بهگزارش خبرنگار اعزامی تسنیم به نمایشگاهبینالمللی کتاب دهلی، هند به گفتن یکی از بزرگترین و پرجمعیتترین کشورهای جهان، ازمایش ها متغیری را در بازار کتاب از سرگذرانده و از بازارهای پر پتانسیل در حوزه نشر به حساب می اید که با سرعتی چشمگیر رو به رشد است. در سالهای تازه علاوه بر اندوختهگذاری کلان در قسمت خردهفروشی، راه حلهای تازه بازاریابی، بهبود استانداردهای تشکیل کتاب، تجهیز صنعت چاپ به وسایل تازه، خودکفایی در تشکیل و صادرات کاغذ و برخورداری از ویراستاران قابل، ناظر افزایش قابل دقت در تعداد عناوین چاپ شده در این سرزمین هستیم.بر این مبنا میتوان مدعی شد که هندوستان در جمع کشورهای در حال گسترش دارای گستردهترین زیرساخت انتشاراتی است.
هند یکی از معدود بازارهای مهم در جهان است که تا این مدت در قسمت کتب چاپی و نشر دیجیتال در حال رشد است. فروش قسمت بزرگی از کتابهای هند به مسئولیت کتاب فروشیهای کوچک و جدا گانه این سرزمین است که زیاد تر فروش خود را به طور الکترونیکی ثبت نمیکنند.
در بازار کتاب هندوستان، ناشران خارجی تعداد بسیاری فعال می باشند. با این حال ناشران هندی نیز درتلاش می باشند تا خود را به جهان معارفه کنند.
در این راستا نمایشگاه کتاب دهلی چند سالی است که با راه اندازی قسمت رایت سنتر تلاش کرده تا دروازه خروج کتاب های هندی از سرزمین و ورود به بازار جهانی را پهنا ورتر کند.
نمایشگاه بین المللی کتاب دهلی قسمت های متنوعی دارد، یکی از این قسمت ها رایت سنتر است. در برخی از نمایشگاه های بین المللی ما رایت سنتر را در کنار نمایشگاه کتاب ناظر هستیم و در برخی دیکر به فلوشیپ در خارج از نمایشگاه برای نمونه در نمایشگاه کتاب استانبول ما نمایشگاه را آذر ماه داریم و سپس در اسفند ماه فلوشیپ ادبی ناظر هستیم.
نمایشگاه دهلی هر دو را درکنار هم دارد، در طبقه اول نمایشگاه به زمان ۹ روز برگزار و به اراعه و فروش کتاب ها می پردازد و در طبقه که سالن رایت سنتر است، طی دو روز از ساعت ۱۱ صبح تا ۶ عصر در روزهای سوم و چهارم نمایشگاه برگزار می بشود.
انتخاب روزهای سوم و چهارم برای برگزاری رایت سنتر، انتخاب هوشمندانه ای می بود، چرا که هم از دو روز نخست نمایشگاه که روزهای آخر هفته در هند محسوب میبشود، و شلوغ ترین ایام نمایشگاه است، فاصله گرفتیم و هم خلوت ترین زمان نمایشگاه است و ناشرانی که عمدتاً خود در رایت سنتر وجود اشکار میکنند، فراغت بیشتری دارند.
در رایت سنتر نمایشگاه بالغ بر ۷۰ ناشر و آژانس ادبی ثبت نام کرده بودند، ثبت نام ناشران تا نزدیک به یک ماه قبل از نمایشگاه اداه داشت، سایت نمایشگاه از دو هفته قبل از برگزاری برای نوبت گیری ملاقات ها باز شده و ناشرانی که می خواستند در رایت سنتر وجود داشته باشد، قرار ملاقات هایی را با ناشران دیگر تنظیم کردند.
چه ناشرانی در رایت سنتر وجود داشتند؟
عمده ناشران حاضر در قسمت فروش رایت نمایشگاه کتاب دهلی ناشرانی از سرزمین هند بودند، از ایران نیز ۳ ناشر در این قسمت وجود یافت. دیگر ناشران از کشورهای اسپانیا، نپال، سریلانکا، ایتالیا و … بودند.
مراسم افتتاحیه این قسمت نمایشگاه ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه ۲۳ بهمن با وجود روسای نمایشگاه لندن، بلونیا، بلونیا پلاس، نمایشگاه دهلی و مذاکرات از ساعت ۱۱ صبح اغاز شد.
در این قسمت علاوه بر ناشران آژانس های ادبی هم وجود داشتند، هم این چنین برخی فعالان صنعت چاپ این سرزمین.
در سالن رایت سنتر، عمده ناشران ابتدا به جستوجو فروش رایت آثار خود به زبانهای گوناگون می باشند و هر ناشری بتواند، رایت بیشتری بفروشد، برنده است، یقیناً معدود محدود ناشرانی هم می باشند که به جستوجو خرید رایت می باشند، درمرحله دوم ناشران به جستوجو تبادل رایت می باشند و در نهایت خرید رایت نقل می بشود. که یقیناً افراد کمتری به خرید رایت می پردازند.
در رایت سنتر نمایشگاه کتاب دهلی، نمایندگان بسیاری از ایالت تامیل نادو از جنوب سرزمین هند که پایتخت این ایالت شهر جمنای است، نیز حضوری فعال داشتند، این ایالت یک نمایشگاه بین المللی کتاب دارد، که در ژانویه برگزار می بشود و از سال ۲۰۲۳ بین المللی شده است. مسئولان این نمایشگاه برای نقل کردن آن تلاش های تعداد بسیاری در چند سال تازه داشتهاند که وجود فعال در نمایشگاه دهلی نیز یکی از این تلاش ها است.
در رایت سنتر ایت ناشرا به جستوجو فرش آثاری درمورد تاریخ، فرهنگ و مشاهیر این ایالت بودند، یقیناً این کوششها تا حدودی نتیجه نیز داده کتاب هایی از آن ها به زبان های بلغاری، رومانیایی و اسلوانی ترجمه شده است. هم این چنین گرنتی نیز برای انتشار کردن آثاراین ناشران طراحی شده است. یقیناً باید این مسئله را نیز در نظر داشت که عمده آثار ناشران این ایالت بزرگ که جمعیتی به اندازه ایران دارد، چندان مناسب بازار نشر ایران نیست.
اما بازار ناشران ایرانی در سالن فروش رایت نمایشگاه دهلی چطور است؟
ازمایش ها ۳ ناشر ایرانی شرکت کننده در این قسمت، مشخص می کند که وجود ناشران ایرانی به صرفه است، به شرط این که با آگاهی و مطالعه قبلی وجود داشته باشند، از آثار دینی استقبال میبشود، مگر این که به سبکی خاص اراعه شده باشند، به این علت اگر ناشران ایرانی به جستوجو فروش رایت آثار دینی اسلامی همانند آثار علما، متفکران و… به زبانهای دیگر می باشند، به طور عادی مورد استقبال قرار نمیگیرد، امکان پذیر یک یا دو ناشر تعدادی از رایت آثار رابخرند، اما به سبکی نوین اراعه بشود، این گمان بالاتر می رود.
مساله دوم این است که تعداد بسیاری ازاین ناشران به جستوجو تبادل می باشند، ناشران ایرانی باید آمادگی تبادل رایت را داشته باشند، تعداد بسیاری از این کتاب ها با جامعه و فرهنگ ما همخوانی ندارد امکان پذیر از ۱۰۰ کتاب اراعه شده به سختی بتوان دو کتاب را انتخاب کرد.
در حوزه ادبیات اما شرایط فرق دارد، به اختصاصی در حوزه رمان استقبال بالاتر است، رمان همه جا خواننده دارد اگر دلنشین و مشابه باعلاقه جهانی باشد.
در کل اراعه آثار در نمایشگاه کتاب دهلی نیز به همانند دیگر مجامع جهانی باید زیاد هنرمندانه باشد، اراعه متن ادبی دلنشین، طراحی کاتالوگ مناسب و منفعت مندی کتاب از طراحیهای دلنشین میتواند در این عرصه راهگشا باشد.
انتهای مطلب/
منبع