظارتی مشترک آن را اظهار میکرد، نه با «صدور یک نامه کلی».
این چنین رسانه ملی از وزارت بهداشت خواست تا با «از بین بردن ناهماهنگیهای درونسازمانی»، رویه واحد و شفافی تعیین کند تا از سردرگمی مردم جلوگیری شود.
پیش از آنکه مطمعن عمومی بیشتر از این خدشهدار شود. پیشتر در گزارشی تسنیم نسبت به تبلیغات و آگهیهای بازرگانی تلویزیون از معجون لاغری تا انرژیزا و کالاهای زیان اور سلامت انتقاداتی را نقل کرد که اکنون کار به نامه نگاری وزارت بهداشت و یقیناً بعد از آن روشنگری صداوسیما رسید.
به نظر میرسد حل این معما، نیازمند بازنگری در سازوکارهای صدور مجوز، نظارت بر محتوای تبلیغاتی و هماهنگی زیاد تر بین نهادهای متولی است.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها





